וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע שחיסל את ארגון הפשיעה ששלט בעיר טייבה

1.4.2013 / 0:35

בשנים האחרונות סבלה טייבה ממשפחה אחת שהטילה אימה על העיר. לאחר שנעצרו 14 מחבריה, מקווה המשטרה להחזיר את האמון לתושבים. "גם במשולש מגיע לאזרחים לחיות ללא מורא"

צילום: דניאל בוק, עריכה: רן מנחם, קריינות: לירון בארי

טייבה נודעה בעשורים האחרונים כעיר מוכת פשע שגורמים עברייניים שולטים בה, בעוד שהם מנהלים את עסקיהם ומלחמותיהם באין מפריע. במשך שנים הייתה תחנת המשטרה בעיר יעד מבוצר שהתנהל, לפחות למתבונן מן הצד, תוך כדי הגנה עצמית ומבלי להרבות בכניסות לטריטוריה של אותם גורמים. עם זאת, במחוז מרכז החליטו לאחרונה שלא עוד. לאחר חקירה ממושכת וגל מעצרים נרחב ניתן לומר שמשפחת עבד אל-קאדר, אחת המשפחות המובילות בתחום הפשיעה באזור ספגה מהלומה קשה, ונגד 14 מראשי ו"חייליה" הוגשו כתבי אישום חמורים על חברות בארגון פשיעה. לדברי ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז מרכז, אותם עצורים צפויים לעונשי מאסר ממושכים.

בצהרי יום שגרתי נראית טייבה מעט מוזנחת, לא רבים מסתובבים ברחובותיה וחלק מבתי העסק סגורים. גם את אלה שנותרו פתוחים לא רבים פוקדים. על חלק מעמודי החשמל ברחבי העיר נראים שרידים של מצלמות האבטחה, אותן מצלמות שהעניקו למשפחת עבד אל-קאדר שליטה מלאה על הנעשה בעיר.

בכביש המוביל למתחם המשפחה במרכז העיר ניתן להבחין באמצעי האבטחה שהיו במקום עד לאחרונה – שאריות החול שחסמו את הצירים, כמה מצלמות ובעיקר הדריכות התמידית של יושבי הבית לכל מה שעתיד לקרות.

ברשות המשפחה ארבעה מבנים גדולים, חלקם שימשו למגורים, ובחלקם פעלו חברות לחומרי בניין, פינוי אשפה ועוד – חברות שלפחות בחלקן, לדברי המשטרה, שימשו כחברות קש להלבנת כספים. באחד מהבניינים הוקם חדר הבקרה, שבו ניתן היה לראות את הנעשה בעיר בכל רגע נתון, ובכלל זה על תנועות המשטרה.

משטרת טייבה, מרץ 2013. דרור עינב
חלק מהמבנים שימשו למגורים, אחרים ל"עסקים". טייבה/דרור עינב

לדברי תושבים, שמסיבות ברורות סירבו להזדהות בשמם או לחשוף את פניהם, המשפחה שלטה בכל מה שקורה בעיר – החל מהלוואות בריבית גבוהה לתושבים, דרך גביית דמי חסות, וכלה בהתערבות בבנייה בעיר ותביעות תשלום מהתושבים בגין הרחבות בנייה.

"ארגון הפשיעה של עבד אל-קאדר העסיק את מחוז מרכז והיחידות המבצעיות של המחוז מזה שלושה עשורים", מסביר מפקד המחוז סאו. "זה ארגון פשיעה מסוכן ורצחני שהטיל את חיתתו ואימתו בראש ובראשונה על העיר טייבה. לאחר מכן הוא הרחיב את מעגל הפעילות הפלילית שלו לאזור המשולש. בשנים האחרונות זיהינו חבירה של הארגון הזה גם לעבריינים בכירים ברמה המחוזית במטרה להרחיב את הפעילות הפלילית גם אל מחוץ לגבולות מדינת ישראל".

לדבריו, פעילות הארגון הייתה מסועפת. "זהו ארגון שהיה פעיל ומעורב מאוד באירועי רצח ובירי רבים, בסחר באמצעי לחימה, בסחר בסמים ובהלבנת הון. אני אפילו מרשה לעצמי לומר, לנוכח הממצאים הנמצאים בידינו, שגם עסקו בעושק של תושבים נורמטיביים המתגוררים בטייבה ובאזור המשולש. לכן הארגון הזה הוגדר על ידי משטרת ישראל כארגון פשיעה הרבה מאוד שנים, והיעד של היחידה המחוזית היה לפצח אותו ולהביא להרשעתו".

אחד התושבים מתאר כיצד פעילותה של המשפחה השפיעה על חיי היומיום של תושבי העיר. "בכבישים שהובילו למתחם של המשפחה היו ערימות חול ולא ניתן היה לעבור עם רכב. כל מי שעבר שם היה נבדק על ידי מאבטח מטעמם ואי אפשר היה לעבור בדרכים שמחברות בין שכונות בעיר. לא רחוק משם יש בית ספר עם 800 תלמידים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
משטרת טייבה, מרץ 2013. דרור עינב
במשך שנים הייתה יעד מבוצר. משטרת טייבה/דרור עינב

"הם נתנו הלוואות בשוק השחור ודרשו ריבית גדולה מאוד. מי שלא יכול היה להחזיר – היו מחרימים לו את הרכוש", מספרת תושבת אחרת. "ישנם מקרים רבים שאנשים לא הצליחו לעמוד בריבית הגבוהה הזו והם השתלטו על הרכוש שלו. כל הזמן היה מתח בעיר ולא ידעו מה עומד להיות פה בגלל הפעילות שלהם". לדברי התושבים, כל פעילות עירונית של הרחבת בנייה ושיפור תשתיות הייתה תחת עינו הפקוחה של ארגון הפשיעה והכל היה מלווה באבטחה של המשטרה.

כשהגענו לקרבת המתחם שבבעלות המשפחה, שמרנו מרחק וניסינו לא למשוך יותר מדי תשומת לב. למרות זאת, פחות מדקה לאחר שהתחלנו לצלם, מאחד המבנים של המשפחה יצא בחור צעיר שהשקיף על מעשינו מרחוק. שתי דקות אחר כך עזבנו את המקום בהמלצת הליווי המשטרתי כדי לא לעורר מהומה במקום.

רכוש הנאמד בכעשרה מיליון שקלים

זמן רב נמנעו השוטרים מכניסה למתחם של המשפחה. עם כניסתו לתפקיד של מפקד משטרת טייבה, דוד פילו, הטאבו נשבר. לאחר כמה מבצעים נאלצו במשטרה להצמיד לפילו אבטחה צמודה, גם בביתו שבמרכז הארץ, עקב איומים לחייו שנמשכו כשנה וחצי.

ימ"ר מרכז, בשיתוף עם רשויות המס ועם פרקליטות מחוז מרכז, עמלו זמן ממושך כדי להשיג את הראיות שהביאו למעצרם של חברי הארגון ולהפללתם. "הצלחנו לאסוף הרבה מאוד ראיות מרשיעות נגד 14 מבני משפחת עבד אל-קאדר", מסביר ניצב סאו. "הראיות הצביעו על כך שזהו ארגון פשיעה היררכי. זוהי איננה הרשעה בעבירת רצח בודד או בסחיטת דמי חסות באירוע אחד או באחר. בעבודה מקצועית הצלחנו להוכיח שהמשפחה הזו היא ארגון פשיעה. אני מעריך שבית המשפט יגיע לפסקי דין מאוד משמעותיים ולענישה מרתיעה ביותר". לדבריו, "המיקוד שלנו בארגון עבד אל-קאדר ובעיר טייבה הם פועל יוצא של מדיניות השר לביטחון פנים והמפכ"ל לפעול בצורה נחושה מול העבריינים במגזר הערבי, והרצון של משטרת ישראל לשפר את האמון של הציבור הערבי במשטרת ישראל".

לדברי ניצב סאו, למעצרים קדמה חקירה אינטנסיבית. "מדובר במבצע רחב מאוד שהובילה היחידה המרכזית של מחוז מרכז, במהלכו נבחנו ונפתחו כל החקירות וכל המידע שהיה לנו על המשפחה משנת 2005. הייתה כאן חקירה של למעלה ממאה עדים וחשודים בפחות מחודש. גבינו עדויות מלמעלה ממאתיים קורבנות שהערכנו שנפגעו על ידי ארגון הפשיעה הזה גם זה דרך פרק זמן קצר הייתה כאן חקירה מאוד אינטנסיבית. לשמחתי, למרות דוחק הזמן והלחץ, זה לא פגע באיכות החקירה".

משטרת טייבה, מרץ 2013. דרור עינב
"חקירה של למעלה ממאה עדים וחשודים בפחות מחודש". תחנת המשטרה בטייבה/דרור עינב

לאחר שהראיות נאספו, כוחות משטרה וסמ"ג 7 (סיירת משמר הגבול) פשטו על המתחם, ובשלושה גלי מעצרים עצרו למעלה מ-20 בני אדם. מאות המצלמות, שעלות כל אחת מהן עומדת על עשרות אלפי שקלים, הוחרמו. רכוש רב של המשפחה הנאמד בכעשרה מיליון שקלים חולט. בין היתר הוחרמו כלי רכב, כסף מזומן ופריטי רכוש אחרים. בכך למעשה מוטטה המשטרה את שליטת המשפחה בעיר.

"בשנים האחרונות התפתחה תופעה של עבריינים שמציבים מצלמות אבטחה מסביב למקום מגוריהם, שוכרים כלי רכב ממוגנים, מסמנים טריטוריות ומשתלטים על רחובות, אבל לא עוד", אומר סאו. "הם לא יתגוררו בתוך מבצרים מאובטחים שבנו לעצמם, הם יתנהגו כמו אחד האדם". לדבריו, גם איומים על חיי קצינים לא ירפו את ידי המשטרה. "נמשיך במגמה הזו גם אם החיכוך גורם לכך שמושמעים איומים כלפי קציני משטרה. אותם עבריינים שאיימו או שהעלו בדעתם לתכנן ולהוציא לפועל פגיעה בשוטרים או בקציני משטרה – באנו איתם חשבון והיום הם בכלא. השוטרים והקצינים יודעים שיש מאחוריהם ארגון גדול וחזק שיגבה אותם".

לדברי מפקד המחוז, פעולות המשטרה הביאו להגברת אמון התושבים בארגון. "לא סוד הוא שלאורך שנים הציבור הערבי לא חש מספיק בטוח ולא הביע את אמונו במשטרת ישראל", הוא אומר. "פיקוד המרחבים והתחנות מבצעים הרבה מאוד מיזמים קהילתיים עם האוכלוסייה הנורמטיבית. הציבור הערבי צריך לדעת שאנחנו משטרה שנותנת שירותים שוויוניים לכל אזרחי מדינת ישראל. אנחנו צריכים לשמור על ביטחונם של תושבי טייבה בדיוק כפי שאנחנו שומרים על ביטחונם של תושבי נתניה וכפר סבא. אני מקווה שהציבור הערבי ער לפעולות הללו, למאמצים הללו ולנוכחות ההולכת וגוברת. אני מאמין שהשיח הרצוף עם המנהיגות הפורמלית והלא-פורמלית יגרום לכך שהאזרחים הערבים ישנו את העמדות שלהם לגבי משטרת ישראל בפרט ומדינת ישראל בכלל".

לא כולם מרגישים בשינוי

ומה מרגיש התושב הנורמטיבי ברחוב? רבים סירבו לדבר עם התקשורת והסבירו כי הם מעדיפים להמשיך בחייהם בלי להסתכן. המעטים שהסכימו להתייחס לנושא הסבירו כי אכן שינוי קל, אך הדגישו כי החששות עדיין גדולים. "בסך הכל לא השתנה הרבה. גם לפני המעצרים התושבים לא כל כך הרגישו את הפעילות של המשפחה וגם היום לא מרגישים אותה", אומר אחד מבעלי העסקים במקום. עם זאת, הוא מאשר שהאמון במשטרה אכן עלה לאחרונה. "פעם אם היית הולך למשטרה היית נשאר חשוף ואף אחד לא דאג לך, וגם לא ממש טיפלו בתלונות. היום זה קצת שונה ואנשים מרגישים שהמשטרה פועלת יותר בעקבות התלונות וזה מקל. אנשים מרגישים יותר בטוחים להתלונן".

תושבת אחרת מוסיפה: "יותר רגוע פה, הכבישים באזור שלהם נפתחו והתושבים יכולים לעבור בחופשיות משכונה לשכונה. כרגע יחסית יש יותר שלווה בעיר אבל רבים עדיין מפחדים כי הם בטוחים שיש למשפחה עוד חיילים שנמצאים בחוץ והם יכולים להמשיך בפעילות ולהפריע לחיים במקום".

ניצב בנצי סאו- משטרת טייבה, מרץ 2013. דרור עינב
"הציבור הערבי צריך לדעת שאנחנו משטרה שנותנת שירותים שוויוניים לכל אזרחי מדינת ישראל". מפקד מחוז מרכז, ניצב בנצי סאו/דרור עינב

למרות הגברת הפעילות המשטרתית, לא כולם אופטימיים. תושבים אחרים מתארים כי הפעילות של המשטרה היא "רק בשביל הפוזה", כלשונם. "בסך הכל אין שינוי מאז", אומר אחד מהתושבים. "שמענו בתקשורת על מה שקורה שם אבל לא הרגשנו את זה ביומיום. המשטרה עושה מבצעים כדי לעשות פוזה אבל לא מטפלת בבעיות האמתיות. יש פה אנשים שקשורים לפשע אבל לא נוגעים בהם ולא עושים סדר". תושב אחר מוסיף את הבעיות השוטפות בעיר, שלטענתו הן הסיבה האמיתית למצוקה בעיר. "לא דואגים פה לשום דבר. במקומות אחרים בונים ודואגים לתשתיות וכאן לא עושים שום דבר. אי אפשר לבנות, אין ביוב ותשתיות. אין פה פעילות כמו שצריך לנוער, וזו הבעיה האמיתית שגורמת לפשיעה. לפני 20 שנה היו פה המתנ"סים הכי טובים, והיום – שום דבר".

אך סאו טוען כי הנתונים לא משקרים. "בשנה האחרונה יש לנו עלייה מתמשכת בכמות השיחות הנכנסות למוקד 100 במגזר הערבי. זוהי תופעה חדשה, היא לא הייתה קיימת בעבר ואני מברך על כך. אני מקבל הרבה משובים והמבצע הזה בפירוש שבר סטיגמות ודימוי כלפי משטרת ישראל. לאורך שנים התושבים חשו שהמצוקה בה הם חיים לא מעניינת את משטרת ישראל והם נוכחו שלא כך הדבר, שריכזנו מאמץ כדי לשנות את המציאות בטייבה ולגרום לכך שאזרחי המשולש יוכלו לחיות ברווחה וללא מורא. צמצמנו את אירועי הרצח, ובשנת 2012 אירע רק אחד כזה. יש צמצום גדול באירועי הירי ופגיעה קשה בסוחרי סמים בטייבה ובמשולש בכלל. נפעיל מכבש נגד העבריינים. אני מקווה שהתהליכים הללו ימשיכו וישפרו את האמון של המגזר הערבי במשטרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully