וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קץ לאי הוודאות: גרמניה עיגנה בחוק את ברית המילה

טל שלו

12.12.2012 / 20:04

עקב הסערה שעורר הקיץ פסק דין גרמני לפיו הטקס מהווה עבירה, אישר הפרלמנט הצעה שמעגנת בחוק את ברית המילה ומגדירה תנאים לביצועה. הקהילה היהודית: "בשורה אדירה"

היהודים והמוסלמים בגרמניה יכולים לנשום לרווחה: הפרלמנט הגרמני אישר היום (רביעי) חוק המאפשר ברית מילה לזכרים במדינה, בתום חודשים ארוכים של מחלוקת בנושא. החשש בקרב היהודים והמוסלמים מפני הוצאת המסורת מחוץ לחוק, הוצת בקיץ האחרון - כאשר בית משפט גרמני פסק כי מדובר בפגיעה מכוונת בגופו של התינוק.

"חוק ברית המילה ישיב לנו לבסוף את הוודאות המשפטית", אמר לסוכנות איי.פי. ראש המועצה היהודית בגרמניה, דיטר גראומן. "מה שחשוב לנו הוא המסר הפוליטי שמעביר החוק, לפיו גרמניה מקבלת בברכה את היהודים והמוסלמים במדינה".

הצעת החוק שגיבש משרד המשפטים הגרמני בסוף חודש ספטמבר, מציבה כמה דרישות בסיסיות לקיום הטקס, הן ליהודים והן למוסלמים. הדרישה המחמירה ביותר היא שרופא יקיים את הטקס, אך החוק גם מציע פרצה נוחה. אם מדובר בפעוט בן חצי שנה או פחות, "גם מי שקיבל את אישור הקהילה הדתית יוכל לבצע את הטקס" – כלומר, מוהלים יהודים יוכלו להמשיך לבצע את הניתוח ללא חשש.

יהודים, מוסלמים ונוצרים הפגינו בגרמניה נגד האיסור על קיום ברית מילה, ספטמבר 2012. רויטרס
יהודים ומוסלמים מפגינים נגד הוצאת ברית המילה מחוץ לחוק, בחודש ספטמבר האחרון/רויטרס

דרישות נוספות הן שהטקס ייערך "בצורה מקצועית" ונאותה, ותוך שימוש בחומר מאלחש, אך לא נאמר מה סוג האלחוש הדרוש. משמעות הדבר היא שמוהלים יוכלו לבצע ברית מילה לפי המסורת הקדומה, תוך שימוש ביין. הדרישה שהציבו כמה רופאים בכירים בגרמניה, למתן משככי כאבים "רשמיים", נדחתה.

"הממשלה הלכה נגד דעת הקהל"

הרב יהודה טייכטל, ממנהיגי הקהילה היהודית בברלין, הביע הערב שביעות רצון גדולה לנוכח אישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית בבונדסטג. "החוק אומר שמוהלים מורשים לעשות ברית מילה לתינוק עד גיל חצי שנה בגרמניה, בתנאי שעברו הכשרה יהודית ועושים עבודתם על פי חוקי הרפואה, וכמובן בתנאי שיש את הסכמת ההורים", הסביר הרב טייכטל בשיחה עם וואלה! חדשות.

"זוהי בשורה אדירה ושמחה גדולה לדרך היהודית בגרמניה", הוסיף טייכטל, ושיבח את התמיכה העיקשת של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בקידום החקיקה המהירה בנושא. "הצעות חוק בגרמניה יכולות לקחת שנה וחצי או שנתיים, פה הממשלה דחפה את זה תוך כמה חודשים בלבד לקריאה ראשונה. הקנצלרית הבהירה לנו שהיא תעשה הכל כדי שהצעת החוק תעבור בשנת 2012, ועמדה במילתה. אפילו שהציבור הכללי מתנגד להחלטה, הממשלה הלכה נגד דעת הקהל והבינה את חשיבות הטקס לחיים היהודיים בגרמניה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הרב הראשי יונה מצגר בברלין. אוגוסט 2012. AP
הרב הראשי יונה מצגר מבקר בברלין, ספטמבר/AP

הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, שפעל מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים בניסיון לגייס תמיכה רחבה בהצעת החוק הקובעת את חוקיות ברית המילה, אמר כי "זוהי בשורה משמחת לא רק עבור יהודי גרמניה אלא גם עבור יהודי אירופה". לדבריו, "המהלך נגד ברית המילה בגרמניה התחיל לזלוג כבר למדינות נוספות באירופה. לכן, לחקיקה שעברה בבונדסטאג חשיבות כלל אירופאית. אנו מברכים את יהודי גרמניה ומנהיגיהם על כך. כמו כן, אנו מברכים את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל על שעמדה במחוייבות שהביעה במכתב ששיגרה אלינו בנושא".

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, התייחסה לפסיקה השנויה במחלוקת מספר פעמים בחודשים האחרונים - ואף ציינה כי בכוונתה לזרז חקיקה שתכשיר את הטקס. במכתב ששלחה בחודש אוגוסט ליו"ר איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי (EJA), כתבה מרקל כי "קנצלרית גרמניה אסירת תודה על כך שהיהודים מצאו שוב מולדת בגרמניה. לכן הממשלה מייחסת חשיבות רבה לבעיה זו, ופועלת באופן נמרץ למציאת פתרון נאות ומהיר בעניין המילה מתוך מניעי דת. חופש הדת הוא מרכיב עקרוני בחברה הדמוקרטית שלנו, ואסור שיהיה ספק בעניין זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully