וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לישראל: חזרו בכם מההחלטה לבנות ב-E1

טל שלו

3.12.2012 / 20:28

הבית הלבן הבהיר כי החלטת ישראל לבנות בשטח השנוי במחלוקת "מזיקה לאפשרות להשיג פתרון של שתי מדינות". הוועדה המחוזית בירושלים תדון בהקמת 1,700 יחידות דיור ברמת שלמה

צילום: אלי מנדלבאום, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

ארצות הברית הצטרפה הערב (שני) למדינות אירופה שגינו את החלטת ממשלת ישראל לבנות כ-3,000 יחידות דיור בשטח E1 המחבר בין ירושלים למעלה אדומים. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, התייחס לבנייה הישראלית ואמר כי "ארה"ב מפצירה בישראל לחזור בה מההחלטה שמזיקה לניסיון להאיץ את המגעים עם הפלסטינים".

אובמה: "תומך לחלוטין בזכות ישראל להגנה עצמית". רויטרס
"קוראים לצדדים להפסיק עם הפעולות החד-צדדיות". הנשיא אובמה/רויטרס

גם דובר מחלקת המדינה האמריקאית, מרק טונר, הצטרף לגינוי. "הבהרנו לישראל שהבנייה ב-E1 רגישה במיוחד, מזיקה במיוחד לאפשרות להשיג פתרון של שתי מדינות ומנוגדת למדיניות ארה"ב", אמר. "הבהרנו לממשלת ישראל שפעולה כזו מנוגדת למדיניות האמריקאית. ארה"ב והקהילה הבינלאומית מצפות שהצדדים ימשיכו למלא תפקיד חיובי במאמצים להשגת שלום, ואנו קוראים לצדדים להפסיק עם הפעולות החד-צדדיות ולנקוט בצעדים ממשיים כדי לשוב לשיחות ישירות".

זוהי אינה התגובה הראשונה מצד ארה"ב להחלטה השנויה במחלוקת של ישראל. ביום שבת אמרה מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, כי "הממשל הזה – בדומה לממשלים קודמים – הבהיר לישראל שהפעולות הללו מעכבות את שיחות השלום". בדברים שנשאה בפורום סבן בוושינגטון, הדגישה קלינטון כי ארה"ב תסייע מתי שתידרש בשיחות שלום ישירות בין ישראל לפלסטינים. "אם וכשהצדדים יהיו מוכנים להיכנס למשא ומתן ישיר כדי לפתור את הקונפליקט, הנשיא אובמה יהיה שותף מלא לשניהם", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

דיון על הקמת 1,700 יחידות דיור ברמת שלמה

בתוך כך, גורמים בוועדה המחוזית בירושלים אישרו כי הוועדה תדון בתוך שבועיים בתכנית להקמת כ-1,700 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה שממזרח לקו הירוק. מדובר בתכנית שאושרה כבר בשנה שעברה, אך הוקפאה בעקבות ביקורו של סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בישראל.

מוקדם יותר הערב, בתגובה לשיחות הנזיפה אליהן זומנו שגרירי ישראל במספר מדינות באירופה, הבהירו בלשכת ראש הממשלה כי "לא יהיה כל שינוי בהחלטה שהתקבלה". גורם בלשכת נתניהו דחה את הביקורת הבינלאומית החריפה על ההחלטה הישראלית להרחיב הבנייה בהתנחלויות ואמר כי "ישראל תמשיך לעמוד על האינטרסים החיוניים שלה - גם מול לחצים בינלאומיים".

בנימין נתניהו ושמעון פרס בטקסט הענקת עיטור למצטיינים במאבק בסחר בבני אדם. עומר מירון
התחייב מפורשות לבנות באזור לפני בחירות 2009. נתניהו/עומר מירון

בקהילה הבינלאומית זועמים בפרט על כוונת ישראל לקדם את הבנייה באזור E1, עליו ישראל מתכננת כבר למעלה מ-15 שנה לבנות את שכונת "מבשרת אדומים". התוכנית, הכוללת למעלה מ-3,000 יחידות דיור וכן את מפקדת מחוז ש"י של המשטרה, נועדה ליצור רצף טריטוריאלי יהודי בין ירושלים ומעלה אדומים ולחזק את האחיזה היהודית במזרח העיר. כך, היא קוטעת את הרצף הטריטוריאלי בין צפון הגדה ודרומה, ומעוררות כבר שנים את התנגדות הקהילה הבינלאומית, שרואה בבנייה באזור "קו אדום" מחשש שתמנע אפשרות להקים מדינה פלסטינית רציפה בעתיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממשלות שרון ואולמרט עיכבו במשך שנים את קידום התוכנית. שטח E1/מערכת וואלה!, צילום מסך

לנוכח הביקורת הבינלאומית, ממשלות שרון ואולמרט עיכבו במשך שנים את קידום התוכנית. נתניהו אמנם התחייב מפורשות לבנות בשכונה לפני בחירות 2009, אך שמר על ההבנות עם ארה"ב בנושא עד כה. בשנה שעברה פורסמו ברשת אל ג'זירה מסמכי מחלקת המו"מ הפלסטינית, לפיהם אף התחייב נתניהו בפני אובמה לא לבנות באזור, בפגישתם הראשונה בבית הלבן במאי 2009. עם זאת, לשכת נתניהו הכחישה אז בתוקף כי ראש הממשלה נתן כל התחייבות בנושא.

ביום רביעי צפוי לצאת נתניהו בליווי משלחת שרים בכירה - בהם שר החוץ ושר הביטחון - לביקור מדיני בגרמניה, במהלכו יקיימו שתי הממשלות ישיבות ודיונים על היחסים הבילטרליים בין המדינות. נתניהו צפוי להיפגש עם הקנצלרית אנגלה מרקל, על רקע מורת הרוח בישראל מאופן הצבעתה של גרמניה בעצרת הכללית והחלטתה להימנע ולא להתנגד. החלטת נתניהו על אישור יחידות הבנייה צפויה להעיב גם כן על הפגישה עם מרקל, שבשנתיים האחרונות הביעה זעם על מדיניותו של נתניהו בנוגע לתהליך השלום, ובמיוחד קוראת להפסקת הבנייה בהתנחלויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully