וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגל האיסלמי נעצר בלוב: "ניצחון למדינה כולה"

הספירה טרם הסתיימה, אך מסתמן כי המחנה הליברלי-חילוני ישלוט בפרלמנט, במדינה השלישית ב"אביב הערבי" שעורכת בחירות. מנהיג המנצחים, מחמוד ג'יבריל, קרא להקים ממשלת אחדות

גל המהפכות המכונה "האביב הערבי" כבר העלה לשלטון כוחות איסלמיים בטוניסיה ולאחרונה גם במצרים (וחיזק מאוד גם את כוחם של הגורמים האיסלמיים במרוקו) - אך המגמה הזו ככל הנראה נעצרה במדינה השוכנת בינן: אמנם טרם נמסרו תוצאות רשמיות בבחירות שנערכו בסוף השבוע לפרלמנט של לוב - המדינה הערבית השלישית שהולכת לקלפי מאז החלו המשטרים ליפול - אך המחנה הליברלי-חילוני כבר טוען בביטחה לניצחון על פני המחנה האיסלמי, שאינו מערער על כך בינתיים.

מחמוד ג'יבריל, מנהיג "קואליציית הכוחות הלאומיים", במסיבת עיתונאים בעקבות הבחירות לפרלמנט של לוב, טריפולי, 8 ביולי 2012. רויטרס
"אנו מפנים קריאה כנה לקיום דיאלוג לאומי, ולהתכנס כולנו תחת קואליציה אחת ומסר אחד". ג'יבריל, אמש/רויטרס

תוצאות רשמיות אמורות להתפרסם בהמשך היום (שני), ובעקבותיהן יכונס לראשונה הפרלמנט הזמני, בן 200 מושבים. הוא ימנה מתוכו ממשלה זמנית, ובמקביל יפעל לכינונה של חוקת-קבע למדינה - לקראת עריכתן של בחירות מלאות לפרלמנט בשנה הבאה. העם הלובי יצא בשבת בחפץ לב לקלפיות, ושיעור ההשתתפות עמד על מנתון גבוה ביותר של 65% מבעלי זכות ההצבעה - כ-1.8 מיליון בני אדם.

חתן השמחה המרכזי צפוי להיות מחמוד ג'יבריל - אקדמאי, חוקר מדע המדינה שהתחנך במערב, שהספיק לעמוד במשך תקופה בראש ממשלת המעבר במדינה לאחר הפלתו של מועמר קדאפי. ג'יבריל עמד במערכת הבחירות - שנמשכה שבועיים בלבד - בראש קבוצה של כ-60 ארגונים שהתאחדו תחת "קואליציית הכוחות הלאומיים" (NFA), שמסתמנת כמנצחת בבחירות. הצלחתו של ג'יבריל - בן שבט וורפאלה, הגדול במדינה - ממצבת אותו כאישיות הדומיננטית ביותר בשלב הבא של המהפכה הלובית, אף שהוא עצמו מנוע מנשיאה בכהונה ציבורית, בשל התפקידים שמילא ב"מועצה הלאומית" בימי המהפכה.

הצבעה על בסיס נאמנויות שבטיות

יש לציין כי במדינה בה לא נערכו בחירות במשך למעלה מ-40 שנות שלטונו של קדאפי, קשה מאוד בכל מקרה לדבר על מסגרות פוליטיות אידאולוגיות, ורוב מצביעי הגוש שבראשו עומד ג'יבריל ככל הנראה תמכו בו על בסיס נאמנויות מקומיות ושבטיות. מן העבר השני, המחנה האיסלמי, בהובלת הפלג הלובי של תנועת האחים המוסלמים, היה מאוחד יותר תחת מסר אחיד, שהתמקד בביקורת על ג'יבריל "הליברלי והחילוני" - טענות שהוא עצמו דוחה בתוקף. לדבריו, הוא מתפלל חמש פעמים ביום, ואף הבטיח כי השריעה האיסלמית תהווה את אחד ממקורות החקיקה - אך לא המקור היחיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ספירת קולות בקלפי בעיר בנגזי, בעקבות הבחירות לפרלמנט של לוב, 8 ביולי 2012. רויטרס
ספרית קולות בקלפי בעיר בנגזי, אתמול/רויטרס

לקראת ההכרזה על התוצאות, ועל רקע ההכרה בכך שמחנהו הוא המנצח, פנה אמש ג'יבריל לראשי כל 150 המפלגות שהתמודדו בבחירות, וקרא להקים ממשלת אחדות לאומית גדולה. "אנו מפנים קריאה כנה לקיום דיאלוג לאומי, ולהתכנס כולנו תחת קואליציה אחת ומסר אחד", אמר אמש במסיבת עיתונאים בטריפולי. "בבחירות הללו לא היו מנצחים או מפסידים. ללא קשר לזהות המנצח - לוב כולה היא המנצחת האמיתית".

באחים המוסלמים טרן הגיבו לקריאתו של ג'יבריל. במפלגה הגדולה השלישית שהתמודדה על קולות הבוחרים, "אל-ווטן" בראשות מפקד המיליציה לשעבר עבד אל-חכים בלחאג', אמרו כי הם "לומדים את ההצעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully