וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: סרט ראשון מתמודד עם פשעי הפולנים בשואה

"יש לנו כבר מספר רב של סרטים שעוסקים בזוועות שבוצעו על ידי הסובייטים והגרמנים, והגיע הזמן לומר אילו דברים רעים עשינו בעצמנו", אמר במאי הסרט שעוסק בטבח בכפר ידוובנה

העם הפולני סבל מהכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה, אך רבים ממנו שיתפו פעולה עם השלטון הגרמני בהשמדת היהודים בשואה. נושא זה שנראה בעבורנו כבלתי נפרד מההיסטוריה הפולנית, עדיין מהווה גורם למחלוקת בקרב אזרחי פולין. ניסיון אחד להתמודד עם הסוגיה עולה בסרט שיצא אתמול (שישי) לאקרנים בפולין שמספר במשל על הטבח בידוובנה.

הסרט "Poklosie" (התוצאה), של הבמאי הפולני ולדיסלב פסיקווסקי, חוזר לטבח שארע בכפר ידוובנה שבצפון מערב פולין, ביולי 1941. לפי הערכות, בין 380 ל-1,600 יהודים נשרפו חיים באסם של הכפר על ידי שכניהם, ללא מעורבות היחידות הגרמניות. "יש לנו כבר מספר רב של סרטים שעוסקים בזוועות שבוצעו על ידי הסובייטים והגרמנים, והגיע הזמן לומר אילו דברים רעים עשינו בעצמנו", סיפר פסיקווסקי לסוכנות הידיעות הצרפתית על המניע שלו בעשיית הסרט.

הסרט נטוע בכפר בדיוני בשנות ה-90, באזור שבוצע בו טבח במלחמה. התושבים המקומיים מנסים לאיים על אדם שמבקש לשמר את מצבות היהודים ולגלות את העבר שניסו להדחיק.

"רציתי לספר סיפור שיעניין פולנים רבים, משום שזהו אחד מהחלקים הכואבים בהיסטוריה שלנו", אמר הבמאי והדגיש כי ספרו של ההיסטוריון הפולני-אמריקאי יאן גרוס "שכנים" שפורסם בתחילת שנות האלפיים על אותו הטבח, הוא שעורר בו את ההשראה. מקור השפעה אחר היה סרטו של קלוד לנצמן מ-1985 "שואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully