וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן הכין לרומני "ספר חוקים" לשימוש במל"טים

הניו יורק טיימס מדווח כי בכירים בממשל התכוננו למפלה אפשרית של הנשיא אובמה, ועמלו על מסמך שיעבור למיט רומני, שיכיל - לראשונה - עקרונות אתיים לשימוש בנשק הקטלני

(במפה מוצגים בכחול אתרים בפקסיטן שבהם דווח על תקיפות מל"ט בכהונת אובמה. באדום: תקיפות בזמן כהונתו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש. מקור: אתר Slate)

הבית הלבן התכונן לאפשרות שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא ייבחר לכהונה נוספת, והכין "ספר חוקים" לשימוש במטוסים ללא-טייס, כדי שישמש את מחליפו האפשרי, מיט רומני - כך חשף היום (ראשון) ה"ניו יורק טיימס". העיתון מבסס את הפרסום על שני מקורות בממשל האמריקני, וקובע כי זו למעשה הפעם הראשונה שהבית הלבן עיגן במסמך כלשהו את העקרונות החוקיים - והאתיים - לשימוש בכלי הנשק הקטלני, שגבה בכהונתו הראשונה של הנשיא אובמה את חייהם של כ-2,500 בני אדם, בכ-300 גיחות שהתבצעו מעבר לים, רובן בפקיסטן ומקצתן בתימן. פרט להצלחה המסחררת בשימוש במל"טים לחיסול מחבלים באמצעות כלי נשק המופעלים מרחוק, הממשל האמריקני וסוכנות הביון המרכזית - הסי-איי-אי - היו נתונים לביקורת חריפה מצד ארגונים לזכויות אדם, בשל השימוש הגורף בנשק הזה ובשל פגיעה בחפים מפשע.

אובמה, לפני הבחירות: צריך לוודא שההחלטות של כל הנשיאים יהיו תחת פיקוח

לפי הפרסום, אנשי ממשל עסקו בהכנת "ספר החוקים" והאיצו את חיבורו לקראת הבחירות. כעת, יותר משבועיים אחרי שברק אובמה נבחר לכהונה שנייה, לא ברור מה יעלה בגורלו של המסמך. ואולם, העיתון רומז שגם אם המסמך לא יגובש לספר של ממש, הרי שניכר בממשל מאמץ לגבש סט של חוקים, שיקבע מתי יש הצדקה להשתמש בנשק קטלני.

כמה שבועות לפני הבחירות, התראיין הנשיא אובמה בתכניתו של ג'ון סטיוארט. אובמה התייחס באופן נדיר לשימוש שעושה הסי-אי-איי במטוסים ללא-טייס, ורמז כי הוא מעדיף שיוטלו עליו מגבלות חוקתיות סדורות: "אחד הדברים שעלינו לעשות זה לבסס מסגרת חוקית, ועל מנת לעשות זאת אנחנו זקוקים לתמיכת הקונגרס. כך ניתן יהיה לוודא שלא רק ההחלטות שלי נתונות לפיקוח, אלא של כל נשיא".

ברקע הפרסום עומדת מערכת יחסים סבוכה בין הבית הלבן ליתר גורמי הממשל. לפי ה"ניו יורק טיימס", בעוד שהפנטגון והסי-אי-איי לוחצים להרחיב את השימוש במל"טים, הרי שמשרד המשפטים ומחלקת המדינה - יחד עם יועצו של אובמה למלחמה בטרור, ג'ון ברנן - דוחקים בנשיא להפעיל מידה יתרה של איפוק. ברנן, אגב, הוזכר כאחד המועמדים להתמנות לראש הסי-אי-איי, במקומו של דיוויד פטראוס. לפי ה"וושינגטון פוסט", אם ברנן אכן ימונה לתפקיד, ויוצנח לארגון במקומו של המנהל הזמני - מייקל מורל, שהיה סגנו של פטראוס - הרי שתכנית המל"טים של הסי-אי-איי עלולה להיפגע ולהצטמצם בהדרגה.

ומה מיט רומני עצמו חושב? בעימות הנשיאותי השלישי והאחרון, שעסק בנושאי חוץ וביטחון, נשאל המועמד הרפובליקני דאז על עמדתו בנוגע לשימוש במל"טים בפקיסטן, כאמצעי לחיסול מחבלים ללא משפט, והשיב: "אני מאמין שאנחנו צריכים להשתמש בכל אמצעי אפשרי כדי לנטרל אנשים שמציבים איומים כלפינו וכלפי ידידינו בעולם. הנשיא צדק כשהגביר את השימוש בטכנולוגיה הזו, ואני מאמין שאנחנו צריכים להמשיך לרדוף אחרי האנשים שמציבים איום כלפי האומה שלנו וכלפי הידידים שלנו". המנחה, בוב שיפר, לא שאל את אובמה, ואמר כי "עמדתו של הנשיא כבר ידועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully