וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון לאונרד: "השיא של יה שיוון מטריד"

יו"ר איגוד מאמני השחייה העולמי העלה סימני שאלה לגבי הסינית בת ה-16: "זה נראה כמו סופרוומן וזה מעורר הרבה שאלות"

תאגיד כאן

צפו בשיא העולמי של שווין יה, באדיבות הערוץ הראשון

ג'ון לאונרד, יו"ר איגוד מאמני השחייה העולמי, אמר היום (שני) ששיא העולם שקבעה יה שיוון ב-400 מטר מעורב אישי הוא "בלתי ייאמן". לאונרד, שמשמש גם כיו"ר איגוד מאמני השחייה האמריקאי, תיאר את השחייה של יה כ"מטרידה" ואמר שזה מעלה "הרבה זיכרונות איומים" מהשחיינית האירית מישל סמית', שזכתה בזהב באותו מקצה באטלנטה 1996 והושעתה שנתיים לאחר מכן לארבע שנים בעקבות שימוש בחומרים אסורים. לאונרד הוא הדמות המשמעותית הראשונה בעולם השחייה שהביע את דעתו על השיא של יה, שעצרה את השעון על 4:28.43 דקות.

"אנחנו רוצים להיות זהירים מאוד לפני שקוראים לזה שימוש בחומרים אסורים", אמר לאונרד, "הדבר שאני כן אגיד הוא שההיסטוריה של הספורט שלנו תראה לכם שבכל פעם שקורה משהו בלתי ייאמן, מתברר שחומרים אסורים היו מעורבים בזה. הפעם האחרונה בה מישהי שחתה את 100 המטר כל כך מהר הייתה באטלנטה עם שחיינית אירית צעירה (סמית').

"יה נראית כמו סופרוומן. בכל פעם שמישהי נראתה כמו סופרוומן בספורט שלנו, היא נמצאה אשמה בשימוש בחומרים אסורים". לאונרד המשיך ואמר: "100 המטר האחרונים היו בלתי אפשריים. אם כל שאר זמני סיום הבריכות שלה היו כל כך מהירות אף אחד לא היה שואל שאלות, כי היא שחיינית טובה. אבל לשחות 300 מטר בצורה די רגילה ואז לשחות כך ב-100 האחרונים, זה לא ברור".

שיוון יה עצמה (ששחתה בשבע שניות מהר יותר את המשחה מאשר הזמן שקבעה באליפות העולם בחודש יולי שעבר) הגיבה להאשמות ואמרה ש"התוצאות שלי מגיעות כתוצאה מעבודה קשה ואימונים, ולעולם לא אשתמש בחומרים אסורים. לעם הסיני יש ידיים נקיות".

כידוע, הסינית שחתה את 50 המטרים האחרונים שלה ב-400 מטר מעורב יותר מהר מאשר אלוף הגברים ריאן לוכטה שחה את 50 המטרים האחרונים שלו. השחיין הסיני צ'ו קי אמר שהתוצאה של בת העשרה אינה מפתיעה, והוסיף ש"זו טעות להשוות אותה לתוצאה של ריאן לוכטה. יה הייתה בפיגור אחרי 300 מטר, והייתה צריכה לתת את הכל כדי לנצח את המשחה, בעוד לוכטה הוביל בבטחה ולא היה צריך לתת את המיטב שלו".

ארנה לינקוויסט, ראש הוועדה הרפואית של הוועד האולימפי, התייחס גם הוא לסוגיה. "אני אומר שלא", ענה כשנשאל אם יש חשד לסמים, "אם כל התעלות ספורטיבית תעלה מיד חשד לרמאות או שימוש בסמים - כל הספורט יהיה בסכנה, כי זה יהרוס את הקסם שלו".

לאונרד מנגד אומר ש"אני בענף השחייה כבר ארבעה עשורים, ומי שנמצא כל כך הרבה זמן בענף, מרגיש כשיש משהו לא בסדר. אנשים אומרים, 'היא בת 16, ובגיל הזה קורים דברים מדהימים'. זה נכון, אבל לא עד כדי כך מדהימים. אני מצטער. אף מאמן שדיברתי איתו ביממה האחרונה לא יכול היה להיזכר בהישג דומה ברמה העולמית.

"אי אפשר לקחת את הדברים שלי ולכנות את ההאשמות שלי נגד הסינים כגזענות. זו ההיסטוריה, אלה הן העובדות. האם זה מעלה חשד? כמובן. צריך לבדוק היטב כל תוצאה מעוררת חשד, וזו ללא ספק הייתה כזו. אצל סון יאנג הסיני, למשל, אפשר לראות את מגמת ההתפתחות והעקומה שלו היא נורמלית לחלוטין. הוא ספורטאי אדיר ואצלו אין פקפוק. אבל שאישה שוחה יותר מהר מהשחיין הטוב בעולם, זה כבר מוזר מאוד.

"אני בטוח שאיגוד השחייה העולמי והוועד האולימפי יבדקו היטב את דגימות הדם שלה. הדגימות שלה יהיו זמינות למשך שמונה שנים, ואני בטוח שלאורך השנים יהיו התפתחויות בבדיקות שיאפשרו לתפוס שימוש בחומרים. כרגע כל מה שאפשר לעשות זה להגדיר אותה כאלופת העולם ושיאנית העולם, אבל להיזהר מההיסטוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully