וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני מורנו: "נשים מככבות במשרד הביטחון"

6.10.2012 / 14:02

ראש אגף משאבי האנוש גאה בשינוי שחל במשרד בזכות תוכניות הפרישה: כיום 53% מהעובדים הם נשים. אז למה שיעורן בדרגות הגבוהות נותר נמוך? לפי מורנו, הכדור במגרש שלהן

תא"ל (מיל') רוני מורנו, שגדל במעברה בדרום תל אביב והתגייס לחטיבת הצנחנים, סיים את שירותו בצה"ל בשנת 2005, לאחר 25 שנה. בתפקידו האחרון בצבא שימש קצין הלוגיסטיקה הראשי. כמה חודשים לאחר מכן התמנה לראש אגף השיקום במשרד הביטחון ופתח בסדרת שינויים ארגוניים באגף שמטפל באלפי נכי צה"ל. ההצלחה בתפקיד לא נעלמה מעיני בכירי מערכת הביטחון, שמינו אותו לפני כשנתיים לסמנכ"ל בכיר במשרד ולראש אגף משאבי האנוש. במקביל, הפך משרד הביטחון עתיר התקציבים לשק החבטות של שר האוצר יובל שטייניץ, ושל הפקידות הבכירה במשרדו שדורשים קיצוץ והתייעלות.

רוני מורנו , ספטמבר 2012. נמרוד סונדרס
המוציא לפועל. רוני מורנו בלשכתו/נמרוד סונדרס

עם כניסתו של מורנו לתפקיד, הורה מנכ"ל המשרד, האלוף (מיל') אודי שני ליישם את הדו"ח שהגישה ב-2009 חברת הייעוץ מקינזי. הדו"ח בחן את התקציב והמבנה של צה"ל ומשרד הביטחון והמליץ על שורה של צעדי התייעלות. הצעד הראשון כלל פרישה מוקדמות של יותר מ-200 עובדים ותיקים במשרד הביטחון והצעד השני בא לידי ביטוי באיחוד אגפים, בביטול ואיחוד יחידות.

בעקבות יישום תוכנית הפרישה, שינה משרד הביטחון את פניו. בגאווה לא מוסתרת, מצהיר מורנו כי נשים השתלטו על המשרד. "נשים מהוות כיום 53% מסך העובדים במשרד הביטחון", הוא מספר, ומצביע הנתונים במצגת הצבעונית שהוצגה לפני כמה שבועות לאנשי משרד האוצר. "מאז הפרישה הגדולה לפני שנתיים וחצי, ירדה כאן כמות גדולה של אנשים הנשים מככבות. אני מאמין גדול בנשים. יש אגפים שבאופן מסורתי הייתה בהם בולטות של נשים, כמו אגף משאבי אנוש, אגף משפחות שכולות והנצחה ואגף השיקום. המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) נשאר עולם של גברים, אבל גם בזה אנחנו מטפלים".

יש כיום חסם ביורוקרטי לקידום נשים במשרד הביטחון?

"ממש לא. אבל לא כל הנשים בהכרח רוצות להתקדם. יש נשים שרוצות לגדל ילדים. הדילמה הממוצעת היא של אישה שמשמשת ראש תחום (בדרג מקביל לדרגת אלוף משנה בצה"ל, א.ב.) והיא אם לשלושה ילדים. מה עכשיו, היה תהיה ראש חטיבה? היא מעדיפה להיות בבית. לצערי, אני לא נדרש להתלבט בשלב הבחירה כי מראש נשים לא מתמודדות לתפקידים שיסנדלו אותן. ראש תחום מעדיפה לגדל ילדים בנחת מאשר להיות ראש חטיבה ואז יהיו לה כאבי ראש, נסיעות וטרטורים נוראיים לכאורה.

"ברמות הנמוכות במשרד נשים שולטות. יש לנו 226 ראשי תחום שהן נשים, לעומת 328 גברים בקטגוריה הזו. בתפקידים הבכירים המצב שונה. יש לנו 87 נשים בתפקידי ראשי חטיבה, לעומת 188 גברים. ועדיין, בצבא אין דבר כזה. הם יכולים ללמוד מאתנו איך מקדמים נשים. כשאני קידמתי בצה"ל בתחום הלוגיסטיקה שבע נשים בבבת אחת, מדרגת רב-סרן לדרגת סגן-אלוף, כולם הרימו גבה. הסגנית הבכירה שלי, יעל מאור, רצה איתי כבר ארבע שנים. היא יכולה מחר בבוקר להחליף אותי. היא עובדת מהאיכותיים שיש לנו. כוכבת.

"שנים לא גידלו ולא הכשירו פה נשים להיות ראשי אגפים. אני עוסק יום-יום בהכשרה של ראשי תחום וראשי חטיבות. הם עוברים מסלול עם מיטב המרצים בארץ כדי שיהיו להם את הכלים להתמודד על תפקידים בכירים ולטפס למעלה. יש כבר נשים שבשלות להיות ראשי אגפים. מלכה שמעון, סגנית אגף הכספים במשרד הביטחון היא מנהלת מעולה והיא יכולה להחליף את ראש האגף שלה. אם הבנות הללו יתמודדו הן יקבלו תפקידים בכירים. אורנה רביב באגף הבינוי היא עוד דוגמה מעולה למי שיכולה בשנים הקרובות להתמנות לראש אגף. אנחנו כבר בתוך התהליך".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ממוצע הגילאים של העובדים, שעמד עד לפני עשור על 55, תמיד משך ביקורת נגד משרד הביטחון. מה המצב כיום?

"ממוצע הגילאים כיום הוא 48.2. תכנית הפרישה המוקדמת הביאה לשינוי ואנחנו לא מרימים ידיים ומתכוונים להמשיך בנושא. בהנחיית מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני יצאו אל הפועל תכניות פרישה מוקדמת שלא היו מוכרות בהיקפן בהיסטוריה של המשרד. זה לא יסתיים בפעימה אחת. יש לנו כבר תכניות מפורטות לפרישה גדולה בין השנים 2012-2016. כש-37 עובדים פורשים מאגף של מאות בודדות של עובדים זה דרמטי, כי מדובר בעובדים בכירים. אני צריך לשמור על איזון כי כל אחד מהם הוא מוקד ידע אדיר. צריך להבין שעד לפני כמה שנים מדי שנה היו פורשים בממוצע שמונה עובדים ופתאום פורשים מדי שנה יותר ממאה איש".

בימים אלו נקלטים במשרד עובדים חדשים. מה מאפיין אותם?

"היום אנחנו בונים משרד חדש. קבענו קריטריונים קשוחים את מי לקלוט. סף המינימום הוא תואר ראשון. משרד הביטחון תמיד היה מבוקש ותמיד יהיה. בכל מכרז, כולל על משרות זוטרות, יש כאן כמות אדירה של מתמודדים. היקף המועמדים מעביד אותנו קשה, כי אנחנו נדרשים למיין ולבחור את הטובים ביותר. לפי התכנית שלנו, הפרישה עד 2021 תגיע להיקף של 32% באגף הבינוי, 28% באגף המבצעים, 27% הכספים ועוד באגפים נוספים, מה שיאפשר לצעירים להתמודד על משרות פנויות. בעקבות התכנית יתפנו 82 תפקידים של ראשי חטיבות שיאפשרו לצעירים להתקדם. בעבר, עובד היה נתקע בתפקיד אחד 20 שנה. כעת אנחנו המשרד הממשלתי היחידי בארץ שהמנהלים בו מחויבים למלא אחת לשנה חוות דעת על כל עובד, כדי שאדע מי הטוב ביותר ואקדם אותו".

משרד הביטחון נערך לקיצוץ נוסף בכוח האדם?

"ירדנו במצבת כוח האדם ב-7.5% בארבע שנים האחרונות. עשינו שינויים ארגוניים מרחיקי לכת. 2012 היא שנת היישום שלנו. מאחדים אגפים כמו הנדסה ובינוי, מאחדים את כל הרכש ועוד. בארבע שנים שני ראשי אגפים ירדו, וזה דרמטי".

אתה מגיע הביתה מלא סיפוק מהעבודה ואז אתה שומע את הביקורת החריפה על תקציב הביטחון ומי שמנהל אותו. מה אתה מרגיש?

"זה מתסכל אותי, כי אנחנו עובדים מאוד קשה. אנחנו עושים עבודת קודש, כל אחד בתחומו, ואני אומר לך שהמשרד הזה הוא באמת הביטחון של המדינה. אני מכיר את הציניקנים שמדברים גבוהה-גבוהה, אבל בזמן אמת, וזה הוכח לא פעם, מי שנמצא זמין לכל הנחיית ממשלה הוא משרד הביטחון. אני מזמין אותך לעשות סיור בקו הדרומי בגבול מצרי ולראות איך בשנה גמרו 220 קילומטר של גדר באיכות גבוהה מאוד. זו דוגמה לעוצמה ולחשיבות של משרד הביטחון".

שרתת יותר מעשרים וחמש שנה. לאחר מכן עבדת כמעט ארבע שנים כראש אגף השיקום. מה לא ידעת עד לא הגעת לתפקיד הנוכחי?

"לא ידעתי שהמדינה תלויה כל כך הרבה במשרד הזה. אני מסתכל על הצבא ומשרד הביטחון כמקשה אחת. כאן עושים הכול לטובת המדינה. פינוי מגרון - מי עושה את זה? מי בונה את הגדר בגבול המצרי? מחר תהיה רעידת אדמה - מי יטפל בזה? שאוסיף עוד? אני מלא גאווה במה שנעשה במשרד הביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully