וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להסדיר מהר את המענק ללוחמי המילואים

עמית ברק

18.4.2013 / 10:47

האם בגלל "עמוד ענן" יקטנו התגמולים? עמית ברק קורא לצה"ל להפעיל את כובד משקלו למנוע זאת, ומקווה שבממשלה המקדשת את השוויון בנטל יתעשתו ויגנו על המשאב היקר ביותר שלנו

שינוי חישוב המדרגות לקבלת התגמולים על שירות מילואים - נושא שעלה לכותרות ביממה האחרונה - הוא סוגיה שצריכה לקבל עדיפות ולבוא על פתרונה במהרה. הקטנת המענק ללוחמים המשרתים היא בטעות מקוממת, ויש לשים סוף לסאגה הזאת במהרה.

הדרכים להשתמט ולהפסיק לשרת במילואים זמינות ונגישות לכל מי שחפץ בכך. אנשי המילואים מהווים אחוזים ספורים בחברה שנקראים אל הדגל - אם לתעסוקה מבצעית, אם בצו שמונה ואם לאימונים. הם מתייצבים פעם אחר פעם, מתוך תחושת אחריות ומתוך ראיית השירות כזכות ולא כנטל. אבל אל לה לחברה הישראלית, לצה"ל, ולרשויות המדינה לקבל זאת כדבר מובן מאליו.

המחוקק קבע מסגרת תקציב מסוימת המיועדת בעבור אותם תגמולים. בעת מבצע "עמוד ענן" גויסו עשרות אלפי חיילי מילואים בצו שמונה, מספר גבוה בהרבה מהתכנון השנתי של צה"ל. גיוס החירום גרם לכך שאת התקציב הקבוע בחוק לטובת התגמולים יש כעת לחלק בין עשרות אלפי המילואימניקים שגויסו לפתע בצו שמונה. צה"ל מצא את עצמו במצב בעייתי. מן הצד האחד הוא כפוף לתקציב שקבע המחוקק, ומן הצד השני הוא הכתובת הראשונה של חיילי המילואים שבאים אליו כעת בטענות.

תגמולי מילואים - לא "הכנסה"

כל זב חוטם יודע שאת צה"ל לא צריך ללמד איך להפעיל לובי חזק בכנסת ובמשרדי הממשלה בענייני תקציב ועניינים אחרים. את הניסיון הזה שלו, צה"ל חייב להפעיל כעת בכל העוצמה למען חיילי המילואים. משמח לראות שבצבא כבר החלו לפעול בנושא, אך גם אם לא ימצא הפעם תקציב שיאפשר את תיקון המצב עכשיו, חשוב לפחות שייערכו שינויים נדרשים בחקיקה כדי לתת מענה מספק בעתי, במקרה דומה של גיוס מילואימניקים בצווי חירום.

לא רק בקביעת המסגרת יש לטפל. צריך לשנות את החוק כך שתגמולים אלה לא ייחשבו כהכנסה וימנעו בשל כך זכאויות שונות. לפני שנתיים ניסיתי לסייע לסטודנט ירושלמי שנשללה ממנו הזכאות להנחה בארנונה מכיוון שקיבל את תגמולי המילואים ש"הגדילו" את הכנסותיו. ההנחה לא הושבה לו על פי חוק. אבסורדים כאלו יש לסכל מבעוד מועד.

ייתכן מאוד שבשונה משנים עברו, יהיה קל יותר להפעיל לובי כזה מול ממשלה שנבחרה על בסיס הדרישה לכונן סדר חברתי חדש שבמרכזו שוויון בשירות למען המדינה - שהמילואימניקים הם המייצגים הבולטים שלו.

בסופו של דבר, יותר מכל חשוב לזכור שאנשי המילואים הם הדובדבן שבקצפת החברה הישראלית; הם המשאב האנושי היקר ביותר שיש לעם ישראל, ואסור להגיע למצבים בהם שוררים כעס, מרמור וטעם מר בקרב אנשי המילואים. מורל גבוה ומוטיבציה רבה הם מרכיבים חשובים מאוד בשרות המילואים. אם מדינת ישראל רוצה לשמר את המשאב האנושי היקר הזה, עליה לפעול מתוך אינטרס לאומי - ולא רק בשינויי חקיקה בסוגיות צרות, אלא בהענקת העדפה מתקנת הקבועה בחוק למילואימניקים במגוון תחומים - מהלך שמלבד המשמעות הכלכלית שלו, יש בו גם אמירה ערכית.

הכותב, עמית ברק, הוא ראש אגף מדיניות והסברה ואחרי תחום מילואים בתנועת "אם תרצו"

  • עוד באותו נושא:
  • מילואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully