וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל הבא? מצעד תתי-האלופים המבטיחים בצה"ל

16.9.2012 / 12:58

כל אחד מהם מביא עמו איכויות ייחודיות. רבים עברו טבילת אש בשטח, אך חלקם נכוו ממחדלים שהעיבו על המשך הקריירה. הכירו את הקצינים שיאיישו את שולחן המטכ"ל בעשור הקרוב

רבות דובר בחמש השנים האחרונות על עתודת המפקדים הלוחמים המידלדלת ממנה ייצאו האלופים שיישבו סביב שולחן המטה הכללי. עזיבתם במפתיע של תא"לים בולטים כגון תא"ל שמואל זכאי, תא"ל משה צ'יקו תמיר, תא"ל עמאד פארס ותא"ל גל הירש זעזעו את המערכת, ששמרה לאורך השנים על תמהיל של מפקדים בעלי פרופיל מגוון. הרשימה להלן לא הורכבה על פי מידת האיכות או המקצועיות של הקצינים הבכירים, אך היא חושפת לראשונה את שכבת התא"לים המובחרת והאיכותית ביותר שהייתה בצה"ל בעשורים האחרונים. רק לבודדים מתוכם יש פוטנציאל לתפוס את קדמת הבמה ולכהן כרמטכ"ל ביום מן הימים, אך הקצינים הללו צפויים לאייש את שולחן במטכ"ל בשנים 2015-2020.

יש הטוענים כי בתהליך בחירת האלופים הבאים יש להעניק משקל רב להצלחה בתרגילים, חשיבה לטווח ארוך וחשיבה מבצעית. אך בפועל מתקבלת ההכרעה על סמך יכולתו של הקצין לפעול בקרב - "צליחת מבחן האש", בפי המפקדים. בשיאו של התהליך, סוקר הרמטכ"ל את הטבלאות ואת רשימת הוותק ומכריע בדיון מעמיק עם שר הביטחון מי יהיו האלופים הבאים במטה הכללי.

תא"ל גיא צור - מפקד חטיבת ההכשרות בחיל השריון

שריונר. מח"ט 401. במבצע 'חומת מגן' זכה לחשיפה משמעותית בתקשורת בזמן תהליך ההתנתקות מרצועת עזה כראש מטה פיקוד דרום ולאחר מכן מונה למפקד אוגדה 162. עד מלחמת לבנון השנייה היה נראה שעתידו בצמרת צה"ל מובטח, אך בעקבות אבדות רבות שספגה האוגדה בקרבות עליהם פיקד בדרום לבנון ואי עמידה ביעדים במהלך הקרקעי האחרון במלחמה הובילו לביקורת חריפה נגדו מצד בכירי המטכ"ל, הורים שכולים שבניהם נהרגו בקרבות וחברי ועדת וינוגרד. בצה"ל אף העריכו שגיא צור יודח מתפקידו ויסיים את שירותו בצה"ל. הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, החליט להעניק לו הזדמנות ולמנות אותו למפקד מרכז אימוני היבשה ועוצבת המילואים סיני. לאחר מכן מונה לראש חטיבת התכנון באגף התכנון. מקורבי הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ טוענים שלאחר התפקיד הנוכחי יתמודד צור על תפקיד אלוף.

תא"ל הרצי הלוי – מפקד אוגדה 91

מטכ"ליסט. הלוי פיקד בעבר על סיירת מטכ"ל, החטיבה המרחבית עציון-ג'נין, חטיבת הצנחנים במבצע עופרת יצוקה וראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין.

הלוי, בעל כיפה שקופה (אדם דתי שאינו חובש כיפה), נחשב ללוחם אמיץ ובעבר לקח חלק בחטיפתו של מוסטפא דיראני וחילוץ נחשון וקסמן. הוא זוהה כבר בתחילת דרכו על ידי שר הביטחון אהוד ברק כמי שביום מן הימים יתמודד על כיסא הרמטכ"ל.

תא"ל יואל סטריק - ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים

סטריק נשר מקורס טיס ועבר לחטיבת הצנחנים. מאוחר יותר עבר שוב, לחטיבת גבעתי ופיקד על סדרת תפקידים ביניהם מפקד הפלנ"ט ומג"ד שקד. מאוחר יותר קודם לדרגת האל"מ ופיקד על חטיבה 5 במילואים, החטיבה הצפונית באוגדת עזה בשנים הראשונות של האינתיפאדה השנייה וחטיבת גבעתי במהלך מבצע 'גשמי קיץ' ברצועת עזה. סטריק פיקד על עוצבת אדום ומאוחר יותר קיבל את הפיקוד על אוגדה 91. מפקד קשוח, מרוחק מפקודיו, סטריק צד את עיניו של האלוף במיל' יואב גלנט, שתכנן למנות אותו לאלוף. נשירתו מהמירוץ לרמטכ"לות הובילה לכך שסטריק מונה בסוף שנת 2011 לראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

תא"ל יוסי בכר - מפקד אוגדת עזה

צנחן. בכר בעבר על יחידת העלית 'מגלן'. לאחר שהועלה לדרגת אל"מ, פיקד על חטיבת המילואים 'חוד החנית' במבצע 'חומת מגן', עמה סייע בכיבוש קבטייה. לאחר מכן קיבל את הפיקוד על חטיבת הצנחנים. הוא קודם לדרגת תא"ל ומונה לקצין חי"ר וצנחנים ראשי (קחצ"ר). אחרי מלחמת לבנון השנייה מונה למפקד אוגדה 91 בעקבות התפטרותו של תא"ל גל הירש, אך כעבור מספר חודשים שב לתפקידו כקחצ"ר לאחר מתיחות גדולה מאוד עם מטה האוגדה. בתום דיון במטה הכללי בו הדעות היו חלוקות על תפקודו, הוחלט למנותו בסוף שנת 2010 למפקד אוגדת עזה, תפקיד אותו הוא ממלא בהצלחה. בכר מוגדר כמפקד אמיץ, הסוחב על גבו מורשת קרב של מפקד שהרג מספר רב של מחבלים בקרבות בדרום לבנון ואיו"ש. קצינים בדרגי השטח מכנים אותו 'המ?פ הנצחי', כזה שיורד לפרטים הקטנים.

תא"ל אהרון חליווה – מפקד אוגדת צנחנים מובחרת

צנחן. פיקד על חטיבת צנחנים במילואים, בה"ד 1, החטיבה המרחבית אפרים וחטיבת הצנחנים הסדירה. חליווה, הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד אוגדת צנחנים מובחרת. חליווה התפרסם בציבור בעיקר בשל התבטאויות יוצאות דופן בנושאי צבא-חברה. הוא מוגדר כדמות מקושרת במערכת הצבאית ושמו הועלה כמועמד לתפקיד דובר צה"ל בשל הבנתו את המדיות השונות. על הנייר יש לו רקורד מושלם (ביצע ארבעה תפקידי אל"מ בהצלחה), אך בחדרי חדרים הדעות עליו במטה הכללי שנויות במחלוקת בשל חוסר ניסיונו בקרב כמפקד אל מול שכבת התא"לים האחרים בני גילו.

תא"ל חגי מרדכי - מפקד אוגדת איו"ש

צנחן. תא"ל מרדכי נפצע באורח קשה בהיתקלות בדרום לבנון. בתום שנים של שיקום קיבל את הפיקוד על גדוד 202 בחטיבת הצנחנים ולאחר מכן פיקד על יחידת 'אגוז'. היה ראש לשכתו של הרמטכ"ל שאול מופז ומאוחר יותר פיקד על החטיבה המרחבית יהודה. תחת פיקודו כוח של מגלן ומסוק קרב של חיל האוויר הרגו בשוגג קצין בחופשה ומאבטח באזור פני חבר, שאבטחו אנטנה סלולרית. בעקבות האירוע קידומו עוכב ובוטל מינויו למפקד חטיבת הצנחנים. לפני מלחמת לבנון השנייה הוא קיבל את הפיקוד על חטיבת הצנחנים, שבלטה בקרב על בינת ג'בל בו נמנו יותר מ-20 מחבלים הרוגים. אחרי המלחמה מונה למפקד בית הספר לאימון טקטי של זרוע היבשה. בשנת 2009 הועלה לדרגת תא"ל, מונה למפקד עוצבת האש ומאז חורף 2011 הוא מפקד על אוגדת איו"ש. מרדכי, מוגדר כקצין קר רוח, לא פופוליסט, בעל מנהיגות שקטה.

תא"ל רוני נומה – מפקד המרכז לאימוני יבשה ועוצבת סיני

צנחן. פיקד על יחידות העלית דובדבן ושלדג בטרם הועלה לדרגת אל"מ ופיקד על החטיבה המרחבית בנימין. בשנת 2004 קיבל את הפיקוד על חטיבת הנח"ל ובמלחמת לבנון השנייה היה עוזרו של הרמטכ"ל דן חלוץ. בצעד יוצא דופן החליט גבי אשכנזי עם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל להשאירו בתפקיד אף שמדובר בתפקיד אמון, עדות לאישיותו הנוחה. בשנת 2008 מונה למפקד עוצבת האש ולפני חודשיים מונה למפקד המרכז לאימוני יבשה (מל"י) ועוצבת סיני. נומה נחשב לדמות נערצת בקרב חייליו, בעל יושרה ומקצועיות גבוהה. בדיון השיבוצים האחרון במטכ"ל, כשהרימו האלופים גבה בשל נכונותו לפקד על מל"י, אמר אחד מהם כי מדובר בקצין משכבת האלפיון העליון של התא"לים.

תא"ל תמיר ידעי - ראש חטיבת התורה וההדרכה

גולנצ'יק. ידעי פיקד על יחידת אגוז במבצע חומת מגן. בשנת 2002 מונה למפקד עוצבת ברעם באוגדה 91, ולאחר שלוש שנים מונה למפקד חטיבת גולני עמה לחם במלחמת לבנון השנייה. בשנת 2009 הועלה לדרגת תא"ל וקיבל את הפיקוד על עוצבת אדום. לאחר מכן מונה לראש חטיבת התורה וההדרכה. מדובר בקצין אמיץ, בעל חשיבה אסטרטגית ויכולות פיקוד גבוהות, שהוגדר כמטאור בשל קידומיו המהירים כמג"ד ומח"ט. אך החתול השחור שעבר בינו לבין אלוף בכיר במטה הכללי מסיבה לא ידועה, עשוי לעכב את התקדמותו בצמרת צה"ל.

תא"ל מוטי ברוך – מפקד עוצבת הפלדה

צנחן. נפצע כמפקד סיירת צנחנים בדרום לבנון תחת פיקודו של מפקד חטיבת הצנחנים דאז, בני גנץ. לאחר שיקום ממושך מונה בתקופת 'חומת מגן' למפקד יחידת העלית מגלן. בשנת 2002 מונה למפקד חטיבת צנחנים במילואים, החטיבה המרחבית יהודה, ראש מחלקת מבצעים באגף המבצעים של המטה הכללי ומפקד חטיבת הנח"ל. בשנת 2010 הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד עוצבת עידן. במאי השנה מונה למפקד עוצבת הפלדה. ברוך, אינו ידוע בעודף כריזמה, אך הוא זוכה להערכה רבה על מקצועיותו.

תא"ל אייל זמיר - ראש מטה זרוע היבשה

שריונר. עמד בראש מחלקת תורת חיל השריון ומפקד חטיבת מילואים בפיקוד מרכז, שלקחה חלק בלחימה בג'נין במבצע 'חומת מגן'. בשנת 2002 מונה למפקד המרכז לאימונים טקטיים במרכז לאימוני יבשה בצאלים במקביל לתפקיד מח"ט מילואים. לאחר, פיקד על חטיבה 7 ובשנת 2007 הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד עוצבת האש. בקיץ 2009 מונה למפקד אוגדה 36 וביולי 2011 מונה לראש מטה זרוע יבשה. כשריונר אמיתי, זמיר ידוע בהקפדה על הפרטים הקטנים ולכן אולי זכה להערכה מצדו של יואב גלנט - שהתחייב למנות אותו לאלוף.

תא"ל מוני כץ - מפקד עוצבת המפץ

שריונר שטרם סיום קורס מפקדי טנקים עבר לשלדג. אחרי שש שנים בשירות צבאי, השתחרר ולמד פיזיקה באוניברסיטה העברית, אך בתום לימודיו חזר לשירות קבע כמפקד סיירת גבעתי ומאוחר יותר מונה למפקד שלדג. בשנת 2003 הועלה לדרגת אל"מ ומונה למפקד חטיבת מילואים, מפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה, קצין המבצעים בפיקוד מרכז ומח"ט גבעתי. ביולי 2011 קודם לדרגת תא"ל ומונה למפקד עוצבת המפץ. כץ ידוע כקצין קר מזג ורודף מבצעים שבלט במיוחד כמח"ט גבעתי, אך גילו יהיה בעוכריו מאחר ובאופן תיאורטי הוא עשוי לסיים פיקוד על אוגדה סדירה בגיל 50.

תא"ל מיקי אדלשטיין - קצין חי"ר וצנחנים ראשי

שלדגיסט. בתקופת פיקודו על 'דובדבן' נקלעה היחידה למשבר לאחר תקרית ירי דו צדדי בעת ניסיון מעצרו של המבוקש מספר אחד בגדה המערבית, מחמוד אבו הונוד. כתוצאה מהתקרית נהרגו שלושה מחיילי היחידה ואחר נפצע באורח בינוני. אדלשטיין הגיש את התפטרותו, אך בקשתו נדחתה. עם פרוץ האינתיפאדה ביצעה דובדבן מבצעים רבים. מאוחר יותר הועלה לדרגת אל"מ ומונה למפקד הכוחות האוויר המיוחדים, מפקד חטיבת בנימין ומח"ט הנח"ל במלחמת לבנון השנייה, במהלכה רשמה החטיבה הישגים רבים. אדלשטיין מונה למפקד קורס מג"דים ובאוקטובר 2010 התמנה לקצין חי"ר וצנחנים ראשי. בקרוב יתמנה למפקד אוגדת עזה. אדלשטיין נחשב ללוחם אמיץ ואיש ספר.

תא"ל נדב פדן - מפקד עוצבת אדום

מטכ"ליסט. בשנת 1990, השתתף כמפקד צוות בסיירת מטכ"ל בלכידת חוליות המחבלים שפשטו על חוף ניצנים ועל חלקו בקרב קיבל צל"ש רמטכ"ל. בשנת 2002, בעקבות מותו הטראגי של מפקד 'דובדבן', סא"ל אייל וייס כתוצאה מקריסת קיר בפעילות מבצעית, מונה פדן למפקד היחידה. במהלך כהונתו נהרג רועי דרור מהתייבשות במהלך אימון. פדן הואשם בהתרשלות ונדון לשישה חודשי מאסר על תנאי ועיכוב דרגה. מאוחר יותר פיקד על חטיבת עציון ובה"ד 1 ואחר כך שימש כנספח זרוע היבשה בוושינגטון. עם שובו ארצה מונה לסגן מפקד אוגדה 36 ובחורף 2011 מונה למפקד עוצבת אדום. על פדן נאמר במטכ"ל כי הוא קורץ מחומר של רמטכ"לים.

תא"ל תמיר היימן – מפקד אוגדה 36

שריונר. פיקד על עוצבת 'ראם' במקביל לתפקיד ראש מחלקת תורה ולחימה במפקדת זרוע היבשה ומפקד החטיבה המרחבית אפרים. בשנת 2005 מונה למפקד חטיבת ההכשרות של חיל השריון ומאוחר יותר מונה לקצין אג"ם פיקוד צפון. בשנת 2008 הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד עוצבת 'המפץ'. בקיץ 2011 מונה למפקד אוגדה 36. היימן היה בין מפקדי חטיבות השריון הראשונים שמונה למפקד חטיבת בט"ש (פעילות ביטחון שוטף) וזכה לשבחים. הוא מפגין יכולת חשיבה וניתוח שטח יוצאי דופן. אחד מאלופי מטכ"ל אמר עליו כי היה מעניק לו נעליים אדומות לו היה הדבר אפשרי.

תא"ל אופק בוכריס - מפקד אוגדת נתיב האש

גולנצ'יק. שירותו כלוחם ומפקד בדרום לבנון היה רווי בהיתקלויות עם מחבלים. בשנת 1994 נהרגו שניים מפקודיו במהלך התחשמלות נגמ"ש במוצב 'טייבה' והוא הורשע בהתרשלות. למרות התקרית, בוכריס התקדם ומונה למפקד גדוד 51. בקרבות העקובים מדם בג'נין הוא נפצע באורח קל אך בקסבה של שכם התמוטט מארבעה קליעים שכמעט והכריעו אותו. שישה מחייליו נהרגו והוא נפצע באורח אנוש. על חלקו בקרב קיבל את צל"ש הרמטכ"ל מידי רא"ל במיל' שאול מופז. לאחר שיקום ממושך מונה למפקד יחידת 'אגוז' ובמלחמת לבנון השנייה הועלה לדרגת אל"מ ומונה לקצין מבצעים מיוחדים באוגדה 91. מאוחר יותר פיקד על החטיבה המערבית באוגדה 91, קיבל את הפיקוד על בסיס האימונים אליקים, במקביל לפיקוד על חטיבת המילואים 'עודד'. בקיץ 2010 מונה למפקד חטיבת גולני. בוכריס הועלה החודש לדרגת תא"ל ומונה למפקד אוגדת 'נתיב האש'. הוא חובש כיפה, קצין חריף, דעתן, ערכי מאוד ובעל אומץ לב מעורר הערכה.

תא"ל אמיר אבולעפיה – מפקד אוגדת עידן

נח"לאי. בתפקידו הראשון כאל"מ מונה למפקד כוחות האוויר המיוחדים ובהמשך פיקד על החטיבה המרחבית בנימין, ראש מחלקת המבצעים במטכ"ל ובמרץ 2010 קיבל את הפיקוד על חטיבת הנח"ל. במרץ השנה קודם אבולעפיה לדרגת תא"ל ומונה למפקד אוגדת 'עידן' בפיקוד מרכז. אבולעפיה הוא קצין דעתן שלא חושש להביע את דעתו בפומבי, לעיתים אף באמצעות כתיבת מאמרים נוקבים. נאמר עליו כי הוא "הכי אינטליגנט שיש".

תא"ל יחזקאל אגאי - מפקד אוגדה 162

שריונר. כאלוף משנה פיקד על חטיבת 4 במילואים ועמד במקביל בראש מרכז לאימוני אש במרכז לאימוני יבשה. לאחר מכן מונה למח"ט 188 ובשנת 2006 מונה לראש מחלקת התכנון בחטיבת המבצעים של אגף המבצעים. בשנת 2007 מונה למפקד עוצבת עידן בפיקוד מרכז ובקיץ 2008, לאחר התחבטויות רבות, נבחר כמועמד פשרה לקצין שריון ראשי. בשנת 2009 מונה למפקד אוגדה 162. קודם לכן, הועלתה הצעה למנותו לראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים במטכ"ל, אך הרמטכ"ל דחה את הרעיון והוא יחליף בקרוב את תא"ל גיא צור כראש חטיבת התכנון באג"ת. נאמר עליו כי פנקס העבודה שלו עמוס, אך הדעות עליו חלוקות במיוחד בסביבה הקרובה לרמטכ"ל.

תא"ל חגי טופולנסקי – ראש מטה חיל האוויר

טייס קרב. מפקד 'טייסת העמק', טייסת 'הפטישים', ראש מחלקת תכנון וארגון בחיל האוויר. בגיל צעיר יחסית קיבל את דרגת תא"ל ומונה למפקד בסיס חצרים ולאחר מכן כיהן כראש להק אוויר. במרץ 2012 מונה לתפקיד השני בחשיבותו בחיל, ראש מטה חיל האוויר. "איש של אנשים", אומרים עליו בחיל, שיודע לדבר בגובה עיניים ולא סובל מגינונים של טייס. בצמרת צה"ל מעריכים כי הוא יחליף את האלוף נמרוד שפר כראש אגף התכנון.

תא"ל עמיקם נורקין – ראש להק אוויר

טייס קרב. בעבר פיקד על טייסת 'אבירי הזנב הכפול' וטייסת 'הנגב'. במלחמת לבנון השנייה היה ראש מחלקת המבצעים בחיל האוויר. במשך שלוש שנים פיקד על בסיס תל נוף, במהלכן נגנבו מהבסיס מנועי מטוסים, נרשמה עלייה חדה במספר דו"חות המשטרה שקיבלו חיילי הבסיס, ואירעה תאונת מסוקי 'יסעור' קטלנית בהרי הקרפטים ברומניה, בה נספו שישה אנשי צוות אוויר. בחודש פברואר השנה מונה לראש להק אוויר שאחראי על פעילות מבצעית, ביטחון שוטף ואימונים של החיל. נורקין, נכד לאחד מבכירי תנועת "השומר" שחרש את עמק יזרעאל בידיו, סומן מגיל צעיר כקצין מבריק והומלך על ידי בכירים בחיל כמי שעתיד למלא בעתיד את תפקיד מפקד החיל.

תא"ל תומר בר וטל קלמן

טייסי קרב. בר היה מפקד טייסת 'אבירי הזנב הכפול', ראש מחלקת מבצעים בחיל האוויר, מפקד בית הספר לטיסה ומפברואר מפקד בסיס תל נוף. קלמן, מפקד טייסת העקרב, מפקד בית הספר לטיסה, מפקד בסיס רמון וכעת מפקד בסיס חצרים. שניהם טייסי קרב, תא"לים צעירים, אך עתידם נראה מבטיח.

תא"ל ירון לוי, י', אלי שרביט, עודד גור לוי

שדרת התא"לים שתתמודד בעתיד על מקומו של מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג, הצטמצמה באופן משמעותי בשל הטלטלה שעבר החיל מאז מלחמת לבנון השנייה ובעקבות פרישה של קצינים בכירים. השמות הבולטים שנחשבים למועמדים הם ראש מטה חיל הים תא"ל ירון לוי, סט"ילן, שהיה בעבר היה ראש מספן מודיעין וזהו תפקיד תא"ל שני עבורו. על פי הערכות בתוך חיל הים ומחוצה לו הוא המועמד המוביל לרשת את רוטברג. אחריו, לא על פי סדר חשיבות, יתמודדו מפקד בסיס חיפה, תא"ל אלי שרביט, סטיל"ן, שבעבר היה מפקד שייטת 3 וכן ראש מספן מודיעין תא"ל י', סט"ילן, בעבר מפקד בסיס אשדוד, ונספח חיל הים בוושינגטון וראש מספן ים. מועמדים נוספים הם תא"ל עודד גור לביא, שהחל כחובל בצוללות, ובהמשך החליף כראש חטיבה באגף המבצעים במטכ"ל את תא"ל י' ולאחר מכן פיקד על שייטת 7.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully