וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא צרפת הכיר בכיבוש באלג'יריה: "היו מעשי טבח"

20.12.2012 / 11:57

בנאומו בפני הפרלמנט באלג'יר, הודה פרנסואה הולנד במעשי זוועה שהיו "במהלך 132 השנים האחרונות". הוא סירב להציע התנצלות מפורשת: "מכיר בסבל שנגרם מהקולוניאליזם"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הכיר ב"סבל" שנגרם לתושבי אלג'יריה בשל הכיבוש הצרפתי. בנאום שנשא היום (חמישי) בפני חברי הפרלמנט באלג'יר, אמר הולנד כי הקולוניאליזם הצרפתי היה "אכזרי ולא-הוגן". הולנד הוא הנשיא הראשון של צרפת שמספק הכרה רחבה במעשי הטבח שעשו החיילים הזרים באזרחי אלג'יריה במהלך מאבקם ארוך-השנים לעצמאות. עם זאת, הולנד לא הביע התנצלות מפורשת על מעשיה של צרפת, חרף הציפייה הרבה משני צדי הים התיכון שיעשה זאת.

"במהלך 132 השנים האחרונות, אלג'יריה הייתה נתונה למערכת נוקשה ואכזרית - הקולוניאליזם. אני מכיר בסבל שנגרם מכך", אמר הולנד. "אנו מכבדים את הזיכרון - את כל הזיכרונות", אמר הולנד. "יש חובה להכיר באלימות, באי-צדק, במעשי הטבח ובעינויים". מלחמת האזרחים של אלג'יריה החלה ב-1954 והסתיימה ב-1962. לפי כמה הערכות, עד מיליון בני אדם נהרגו במהלך שמונה שנות הקרבות. כ-700 אלף יוצאי אלג'יריה מתגוררים כיום בצרפת, בית לאוכלוסיה המוסלמית הגדולה ביותר באירופה. צרפת מנפקת כ-200 אלף ויזות לאזרחי אלג'יריה מדי שנה.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד מבקר באלג'יריה. רויטרס
נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, עם נשיא צרפת, הולנד, אמש/רויטרס

הולנד בא אמש לאלג'יריה, המציינת 50 שנים לעצמאותה, וזכה לביקורת מצד פרשנים רבים, מפני שבפגישתו עם נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, הוא סירב להתנצל על פשעי הכיבוש הצרפתי. לטענת רבים, הביקור לא נועד אלא לחזק את הקשרים המסחריים של צרפת עם סוחרי הנפט המקומיים, שכן להולנד התלוו אנשים עסקים בכירים מצרפת.

הולנד לא הכחיש כי הביקור נועד לסמל "מבט קדימה", ואמר בתגובה כי "לא באתי לאלג'יריה כדי להציע התנצלות או כדי להכות על חטא". במסיבת עיתונאים אמר נשיא צרפת: "באתי כדי להגדיר את המצב הקיים. אכן, יש אמת שצריך להתמודד איתה, אך יש גם רצון להביט קדימה. הביקור כאן מתמקד בעתיד, ובמאמץ להזיז קדימה את שתי החברות שלנו".

נשיא צרפת פרנסואה הולנד מבקר באלג'יריה. רויטרס
הולנד וזוגתו, ולרי טרייוולייר, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully