וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד ליפשיץ: "אני שמאלני. ואני לא מתנצל על זה ולא מתבייש בזה"

24.12.2012 / 10:18

מצב האומה? "אנחנו יותר טובים". קיצוצים? "אני מרגיש את זה בתלוש". התוכנית שמאלנית? "לא מסתיר שאני מצביע מרצ". התסריטאי הראשי של "ארץ נהדרת" חוגג עונה עשירית. ראיון

לא קל להיות תסריטאי ראשי בתוכנית שעונתה האחרונה, התשיעית במספר, היתה העונה הנצפית ביותר עם נתון שיא של 35.2%. על רקע משבר כמעט חסר תקדים בענף הטלוויזיה, עם רף ציפיות גבוה והקדמה של העלייה לאוויר בצל הבחירות הקרבות - עולה כבכל שנה השאלה האם הפעם התוכנית, שאולי חתומה יותר מכל על צמד המילים "מדורת השבט", תספק את הסחורה. למעשה, מדובר בסחורה כמעט בדיונית, המנסה לתמרן בהצלחה בין קודקודי המשולש הקדוש: שביעות רצון בקרב המילייה המקצועי (להלן: תעשיית התקשורת), הצלחה מסחרית (להלן: רייטינג) והקצה הפחות מדיד אך לא פחות כואב - הבאזז הציבורי שבא לידי ביטוי בעיקר בטוקבקים. כאמור, כואב.

להבדיל מעונת העשור של "כוכב נולד", אני רואה שאתם לא חוגגים. לקח מהניסיון המר?

"האמת, לא חשבנו על זה, אבל אנחנו בבסיס בורחים קצת מהגרנדיוזיות. מלכתחילה 'ארץ נהדרת' לא בנויה להיות עונת עשור. בכלל, הפעם האחרונה שתוכנית סאטירה חגגה משהו בסגנון הייתה לדעתי תוכנית המאה של 'רק בישראל'. המתנה האמיתית שלנו היא שקיבלנו בחירות".

אי אפשר להימלט מהשאלה: מתרגש?

"בעיקר יש שמחה ורצון מאד גדול לעלות כבר לאוויר. ויש כמובן גם את העניין שזו עונה עשירית. זה קצת כמו מילואים מורחבים, או נכון יותר כמו להקה שנפגשת ומוציאה תקליט".

פייר? נשמע כיף. נפגשים פעם בשנה, עושים צחוקים, מרוויחים קצת כסף.

"בדיוק ככה. צריך לזכור שהיה גם את 'עמוד ענן' לפני כמה שבועות, אז זה לא שלא נפגשנו לאחרונה, אבל שם רק ניגבנו מהצד. בתכל'ס, אני לא זוכר כמעט שום עונה עם כזאת שמחה ורצון לעלות לאוויר כמו זו".

דוד ליפשיץ. נמרוד סונדרס
"בעיקר יש שמחה ורצון מאד גדול לעלות כבר לאוויר". ליפשיץ/נמרוד סונדרס

"מוצא יותר מקום לעצמי בתוכנית כמו 'ארץ נהדרת'"

קשה להתעלם מזה שאחרי שנים רבות ללא תחרות אמיתית, "מצב האומה" של "רשת" נושפת בעורפכם. קשה עוד יותר להתעלם מכך שלהבדיל מ"שבוע סוף" הכושלת, או מ'"חוק מעבודה" נטולת הפאסון, מדובר בקריצה לקהלי יעד דומים של "השבט הלבן". מפחדים?

"אני מחבב מאד את 'מצב האומה'. הכימיה שלהם נהדרת. אם דיברנו על להקה, מרגישים שהם להקה ושהם נהנים מהעבודה, ולדעתי הדברים המצחיקים יותר בתוכית הזו הם בכימיה לעומת הבדיחות. אבל אני לא מתייחס לזה כמו פייט. זה לא מתפקידי להתייחס למספרים".

נו באמת, אתה לא מחכה למייל הרייטינג מאבי ניר? אתה לא מפחד שיכבשו לך את הטריטוריה?

"תשמע, הם תוכנית שונה. אני חושב שהם טובים מאד, אבל אנחנו יותר. 'מצב האומה' היא בסופו של דבר תוכנית של דיבורים".

שיחת סלון, שיוצאת ממנו, וחוזרת ממש אליו.

"בדיוק. אני מוצא יותר מקום לעצמי בתוכנית כמו 'ארץ נהדרת' שיש בה מערכונים, ויש בה דמויות ויש בה יותר דברים קומיים".

גם גורי אלפי קומי.

"נכון, וגם אורנה בנאי שהייתה אצלנו".

אז?

"ליאור שליין ועינב גלילי לא היו יכולים להיות אצלנו אבל ברלד וסמו לא היו יכולים להיות אצלם ולכן אני בתור צופה יודע מה אני הייתי מעדיף לראות".

איך אתה מסביר את ההצלחה שלהם?

"הם בסופו של דבר עושים תוכנית טובה. מודי בר און אמר פעם, בהקשר של ליגת האלופות: "כולם מביאים כדורגל, אבל כשאתה עושה משהו טוב, אנשים מרגישים שהשקיעו בהם. 'מצב האומה' נותנת את זה. יש שם בדיחות בלי פילטר, כמו נניח שאורנה בנאי אמרה השבוע שליברמן שותה דם של ערבים. לכאורה, אם הסקרים נכונים, זה אמור להרחיק הרבה אנשים מהמסך, אבל הקהל מרגיש שהשקיעו בו. גם אני מופתע לפעמים מהרייטינג שיש ל'ארץ נהדרת' לעומת כמות הימניים שיש בארץ".

איך בנאדם יכול לצחוק גם מ"צחוק מעבודה" וגם מכם?

"אני מוצא את עצמי לפעמים ב"פמילי גאי" ("איש משפחה" ד.ו) צוחק מבדיחות שאני לא לגמרי מכיר את מושא הבדיחה. מה שחשוב הוא הקונטקסט, ושזה עשוי טוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני יודע מה אני הייתי מעדיף לראות". טל פרידמן ואלי מריאנו בגיחה במהלך מבצע "עמוד ענן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו במקום מאד נוח מול הימין"

לא פעם ולא פעמיים לא הכחשת שאתה מגיע עם כסף מהבית. בוא נניח רגע למודל האמן הרעב. אתה לא חושב שצריך מידה של ריחוק מהשיטה כדי לבקר אותה טוב יותר?

"ממש לא. ציניות היא ערך מולד. היא לא תלויה רק במצב סוציו-אקונומי. זה עניין הרבה יותר בסיסי של של אאוט-סאודריות, של דברים כמו למשל איך שנראית בילדות מול החברים שלך, כמה היית בצד".

אתה קורא טוקבקים? יש שם המון שנאה כלפי "ארץ נהדרת" שמזוהה כשמאל.

"אני קורא טוקבקים. היום אני מוצא את עצמי מוציא בדיחות מהם. יש שם המון דברים נורא מצחיקים בפנאטיות שלהם. דווקא יש משהו יותר מסוכן ברגע שאתה קונצנזוס אהוב, ואז אתה מחשבן הרבה יותר למה אתה יכול להגיד ומה אתה לא יכול. במקרה שלנו יש לנו את הזכות, שאנחנו מצד אחד מדורת השבט אבל מצד שני מצפים מאיתנו לפגוע. במידה מסוימת, יותר נוח היום להיות שמאלני כי הדבר המסרס הוא אמנים שחושבים שאסור להם לפגוע. בהקשר הסאטירי, אנחנו במקום מאד נוח מול הימין".

מה אתה מצביע?

"מרצ".

אני מודה שאני לא רגיל לקבל תשובות לא פוליטיות. אהבתי.

"תראה, בארה"ב אתה יודע לגבי כל אמן וכל שחקן מה הדעה הפוליטית שלו. הוא אומר אותה מלכתחילה, ואין בכך שום דבר מוזר. אני לא נמצא על המסך, אבל זו הדעה שלי. לי ברור שאני שמאלני, אני לא מתנצל על זה ולא מתבייש בזה".

זה נכון גם לגבי כל הכותבים? כולם שמאלנים?

"כן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השקת העונה הקודמת זכתה ל-38.5% צפייה. "ארץ נהדרת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מסתבר ש'נשואים פלוס' זה ז'אנר עלי ואנחנו לא"

המצב של זכייניות הטלוויזיה לא קל. למרות הרייטינג הגבוה, לפני כמה שבועות קיצצה "קשת", אצלה אתה עובד במשכורות ושלחה כמה אנשים הביתה. אתה מרגיש את המשבר בתלוש?

"בטח. אני כבר מרגיש את זה מזה תקופה ארוכה".

ברמה של איום על עתיד התוכנית, או בהורדת שכר?

"'ארץ' היא תוכנית מאד יקרה, אבל לצערי היא לא ז'אנר עילי. למרבה האירוניה, מסתבר ש'נשואים פלוס' זה ז'אנר עילי ואנחנו לא, למרות שמבחינת התסריטאים, היוצרים והבימאים שהיא מעסיקה - מדובר ביותר מכל דרמה שאני מכיר. מה שכן, אני יודע שלאבי ניר התוכנית סופר חשובה, ועד כה לא נגעו לשמחתי בשערה משערות ראשנו".

אז איך אתה מרגיש את זה?

"תשמע, מסביב יהום הסער, וזה יכול להגיע גם אלינו. ברור שמשהו חייב להשתנות בשוק הזה. יש לי סדרה שאני עובד עליה, 'שחקן זר', שכרגע היא מוקפאת בגלל הסיטואציה".

אתה מעורב, מתמצא בענייני רגולציה?

"משתדל, אבל לא תמיד מעודכן לפרטי פרטים".

מכיר את ההקלות שקיבלה קשת ביום חמישי האחרון?

"ערוץ 10 קיבלו, לא?".

גם אתם. קיבלתם פריסת חובות.

"אה, לא ידעתי".

קיבלת הצעות מעניינות לאחרונה?

"קיבלתי הצעה מאד מפתה ממשרד פרסום, אבל אני בשלב שאני כבר לא מוכן לעשות פרסום. אני מאד נהנה לעבוד עם איש הטלוויזיה הטוב בארץ (מולי שגב ד.ו) ואני נמצא במקום הטוב ביותר. אני אוהב להשתעשע בערוץ הספורט מהצד, וזה מספיק לי".

כלומר, אתה לא רואה את עצמך בפרונט.

"ממש לא".

כמה רייטינג תקבל תוכנית ההשקה של העונה?

"כל מספר מתחת ל-18% ייחשב ככישלון".

בכל זאת פוליטיקאי. תודה.

* "ארץ נהדרת" חוזרת הערב, 24/12, אחרי מהדורת החדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully