וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: האם חיל האוויר יביא את הניצחון?

21.12.2012 / 13:31

חיל האוויר שבר שיא במבצע "עמוד ענן" עם תקיפת 168 מטרות בממוצע ביום, אך האיומים גוברים ובשנת 2013 יטוסו בחיל יותר והתרגילים יוכפלו. "נשתפר בהיקף, בחדירות ובדיוק"

מכונת מלחמה. צמד המילים לא מספיק כדי להמחיש את מה שאירע באזור במבצע "עמוד ענן" ורק המספרים מדברים בעד עצמם. במלחמת לבנון השנייה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר 3,200 מטרות בלבנון במשך 33 ימים שמהווים ממוצע של 96 מטרות ביום. במבצע "עופרת יצוקה" תקפו מטוסי הקרב 1,789 מטרות ב-22 יום המהווים ממוצע של 81 מטרות ביום. במבצע "עמוד ענן" נרשם השיא. מטוסי הקרב תקפו 1,350 מטרות בשמונה ימים, בממוצע של 168 מטרות ביום. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, אומר ביושר כי השמש לא החלה לזרוח עם כניסתו לתפקיד ועל הפורמולה המדהימה הזו עבדו מפקדי חיל האוויר הרבה מאוד לפניו, אך באותה נשימה הוא דורש מטייסי הקרב, מאנשי המודיעין, ממתכנני המטרות, מאנשי חקר הביצועים ומהצוותים הטכניים האחראיים על חימוש ותחזוקת המטוסים, להגדיל את התפוקה.

עזה לאחר התקפת חיל האוויר , נובמבר 2012. רויטרס
עזה לאחר תקיפות חיל האוויר, במהלך מבצע "עמוד ענן"/רויטרס

קצין בכיר בחיל האוויר אמר השבוע בחדר התדריכים של טייסת קרב, כשעל הלוח הוקרנו נתוני סיכום שנת 2012 כי "אנחנו עובדים במכפלות ובסדרי גודל גבוהים מאוד מבעבר, שילכו וישתפרו בהיקף, בחדירות ובדיוק. חיל האוויר כבר בדרך להכפיל את הנתונים. היכולת מבוססת על אמצעים, שיטה וסוג החימוש. היום טייס יודע להשמיד בלחיצת כפתור ארבע מטרות בו זמנית ויותר. כושר ההרס של חיל האוויר לא היה כזה מאז הקמתו ואם מפעילים אותו נכון הוא מסוגל לסיים מערכות מהר מהצפוי". אותו קצין הצהיר באולם התדריכים כי מה שעשה חיל האוויר במבצע "עמוד ענן" במשך שמונה ימים, הוא יודע לבצע ביממה אחת. הקטלניות של חיל האוויר הייתה תמיד נשמת אפו, אבל אם לכתוב בזהירות, היכולת הזו הפכה בחיל האוויר לעבודת אמנות סדרתית. זאת, בניגוד לשיטת העבודה של צייד רקטות, שמוגדר על ידי טייסי הקרב כעבודת יד נקודתית.

תקיפות מהאוויר הן לא מדע מדויק ואין שום תעודת ביטוח שכל טיל חכם שמשוגר לעבר מטרה יפעל ביחס לסביבה בצורה כירורגית תוך כדי הימנעות של פגיעה באזרחים לא מעורבים בטרור. ארגון חיזבאללה בנה בשנים האחרונות את התשתיות הצבאיות שלו סביב מתקנים רגישים לתקיפה, בדומה להקמת תשתיות ברצועת עזה, שנחשבת לאחד המקומות הצפופים והמורכבים בעולם לתקיפה אוורירית. אם תפרוץ מלחמת לבנון השלישית, ייאלץ חיל האוויר להסיר מעל עצמו מספר חסמים כדי לפעול ביתר חופשיות. חיזבאללה מחזיק בטילי נ"מ מתקדמים מאוד ותנאי השטח לפעולה גדולים יותר מרצועת עזה. בחיל האוויר טוענים כי המענה לחיזבאללה הוא טוב מאוד, אך חשוב להוריד את רף ציפיות. היקף הרקטות והטילים שישוגרו לעבר ישראל יהיה גדול יותר מכל המבצעים והמלחמות שידעה המדינה, ובמקום נפילת מרפסות בתים נראה בניינים קורסים. בהתאמה מספרית יהיו גם מספר הפצועים וההרוגים.

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, טען אחרי מלחמת לבנון השנייה כי לו היה יודע שחטיפת אהוד גולדווסר ואלדד רגב תוביל לתוצאה כזו, לא היה מבצע אותה. בצה"ל מעריכים כי הסיבה שנסראללה התבטא כך ושמר מאז על שקט בגבול הצפון לא נעוצה בפגיעה הקריטית במאגר הרקטות ולא בהריגתם של מאות פעילי חיזבאללה, אלא בעובדה שגם לאחר שש שנים וחצי, הוא עדיין לא סיים לשקם את מה שצה"ל הרס.

תיעוד חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של החמאס אחמד ג'עברי בעזה, נובמבר 2012. דובר צה"ל
חיסולו של רמטכ"ל חמאס, אחמד ג'עברי/דובר צה"ל

קצין בכיר בחיל האוויר נקט במשנה זהירות השבוע כשהתבקש להתייחס לאפשרות של מלחמה בזירה הלבנונית: "המטרה של צה"ל תהיה להביא לניצחון תוך זמן קצר. תוך יממות ספורות. ניצחון לא בדגל לבן ולא בבקשה לכניעה אלא בהשגת המטרות שיוצבו על ידי הדרג המדיני. שאלת הניצחון היא מורכבת ונגזרת ממה שאנחנו רוצים להשיג. יש מדרגות אש שונות ואם זה לא צולח הולכים לתמרון קרקעי". למרות שדבריו מריחים כאילו ההיסטוריה חוזרת על עצמה והנה קם עוד קצין שהתאהב בקונספציה האווירית של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, אין זה המקרה. התמרון הקרקעי של צה"ל מוכן יותר מאי פעם לפעולה ואף כורך בתוכו הפתעות, אך בפורום מטכ"ל יש עדיין קצינים רבים שמאמינים שנסראללה מבין היטב שעם כושר ההרס של חיל האוויר, בצירוף המודיעין האיכותי של צה"ל המבוסס על הגיחות היומיות מעל שמי לבנון, בכל יום שיחלוף עשוי היקף ההרס לסכן את מעמדו בתוך לבנון.

האתגר - שמירה על עליונות אווירית

חוסר היציבות במזרח התיכון לא מאפשר לחיל האוויר רגע אחד של נחת והוא זקוק בכל עת לבחון מחדש את סדרי העדיפויות שלו בבואו לקבוע את מדרג האיומים. ממבצע בעזה דרך תקיפת מחסני נשק כימי בסוריה, ממלחמה רב חזיתית ועד תקיפת מתקני גרעין באירן. האיום על מטוסי חיל האוויר גדל מאוד בשנים האחרונות. משטרו של בשאר אסד, שלא מצליח להאכיל את עמו הרעב, יצא למסע רכש ברוסיה של סוללות טילי קרקע-קרקע, סוללות טילי קרקע-אוויר, כולל אמצעי לחימה מתקדמים בשווי שנע בין 2-3 מיליארד דולר. מגוון התרחישים הוא רחב והמענה שיש להעניק לכל אחת מהמערכות, שחלקן כבר הגיעו לידי הצבא הסורי, ילמד בהרבה שעות אימונים על הקרקע ובאוויר. מפקד חיל האוויר הכריע בשאלת היקף האימונים, שהצטמצמו בשנת 2012, וקבע שבשנת 2013 חיל האוויר יטוס יותר ואף יכפיל את התרגילים החיילים.

כל טייס יטוס יותר שעות יותר מאחר שכדי לשמור על כשירויות שונות, יש להתאמן ושוב להתאמן. כמות סוגי המשימות השונות שטייס נדרש להיות כשיר אליהן עלתה בשנים האחרונות כתוצאה ישירה של חוסר היציבות האזורית. מתקיפת מתקנים רגישים שנמצאים באזורי רווי טילים וכלה במטוסים זעירים ללא טיס במשקל של 50 קילוגרמים, המוגדרים ככלי מדויק מאוד, גם אם הוא נועד למטרות לוחמה פסיכולוגית של חיזבאללה בעידוד אירן. בנוסף לכך, מפעיל חיל האוויר מאמצים גדולים להרחיב את היקף האימונים שלו עם צבאות זרים. בשנה האחרונה התאמן חיל האוויר עם חיל האוויר הבולגרי, היווני והקפריסאי. בין היתר התאמן חיל האוויר באימונים לטווחים רחוקים. בשנת 2014 אמור להתקיים בישראל ה-"בלו פלאג", במסגרתו יגיעו טייסים זרים מלפחות ארבע מדינות זרות מארה"ב ואירופה כדי להתאמן יחד בבסיס עובדה שבנגב. אימון זה יהיה ראשון מסוגו והיקפו בישראל והוא המענה לאימון היוקרתי "אנטוליאן איגל" הטורקי שישראל, לא זומנה אליו מאז פרוץ המשבר ביחסים בין המדינות.

הגנה - מרכיב חשוב ומשלים

סוללות כיפת ברזל חדשות יגיעו בשנה הקרובה לידי חיל האוויר והם ישודרגו באופן המעלה משמעותית את היכולות המבצעיות. לקראת העימות הבא יידרשו שוב בכירי מערכת הביטחון להמליץ על מיקום המערכות. הזירה מולה תתמודד ישראל תשנה את סדרי העדיפויות שהיו קיימים עד עכשיו. קצין בכיר בחיל האוויר רמז שעל פי ראיית מערכת הביטחון, ישמשו מערכות ההגנה האקטיבית לסוגיהן להגנה על היכולות ההתקפיות של צה"ל, על מתקנים אסטרטגיים ותשתיות קריטיות של המדינה ועל ריכוזי אוכלוסייה גדולים. "אם נדע להגן, נצליח לנצח. לשקם תחנת כוח של האויב לוקח המון זמן. אנחנו יודעים את זה כי אנחנו עושים את זה הפוך".

סוללת כיפת ברזל בגוש דן, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
סוללות כיפת ברזל חדשות יגיעו בשנה הקרובה/נמרוד סונדרס

בשנה הקרובה יקלוט חיל האוויר את מטוס הסופר הרקולס הראשון, "שמשון" בכינויו העברי, שיקפיץ את יכולות מערך התובלה בכמה רמות. מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים יקלוט את הגרסה המשופרת ל"הרמס 900", מטוסי הקרב מסוג "בז", שחלקם נמצא בחיל מאז 77', יעברו תהליך הארכת חיים כמו בצבא האמריקאי והסעודי, ויתקדמו ההכנות לקליטת מטוס החמקן מסוג האף-35 בשנת 2016. כמו כן, בעוד מספר חודשים תאושר, במסגרת התכנית הרב שנתית, רכישת טייסת שנייה מסוג מטוסי אף-35. הציניקנים הסדרתיים שמביטים במטוסי הקרב ממריאים יטענו שוב ש"כך הופכים כסף לרעש". מנגד יהיו טייסים שיאמרו ש"רעש המנועים הוא מנגינת החופש". בפועל - מטוס הקרב הוא הנשק הגמיש והאפקטיבי ביותר במזרח התיכון ובזמן שעוד לא שמענו את המילה האחרונה מהאביב הערבי וחיל האוויר נדרש להוכיח באמת כי כל האופציות נגד אירן על השולחן, ראוי לבחון שוב ושוב את הנתונים לפני הביקורת.

ברק שלא הכרנו

ההספד שכתב אהוד ברק ליוני נתניהו במלאת 30 יום לנפילתו במבצע אנטבה נחשב בעיניי לאחד הטקסטים המרשימים שמפקד יכול לכתוב על פקודו. ברק דיבר מול הקבר הטרי על האדם, מהות החיים והמוות ומה שביניהם. "אני מאמין, שהחיים בעיקרם אינם אוסף השעות והימים בין לידתו של אדם למותו, אלא התוכן שאנו יוצקים לתוכם", אמר ברק והמשיך בטקסט קריר ונטול רגשות אך מדהים בסגנונו.

36 שנים אחרי עמד אתמול ברק מול קברו הטרי של הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל, אמנון ליפקין-שחק. קורות חייהם הצבאיים של אמנון ואהוד שזורים זה בשל בזה במשך עשרות שנים. אמנון כיהן גם כסגנו של אהוד ולאחר מכן ירש אותו כרמטכ"ל. אתמול החליט הקיבוצניק לחרוג ממנהגו והפגין רגשות יתר על המידה. ההספד כלל בעיקר קטעי זיכרון מהעבר אך לבסוף התוודה ברק בקול חנוק, "אמנון. אהבתי אותך. למרות שמעולם לא התרנו לעצמנו לדבר כך כשחיית". האם זה הגיל של ברק שנותן את אותותיו? האם זה היה החיבור העמוק אל אמנון? מרחק קצר משם ישב האלוף במילואים עמירם לוין, אחד הלוחמים והמפקדים הקשוחים שידע צה"ל בעבר, והזיל דמעה אחרי דמעה. נעמי וולף, הסופרת האמריקאית, כתבה בספרה מיתוס היופי, "כאב הוא אמיתי, אם אתה מביא אנשים אחרים להאמין בו". רא"ל אמנון ליפקין שחק היה בן דור הנפילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully