וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות ממחצית מנחיל הארבה הודבר: "ריסוס לא מוצלח"

רמי שני

11.3.2013 / 10:52

מטוסים ריססו את דרום חולות חלוצה במערב הנגב, אך הביאו לתוצאות חלקיות בלבד. "מקווה שנמצא את הדרך לתת להם מכה בראש ולהרוג אותם", אמר ראש מועצת רמת נגב שמוליק ריפמן

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

ארבעה מטוסים של משרד החקלאות ביצעו הבוקר (שני) פעולות ריסוס נגד נחילי הארבה בדרום חולות חלוצה שבנגב המערבי, בעיקר באזורי מטעי זיתים, שלא הביאו למיגור הנחיל. החשש כעת הוא מפני פעולות רבייה של הארבה. כל נקבה מסוגלת להטיל כ-150 ביצים שהופכות במהירות לזחלים רעבים, דבר העלול להיות הרסני לנוכח כמות הנקבות בנחילים המוערכת בעשרות מיליונים.

"אתמול בלילה נחתה פה כמות גדולה מאוד של ארבה, כיסו למעשה את עצי הזית, הבוקר עם אור ראשון עלו ארבעה מטוסים, ריססו את השטחים האלה", כך אמר הבוקר שמוליק ריפמן, ראש מועצת רמת נגב. עם זאת, ריפמן נשמע ספקני לגבי יעילותן של הפעולות: "ממה שאני רואה עכשיו, בנקודת הזמן הזו, פעילות הריסוס לא מוצלחת כמו שחשבנו. אנחנו פועלים יחד עם הגנת הצומח לעשות הערכת מצב מחודשת ולראות מה מרססים על מנת שהם ימותו. מהריסוס של הבוקר התוצאות הם 40% ואולי פחות. ולכן חייבים היום במשך היום לאתר את המקומות שבהם הם התיישבו, כי הסכנה הגדולה ביותר בסופו של דבר שהם יטילו פה ביצים, זחלים וכך הלאה. אני מקווה שנמצא את הדרך, כמו שאנחנו אומרים, לתת להם מכה בראש ולהרוג אותם".

נחילי ארבה ענקיים בגבול מצרים. שי מכלוף
נחילי ארבה ענקיים בגבול מצרים/שי מכלוף

"אין פה כנראה נוסחת פלאים", אמר ריפמן על כישלון הריסוס. "זה תלוי ביום, בשעה, בחומר, למרות שהחומר הוא אותו חומר. במבחן התוצאה, הריסוסים של הבוקר - מוצלחים הרבה פחות מאשר בימים האחרונים. זה תלוי בהרבה מאוד גורמים. את זה צריך עכשיו לנתח יחד עם הגנת הצומח, ולראות אם לא צריך לשנות את השיטה. למשל, האם לא צריך להיכנס פה עם מרססי צד לתוך השטח עצמו ולרסס מלמטה לתוך העצים עצמם. במבחן התוצאה אתם רואים - מעופפים פה מסביב".

הפעולות למיגור נחילי ארבה נמשכות בשעות אלו באזור השטחים החקלאיים בדרום חולות חלוצה, סמוך לרביבים ואשלים, לאחר שפעולות הריסוס הסתיימו. החקלאים מקווים עתה כי החגבים הושמדו לפני שהספיקו לייצר את הדור הבא באמצעות הטלת ביצים בשטחים, שיהפכו אחר כך לזוחלים רעבים – מתכון בטוח להשמדת שדות ומטעים של עצי פרי. בצהרים צפויה להתקיים באזור המוכה הערכת מצב של החקלאים בשיתוף עם גורמי משרד החקלאות, כדי להיערך להמשך הטיפול במכת הארבה.

הבוקר התבצעו ריסוסים בשמונה סבבים שונים באזורים הבאים: נחל הבשור, אזור אשלים, רביבים והר קרן. כל הריסוסים, הן מהקרקע והן מהאוויר, הסתיימו. לדברי משרד החקלאות, הריסוסים עובדים בצורה טובה ויעילה והמשרד ממשיך למפות ולסרוק את האזור. הבוקר לא צפויים ריסוסים נוספים, שנעשים רק בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות.

אתמול חדר ארצה נחיל עצום של ארבה, שזוהה תחילה בידי חקלאים באזור רמת נגב. מדובר בשטח חקלאי הנמצא במרחק 30 קילומטרים מהגבול עם מצרים. באזור ישנו מרכז ניסויים לחקלאות מדברית לצד שדות, בתי רשת וחממות. יענקל'ה מוסקוביץ', רכז הוועדה החקלאית ברמת נגב, סיפר אתמול: "אני נמצא כעת בתוך הנחיל, זה דבר שעדיין לא נראה פה". גורמים אחרים מסרו כי מדובר בנחיל בסדר גודל דומה לזה שחדר לארץ בתחילת השבוע שעבר, וכי הוא פרוש על שטח רחב ביותר. ממשרד החקלאות נמסר כי הנחיל חדר לישראל דרך באר מילכה. הנחיל מתרכז בשני אזורים - באשלים ובאופקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחדים מהנחיל הגיעו גם לאזור המרכז/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הרוחות הפכו להיות בעלות רכיב מערבי, ובסיני – צפון-מערבי. אם הנחילים יגיעו לפאתי רפיח מכיוון מצרים - הרוחות יכניסו את הנחילים לרמת הנגב, ולכן יש סיכון ובעיה", אמר לוואלה! חדשות מרק פרל, חזאי לחקלאים במשרד החקלאות ובשירות המטאורולוגי. לדברי פרל, נוכח חוסר שיתוף הפעולה מצד שלטונות מצרים והמשרדים הרלוונטיים לטיפול במפגע הארבה, בישראל לא תמיד יודעים איפה ממוקמים הנחילים בחצי האי. "יש נחילים שאמורים להגיע בהמשך השבוע מעומק מצרים", אמר. "בהמשך השבוע נהיה מושפעים משקעים שרביים, שמביאים רוחות דרומיות – זה כבר לא יהיה טוב. שילוב עם טמפרטורות גבוהות מגדיל את הפעילות של החגבים ומגביר את החשש מפגיעה". פרל אמר כי בעוד התחזיות לשבוע הקרוב הן די קודרות מבחינת השפעת המזיקים המעופפים, "האור בקצה המנהרה הוא שרואים גשם בתחילת שבוע הבא".

שלשום נצפו חגבים רבים גם באזור המרכז. בין היתר נראו חרקים בשכונות צפון תל אביב ובחופיה. ההערכה היא כי לא מדובר בחלק מנחיל נודד, אלא בחגבים בודדים שנישאו צפונה בעזרת הרוחות. חגבים נוספים נצפו בערים אחרות במרכז הארץ ובחוף, בין השאר ברחובות, באשדוד ובהרצליה. במקביל, דווח כי מספר חסידות הורעלו בדרום הארץ כתוצאה מריסוס נגד הארבה. מרשות שמורות הטבע נמסר כי מוקדי הארבה טופלו באמצעות חומרים שנועדו להשמיד אותם מבלי לגרום נזק נוסף לטבע. עוד נמסר כי הפעולות שבוצעו על ידי עובדים של משרד החקלאות נעשו בשיתוף אנשי הרשות ו"בכך נמנעה פגיעה בבעלי חיים נוספים בצד הארבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully