וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין לפיד לפיראטים: אילו מפלגות כבר נרשמו?

על מפלגת הפיראטים או על "כולנו חברים" כבר שמעתם? אלה רק חלק מ-15 המפלגות שכבר הגישו לוועדת הבחירות המרכזית את רשימותיהן לכנסת ה-19. הצצה למפלגות הצבעוניות ביותר

"אחים אנחנו" ו"כולנו חברים" אינם רק מטבעות לשון, אלא גם שמות של מפלגות שמתמודדות בבחירות לכנסת ה-19. אלה הן חלק מ-15 המפלגות שהגישו היום (רביעי) לוועדת הבחירות המרכזית את רשימותיהן. מחר, בין 16:00 ל-22:00, יוכלו להירשם גם מפלגות נוספות, אבל בינתיים ריכזנו עבורכם את שמות המפלגות שכבר נרשמו - גם כאלה שסיכוייהן לעבור את אחוז החסימה אינם נחשבים לגבוהים.

בין 15 המפלגות שהגישו את רשימותיהן נמצאות ארבע שלפי הסקרים עוברות את אחוז החסימה: 1) מפלגת "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד, שביקשה את צירוף האותיות "פה" והייתה היחידה עד כה שהגישה רשימה של 120 מועמדים. 2) "הבית היהודי" בראשות נפתלי בנט, שביקש לצרף את האות ט' לב' של המפד"ל ולקבל את הצירוף "טב"; 3) מפלגת "עוצמה לישראל" בראשות חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן-ארי. אלדד ביקש לקבל את האות ט' ששימשה בבחירות האחרונות את האיחוד הלאומי, או לחלופין את צירוף האותיות "נץ"; 4) מפלגת "עם שלם" בראשות חבר הכנסת חיים אמסלם, שביקש את אחת האותיות הבאות: ח', י', ה' או ץ'.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

מפלגת הפיראטים, דצמבר 2012. עומר מירון
נציגי מפלגת הפיראטים, היום/עומר מירון

אולם בוועדת הבחירות המרכזית נרשמו היום גם מפלגות פחות מוכרות לציבור הרחב. אחת מהן היא מפלגת "הפיראטים" בראשות אוהד יעקב שם טוב. המפלגה מגדירה את עצמה כ"חבורת רדיקלים חופשיים, מאוכזבי השיטה הפוליטית, שהתאגדו תחת הדגל הפיראטי על מנת לממש את העקרונות הפיראטיים ככוח פוליטי, ובמטרה להפוך את השיטה הפוליטית-כלכלית בישראל על פיה, לשיטה מבוזרת, אופקית ושוויונית יותר". המפלגה דוגלת, בין השאר, ב"שקיפות שלטונית וציבורית", "חופש מידע", "שינוי שיטת הקניין הרוחני", "הבטחת הזכות לפרטיות" ו"פתיחת מאגרי המידע האקדמי". הפיראטים קיימו השבוע את הפריימריז המקוונים הראשונים בישראל והיו היחידים שביקשו היום את האות ז', אשר שימשה בעבר מספר מפלגות מחאה. אותיות חלופיות שביקשה המפלגה הן פ', ף ו-י'.

יאיר לפיד מרצה במכללת ספיר, דצמבר 2012. דייב בוימוביץ'
ביקש את האותיות "פה". לפיד, היום/דייב בוימוביץ'

עוד מפלגה שמתמודדת בבחירות לכנסת ה-19 היא "כולנו חברים - ננח" בראשות שרון קנאפו. ארבע המטרות שהצהירה עליהן המפלגה בפני רשם המפלגות הן תמציתיות במיוחד וקליטות: 1) אמונה, 2) ביטחון, 3) שמחה, 4) שלום ואחדות בין אזרחי מדינת ישראל ב"דרך ישראל סבא". המפלגה, שמזוהה עם תלמידי הרב ישראל דב אודסר מחסידות ברסלב, החליטה לכלול בשמה את האותיות "ננח", המהוות קיצור של הסיסמה "נ? נ?ח נ?ח?מ? נ?ח?מ?ן מאומן".

מפלגת "כוח להשפיע", שמזוהה עם הרב אמנון יצחק, הגישה אף היא היום את רשימתה. בראש המפלגה עומד אריה סאמרלי, וסיסמת הבחירות שלה היא "מחזירים את השלטון לעם". המפלגה נאבקת למען "לחם בשקל", "הורדת מחיר הדלק", "ביטול המע"מ על מוצרי יסוד", "סל תרופות מלא הכולל השתלות וניתוחים בעשרים שקלים לחודש למשפחה" וכן "החזרת קרקעות הקיבוצים לעם ובנייה קלה לזוגות צעירים עליהם".

מפלגה נוספת היא "מורשת אבות" בראשות אילן משיחא יר-זנבר. חמש המטרות שהיא הצהירה עליהן בפני רשם המפלגות הן: "1) ללכד את שומרי התורה בישראל סביב חיי רוח ולהבטיח זכויותיהם לשמירת מורשתם התורתית; 2) לעודד חינוך שורשי ומקורי ברוח מורשת אבות; 3) לטפח איכות חיים רוחנית ומוסרית, בדרכי יושר ואמת ולחנך לאהבת הבריות על פי התורה; 4) לסייע בידי זוגות צעירים ומשפחות ברוכות ילדים להשגת פתרונות דיור בהישג יד; 5) להבטיח סיוע ועזרה לנצרכים".

מפלגת "אחים אנחנו" בראשות דוד אבבה, שמתמודדת אף היא בבחירות לכנסת, חרתה על דגלה מאבק באפליה של יוצאי אתיופיה בקבלה למוסדות חינוך ולמקומות עבודה. המפלגה ניסתה לשכנע את חבר הכנסת שלמה מולה לחבור אליה, אולם הוא העדיף להצטרף ל"תנועה" בראשות ציפי לבני. לדברי יו"ר המפלגה, "המפלגות הגדולות משתמשות בנציגי העדה כמוצגים ולא כנציגים אמיתיים".

מסיבת עיתונאים של אריה  אלדד ומיכאל בן ארי. עומר מירון
ביקשו את האות ט' או את הצירוף "נץ". אלדד ובן-ארי/עומר מירון

מפלגה מעניינת נוספת היא "ברית עולם לגאולת ישראל" בראשות עופר פנחס ליפשיץ. באתר האינטרנט של המפלגה מוסבר, כי "'ברית עולם' הינה בשורת הקב"ה – אלוהי ישראל לגאולת עמו ישראל בעת הזו. בני ישראל באשר אנחנו בארץ ובתפוצות, נקראים בשעה זו לומר: 'כן! לאלוהי ישראל' ולקבל בכך על עצמנו את מחויבות ברית אבותינו – 'עשרת הדיברות'. כניסתנו המחודשת בברית זו הינה הצהרתנו ומחויבותנו והינה האחדות הנדרשת על מנת ולהגשים הלכה למעשה את רצון הבורא מעמו ישראל".

מפלגת "עתיד אחד" הגישה היום רשימה הכוללת שם של אדם אחד בלבד - יחזקאל שטלצר. המפלגה, שהוקמה כבר לפני הבחירות לכנסת ב-2006, חרתה על דגלה את מסר "הציונות החברתית" ומחויבת לשיקום החינוך בארץ ולהושטת יד לקהילת יוצאי אתיופיה בישראל.

עוד מפלגה שהגישה את רשימתה לוועדת הבחירות המרכזית היא "מפלגה מתקדמת ליברלית דמוקרטית" . המפלגה, בראשות אלכסנדר רדקו, סוחר דגים מאשדוד, שמה לה למטרה לייצג את ציבור העולים בישראל ומתמודדת לכנסת מאז הבחירות ב-2003. עם זאת, היא קיבלה עד כה מאות קולות בלבד.

בין "עלה ירוק" ל"צדק חברתי"

מפלגות נוספות שראויות לציון הן "דע"ם - מפלגת פועלים", "עלה ירוק - הרשימה הליברלית" ו"צדק חברתי".

דע"ם היא מפלגת פועלים ערבית-יהודית שבראשה עומדת אסמא אגבאריה זחאלקה. מדובר במפלגה שהתמודד כבר מספר פעמים בבחירות לכנסת, אולם לא עברה את אחוז החסימה. המפלגה ביקשה היום לקבל את האות ק' בקלפי - אחת האותיות הבודדות שעודנה פנויה.

מפלגת "עלה ירוק - הרשימה הליברלית" מזוהה בעיקר עם תמיכתה בלגליזציה של סם הקנביס על נגזרותיו השונות, אך גם מחויבת לסדר יום ליברלי כולל במגוון תחומים. המפלגה פעילה בזירה הפוליטית בישראל מאז 1999, אך בכל מערכות הבחירות בהן השתתפה עד כה לא הצליחה להיכנס לכנסת, אף שמספר פעמים התקרבה לאחוז החסימה. לקראת בחירות 2013 חברה המפלגה לתנועה הליברלית החדשה ברשימה משותפת. בראש הרשימה לכנסת עומד ירון לרמן. המפלגה ביקשה היום לקבל את האותיות "קן" - בקשה שנתקלת בהתנגדות מצד מפלגת קדימה, שהאותיות שלה הן "כן".

מפלגת "צדק חברתי" בראשות גד הרן - יו"ר "הקואליציה החברתית" ו"תנועת עמי" - כוללת פעילים חברתיים ודורשת "רפורמה חברתית כוללת": הגדלת שכר המינימום וקצבאות הביטוח הלאומי לרמה שתאפשר קיום בכבוד, עצירת ההפרטה והקמת ועדת חקירה לנכסי מדינה שהופרטו וכן רפורמה מקיפה בחינוך ובבריאות. סיסמת המפלגה היא "הגיע הזמן לסולידריות חברתית".

רשימת מועמדים תישא על פתק הקלפי אות אחת, או צירוף אותיות ששתיים מהן שונות מרשימות מועמדים אחרות. למפלגה המיוצגת בכנסת היוצאת זכות קדימה על האותיות המסמנות את רשימתה. רשימת מועמדים שמבקשת להשתמש באות או באותיות המייצגות סיעה בכנסת היוצאת רשאית לעשות זאת רק אם קיבלה אישור לכך בכתב מבא כח אותה הסיעה. באחרונה פורסם, כי ש"ס סירבה לבקשתו של יאיר לפיד לאפשר לו להשתמש באות ש' בפתק בקלפי. נכון לעכשיו יש שבע אותיות פנויות בלבד: ה, ז, י, נ, פ, ק, ך, ף ו-ץ. עד כה 42 רשימות שונות לקחו טפסי רשימות מועמדים, אולם אין הדבר מחייב שכולן יגישו בסופו של יום בקשה להתמודד.

בהכנת הידיעה השתתף גלעד גרוסמן.

כותרות נוספות בוואלה! בחירות:
לבני: עדיין לא מאוחר לאיחוד כוחות מול נתניהו
טלנובלת "סרוגים": כצל'ה חזר בו ותומך באיחוד
יש אישה: לנדבר תשובץ במקום ה-10 בליכוד ביתנו

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully