וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישי מנקה שולחן: פסילה סיטונית של מעמד לזרים

למעלה משנה המתינו 260 משפחות שהגישו לוועדת חריגים בקשות לאישור שהייתן בארץ - ולפתע, זמן קצר לפני סיום כהונתו, החל שר הפנים בטיפול זריז בבקשות ופסילת רבות מהן

שר הפנים אלי ישי קורא לגירוש הזרים מישראל, אך למעלה משנה החזיק על שולחנו בקשותיהם של 260 משפחות שהגישו בקשה במסגרת החלטת הממשלה להעניק מעמד לילדי זרים. בשבועיים האחרונים, כחודש לפני סיומה המסתמן של כהונתו במשרד הפנים, החליט ישי "לנקות את השולחן" - והמשרד החל בזימון משפחות הזרים ומתן תשובות לבקשות - ומדובר, לרוב, בתשובות שליליות.

"בזמן שהוא מכהן בממשלת מעבר לאחר הבחירות, במחטף שרירותי ואכזרי של הרגע האחרון ישי דוחה בקשות של משפחות שממתינות זמן כה ממושך", אומרת רותם אילן, מייסדת עמותת "ילדים ישראלים". "המטרה ברורה - ישי רוצה לדחות כמה שיותר מהמשפחות. כעת כשמסתמן שתיק הפנים לא יינתן לש"ס, וישי מוודא שהשר שיחליף אותו לא יוכל לאשר את בקשות הילדים".

תהלוכת עדלאידע של ילדי עובדים זרים בבית הספר רוגוזין, מרץ 2011. אורי לנץ
ילדי זרים בבית הספר "ביאליק-רוגוזין" בתל אביב. ארכיון/אורי לנץ

החלטת הממשלה על הענקת מעמד לילדי זרים העומדים בקריטריונים שקבעה ועדה בינמשרדית התקבלה באוגוסט 2010. במהלך אותו חודש הוגשו למשרד הפנים 701 בקשות. רק בינואר 2012, אחרי המתנה של למעלה משנה, שבמהלכה נותרו במעמד לא חוקי, הודיע ישי כי 257 בקשות עומדות בקריטריונים ואילו 118 בקשות נדחו והצטרפו ל-65 בקשות שנדחו על הסף במועד ההגשה. עוד 260 בקשות הועברו לוועדת חריגים - כלומר, לישי עצמו, שאמור היה להחליט בעניין.

מאז, חיות אותן 260 משפחות במתח רב - אך ישי "לקח את הזמן", ורק כעת הורה לזמן את אותן המשפחות שבקשתן הופנתה לוועדה חריגים. ביום חמישי האחרון זומנו למעלה מ-20 משפחות למשרד הפנים. כחצי מהן קיבלו תשובה שלילית, וניתנו להן 15 יום לערער על ההחלטה. בשבועיים הקרובים יזומנו משפחות נוספות.

"התנהלות בריונית"

ניקול בת התשע התבשרה השבוע כי בקשתה נדחתה, והיא תיאלץ לעזוב את ישראל עם הוריה לפיליפינים. למרבה האבסורד, בקשתה נדחתה רק בשל העובדה שלאבי המשפחה הייתה אשרת עבודה בתוקף במועד הגשת הבקשה. על פי הסבר משרד הפנים, הממשלה החליטה להעניק מעמד לילדי שוהים בלתי חוקיים - ואילו אבי המשפחה היה חוקי. יש לציין כי אבי המשפחה כבר אינו שוהה בישראל זה כמה שנים, ואם המשפחה עדכנה את משרד הפנים בנושא, כדי שהוא לא ייכלל בבקשה.

"הבת שלי חוגגת השבוע יום הולדת תשע, היא נולדה וחיה בישראל כל חייה", אמרה היום עלמה, אימה של ניקול. "היא עונה על כל מה שמשרד הפנים והממשלה דרשו. למרות זאת ה"מתנה" שאלי ישי נותן לה ליום הולדתה, זה גירוש מישראל מולדתה. וכל זה כי אבא שלה עבד בישראל חוקית וטיפל בקשיש".

"שוב מגלה השר ישי כי הוא סבור שהציבור הוא טיפש", אומרת רעות מיכאלי, מנכ"לית מוקד הסיוע לעובדים זרים. "מתן תשובות בעניינם של ילדים רבים כל כך בתקופה קצרה כל כך מלמד כי השר ישי מקבל מאות החלטות בזמן קצר מאוד - דבר המעלה תמיהה באשר לאיכות ודרך קבלת ההחלטות". לחלופין, היא מעריכה, אם ההחלטות התקבלו קודם לכן, "ייתכן ששמר את התשובות שהתקבלו בעניינם של ילדים וילדות קרוב לבטן ולא שחרר אותן בכוונת מכוון, כדי למנוע מהם את היציבות לה הם מייחלים בדמות מעמד בישראל. כך או כך, מדובר בהתנהלות בריונית המשדרת בהלה פן לא יצליח להשלים את המשימה שנטל על עצמו - לגרש כמה שיותר ילדים מישראל, חרף החלטת הממשלה להשאירם, מאחורי גבו של הציבור".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "בקשות שעמדו בקריטריונים קיבלו תשובה חיובית מזמן. כרגע מדובר בבקשות שנדונו בוועדת חריגים, וכשמן הן - בקשות שאינן עומדות בקריטריונים, אולם מסיבה זו או אחרת הועברו לוועדת החריגים".

סוגיית האזרחים הזרים - עוד כותרות:
דב חנין: "להפסיק לרכז מבקשי מקלט באזורים מוחלשים"
הפגנת השנאה בדצמבר: ”לגרש סודנים לסודן, שמאלנים גם איתם"
מאסר לשוטר מג"ב שחטף עובד סודני וגנב את כספו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully