וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוס העתיד מתרחק: "ה-F-35 לא עמד ביעדי המבחן"

דו"ח שהוגש לפנטגון: עלות הפיתוח של החמקן הסתכמה ב-395 מיליארד דולר, 70% יותר מהצפוי. המטוס עמד רק ב-34% מהבדיקות, מה שעלול לעכב את מסירתו לישראל ב-2016

צילום: לוקהיד מרטין, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

היום (שני) נודע כי חברת "לוקהיד מרטין" האמריקאית, המייצרת את ה-F35 לא הצליחה לעמוד ביעדי המבחן של המטוס, שאמור להיות מועבר גם לידי חיל האוויר הישראלי עד 2016. "הפיגור בביצוע הבדיקות ייפגע ביכולת הייצור של כלי הטיס בטווח הקרוב", אמר מנהל תחום הבדיקות בפנטגון, מייקל גילמור, בדו"ח שנתי שהוגש לקונגרס בנוגע לאמל"ח היקר ביותר שמפותח בארה"ב.

הפיתוח של ה-F35, מטוס חמקן שאמור להחליף את דור מטוסי ה-F16, נתקל בקשיים ובעיכובים רבים במהלך השנים. משרד ההגנה האמריקני העריך כי הסכום הדרוש לייצור 2,443 מטוסים מהדגם החדיש הוא למעלה מ-395 מיליארד דולר – 70% יותר מהתכנון המקורי שנחתם עם החברה המייצרת בשנת 2001.

ארה"ב תחל בהליך הבחירה וההערכה של טייסי F-35. מערכת וואלה!
מטוס ה-F-35 בטיסת מבחן/מערכת וואלה!

יותר מאלף טיסות מבחן בוצעו בשנה החולפת, במהלכן עמדו המטוס ומערכותיו ב-4,711 יעדים נדרשים. עם זאת, מבדיקת הנתונים נמצא כי המטוס לא עמד ב-28% מ"נקודות המבחן", כך לפי גילמור. לדבריו, רק 34% מהבדיקות הנדרשות בוצעו ב-2012 ועל כן התוכנית סובלת מהתקדמות מוגבלת בלבד. "לא הושלמו בדיקות מסוימות בשל בעיות בלתי פתורות וגילויים חדשים", ציין הבכיר בדו"ח והוסיף כי יש צורך בבדיקה נוספת ברגע שיוצבו התיקונים על המטוסים "כדי לעמוד ביעדי טיסת מבחן". הדו"ח שסיפק גילמור גילה גם כי בדיקת עמידותו של ה-F-35B בגרסתו הימית, נעצרה בחודש שעבר לאחר ש"פגמים מרובים" התגלו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"התוכנית מפגינה יציבות יוצאת מן הכלל"

מלוקהיד מרטין נמסר כי החברה נמצאת בשנתה השלישית של תוכנית הפיתוח והבדיקה וכי היא ממשיכה להתקדם ולעקוב אחר יעדי התוכנית. "לוקהיד מרטין מאמינה שהתוכנית מפגינה יציבות יוצאת מן הכלל, הגדולה באופן משמעותי מכל תוכנית פיתוח מטוסים אחרת, כפי שמסתמן בהשוואות והערכות המבוצעות", נמסר.

לדברי החברה, טיסת מבחן היא דוגמה מצוינת לביצועי התוכנית המתמשכת. "כפי שנעשה בכל תוכנית פיתוח הנדסית, לחברה תכנון יעדי מבחן במסגרת לוחות הזמנים לביצוע התוכנית כולה. בכל שנה, כאשר סוגיות שונות עולות במהלך הבדיקות, צוות בדיקות הטיסה מזהה יעדים חדשים היכולים להיות מטופלים במקביל לפיתרון הסוגיות שעלו ומצריכות פיתרון". לטענת לוקהיד מרטין, יש להסתכל על התוכנית בכללותה ולא על כל שנה בנפרד. "בסוף נובמבר השלמנו 20,006 נקודות מבחן מול תוכנית של 19,134 נקודות לאותו פרק זמן - המהוות כשליש מכלל תוכניות הבדיקות", צוין.

עם זאת, בחברת הנשק האמריקנית לא מתעלמים מהעבודה שעדיין מדובר על פערים: "אנו מחוייבים לכך שיעדי המבחן שנדחו יושלמו במלואם, אך התוכנית הכוללת ממשיכה כמתוכנן ובקצב קבוע לפי תוכנית, ונמשיך במתכונת זו גם בשנת 2013".

לאפשר לחיל האוויר לבצע משימות תקיפה ארוכות טווח

בפיתוח ובמימון המטוס שותפות כמה מדינות, בהן בריטניה שהשקיעה 2.5 מיליארד דולר, איטליה, הולנד, טורקיה, אוסטרליה, דנמרק, נורבגיה ואפילו ישראל. בחודש ספטמבר 2010 נחתמה בניו יורק העסקה במסגרתה הוסכם כי ישראל תרכוש 20 מטוסי F-35 , שאמור לאפשר לחיל האוויר לבצע משימות תקיפה ארוכות טווח. עם זאת, הפרויקט נקלע לא אחת לקשיים וכעת לא ברור אם תצליח החברה המייצרת לעמוד ביעד המסירה שנקבע כאמור ל-2016.

המטוס, שנחשב גם בתור מטוס הקרב המאויש האחרון, נועד לעמוד במשימות מגוונות ומשולבות בהן סיוע אווירי לצד הפצצה ויירוט. למטוס, שחיל האוויר מתכוון להטמיע בו מערכות משוכללות של חברות אמל"ח ישראליות, אפשרות לעיבוד מידע מהיר במיוחד הודות להתבססות על סיבים אופטיים. ה-F-35, הוא מטוס קרב דור חמישי, בו מושב אחד ומנוע אחד, והוא בעל יכולות גבוהה לחמוק מזיהוי על ידי מכ"מים ורדארים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully