וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הקצין האירני שאחראי על העורף הישראלי?

28.7.2012 / 22:27

אלוף-משנה רמטין סבטין נולד באירן לפני 40 שנה והוברח לישראל כשהיה בן 15. עוד כשבועיים הוא יתמנה למפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית - ויהיה אחראי למוכנות לאיום הטילים

רמטין סבטין שנולד בשנת 1972 באירן, נקרא על שמו של משורר ידוע וגדל במשפחה בת חמש נפשות. מדי בוקר סבל מהקנטות, קללות ואלימות מצד שכניו המוסלמים. הוא חווה את נפילת השאה האירני ואת עליית האייתולה חומייני שהביא עמו גם את ההקצנה כלפי האזרחים היהודים. בחורף 1987, כשברקע התנהלה מלחמת אירן-עירק, היה רמטין בן 15, ובאותם ימים גמלה בליבו ההחלטה ללכת בעקבות אחיו הבכור, רם, ולעלות ארצה. הוריו שילמו כסף רב למיליציה בלוצ'ית כדי שתבריח אותו מאירן לפקיסטן, משם לשוויץ ולבסוף לישראל - בשל האיסור האירני על עזיבת המדינה. "למדתי בבית ספר יהודי והחיים אחרי עליית חומייני הפכו למאוד קשים", סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות, "הייתי הכבשה השחורה. זו שהילדים המוסלמים היכו וקיללו. המשפחה שלי לא נפגעה מהמהפכה כי לא היינו עשירים ולא היינו מחוברים לעמדות מפתח בשלטון".

סבטין נשלח לפנימיית הדסים והתנדב לאחר שלוש שנים לגדוד 101 בחטיבת הצנחנים. מאוחר יותר נמנה בין בוגרי המחזור הראשון של קורס קציני החילוץ וההצלה בפיקוד העורף. מאז, הוא מלא שורה של תפקידים בתחום החילוץ ההצלה וההדרכה בפיקוד, לקח חלק במשימות חילוץ ברעידות האדמה בטורקיה, יוון, בפיגועים שהתרחשו בקניה ובאירועים שונים בישראל, לרות אסון ורסאי. לפני כשנה הוא יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי ולפני כשבוע הוא הועלה לדרגת אל"מ - ובכך הפך לקצין הבכיר ביותר בפיקוד העורף ש"גדל" בפיקוד. בעוד שבועיים הוא יזכה לשבור מסורת נוספת, כשימונה למפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית של פיקוד העורף בהיותו משרת קבע ולא קצין במילואים. במסגרת התפקיד, הוא יהיה אחראי על המוכנות של מדינת ישראל לאיום הטילים והנשק לא קונבנציונלי.

"ישראל הוכיחה שהכל אפשרי"

"יש לי כמיהה גדולה לחזור לבקר באירן, אבל בטח לא תחת המשטר הנוכחי", הוא מספר. "אני מאוד מתעניין במה שקורה באירן והשתדלתי גם בלימודים האקדמאיים שלי לשלב את ההתעניינות באירן. אני נהנה לחקור ולגלות את מה שקורה שם".

ביום העצמאות הדלקת משואה כקצין צה"ל. מה עבר לך בראש כיליד אירן וכשהאיום הגרעיני מרחף מעל האזור?

"אמרנו לעצמנו שאם בכירי המשטר רואים אותי מדליק משואה הם בטח מורטים לעצמם שיערות איך לא הרגו אותי כשהייתי ילד. בנוסף למינוי שייכנס לתוקף בעוד שבועיים כמפקד יחידת ההצלה הארצית אני אתמנה לראש מחלקת פיתוח וההדרכה בפיקוד העורף, שיש לו אחריות ישירה לאיום לא-קונבנציונאלי - וזה מקבל מבחינתי משמעות כפולה".

אלוף משנה רמטין סבטי, פיקוד העורף, יולי 2012. יותם רונן
"אמרנו לעצמנו שאם בכירי המשטר רואים אותי מדליק משואה הם בטח מורטים לעצמם שיערות איך לא הרגו אותי כשהייתי ילד"/יותם רונן

העובדה שגדלת באירן מאפשרת לך לראות דברים אחרת?

"אני אומר את זה בכל הזדמנות. מביטים על אירן עם המשקפיים הלא נכונות. מפרשים את מה שקורה שם דרך האינטרנט. כמי שחווה את זה על בשרו, השנאה באירן כלפי יהודים היא הרבה יותר עמוקה ממה שחושבים. אני חוויתי הכל על בשרי. כילד אני זוכר איך היינו מגיעים לבית הספר ומגלים שבבית הכנסת מעל שרפו את ספרי התורה. זה לא עניין של המשטר. ברגע שהמשטר נתן להם יד חופשית הם פעלו נגד היהודים באלימות. היום המשטר שומר על היהודים בכוח אבל אם זה לא היה קורה התוצאות היו קשות מאוד".

"עבורי כל זה הוא סגירת מעגל", הוא אומר. "הייתי ילד שהגיע עם תיק במשקל שלושה קילוגרם ומדינת ישראל הצליחה להוכיח לכולם שהכל אפשרי. גם אנחנו ארץ של הזדמנויות. חילוץ והצלה הם אתגר. זה מתחיל בהכנת האזרחים והתשתיות ואם הם יהיו מוכנים אז תהיה לנו פחות עבודה. האתגר הנוסף הוא איתור לכודים ומרגע האיתור המשימה כולה הופכת לפשוטה יותר".

לקריאה נוספת על פיקוד העורף
פיקוד העורף מציג: אפליקציה שתתריע מפני נפילת טילים
פיקוד העורף מתקן: בעת רעידת אדמה - צאו החוצה
מפקד בכיר: "תושבי תל אביב יפונו במקרה של מתקפת טילים"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully