וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות הוועדה לרפורמה: הקמת מנהלת, צמצום הליגה

ועדת הרפורמה לכדורגל גם מציעה הקמת ליגת מילואים ושינוי שיטת מינוי יו”ר ההתאחדות, ודורשת: יישום המסקנות תוך 90 יום. יעקב שחר: "לא אשאר בכדורגל בלי שינוי"

קובי אליהו

זו לא הפעם הראשונה שמתכנסת ועדה שמטרתה לשנות את פני הכדורגל הישראלי, אבל ייתכן שהפעם המסקנות ייושמו. חמישה חודשים אחרי שההתאחדות לכדורגל החליטה על הקמתה של "הוועדה לרפורמה", הוועדה התכנסה היום (חמישי) ופרסמה את מסקנותיה. בין השאר: הקמת מנהלת ליגה, הקטנת מספר הקבוצות בליגות הבכירות ל-12, שינוי של בחירת יושב ראש ההתאחדות, שינוי של מבנה ההתאחדות, מינוי של מנהל מקצועי לנבחרת ישראל, טיפול יסודי באלימות, שינוי תדמית הענף, וטיפול בשיבוץ השופטים.

בין חברי הוועדה נכללים סוכן השחקנים אבי נמני, נשיא מכבי חיפה יעקב שחר, ועורך "מעריב" ניר חפץ. שחר אף הבהיר ש"כאחד שנמצא בתוך הביצה, לא בהכרח אשאר בה לאורך זמן אם לא יהיה שינוי".

דודי כהן פתח ואמר ש"החל ממאי 2012, הצוות הזה החל לפעול במטרה לגבש רפורמות לענף הכדורגל. ההתאחדות התחייבה להביא את עיקר ההמלצות ליישום תוך 90 ימים וליישם את כולן תוך שנה. לא הייתה לנו כוונה להגיע להמלצות שיישארו על מדף כזה או אחר. לא רק שיו"ר ההתאחדות התחייב למלא את ההמלצות, ביקשנו ממנו שתוקם ועדת יישום, שתקיים את כל ההמלצות. מי שחושב שתוך שנה או שנתיים תהיה רפורמה, טועה. זו עבודה של 10-15 שנים קדימה. מה שחשוב זה שיהיו יעדים.

"אי אפשר לחולל שינוי על ידי ההתאחדות בלבד. זה ייעשה רק בראייה לאומית כוללת ובעזרת משרדי ממשלה. השילוב של משרד התרבות והספורט וגופים נוספים, הם אלה שיביאו לערך מוסף חברתי. המשימה היא לאומית, ומי שיכול להוביל אותה זו כמובן ההתאחדות".

נשיא מכבי חיפה יעקב שחר. קובי אליהו
"ההתאחדות התחייבה להביא את עיקר ההמלצות ליישום תוך 90 ימים וליישם את כולן תוך שנה". שחר/קובי אליהו

המלצות הוועדה

הקמת מנהלת ליגה

"אחת ההמלצות העיקריות, עליה גם השקענו מספר דיונים ושמענו הצעות מבעלי תפקידים, מדברת על כך שהזמן בשל להקמת מנהלת ליגה. בחנו את המודל הפורטוגלי והאנגלי. הצורך במנהלת עלה בעבר, אבל כעת אנחנו חושבים שצריכה לקום מנהלת ליגה, של הליגות המקצועניות. המנהלת צריכה לפעול לצד ההתאחדות והיא תביא לשינוי מהותי בעונה הבאה.

"הצוות המליץ על מבנה הליגות לעונה הבאה. צמצום הקבוצות בליגות המקצועניות והוספת ליגה ארצית חצי מקצוענית. ההמלצה היא ליגת העל בת 12, ליגה לאומית בת 12, ליגה ארצית בת 12 וליגות א', ב' ו-ג', והקמת ליגת מילואים".

מבנה ההתאחדות לכדורגל ויו"ר ההתאחדות

"אחת הסוגיות עליה התלבטנו הכי הרבה הייתה ההתאחדות. סברנו כי בחמישה חודשים לא ניתן לבחון את סוגיית מוסדות ההתאחדות. המלצנו בפני ההתאחדות לאמץ את כל מסקנות ועדת שטרסנוב מ-2002. יחד עם זאת, סברה הוועדה כי יש נושא אחד שאנו חייבים לתת את דעתנו לגביו - אופן מינוי יו"ר ההתאחדות בעתיד. הוועדה סבורה כי היו"ר הבא צריך להיות בעל יכולת ניהול ציבורית מוכחת, שאינו קשור בשנתיים האחרונות שלו לאף מועדון או קבוצת כדורגל. היו"ר צריך להיבחר בעזרת ועדת איתור של חמישה אנשים, שתציב חמישה מועמדים. הוא צריך להיות מועסק בשכר ולהיות מועסק לארבע שנים, עם אופציה לארבע נוספות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מוסדות ההתאחדות

"אנחנו סבורים שצריכה להיות הפרדה מוחלטת בין מערכת בית הדין לבין ההתאחדות. השופט גורן אמור לקבוע את גבולות הגזרה. אנו סבורים שצריכים להיות חוקים ברורים לגבי הענישה בכדורגל הישראלי. לכל תפקיד צריך להיות פרק זמן מוגבל".

נבחרת ישראל

"הוועדה התרשמה שבכל הקשור לנבחרת ישראל, אין להתאחדות תוכנית מסודרת לטווח ארוך ואין מנהל מקצועי, ולכן יש בעיה בפיקוח על ההתנהלות השוטפת של הנבחרות ואין דרך אחידה. יש לנו מספר המלצות לגבי הטיפול המקצועי בכדורגל הישראלי".

הטיפול באלימות

"לא יכולנו לדלג על סוגיית האלימות בכדורגל הישראלי. ראוי לציין שבשנים האחרונות יש ירידה מהותית באלימות, אבל בסופו של דבר צריך להגדיר את משחק הכדורגל כאירוע תרבותי או כמופע ספורט, על כל המשתמע מכך, כולל בטיחות המשחק ואיכות המתקנים. יש חובה ליישם ולמלא את חוק האלימות בספורט, מה שלא עשו כל הקבוצות. ישנן המלצות על שיתוף האוהדים למניעת אלימות".

איגוד השופטים

"הוועדה מצאה איגוד שופטים יעיל ותקין, אך השיבוץ בליגות המקצועניות צריך להיעשות לא על ידי משבץ אחד אלא על ידי שלושה. יש לנו המלצות בתחום הכשרת השופטים, העתידית, האקדמית והבינלאומית. ככל שהשופטים שלנו ייפתחו לעולם הרחב, ייטב לכדורגל הישראלי".

אבי נמני. קובי אליהו
מקווים לשפר את פני הכדורגל. נמני/קובי אליהו

התקווה: הכדורגל של העם

"על שולחן ההתאחדות מונח דו"ח לגבי מה שמצופה מהכדורגל בשנים הבאות. אנחנו מצפים ל-80 אלף שחקנים ועשרות מתקנים, בניגוד להיום. פועל יוצא של התוכנית מחייב את ההתאחדות לעריכה מידיית של תוכנית רב שנתית, מה שלא קיים היום.

"במדינות אחרות בעולם הבינו שהחיבור בין הכדורגל לצרכים ותחושות לאומיות מיתגו את הכדורגל כספינת הדגל. הציבור הרחב נרתם וסוחף אומה שלמה בעזרת הכדורגל. בחשיבה כוללת ורחבה, הכדורגל יכול לעזור לפיתוח מסחר, כלכלה ותיירות, בפרויקטים ארוכי טווח.

"היכולת למנף רפורמה בכדורגל היא צורך של ממש לפתור הרבה דברים אחרים. רק ראייה רחבה מאוד והירתמות לאומית תביא לרפורמה אמיתית. זו משימה חברתית-לאומית והיא שואפת למצוינות ויכולה להביא אותה בכל התחומים שאתם מכירים".

יעקב שחר ציין כי "צוות היישום יכול להביא לשינוי הדברים באסיפה הכללית. הקבוצות צריכות לקבל יותר משאבים כדי ליישם דברים. אנחנו לא חוששים מכללים כאלה או אחרים בהתאחדות. יחליפו אותם, הם נקבעו לפני שנים".

"כאחד שנמצא בתוך הביצה, לא בהכרח אשאר בה לאורך זמן אם לא יהיה שינוי", המשיך שחר. "אף אחד לא דורש שהמנהלת תתן פתרון מיד. אם יש מישהו מבעלי הקבוצות שחושב שהיא תיתן לו יותר אפשרויות, הוא טועה. צריך לבנות אותה כמו שצריך ואז היא תיישם, בהתאם לתקציבים ולכספים שאפשר לגייס במדינה כמו ישראל, את הדברים שעושים במנהלות אחרות בחו"ל. יש קונצנזוס שזה הזמן להקים מנהלת ואנחנו שמחים שזה כך. המנהלת שתוקם לא תצא למלחמות מול ההתאחדות".

"לפני עשר שנים לא היינו בשלים לכך, היום אנחנו כן, מכל מיני סיבות. בכל ליגה בעולם יש קבוצות גדולות וקטנות ויש מנהלת, שמוצאת את המכנה המשותף, כדי שתהיה ליגה יותר טובה, הכנסות יותר טובות ושהאלימות תפחת".

נשיא מכבי חיפה יעקב שחר לצד דודי כהן, ניר חפץ במהלך דיון של ועדת הרפורמה בכדורגל. קובי אליהו
כוונות טובות, איך זה יתבצע? חברי הוועדה/קובי אליהו

* כמו כן, ההתאחדות לכדורגל אישרה אתמול (רביעי) תיקון לתקנון ההתאחדות, לפיו אוהדים אורחים יוכלו להגיע ל"משחק ללא קהל", ושהעונש יחול רק על אוהדי הקבוצה המארחת. אחד מחברי המזכירות, הציע רעיון לפי האוהדים של הקבוצה האורחת לא ייענשו. התיקון יתאפשר רק אם יימצא פתרון יצירתי שיאפשר את המצב הזה, מאחר שלפי רוב חברי המזכירות, הרעיון לא ישים ולא מציאותי. על פי גורם בכיר בהתאחדות, הדבר ישים רק בכל הנוגע להכנסת נשים וילדים, כפי שהיה בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully