וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במי יבחר רומני לסגן? "הרשימה הצטמצמה לשלושה"

17.7.2012 / 19:07

בורסת השמות של המועמדים הרפובליקניים לסגן הנשיא רותחת. השלישייה המובילה: סנאטור מנוסה מאוהיו; מושל מינסוטה שוויתר על מועמדות לנשיאות; ומושל לואיזיאנה, שמוצאו הודי

מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני, נמצא בשלבים סופיים של תהליך בחירת האדם שיתמודד לצדו על משרת סגן הנשיא. הספקולציות והדיווחים בנושא נמשכים זה מספר שבועות, והיום (שלישי) מתחיל להמסתמן כי רשימת המועמדים צומצמה לשלושה בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרשימה המצומצמת, מימין לשמאל: רוב פורטמן, טים פולנטי, בובי ג'ינדאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

השם המוכר מבין השלושה הוא זה של מושל מדינת מינסוטה, טים פולנטי, שאף היה במשך מספר חודשים מועמד לנשיאות, אך פרש מהמרוץ באוגוסט אחרי שהסקרים לא בישרו לו טובות. השניים הנוספים הם מושל מדינת לואיזיאנה, בובי ג'ינדאל, והנסטור רוב פורטמן ממדינת אוהיו. אחד מהשלושה האלה, כך נראה, יהיה זה שיצטרף לרומני בהתמודדות ב-6 בנובמבר נגד הנשיא הדמוקרטי המכהן, ברק אובמה, וסגנו ג'ו ביידן.

ההכרזה על בחירת הסגן תוקדם?

מסורתית, המפלגה הרפובליקנית נוהגת להציג את מועמדה לסגן הנשיא בוועידת המפלגה, שתתקיים השנה בטמפה שבפלורידה, ב-27 באוגוסט, עוד 40 יום - אולם רבים במפלגה מאמינים כיום כי רומני יחרוג מהמנהג הזה, ויודיע על זהות סגנו כבר בימים הקרובים. עם זאת, מקורביו של רומני ממשיכים להבהיר כי הוא טרם הכריע בסוגייה. "לא התקבלה החלטה עדיין", הסביר היום יועצו הבכיר, אריק פרנסטון. "הודעה יכולה להגיע בכל רגע נתון, החל מעכשיו ועד הוועידה".

הכרזה מוקדמת על זהות המועמד לסגן הנשיא עשויה להועיל לרומני משום שתסיט את תשומת הלב הציבורית מהנושא בו התמקדה בשבועת האחרונים: קמפיין ההכפשה של מטה אובמה, המתמקד בעברו האישי של רומני כאיש עסקים בחברת "ביין קפיטל"; ברווחים העצומים שהפיק מפירוק חברות אחרות, תוך "ייצוא" מקומות העבודה שסיפקו לחו"ל; ובמיליונים שהפקיד בחשבונות בנק במקלטי מס מחוץ למדינה. העיסוק הזה מקשה מאוד על רומני לבקר את ממשל אובמה בנושא האבטלה הגבוהה, ששיעורה עומד כיום במדינה על 8.2%.

מנגד, יש הטוענים כי הכרזה על מינוי סגן דווקא כעת עלולה להתברר כעיתוי מעט מוזר, בעוד רומני מתכנן לצאת בשבוע הבא למסע בינלאומי בבריטניה, בישראל ובפולין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"בחירה בטוחה", או הימור על בן מיעוטים?

רפובליקנים רבים בוושינגטון מאמינים כי רומני יבחר בסופו של דבר בפורטמן, שבניגוד לרומני עצמו אוחז בניסיון בתחום החוץ והביטחון - הוא שימש בעבר כנציג בינלאומי של ממשל ג'ורג' בוש בנושא הסחר, ויושב כיום בוועדת השירותים המזוינים של הסנאט. רומני צפוי לבקר בהמשך השבוע באוהיו, מדינתו של פורטמן.

מנגד, אחרים דווקא סבורים שפולנטי הוא שייבחר בסופו של דבר, בשל התמיכה הבולטת שהעניק לרומני במהלך השנה החולפת, ויחסיו הטובים עם אנשי צוותו של המועמד לנשיאות. הן פורטמן והן פולנטי מתאימים לפרופיל בו מעוניינים יועציו של רומני כ"בחירה בטוחה" - אדם רציני ובעל ניסיון שיוכל להיתפש כמי שמסוגל במידת הצורך למלא את מקומו של הנשיא. "תחושת הבטן שלי, היא שרומני מעוניין 'ללכת על בטוח'", אמר לרויטרס אחד מיועציו הבכירים.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב מיט רומני (משמאל) מודה למושל מינסוטה טים פולנטי על תמיכתו, ספטמבר 2011. AP
יחסים טובים. רומני מודה לפולנטי על תמיכתו בו, בספטמבר שעבר/AP

עם זאת, אף אחד אינו מספיד גם את ג'ינדאל, אמריקאי ממוצא הודי, שנפגש אתמול עם רומני כשביקר במדינתו, לואיזיאנה, והופיע יחד עמו באירוע גיוס תרומות. באירוע מתח ג'ינדאל ביקורת חריפה על הנשיא אובמה, ואמר כי הוא "הנשיא הליברלי ביותר והבלתי-כשיר ביותר מאז ג'ימי קרטר. הנשיא הזה לא יכול להסתמך בקמפיין שלו על הישגיו, אז הוא בוחר להכפיש את רומני".

ויש עוד מועמדים

פרופ' מרלי בלאק, חוקר מדע המדינה מאוניברסיטת אמורי באטלנטה, טוען כי אף שמדובר בהימור ביחס לשניים האחרים, דווקא ג'ינדאל, בתור הודי-אמריקאי, יכול לסייע רבות להרחיב את התמיכה הציבורית ברומני, גם בקרב מיעוטים. "לג'ינדאל יש פוטנציאל לרגש את הציבור השמרני הרבה מעבר למועמדים האחרים", הוא סבור.

ישנם עדיין כמובן שמות אחרים בבורסת השמות, שהבולטים מביניהם הם קלי איוטה, סנאטורית מניו המפשייר; מרקו רוביו, סנאטור צעיר מפלורידה, ממוצא קובני (שהוזכר בעבר כאחד המועמדים הבולטים, בשל יכולתו לגייס ציבור היספני); כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי; ג'ון ת'יון, סנאטור מדרום דקוטה, ופול ראיין, חבר בית הנבחרים מוויסקונסין. בישראל עסקו רבות בשבועות האחרונים במועמדותה האפשרית של מזכירת המדינה לשעבר, קונדליזה רייס - אולם לפי שעה נראה כי היא אינה נמנית על המועמדים הבולטים.

מושל מדינת לואיזיאנה, בובי ג'ינדאל, יולי 2012. /Nati Harnik, AP
"פוטנציאל לרגש את הציבור השמרני הרבה מעבר למועמדים האחרים". בובי ג'ינדאל/AP, /Nati Harnik

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully