וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הרפז: בלשכת הרמטכ"ל הפסיקו להקליט שיחות ודיונים

13.1.2013 / 8:54

לשכת גנץ הפסיקה את הקלטת השיחות בטלפונים הנייחים, למעט ב"טלפון האדום", וחלק מהאלופים ביקשו להימנע מהקלטת דיונים רגישים. גורם ביטחוני: החשיפה בדו"ח המבקר גרמה לחשש

פרשת מסמך הרפז נותנת את אותותיה? לוואלה! חדשות נודע כי בלשכת הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לא מקליטים כבר תקופה ארוכה את השיחות הנערכות מטלפונים נייחים, בניגוד לנוהל שהושרש בתקופת הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ ונמשך בכהונת מחליפו גבי אשכנזי. הנוהל כלל הקלטות בטלפונים נייחים, שיחות מהטלפון האדום והקלטות בדיונים. בנוסף לנוהל, צוות של חיילות בלשכת הרמטכ"ל, הכפופות למזכירת הפיקוד העליון, נדרשות לתמלל את הדיונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון אהוד ברק מבקר בפיקוד מרכז. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון אהוד ברק מבקר בפיקוד מרכז/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

עוד נודע כי בדיונים בהם עולים נושאים רגישים, או בכאלה שבהם נדרשים האלופים להגיב לנושאים שעלולים להפוך שנויים במחלוקת, מבקשים חלק מהאלופים לכבות את המערכת המבצעית שמקליטה את הדיונים, מחשש שדבריהם ישמשו נגדם בעתיד.

גורם המצוי בפרטים הסביר כי החשיפה העמוקה של השיחות בלשכת הרמטכ"ל במסגרת דו"ח מבקר המדינה על מסמך הרפז, גרמה לחשש עצום בקרב קצינים בכירים. אלה ניהלו שיחות שונות בנושאים רגישים – חלקם רכילותיים – עם לשכת הרמטכ"ל באמצעות הטלפונים הנייחים, ותוכן השיחות נשמר במאגר נתונים של המערכת המבצעית. החשש משימוש בשיחות עדיין מרחף באוויר, ולכן קצינים בכירים נוקטים משנה זהירות כשהם משוחחים בטלפונים. חלקם אף עושה שימוש במכשיר אזרחי כדי לנהל שיחות בנושאים שונים מחשש למעקב.

טיוטה סופית של דו"ח המבקר הופצה למבוקרים. גדעון צנטנר
בועז הרפז/גדעון צנטנר

כאמור, עיקרי דו"ח מבקר המדינה בפרשת מסמך הרפז מתבססים על תמלילי שיחות מלשכת הרמטכ"ל אשכנזי, לאחר שהתברר שכל השיחות בלשכה היו מוקלטות. זאת בניגוד לנעשה בלשכת שר הביטחון אהוד ברק, שבה אירעה תקלה, והתקליטורים שהקליטו את השיחות נפגמו. ועדה שהוקמה לבדיקת נסיבות המקרה בלשכת ברק לא מצאה מעורבות אנושית שהביאה לתקלה שגרמה למחיקתן של כל השיחות.

מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, פנה מיד עם תחילת החקירה לפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבל לידיו את ההקלטות מלשכת הרמטכ"ל. לדברי גורמים בפרקליטות הצבאית, מנדלנבליט התנגד לבקשה הגורפת וטען כי המבקר נדרש להצביע באופן נקודתי על שיחות אותן הוא מבקש ומה הסיבה לכך, כדי למנוע פגיעה בצנעת הפרט – שכן מהטלפונים הנייחים מתנהלות גם שיחות חולין ושיחות אינטימיות בין אנשי הלשכה לבני משפחותיהם, שאינן קשורות לתפקידם.

לבסוף, התיר הפרקליט הצבאי הנוכחי, אלוף דני עפרוני, את העברת ההקלטות מהמערכת הצבאית, ומאוחר יותר התברר כי הן סיבכו את אשכנזי ועוזרו כאשר תוכן השיחות נחשף.
מדובר צה"ל נמסר כי "התיעוד בלשכת הרמטכ"ל עובד כנדרש ומטבע הדברים לא נפרט מעבר לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully