וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז הודיע על פרישה: "ההיסטוריה תשפוט את נתניהו"

פנחס וולף

17.7.2012 / 18:53

יו"ר קדימה החליט לדחות את הצעת הפשרה של נתניהו בעניין גיוס חרדים, ולפרוש מהקואליציה אחרי מעט יותר מחודשיים. "יש הבדל בין פשרה לבין לתת יד לאחיזת עיניים"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

"לא רק הציבור ישפוט את נתניהו אלא גם ההיסטוריה, שאינה אדיבה כלפי אלה שיכלו לעשות הכל ובחרו לא לעשות דבר", כך אמר הערב (שלישי) יו"ר מפלגת קדימה שאול מופז, בהודעת פרישת מפלגתו מהממשלה בשל כישלון המשא ומתן עם הליכוד בנוגע לסוגיית גיוס החרדים. מוקדם יותר הודיע מופז כי דחה את הצעת הפשרה של נתניהו בנוגע לחוק הגיוס החדש, והחליט לשים קץ לשותפותה הקצרה של קדימה בממשלה, במהלך ישיבה מיוחדת של סיעתו, אשר הצביעה ברובה בעד המהלך.

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
השותפות נגמרה. מופז ונתניהו/עומר מירון

"ללא שוויון גדל בנטל, לא יהיה צדק חברתי, אליו המדינה משוועת", אמר מופז בנאומו. "די לשלם מס שפתיים, הגיעה העת למעשים. היינו מוכנים לפשרות, אבל יש הבדל בין פשרה לבין לתת יד לאחיזת עיניים", הוסיף. "לא יהיה חוק שמאפשר שירות בגיל 26, לא במשמרת שלי". לדברי מופז, "כל חוק שעוקף את העקרונות האלה לא עומד במבחן החוקתי והערכי. לא היינו מוכנים לתת יד לניסיון לחוקק חוק טל 2. מי שמציע לגייס צעירים בישראל מכל סקטור בגיל 26, לא רוצה שוויון אמיתי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב ההתפטרות שהגיש מופז לנתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא מיהרתי להתפטר, התחייבתי לנסות למצות את התהליך וכך עשיתי", המשיך מופז. "הפכתי כל אבן, אבל יש קווים אדומים שלא הייתי מוכן לחצות. באמת קיוויתי שנתניהו יתעלה מעל לפוליטיקה הקטנה, אבל לצערי הוא וידא מאחורי הקלעים שכל מה שהצהיר לא ייושם לעולם". לדברי מופז, "נתניהו בחר לעמוד ולא לנוע קדימה. בכל החלטה הוא בחר באינטרס של המיעוט על פני האינטרס של הרוב. לצערי, כשהיה צריך לבחור בין הנושאים בנטל לבין המשך ההשתמטות, הוא נעמד לצד המשתמטים ולא לצד נושאי האלונקה הלאומית".

"אנחנו חוזרים לאופוזיציה בראש מורם"

"החלטה זו של ראש הממשלה לא הותירה לנו ברירה אלא להתפטר", סיכם מופז. "רציתי בכל מאודי להגיע להסכם היסטורי, אבל נתניהו לא היה מוכן לנוע ולא הותיר לנו ברירה. לא נשתמט מחובתנו לציבור". לדבריו, "אני התחייבתי בפני אזרחי ישראל שאם לא נצליח במשימה לא נמשיך להיות חלק מהקואליציה. אני עומד במילתי. לפני חצי שעה העברתי לראש הממשלה הודעה על פרישתי. אנחנו חוזרים בראש מורם לשרת את הציבור באופוזיציה".

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שהגיעה לישיבת הסיעה באיחור, אמרה לוואלה! חדשות כי היא לא מתכוונת לפרוש מהקואליציה, למרות החלטת הסיעה.

ח"כ יואל חסון אמר בישיבת הסיעה כי "לראש הממשלה הייתה הזדמנות עם קדימה לשנות את פני החברה הישראלית, והוא בחר כצפוי בשותפיו החרדים נגד החברה הישראלית". לדבריו, על קדימה להדיח את ח"כ יחימוביץ מראשות האופוזיציה עוד הערב, ולהילחם על דרכה באופוזיציה. "בחודשיים האחרונים, ראינו שיש לנו ראש ממשלה פחדן, שברגע האמת פשוט לא יכול לקבל החלטות, ואין לי ספק כי נתניהו כבר עכשיו מצטער על כניסת קדימה לקואליציה, כי בכך חשף לעיני כל את חוסר מנהיגותו", ציין.

עוד בטרם כינס את סיעתו, הודיע מופז כי החליט לדחות את הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהוגשה הבוקר בנוגע לחוק הגיוס החדש, כניסיון אחרון לגשר על הפערים ולהציל את הקואליציה. מופז הסביר כי על פי ההצעה שנדחתה, בגילאי 18-23, במהלך ארוך טווח, יגויסו רק 50% מיעדי הגיוס לשירות צבאי, בעוד ש-50% מיעדי הגיוס בגילאי 23-26 יופנו לשירות האזרחי. "הצעת ראש הממשלה מנוגדת לפסיקת בג"ץ, אינה עומדת בעיקרון השוויון, אינה מידתית ולא עומדת במבחני האפקטיביות, כפי שהונחו בתשתית פסיקת בג"ץ ובעקרונות הועדה לשוויון בנטל. מדובר ביעדי גיוס שאינם כוללים את כלל הכשירים לגיוס, ועל כן מדובר במכבסת מילים שמשאירה את המצב בפועל כפי שהיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים המעורים במשא ומתן בין קדימה לליכוד אמרו היום כי בפגישה בין עורכי הדין אלון גלרט ודוד שימרון הועברה הצעתו של נתניהו, לפיה הוא מוכן לקבל את עמדת מופז לגבי התמריצים למי שיתגייס עד גיל 23. עם זאת, על פי ההצעה, מי שלא יתגייס עד אז יוכל להתגייס עד גיל 26, אך רק לשירות אזרחי מבצעי: מד"א, שב"ס או משטרה. "ראש הממשלה חושב שזו הצעה שעל בסיסה אפשר להגיע לסיכום ולהביא לשינוי היסטורי ואחראי שלא נעשה כמוהו מאז קום המדינה", אמרו הגורמים.

עוד באותו נושא:
חברי הסיעה הצביעו בעד: קדימה פורשת מהקואליציה
נתניהו על הגיוס: "אי אפשר ליישם מהלך קיצוני מדי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully