וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירה לעורף האויב: על סמי חדירה, הקשר של ריאל מדריד

5.3.2013 / 14:20

שנתיים אחרי שהרופאים ניבאו כי ייאלץ לפרוש מכדורגל, כבש סמי חדירה את שער האליפות של שטוטגרט. מאז הוא הוכתר ל"קשר המושלם", והפך לבורג מרכזי בריאל ובנבחרת גרמניה. לא בכדי הוא סומן על ידי אלכס פרגוסון, שינסה לעצור אותו הערב, בראש רשימת הקניות שלו

מדי מספר חודשים מופיעים בתקשורת דיווחים על התעניינות מצד אלכס פרגוסון בסמי חדירה. כבר בקיץ 2010, עוד לפני מעברו של הקשר הגרמני משטוטגרט לריאל מדריד, פורסם באנגליה כי מנצ'סטר יונייטד סימנה את חדירה כיורשו העתידי של פול סקולס. צ'לסי הוזכרה אז כיריבה שמועמדת לטרפד את העסקה. לפני שנה שוב געשה העיתונות הבריטית סביב אפשרות מצד יונייטד להגיש לריאל מדריד הצעה תמורת הכוכב. בחודש שעבר היה זה תורו של המגזין הגרמני "קיקר" להכריז ששמו של חדירה מוביל את רשימת הקניות המועדפת של סיר אלכס.

סמי חדירה שחקן ריאל מדריד. David Ramos, GettyImages
בשנה הבאה במנצ'סטר יונייטד? לא ברור, אבל פרגי כבר שם עליו עין. סמי חדירה/GettyImages, David Ramos

זה לא מפתיע. ליונייטד, שתפגוש הערב את חדירה במאבק חזיתי בגומלין שמינית-גמר ליגת האלופות, אין שחקן שמזכיר את הגרמני. מייקל קאריק, על אף כל סגולותיו, לא מביא איתו את כל מגוון הכישורים של חדירה. השד האדום בעל הפוטנציאל הגדול ביותר להפוך למישהו שמזכיר את קשר ריאל הוא פיל ג'ונס, אולם הדרך לשם עוד ארוכה, והוא בכלל מבלה את רוב זמנו כבלם כאשר אינו פצוע. חדירה הוא הקשר המודרני האולטימטיבי. לצד יכולת הגנתית משובחת, גם תרומתו ההתקפית משמעותית מאוד, שלא לדבר על הכוח הפיזי העצום שלו ועל משחק הראש המשובח, כיאה לשחקן שמתנשא לגובה 189 סנטימטרים. כאשר הוא מקבל יד חופשית לעשות ככל העולה על רוחו על המגרש, הרי שמדובר ב"שחקן רחבה לרחבה" פנטסטי. לא לחינם אמר בתחילת העונה ז'וזה מוריניו: "אני לא רואה אף אחד שמשתווה לחדירה בתפקידו. מבחינתי הוא הטוב ביותר בעולם".

מאמן ריאל מדריד, ז'וזה מוריניו, לצד שחקנו החדש, סמי חדירה. רויטרס
"לא רואה אף אחד שמשתווה לחדירה בתפקידו". מוריניו/רויטרס

כמעט טרגדיה בגיל 17

כאשר מתבוננים בהספק העבודה שמבצע חדירה על בסיס שבועי, קשה להאמין שהקריירה שלו עמדה בסכנה גדולה מאוד בגיל 17 בגלל בעיות כרוניות במיניסקוס. אחרי שעבר שני ניתוחים מורכבים, היו רופאים שהרחיקו לכת וקבעו כי הוא ייאלץ לפרוש מכדורגל במידה ויהיה צורך בפעילות כירורגית נוספת. ההלם אצל נער, שכבר חווה הצלחה כקפטן קבוצות הגילאים השונות באקדמיה של שטוטגרט וזכה באליפויות, היה עצום. בסופו של דבר, נמצאו שני אנשי מקצוע שהחזירו לו אמונה ועקבו אחרי הליך החלמה ממושך. במשך חצי שנה היה סמי הצעיר מושבת מספורט. יש שהיו נשברים מכך, אולם חדירה מעיד שהפציעה החמורה חיזקה אותו וגרמה לו להעריך יותר את מקצועו.

הבעיות הרפואיות המשיכו להטריד גם כאשר עשה את הקפיצה לקבוצה הבוגרת, ואף עיכבו לא פעם את הופעת הבכורה בנבחרת גרמניה שהגיעה רק ב-2009, אבל ממש לא הפריעו לו למצות את הפוטנציאל מהרגע הראשון על הדשא. ארמין פה, מאמן שטוטגרט בעונת 2006/07, לא היסס לתת את הבמה לשחקן המבטיח ביותר בקבוצת המילואים של המועדון מהמחזורים הראשונים, והתוצאה היתה לא פחות ממדהימה. כבר במשחקו השלישי בהרכב כבש חדירה צמד בניצחון 0:3 על שאלקה, ועורכי "קיקר" התפעלו: "הילד הביס את הכחולים כמעט לבדו".

שער אליפות בעונת בכורה

בדיעבד, התברר שהיתה זו תוצאה קריטית במיוחד. ריצה של שמונה ניצחונות בשמונה המחזורים האחרונים העניקה לשטוטגרט אליפות סנסציונית, תוך שהיא מקדימה את שאלקה בשתי נקודות. הדרמה הושלמה במחזור הסיום, בו פיגרו חניכיו של פה בבית מול קוטבוס, אבל ביצעו מהפך בדרך ל-1:2. את שער האליפות נגח חדירה בכבודו ובעצמו, וזו היתה החותמת הסופית על עונת בכורה חלומית. לא רע עבור יליד העיר, אוהד הקבוצה מגיל אפס – פחות משנתיים אחרי התחזית הקודרת של רופאיו.

תחת הדרכתו של פה מילא חדירה, בסך הכל בן 19, מספר תפקידים במגרש. פעם הוא תופקד באגף, פעם כקשר אחורי, פעם מאחורי החלוצים – הכל בהתאם לשחקנים שעמדו לרשותו של הבוס והמערך הטקטי הנחוץ. הוא הצטיין בכולם והוכיח רב-גוניות יוצאת דופן. הורסט הלדט, קשר עבר שכיהן אז כמנכ"ל שטוטגרט, אמר בשלב מסוים: "חדירה הוא השחקן המושלם". ריינר אדריון, מאמנו בקבוצת המילואים שטיפח אותו לאורך השנים, הצהיר: "אם הייתי צריך לצייר מודל של קשר, הייתי בוחר בחדירה".

סמי חדירה שחקן שטוטגרט. Bongarts, GettyImages
קיבע מעמד חדש. חדירה אחרי שכבש את שער האליפות בשטוטגרט/GettyImages, Bongarts

ויירה, זידאן, צ'אבי, באלאק

לחדירה עצמו היו לא מעט מודלים לחיקוי. בימיו בקבוצות הנוער, המליץ לו אדריון לעקוב אחרי כל פעולה של זבונימיר סולדו, הקשר הקרואטי שבילה עשור בשטוטגרט והפך לאליל האוהדים בזכות משחקו השקט והאחראי. מחוץ למחוזו, התלהב חדירה הצעיר מיכולותיהם של פטריק ויירה, זינדין זידאן וצ'אבי. אלה שחקנים שונים במהותם, אולם חדירה באמת הצליח לקחת חלק מכל אחד מהם. כאשר נשאל אם אהב במיוחד את הכדרור של זיזו, הגיב חדירה: "ממש לא, להיפך. הערכתי את הפשטות של משחקו. הקווים הברורים, המסירות המדויקות. תמיד העדפתי שחקנים ששמים דגש על משחק ישיר ויעיל, במקום לעשות פעלולים עם הכדור". זו גם היתה בעיניו סגולתו של ויירה: "הוא היה חזק, חכם טקטית ומוסר בחסד".

מכולם למד חדירה, ובגרמניה הוא צפה בשקיקה במיכאל באלאק. חודשים ספורים אחרי שהגיח לבונדסליגה, כבר החלו הפרשנים להשוות אותו לקפטן הנבחרת דאז, מה גם שכוכב שטוטגרט עצמו גילה תכונות של מנהיג, ונבחר לקפטן הנבחרת הצעירה שזכתה באליפות אירופה ב-2009. למאמן הורסט הרובש היתה חבורה יוצאת דופן של כישרונות, שכללה בין היתר את מסוט אוזיל, מאטס הומלס, מנואל נוייר, בנדיקט הובדס, מרסל שמלצר, גונסאלו קאסטרו וג'רום בואטנג. לא פלא שהיא הביסה בגמר 0:4 את אנגליה של תיאו וולקוט, מיקה ריצ'ארדס וג'יימס מילנר. חדירה תפס את הפיקוד בחדר ההלבשה, ושנתיים אחרי צלחת הבונדסליגה קיבל גם מדליית זהב של אלוף אירופה.

מיכאל באלאק שחקן לברקוזן. GettyImages
חדירה ראה אותו, למד והפך למנהיג של נבחרת גרמניה. באלאק/GettyImages

"מביא סימטריה למשחק"

רבים, אם כך, סימנו אותו כיורש של באלאק, אבל את המזל הגדול עבורו סיפקה דווקא הפציעה של המודל. אחרי שהתגבר על הבעיות הרפואיות שלו עצמו, זכה חדירה למקום בהרכב במונדיאל 2010 בזכות קווין-פרינס בואטנג שפצע את באלאק בגמר הגביע האנגלי. בסטיאן שוויינשטייגר נתפס כמרוויח העיקרי כשקיבל לידיו את המושכות בקישור, אולם גם התפתחותו של חדירה היתה איטית הרבה יותר לו היה הקפטן הוותיק נוסע לטורניר בדרום אפריקה כשחקן ולא כצופה. שער הבכורה שנכבש במשחק על המקום השלישי מול אורוגוואי היה הדובדבן שבקצפת.

המאמן יואכים לב היה מאושר מתרומתו של הקשר הצעיר, ומאז קשה לדמיין את גרמניה בלעדיו. "סמי מביא סימטריה למשחק", אמר הבוס הלאומי. מאז הוא באנקר בהרכב, ויש מקום לטענה כי ביורו 2012 היה חדירה השחקן הגרמני המצטיין בטורניר – היציב ביותר, היעיל ביותר, הדומיננטי ביותר, וללא צל של ספק איש המשחק בניצחון 2:4 על יוון ברבע-הגמר, אז גם התכבד בשער מרהיב.

סמי חדירה שחקן נבחרת גרמניה. רויטרס
אחרי המשחק הזה כבר אי אפשר היה להתבלבל: חדירה הוא השחקן הכי חשוב של נבחרת גרמניה. הקשר חוגג ב-2:4 על יוון/רויטרס

היסטוריה בקאמפ נואו

יש המעלים ביקורת כלפי חדירה על כך שהוא לא כובש מספיק, אולם הוא מודה שזה בכלל לא תפקידו. ובכל זאת, שערים חשובים לא חסרים לאורך הדרך. לא רק הנגיחה ההיא מול קוטבוס, אלא גם שבעה שערים במאבקי הצמרת בעונת 2008/09, והכיבוש בנצחון בקלאסיקו בקאמפ נואו בעונה שעברה, ששם את החותמת הסופית על האליפות של ריאל מדריד. באופן סמלי, זה גם היה השער ששבר את שיא ההבקעות בליגה בכל הזמנים עבור לוס בלאנקוס. השער ה-108 במספר, יותר מ-107 הכיבושים של ריאל עצמה בעונת 89/90'.

חדירה לא תמיד זוכה להערכה על פועלו בריאל. הוא הגיע אחרי המונדיאל כ"גרמני הנוסף" לצידו של רכש נוצץ יותר בדמותו של אוזיל. למעשה, היה למוריניו מזל רב בנושא. לא רק יונייטד וצ'לסי חשקו בשחקן, אלא גם באיירן מינכן שכבר השיגה הסכם עקרוני עם שטוטגרט עוד לפני המונדיאל. על כך שחדירה לא נדד לבוואריה צריכים במדריד להגיד תודה לאיש שהפסיד למוריניו בגמר ליגת האלופות שבועות ספורים קודם לכן. לואיס ואן חאל הודיע למנכ"ל באיירן אולי הנס שהוא לא מעוניין בשחקן וקבע: "כבר יש לנו דויד אלאבה". כך נסללה דרכו של חדירה לברנבאו, ומאז הוא רק הולך ומשתבח.

שחקן באיירן מינכן, דויד אלאבה. רויטרס
ריאל, תגידי תודה שהוא בבאיירן. דויד אלאבה/רויטרס

מודריץ' לא מאיים

חדירה מלא הערכה למוריניו שקידם את הבנת המשחק הטקטית שלו. "הוא מעיר לי כאשר אני עוזב את העמדה שלא לצורך", אומר הקשר, ובשנתיים האחרונות ניתן היה לראות שתפקידו של חדירה בריאל שונה בהשוואה לנבחרת או שטוטגרט. פעמים רבות הוא נדרש לנהוג באיפוק בהצטרפות להתקפות, אולם בחודשים האחרונים שיחרר מוריניו את הרסן. זה לא מקרי ש"המיוחד" מרבה לשבח את חדירה דווקא בחודשים אלה. כאשר לוקה מודריץ' הוחתם בקיץ, פרשנים לא מעטים סברו שהוא עשוי לתפוס את מקומו של הגרמני – כי הרי אי אפשר להוציא את צ'אבי אלונסו ואת אוזיל מהפאזל. בשורה התחתונה, הקרואטי מבלה בעיקר על הספסל, בעוד חדירה שולט ביד רמה בכל המהלכים של לוס בלאנקוס.

"ככל שאני צובר נסיון, אני משתפר. זה כמו לימוד שפה חדשה. בהתחלה צריך לחשוב על בחירת המילים כדי להרכיב משפט. עם הזמן, הכל הולך מהר הרבה יותר בלי מאמץ" אומר חדירה. הוא יודע לא מעט על שפות, אחרי שלקח ברצינות את מלאכת לימוד ספרדית מיד עם הגעתו למדריד לפני שנתיים וחצי. "זה מעביר מסר נכון לאוהדים ועוזר להשתלב" אומר הקשר. את הנכונות להיות חלק אינטגרלי מהמקום בו הוא נמצא הוא לקח מאביו, שהיגר לגרמניה בגיל 25 ושינה את המנטליות. "אבא למד גרמנית וסיגל לעצמו את המשמעת והדייקנות של תושבי המדינה" הא מספר, וקובע: "למוצא אין משמעות. כל אחד יכול להשתלב ולהיות מקובל – צריך רק לרצות בכך. זה נכון בכדורגל ובחיים בכלל. כך זה צריך להיות".

אם זה תלוי בפרגוסון, בעונה הבאה חדירה ילמד אנגלית במנצ'סטר. אבל מי ימכור אותו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully