וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת פרופ' דוד הרטמן: "מחשובי ההוגים היהודים"

10.2.2013 / 17:01

דוד הרטמן, מייסד מכון הרטמן להכשרת חוקרים ומחנכים ומרצה בכיר למחשבת ישראל, מת בגיל 81. "הוא ידע שהדרך לחולל שינוי היא באמצעות בתי מדרש פלורליסטיים"

הרב פרופ' דוד הרטמן, מייסד מכון שלום הרטמן, מת היום (ראשון) בגיל 81. הרטמן, ששימש במשך שנים רבות כמרצה בכיר למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים, היה פילוסוף בכיר וסופר בעל שם עולמי ועיקר עיסוקו היה בנושא ההתמודדות עם אתגרי היהדות בעידן המודרני, ונושא זה היווה גם חלק מחזונו.

במכון שייסד ב-1976 לזכר אביו, ואשר נועד להכשיר חוקרים, מחנכים, תלמידים, מנהיגים ורבנים, ציינו היום את תרומתו יוצאת הדופן של הרטמן לחידוש פני העולם היהודי. תרומה זו זיכתה אותו בהכרה בינלאומית שכללה, בין השאר, את פרס אבי חי בשנת 2000, פרס יקיר ירושלים ב-2001, פרס רוטברג לחינוך יהודי מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, פרס ליבהבר לעידוד סובלנות דתית, ותארי דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת ייל, היברו יוניון קולג' ומכון ויצמן.

תפיסת עולמו השפיעה על יהודים בארץ ובעולם. מסביב למכון אותו הקים התקבצה קהילה שפרצה את המסגרות המקובלים, וחיה על פי תפיסת עולם פלורליסטית בת זמננו. במכון צמחו תלמידים ותלמידות שעומדים היום בשורה הראשונה של תחום ההוראה ומחקר היהדות. מכריו ומוקיריו תיארו אדם שלא היה תיאורטיקן בלבד אלא איש מעשה שבזכות פעולתו הוביל לשיח יהודי פתוח וביקורתי.

"ידע שהדרך לחולל שינוי היא באמצעות בתי מדרש פלורליסטיים"

הרטמן נולד בשנת 1931 בברוקלין שבארה"ב למשפחה חרדית והתחנך בישיבת "לייקווד" הליטאית שנחשבה לאחת החשובות והיוקרתיות בציבור זה בצפון אמריקה. בהמשך הדרך הוא למד אצל הרב יוסף דב סולובייצ'יק והוסמך אצלו לרבנות. את הדוקטורט שלו בפילוסופיה השלים באוניברסיטת מק'גיל במונטריאול בקנדה, ובמקביל שימש כרב המקום. לאחר מלחמת ששת הימים החליט לעלות ארצה ובמשך שני עשורים כיהן כפרופסור למחשבת ישראל. בן השנים 1977-1984 היה ליועצו של שר החינוך זבולון המר ויועץ לפלורליזם דתי לכמה ראשי ממשלה. במהלך השנים פרסם הרטמן עשרות מאמרים וספרים וגם בזכותם זכה להכרה גדולה. בשנת 2008 פרש הרטמן מנשיאות המכון.

"הוא ידע שהדרך לחולל שינוי היא באמצעות בתי מדרש פלורליסטיים, ותכניות חינוכיות שבהן 'הכול שאיל' מתוך זיקה למסורת. מפגשי הלומדים שיצר במכון הרטמן ובהם התכניות לאנשי חינוך ולקציני צה"ל, הן אבן יסוד לקירוב לבבות וזרמים בישראל", נמסר מהמכון.

  • עוד באותו נושא:
  • דוד הרטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully