וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על הקריקטורה של נתניהו: "עברו את הגבול"

הקריקטוריה שהתפרסמה אתמול בסאנדיי טיימס, דווקא ביום השואה הבינלאומי, מעוררת תגובות קשות בישראל ובעולם. "מדובר בקריקטורה אנטישמית בוטה שהיא בגדר 'עלילת דם' מודרנית"

דווקא ביום השואה הבינלאומי, פרסם אתמול (ראשון) העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" קריקטורה אנטישמית. בקריקטורה מוצג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדמות מרושעת עם אף ארוך כפוף מעל חומה אותה הוא בונה בעזרת דם של פלסטינים, בעוד חלקים מגופם כלואים בין אבני החומה. הקריקטורה צוירה על ידי ג'ראלד סקארף, המאייר מאחורי "החומה" של להקת פינק פלויד, ותחתיה הכיתוב: "הבחירות בישראל... האם 'שלום המלט' ימשך?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ממשק ברור לאנטי ציונות ואנטישמיות". הקריקטורה השנויה במחלוקת/מערכת וואלה!, צילום מסך

שגריר ישראל בלונדון, דניאל טאוב, צפוי לפנות בימים הקרובים למערכת ה"סאנדי טיימס" ולדרוש הבהרות על פרסום הקריקטורה האנטישמית. כמו כן, השגרירות תדרוש לפרסם תגובה לאיור בגיליון הבא של העיתון, היוצא לאור מדי יום ראשון. "אנחנו לא עוברים לסדר היום ומתכוונים לפעול בכל הכלים שעומדים לרשותנו", אמר לוואלה! חדשות גורם בשגרירות. "אנחנו רואים את הפרסום בחומרה רבה, ומפתיע מאוד שזה בעיתון מכובד שכזה". בירושלים זועמים גם על תזמון הפרסום, ביום השואה הבינלאומי, ולטענת הגורם, "זה מעיד יותר מכל על כוונת המאייר. קשה לראות מצב בו נטען שמדובר בקריקטורה פוליטית לגיטימית".

במקביל, החל מאתמול אחר הצהריים החלה מחאה ציבורית, בשיתוף פעולה עם השגרירות והקהילה היהודית בבריטניה, שמטרתה להפעיל לחץ על העיתון שיחזור בו מפרסום האיור הפוגעני.

כמו רבים בציבור הרחב, גם מומחים בתחום האנטישמיות לא נותרו אדישים למראה הקריקטורה. "זה איום ונורא ואין ספק שיש כאן ממשק ברור לאנטי ציונות ואנטישמיות", אמר דוד מ. וינברג, שייסד עם נתן שרנסקי את הפורום למאבק באנטישמיות ומתמחה ביחסי ישראל והתפוצות והמאבק באנטישמיות בעולם במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן. "אנו רואים היום יותר ויותר אנטישמיות בחסות או בתחפושת של אנטי ציונות כשמשתמשים בסמלים אנטישמיים מובהקים כדי לומר משהו על מדיניות ישראלית. יש כאן דמוניזציה ודה לגיטימציה של מדינת ישראל והקריקטורה חורגת מביקורת גרידא. שימוש בכלים אלו, עובר לא רק את גבולות הטעם הטוב אלא גם את גבולות המותר והאסור".

לטענת וינברג, לא מדובר בבחירה מקרית של הסיטואציה שמציג סקארף. "אם לוקחים בחשבון את סיפורי התנ"ך, שמוכרים לכולנו ולכל קורא עיתון באנגליה, במדרש על המצרים שהכניסו תינוקות יהודים לשורות לבנים בבניית הפירמידות ובתי המלוכה המצריים, על המצרים שהכריחו את היהודים לבנות במטרה לדכא ולהשמיד את עם ישראל התנכ"י, יש פה אמירה דומה וקשה, והמאייר משתמש בכוונה בסמלים אנטישמיים תנ"כיים במטרה להשחיר את ישראל, וכך גם הפרסום ביום השואה מדבר בעד עצמו כשאולי מדובר בניסיון להתנער מאחריותה של אירופה לשואה", משער וינברג. "הרי אם אפשר להראות שמדינת ישראל לא פחות אכזרית כלפי פלסטינים מאשר היו הנאצים ועוזריהם כלפי יהודים בזמן מלחמת עולם שנייה, אזי אין זה נורא כל כך להתנגד למדינת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רואים היום יותר ויותר אנטישמיות בחסות או בתחפושת של אנטי ציונות". קריקטורה שפורסמה במהלך מסע הבחירות בארצות הברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליגה נגד השמצה גינתה את עיתון ה"סאנדיי טיימס" על פרסום הקריקטורה "האנטישמית הבוטה" ודרשו התנצלות מידית ממערכת העיתון. "ה'סאנדיי טיימס' איבד את המוסר שלו באופן ברור אם הוא מפרסם קריקטורה אנטישמית בוטה שכזו, שהיא בגדר 'עלילת דם' מודרנית נגד יהודים", אמר מנהל התחום הבינלאומי בליגה נגד השמצה, מייקל סאלברג. "אין שום דבר מעודן בדימויו של נתניהו משתמש בדם הפלסטינים לבנות חומה ש'תגן' על הישראלים. על העיתון להתבייש ולהתנצל באופן מיידי".

ממערכת ה"סאנדיי טיימס" נמסר למערכת העיתון "אלגמיינר" כי "מדובר בקריקטורה חריפה טיפוסית של ג'ראלד סקארף. המערכת מאמינה כי היא אינה אנטישמית. היא מכוונת באופן ישיר למר נתניהו והפוליטיקה שלו – לא לישראל ובוודאי לא ליהודים. המערכת מגנה אנטישמיות, כפי שניתן לראות במאמר מצוין שהתפרסם היום בעניין הכחשת שואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully