וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחת ויחידה: דירוג היחידות המיוחדות בצה"ל

25.3.2013 / 8:19

סיירת מטכ"ל, שלדג, 669 או שייטת 13? לוחמי יחידות העילית של צה"ל פועלים לרוב מחוץ לגבולות המדינה במשימות נועזות שרובן לא נחשפו וספק אם ייחשפו. מי היא האחת והיחידה?

אשת נשיא ארצות הברית, מישל אובמה, הכריזה על פרויקט אורח חיים בריא ויישמה אותו בחצר האחורית של המעצמה - בצבא האמריקאי. באישור בעלה, המפקד העליון של הצבא האמריקאי, היא הטמיעה את הפרויקט ביחידות העילית של הצבא האמריקאי, בהן "אריות הים", שאנשיה אחראים לחיסולו של מנהיג אל-קעאדה, אוסמה בן לאדן, והנחתה להוציא את מכונות השתייה הממותקת מבסיסי הצבא. פחיות קוקה-קולה, ד"ר פפר וסנפלס - OUT, מכונות לשתיית מים קרים ומשקאות אנרגיה לשיפור הביצועים הגופניים - IN. צה"ל עדיין רחוק מהפעלת פרויקט הזהה לזה של הגברת הראשונה של ארצות הברית, אך יחידות העילית של צה"ל נמצאות בקו אחד עם יחידות עילית מצבאות שונים, הן ברמת הכושר הגופני והן מבחינת היכולת הצבאית.

בשנת 1987 הניח קצין הכושר הגופני של סיירת מטכ"ל, ד"ר אבי מויאל, מסמך בן עשרה עמודים על שולחנו של מפקד היחידה דאז, משה יעלון, שנכנס לא מכבר לתפקיד שר הביטחון. הקצין הצעיר חיבר מסמך שבו פרט על מהפכה בתזונה ובכושר הגופני של החיילים, לאחר שהתברר כי 13% מהלוחמים סובלים משברי מאמץ בגלל סרגל מאמצים שגוי. יעלון הודיע למורת רוחם של המפקדים כי הוא "מקבל את המסמך כלשונו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקבל את המסמך כלשונו". יעלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר מויאל קבע שיש להוריד את כמות השמן והמרגרינה במזון, לאסור על החיילים לרוץ עם נעליים גבוהות, לשפר את יכולות הקרב מגע ולערוך טיפולי פיזיותרפיה כדי למנוע פציעות. היחידה בפיקודו של יעלון הטמיעה הרגלי תזונה המתאימים ללוחמים, במיוחד לפני מבצעים צבאיים. המהפכה חלחלה לפלגת האימונים של ה"יחידה", ולאחר מכן גם לגיבושים אליה. הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי, שקידם את הפעילות המיוחדת ואת השמירה על הכושר הקרבי בצה"ל, הנחה על שינוי מידי בלוחות המזון של היחידות המיוחדות, כך שיותאמו למאמץ הגופני הכרוך בפעילות מבצעית, באופן דומה ללוח המזון של טייסי חיל האוויר.

אימון צנחנים לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה, נובמבר 2012. דרור עינב
אימון צנחנים לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה, נובמבר 2012/דרור עינב

היחידות המיוחדות של צה"ל השתתפו בפרויקט התזונה והשמירה על רמת כושר קרבי גבוהה כיוון שהן חוד החנית של צה"ל. הפרויקט מיושם יחידות עילית נוספות, שהלכו בעקבות סיירת מטכ"ל. באותן יחידות הבינו שכושר קרבי הוא אבן יסוד ללוחם טוב יותר. "אין חייל ללא כושר קרבי גבוה שהוא חייל טוב", קבע יעלון, שחולל מהפכה בנושא אשר השפיעה על צה"ל במשך עשרות שנים.

בעשור האחרון גדל היקף הפעילות החשאית של יחידות העילית של צה"ל לאור התגברות האיומים נגד המדינה. כדי לאמוד את רמת היחידות המיוחדות הן נבחנות על ידי כמה מאפיינים - רמת הכושר הקרבי, ההתמחויות השונות והרמה המבצעית. הדרוג נועד לשפוך אור על היכולות של לוחמי צה"ל שפועלים רוב הזמן באפלה ובשטח של מדינות אויב, הרחק מגבולות המדינה. דרוג היחידות ומעמדן בצה"ל ובמערכת הביטחון נקבע לאחר שיחות עם בכירים בצה"ל ובוגרי יחידות העילית. על המקום הראשון נאבקו שייטת 13 וסיירת מטכ"ל. בשנים האחרונות ממלאת שייטת 13 חלק ניכר בפעילות החשאית שמתבצעת הרחק מגבולות המדינה, אך מורשת הקרב אפופת מסתורין והניסיון הרב שצברו לוחמי סיירת מטכ"ל מעניקים לה את הבכורה.

מקום ראשון: סיירת מטכ"ל

"היחידה" היה שמה במשך עשרות שנים עד שהותר לפרסום בעקבות "אסון צאלים, שזעזע את צה"ל. היחידה הוקמה בשנת 1957 על ידי המייסד המיתולוגי אברהם ארנן ז"ל בהשראת יחידת ה-SAS הבריטית. סיירת מטכ"ל כפופה ישירות לראש אגף המודיעין ומטרתה העיקרי היא איסוף מודיעין, אך משתתפת באופן משמעותי בפעילות נגד הטרור.

התמחות: פעילות בלב שטח האויב הרחק מגבולות המדינה באופן חשאי לאיסוף מודיעין. שמתבצע על פי פרסומים זרים באמצעות שתילת אמצעים טכנולוגיים לצורכי איסוף מודיעין. כמו כן, היחידה מתמחה בפעילות ממוקדת בתחום סיכול הטרור.

אימון של 669 ואגוז , מאי 2012. דרור עינב
איפה הם מדורגים? לוחמי 669 באימון/דרור עינב

מבצעים: השתלטות על המטוס החטוף "סבנה" שנחת בשדה התעופה בישראל (1972), מבצע אביב נעורים (1973). פריצה למלון סבוי בתל אביב שבו הוחזקו בני ערובה בידי מחבלים (1975). מבצע אנטבה (מבצע יונתן) (1976). חיסול ראש הזרוע הצבאית של אש"ף, אבו ג'יהאד, בביתו שבטוניס (1988). חטיפת מנהיג חיזבאללה בדרום לבנון, שייח' עבד אל-כרים עובייד, כקלף מיקוח לשחרורו של הנווט השבוי, רון ארד (1989), ומאוחר יותר חטיפתו של מוסטפה דיראני מלבנון (1994). במלחמת לבנון השנייה פשטו הלוחמים על מפקדת חיזבאללה בבעל בק והרגו 19 פעילים של הארגון (2006).
כישלונות: אסון מעלות (1974) - במהלך חילוץ כושל של תלמידים שנלקחו כשבויים נהרגו 22 בני ערובה וחייל צה"ל. לוחם היחידה ברק שרעבי נהרג בפעילות מבצעית בשל תקלה על אדמת מדינת אויב (1984). אסון צאלים ב' – במהלך אימון לפני מבצע התנקשות בחייו של שליט עיראק, סדאם חוסיין, נהרגו חמישה מלוחמי היחידה (1992). ניסיון חילוץ כושל של החייל החטוף נחשון וקסמן (1994).

יוצאי היחידה: אהוד ברק, יוני נתניהו, משה יעלון, בנימין נתניהו, שאול מופז, אבי דיכטר, עוזי דיין, ונפתלי בנט, סא"ל עמנואל מורנו שתמונתו לא הותרה לפרסום עד היום בשל פעילות חשאית שבה היה מעורב.

סלוגן: "המעז מנצח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחמי סיירת מטכ"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקום שני: שייטת 13

שייטת 13 מותירה אחריה מאז קום המדינה שובל של קסם. שורשיה נטעו עוד בתקופת המנדט הבריטי בפעילות ימית שעסקה בעיקר בחבלה בכלי שיט, אך היא הוקמה רשמית בשנת 1950. בשנות ה-60 המליץ קצין צנחנים וחיל רגלים ראשי דאז, רפאל איתן, שיש לשנות את מתכונת האימונים של הקומנדו הימי כדי שישתתפו בפעילות קרקעית באופן עצמאי. לוחמי היחידה ביצעו פעילות מיוחדת ביבשה ובים אך בשנת בתחילת העשור הקודם, כשטרור קשה פקד את ישראל, הגדילו הלוחמים את היקף המשימות על הקרקע שהגיעו לשיא במבצע חומת מגן ב-2002. בתחילת העשור הנוכחי התמקדה היחידה בפעילות מיוחדת הרחק מאוד מגבולות המדינה. על פי פרסומים זרים הפעילות כללה תקיפות אמצעי לחימה בסודן וחיסול של גנרל סורי בכיר על חוף טרטוס. תקופתו של אלוף (במיל') אליעזר מרום בתפקיד מפקד חיל הים הוגדרה כפורצת דרך בתעוזה ובאיכות המבצעים של שייטת 13, תוך שימוש במודיעין מדויק שנמסר מהמוסד ומאמ"ן, לאחר קיבעון שנמשך שנים. לא בכדי מוגדר הקומנדו הימי באגף המבצעים של המטה הכללי כיחידה גמישה, שבאפשרות מפקדיה להפעיל את הלוחמים בכל משימה, בכל שעה ובכל טווח. קצינים בכירים בצה"ל טוענים כי היא עולה בכושר הקרבי על שאר יחידות העילית כיוון שלוחמיה מרוכזים בבסיס אחד ופועלים בין אימון לבין פעילות מיוחדת. בניגוד לשאר היחידות, עיקר פעילותה הוא בים – לא מקום טבעי לבני אדם.

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
מלחמת לבנון השנייה/GettyImages

התמחות: הקומנדו הימי מתמחה בלוחמה זעירה בים, בהחפה מהים אל היבשה באמצעות כלי שיט שונים ובפשיטה מהאוויר על יעדים ביבשה ובים. מטרתה היא הגנה על חופי ישראל, תקיפה וחבלה של כלי שיט, איסוף מודיעין, השתלטות על כלי שיט, לחימה בטרור, יכולת צליפה מהים המוגדרת מהטובות בעולם ופשיטות על יעדים רחוקים מגבולות המדינה.
מבצעים : הפשיטה על האי גרין במהלך מלחמת ההתשה (1969). מבצע אביב נעורים, שכלל פשיטה משותפת של לוחמי סיירת מטכ"ל והקומנדו הימי על ביירות. במהלכה חוסלו מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" בתגובה לטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן (1973). לוחמי הקומנדו הימי בפיקודו של יואב גלנט סייעו על פי פרסומים זרים ללוחמי המוסד להתנקש בפתחי שקאקי, מזכ"ל הג'יהאד האיסלמי שנמלט למלטה (1995). לכידת ספינת הנשק "קארין איי" שהכילה אמצעי לחימה ותחמושת עבור ארגוני הטרור ברצועת עזה (2002).

כישלונות: אסון שייטת 13 שבמהלכו נהרגו 11 לוחמי הקומנדו הימי בפשיטה על יעדי חיזבאללה באזור צור שבלבנון, לאחר שהכוחות נתקלו במארב של חיזבאללה בשילוב הפעלת מטעני חבלה נגדם (1997). במהלך המשט הטורקי לעזה השתלטו הלוחמים על שישה כלי שיט בהם ספינת ה"מאווי מרמרה", במהלך הפשיטה נהרגו תשעה פעילים ונפצעו עוד למעלה מ-20. עשרה מלוחמי השייטת נפצעו באורח קל עד קשה. תוצאות הפעולה גרמו להרעה ביחסים בין ישראל לבין טורקיה ואף לנתק דיפלומטי. בנסיבות שנוצרו יצאו הלוחמים כשידם על העליונה אך לאור התחקירים נראה היה שתכנון עמוק וקפדני יותר, על אף המחסור במודיעין, היה מונע את הביקורת הטורקית (2010).

יוצאי היחידה: ידידיה יערי, יואב גלנט, עמי איילון, ארז צוקרמן, רם רוטברג, גדי סוקניק.

סלוגן: "כעטלף המגיח בעלטה, כלהב המבתר בדומיה, כרימון המנפץ בזעם".

אימון צנחנים לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה, נובמבר 2012. דרור עינב
אימון צנחנים לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה, נובמבר 2012/דרור עינב

מקום שלישי: שלדג

יחידת הקומנדו של חיל האוויר הישראלי מוגדרת ככוכב העולה של המבצעים המיוחדים במטה הכללי בשל הישגיה. היחידה הוקמה בשנת 1974 על בסיס תחקירי מלחמת יום הכיפורים שקבעו כי חיל האוויר נדרש להעמיד לעצמו יכולת של איסוף מודיעין על ידי לוחמי קומנדו עבור להק המודיעין בחיל. מפקדה הראשון הוא הלוחם האגדי מוקי בצר, יוצא סיירת צנחנים וסיירת מטכ"ל. בתחילה הייתה כפופה היחידה לחטיבת הצנחנים אך מאוחר יותר עברה לפיקוד ישיר של חיל האוויר. היחידה עסקה מאז הקמתה באיתור מטרות אויב והכוונת כלי טיס של חיל האוויר. לוחמי היחידה ביצעו פעולות מיוחדות הרחק מגבולות המדינה. החל משנות ה-80 עסקה היחידה בלוחמה זעירה, וכעשור לאחר מכן, תחת פיקודו של גל הירש, החלה היחידה לבצע פעילויות מיוחדות באופן עצמאי נגד יעדי חיזבאללה בלבנון. אחד המבצעים הסתיים כמעט בהדחתו של הירש כיוון שסירב פקודה לחזור לשטח ישראל וניתק את מכשיר הקשר עד לביצוע המשימה. בתקופתו של הירש זכתה היחידה בשני פרסי רמטכ"ל וצל"ש רמטכ"ל עבור סדרת מבצעים סודיים שכללו תעוזה ואומץ לב. בתחילת האינתיפאדה השנייה השתתפו לוחמי היחידה במלחמה בטרור הפלסטיני וסייעו לפעילות הסיכולים הממוקדים מהקרקע. תקופתו של מפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, החל משנת 2004, הוגדרה כתור הזהב של היחידה אשר בהוראתו הישירה של שקדי נרתמה לפעילות במנהרות וכן משימות שעד היום לא הותרו לפרסום. יתרונה של היחידה על פני שאר היחידות טמון בשפה המשותפת של הלוחמים עם טייסי חיל האוויר, מספר הלוחמים הרב-יחסית שמשרתים בה וכן אמצעי הלחימה המתקדמים שלה.

התמחות: לוחמי הקומנדו של חיל האוור מאומנים לפעול בתנאי מזג אוויר קיצוניים, הרחק מגבולות המדינה ובלב שטח האויב כדי לאתר מטרות ולהעביר עליהן מידע לאנשי צוות האוויר. על פי פרסומים זרים יחידת שלדג פועלת להכוונה מהקרקע של טילים חכמים לתקיפת מטרות אויב. בעשור האחרון פיתחה היחידה יכולות מתקדמות ללוחמה במנהרות.

מבצעים: מבצע איש דמים - לוחמי שלדג השתתפו בפעילות בלבנון נגד מחבלים בתגובה לפיגוע מיקוח שאירע במשגב עם (1980). העלאת יהודי אתיופיה בסיוע אנשי מוסד תחת חשאיות בעת "מבצע משה" ו-"מבצע שלמה", כשעל היחידה פיקד בני גנץ, לימים הרמטכ"ל (1980). במלחמת שלום הגליל תחת פיקודו של גיורא ענבר סייעה היחידה בהשמדת יעדי אויב בלבנון (1982). על פי פרסומים זרים פעלה היחידה במדבריות עיראק כדי לנטרל משגרים של טילי סקאד (1991). במבצע "חד וחלק" במלחמת לבנון השנייה, יחד עם לוחמי סיירת מטכ"ל, הרגו הלוחמים פעילי חיזבאללה בבעל בק (2006).על פי פרסומים זרים ללוחמי היחידה חלק משמעותי בתקיפת שיירות נשק בגבול סוריה-לבנון במהלך מלחמת לבנון השנייה. על פי פרסומים זרים השתתפה היחידה בתקיפת הכור בדיר א-זור שבסוריה, על ידי סימון המטרות מהקרקע לטייסי הקרב (2007).

כישלונות: סגן הרמטכ"ל יקותיאל אדם נהרג מאש מחבלים במהלך סיור בכפר דאמור בלבנון. מפקד שלדג הסתער עם לוחמים על המחבלים והרג אותם. שלדג הייתה אחראית על האבטחה של אדם והמשימה הוגדרה כישלון.

יוצאי היחידה: דורון אלמוג, אליק רון, משה קפלינסקי, בני גנץ, אייל אייזנברג, רוני נומה, מוני כץ, טל רוסו ועמרי שרון.

סלוגן: "זן נדיר, ציפור משונה".

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. AP
הכור בדיר א-זור בסוריה, שהותקף לפי פרסומים זרים על ידי אנשי חיל האוויר הישראלי ולוחמי שלדג/AP

מקום רביעי: יחידת 669

זו יחידה שתלויה בין החיים למוות. יכולות החילוץ והרפואה המתקדמות שצברה היחידה מאז הקמתה, אשר מתפרסמות בדרך כלל בעת חילוץ מטיילים ואנשי סיפון בלב ים, מאפילות על יכולותיה המבצעיות בשדה הקרב. 669 היא יחידת עילית שייחודה הוא שאנשיה מסוגלים להגיע לכל מקום בעולם כדי לחלץ בני אדם, ואין שנייה לה בצה"ל. זו יחידת החילוץ והפינוי בהיטס של חיל האוויר הכפופה למפקד הכוחות המיוחדים של חיל האוויר. היחידה הוקמה בשנת 1974 על רקע התנגשות בין שני כלי טיס של חיל האוויר מעל הים בשנת 1972. שלושה אנשי צוות חולצו למעט אחד שטבע. ועדת החקירה המליצה על הקמת יחידה ייעודית לחילוץ אנשי צוות אוויר בתנאים מורכבים בכל שעות היממה.

התמחות: היחידה מתמחה בחילוץ בהיטס משטח אויב תחת אש ובתנאי שטח מורכבים כולל חילוץ בלב ים. לשם כך היחידה מתאמנת על מגוון מתארי לחימה - צניחה, טיפוס, ניווט, גלישה, פעילות ימית, חילוץ ומילוט. בימי שגרה הם מחלצים אזרחים ישראלים בפעולות שדורשות חילוץ מורכב או במרוץ נגד הזמן, כדי להציל חיים. בנוסף לכך אחראים הלוחמים לאיתור נעדרים בשדה הקרב הרחק מגבולות המדינה. היחידה משלבת לוחמים, פראמדיקים ורופאים המתמחים ברפואת טראומה שנועדה להציל חיים עד תום פעולת החילוץ. שנת 2010 הוגדרה כאחת השנים העמוסות מאז קום היחידה לאחר שהלוחמים נדרשו לחלץ 32 אזרחים במבצעים מורכבים מאזור השיטפונות בדרום בנוסף למאות האזרחים שפונו במהלך השנה.

מבצעים: היחידה השתתפה ב"מבצע שלמה" להבאתם של יהודי אתיופיה (1991). במהלך אחת הטיסות ארצה עם העולים הקימו אנשי היחידה חדר ניתוח מוטס ויילדו אשה. בעת שריפת ענק בוואדי סלוקי שבדרום לבנון חילצו לוחמי היחידה לוחמים חטיבת גולני (1997). באותה שנה לוחמי היחידה חילצו תחת אש כבדה את גופות לוחמי הקומנדו הימי ואת שלושת הפצועים ב"אסון השייטת'". על פעולה זו הוענק צל"ש ליחידה. לוחמי היחידה ארבעה אזרחים שנפגעו בהתמוטטות הארובה בתחנת הכוח באשדוד (1998). החילוץ ארך שבע שעות בשל הסיכון לאזרחים וללוחמים אך הסתיים בהצלחה. היחידה נקראה לחלץ עשרה מלחים טורקים שנקלעו לסערה בלב ים, כ-20 קילומטרים מחופי אשדוד (2003). למרות תנאי מזג האוויר הקשים חולצו המלחים מהים הסוער. במלחמת לבנון השנייה (2006) בלטה היחידה בחילוץ לוחמי שייטת 13 מהעיר צור בלבנון. האירוע השני שבו פעלו נגד הזמן התרחש לאחר שחיזבאללה פגע באמצעות טיל נגד טנקים במסוק יסעור. לוחמי 669 פעלו תחת אש יחד עם לוחמי שלדג לאיתור שרידי גופתה של המכונאית המוטסת קרן טנדלר. על פעולותיה במלחמת לבנון השנייה עוטרה היחידה בשנית בצל"ש מפקד חיל האוויר. במבצע עופרת יצוקה (2009) הוזעקה היחידה לחלץ את סגן אהרון קרוב, שנפצע באורח אנוש. בשל החילוץ תחת אש והטיפול הרפואי הוענק צל"ש הרמטכ"ל לפראמדיק של היחידה.

כישלונות: "אסון הכבל" (1992) זעזע את היחידה לאחר שבאימון חילוץ מוסק נקרע כבל החילוץ ושני הלוחמים שנקשרו לכבל, אסף רוזנברג וגיל צוריאנו, צנחו אל הקרקע ונפצעו באורח אנוש. השניים פונו לבית החולים ושם נקבע מותם. ועדת חקירה קבעה כי מדובר בכשל טכני. מפקד טייסת המסוקים, מפקד יחידת 669 והמכונאי המוטס הועמדו לדין בעקבות ממצאים של ועדת חקירה חיצונית. בני המשפחות השכולות עתרו לבג"ץ נגד הטייס, רפי פרץ, שלימים התמנה לרב הצבאי הראשי, בטענה כי לא נחת בשטח כדי לסייע ולחלץ את הפצועים, אך העתירה נדחתה. אירוע נוסף שהעיב על תהילתה של היחידה ארע בשנת 2009 בעת חילוץ של אזרח פצוע בשדה מוקשים בצפון הארץ. הפצוע חולץ על ידי לוחם אך בעת הכנסתו למסוק נפל, נחבט בקרקע ומת.

יוצאי היחידה: אפרים סנה, עומרי אסנהיים, נועם טור.

סלוגן: "בצרה קראת ואחלצך".

אימון של 669 ואגוז , מאי 2012. דרור עינב
לוחמי 669 באימון/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully