וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: המגזר הערבי רוצה רשימה מאוחדת - ואת טיבי בראש

ניר יהב

4.11.2012 / 11:16

הסיכויים שחד"ש והמפלגות בל"ד ורע"מ-תע"ל אכן יתאחדו כפי שמעוניינים 65% מהנשאלים, נראים אפסיים. בינתיים, מנסות המפלגות להגדיל את שיעור ההצבעה במגזר

65% מקרב הערבים-הישראלים בעלי זכות ההצבעה מעדיפים ששלוש המפלגות הערביות יתאחדו ויתמודדו לכנסת יחד – כך עולה מסקר חדש שערך מכון דיאלוג בפיקוח פרופ' קמיל פוקס. הסקר, שבדק את עמדותיהם של המצביעים הערבים, העלה עוד כי 55% מהנשאלים היו מעדיפים לראות את ח"כ אחמד טיבי בראש מפלגה מאוחדת, אם אכן תקום. הסקר נערך בקרב 500 נשאלים ערבים והוא מהווה מדגם מייצג של המגזר הערבי.

כמדי מערכת בחירות מתנהלים מגעים בין שלוש המפלגות הערביות – בל"ד, רע"מ-תע"ל וחד"ש – שמטרתם ריצה ברשימה משותפת בבחירות. לפי כל ההערכות, הסיכויים ששלוש המפלגות אכן ירוצו יחד שואפים לאפס. עם זאת, כשני שלישים מהנשאלים בסקר מביעים, כאמור, תמיכה בצעד זה, לעומת 28% מהם שמעדיפים שכל מפלגה מבין השלוש תתמודד לבד. 7% מהנשאלים אמרו כי הם מעדיפים שתי מפלגות ערביות.

אחמד טיבי בועידת הכנסת. עומר מירון
44% מהנשאלים סבורים שהוא חבר הכנסת הטוב ביותר. אחמד טיבי/עומר מירון

בהפרש ניכר מאחורי טיבי, תמכו 9% מהנשאלים בהנהגתו של יו"ר חד"ש מוחמד ברכה, 8% תמכו ביו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה, 8% הביעו תמיכה בטלב א-סנע, מרע"מ-תע"ל ו-8% ביו"ר רע"מ-תע"ל, איברהים צרצור. בתשובה לשאלה מי חבר הכנסת הערבי הטוב ביותר השיבו 44% "אחמד טיבי", ו-15% השיבו "חנין זועבי".

על פי הסקר, לו היו נערכות הבחירות לכנסת היום, 41% מהנשאלים היו מצביעים לרע"מ-תע"ל, 29% היו מצביעים לחד"ש ו-24% לבל"ד. המפלגות מרצ, ליכוד, קדימה, העבודה זכו כל אחת לתמיכה של 1% מהנשאלים. 46% מהנשאלים הדגישו כי הצבעתם לכנסת תושפע מעמדת המפלגות כלפי המשבר בסוריה, בעוד אחוז דומה של נשאלים, 45, אמרו כי החלטתם לא תושפע מכך.

"העבודה וש"ס יכולות לגנוב לנו קולות"

בימים אלה פועלות המפלגות הערביות על מנת להעלות את אחוז ההצבעה בקרב המגזר הערבי ולהפחית את כמות המצביעים הערבים שנותנים את קולם למפלגות ציוניות. "זו עובדה קיימת", אמר יו"ר רע"מ-תע"ל, השייח' איברהים צרצור, לוואלה! חדשות. עלינו לשתף פעולה עם כל המפלגות הערביות כדי להוריד את מספר המצביעים למפלגות ציוניות למינימום. מפלגות כמו העבודה וש"ס של דרעי יכולות לגנוב לנו קולות וזה מאיים עלינו".

"בשנת 2009 נרשמו 52 אחוזי הצבעה במגזר הערבי", הוסיף ח"כ צרצור. "המטרה שלנו כעת היא להשיג אחוז הצבעה של לא פחות מ-65-70 אחוז. גילינו שרבים מהמצביעים, לדוגמא הבדואים בנגב, לא יצאו לבחור ב-2009 בגלל מגבלה פיזית גיאוגרפית. כלומר, הקלפי הייתה מרוחקת מהם מאד. על כן נזרים את כל המשאבים שלנו כדי להביא אותם לקלפיות".

ח"כ צרצור, הנחשב לאחד התומכים הנלהבים בריצה משותפת עם כל המפלגות הערביות, הסביר שיכולים להיות הבדלים אידיאולוגים בין המפלגות, כפי שקיימים היום, ובכל זאת עליהן לרוץ יחדיו: "זו תהיה מעין רשימה מאוחדת שיש בתוכה פלגים שונים שישמרו על צביונן האידיאולוגי. זו תהיה מעין רשימה למטרת הבחירות. ייתכן שאחרי הבחירות כל אחד יפעל לפי השקפת עולמו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully