וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: האם ישראל בפני מלחמה עם חיזבאללה?

6.7.2012 / 12:00

שש שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, ובצמרת צה"ל חוששים מהתגברות המתח לאורך גבול לבנון. בפיקוד צפון נערכים להפתעות - ולתגובה הולמת. אמיר בוחבוט מסכם שבוע צבאי

ערב ציון שש שנים למלחמת לבנון השנייה מדגישים בכירי פיקוד צפון את מראות ההרס ברחבי לבנון כדי להמחיש מה תהיה תגובת צה"ל במידה ויעז ארגון חיזבאללה להצית אש בגבול הצפון. סיכום המצב האזורי מעלה הערכה כי הסיכוי למלחמה בקיץ קטן, אך קיים ומרחף באוויר לאור הפרסומים על התמוטטות אפשרית של סוריה, תקיפה ישראלית באירן, שסע עדתי מתגבר בלבנון או טעות טקטית של חייל שעשויה להצית את האזור כולו. כל אחד מהתרחישים הללו בפני עצמו רק מעצים את החששות והמתח לאורך הגבול בלבנון.

מפקד עוצבת "חירם" בגזרה המזרחית של פיקוד צפון, אל"מ עמית פישר, טייל לפני פרוץ מלחמת לבנון השנייה עם רעייתו לעתיד לאורך גבול לבנון כדי להרשים אותה לפני הצעת הנישואין. כשהיא הבחינה בחמושים על גדר המערכת אמרה "אה...הנה חיילי גולני...". אל"מ פישר, אז קצין צעיר ומבטיח בחטיבת גולני, השיב לה בנחרצות, "לא. ממש לא. אלו לא חיילי גולני מדובר במחבלי חיזבאללה". זו הייתה המציאות לאורך קו הגבול בימים שקדמו למלחמה. חיילי חיזבאללה נעו לאורך הגדר כשהם לבושים במדים, מאיישים מוצבים סמוכים לגדר, ומפנים בהפגנתיות את הרובים לעבר כל חייל, קצין בכיר או אזרח ישראל שחולף במקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גולני או חיזבאללה? גבול לבנון/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוצאות המלחמה שינו את המציאות בשטח. את המוצבים לאורך הגבול תפסו חיילי צבא לבנון, חיילי חיזבאללה פשטו מדים והחלו לנוע בבגדים אזרחיים לאורך הגבול תוך כדי שהם נטמעים באוכלוסיה, אולם במקביל המשיכו להתעצם באמצעי לחימה ואיסוף מודיעיני על הכוחות של צה"ל כדי להיערך לרגע בו ינסו לבצע פיגוע או שתפרוץ מלחמה עם ישראל.

בלבנון סימנו מטרות, בצה"ל הפנו את קני הטנקים

בשבוע שעבר ערך כוח של חטיבת הצנחנים סיור באזור החצבני. כוח של צבא לבנון, מיהר להגיע למקום ולשלוף לעברם נשקים. הגשש שהתלווה אל הצנחנים סיפר בתחקיר לאחר מכן ששמע את מפקד הכוח הלבנוני מחלק מטרות לירי עבור הצלפים, חוליית הנ"ט והקלעים. כוח הצנחנים, נדרך במקום, שלף רובים אך בחוכמה בחר להקפיץ אל המקום טנקים שכיוונו לעברם את הקנים כדי להבהיר שגם אם יירו, צה"ל יגיב בעוצמת אש שלא תשאיר שום מקום לספק.

במקביל הוקפץ למקום כוח של יוניפי"ל להרגיע את הרוחות. זהו גבול שמתעצב כל יום מחדש והמתח עולה ומתגבר. כך גם היה בעת בניית הגדר מול הכפר כילא. לאחר ההחלטה לבנות קילומטר אחד של חומת בטון שמתנשאת לגובה של 5-7 מטרים ועליה אמצעים טכנולוגיים, כדי למנוע חיכוך בין צה"ל לאוכלוסיה הלבנונית, נערכו באוגדה 91 בפיקודו תא"ל הרצי הלוי לאפשרות שחייל לבנוני אחד עלול להצית את האש או שגורמים עוינים מהכפר שנשלחו על ידי חיזבאללה יפעילו מכונית תופת על הכוחות, יבצעו ירי צלפים, או ינסו להניח מטעני חבלה.

צבא לבנון הבין היטב את מידת היערכות הכוחות ומנע כל חיכוך מכפר כילא שבעבר התגוררו בו חיילי צבא דרום לבנון ובעשור האחרון הפך למעוז חיזבאללה מובהק. מעת לעת ניתן לראות מפגש קצינים של צבא לבנון ופעילי חיזבאללה בעמדות קבועות בבתי אזרחים הסמוכים לגדר. מה שמעיד על ההכרה בעוצמתו של חיזבאללה והקרבה בין הארגון לצבא לבנון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המשבר הפנימי בחיזבאללה מתעצם

ארגון חיזבאללה עשה מאמצים גדולים אחרי מלחמת לבנון השנייה להשלים את השורות באמצעות גיוס חיילים חדשים. הם סיימו חודש של טירונות בקלעת ג'אבור, דרומית למרג' עיון, ונשלחו לאחר מכן לאירן וליעדים נוספים בעולם כדי ללמוד את המקצוע הצבאי בתחומים מגוונים: ירי נ"ט, ירי תמ"ס, צליפה, הפעלת אמל"ח מתקדם, מערכות שליטה ובקרה ועוד. בתום ההכשרה שלא עלתה על חצי שנה, הוצבו החיילים הטריים של מחזור 2007 בעמדות בדרום לבנון במסגרת פעילות ביטחון שוטף בין הכפרים ובתוכם. חולפות השנים ומתעוררות שאלות בקרב החיילים הטריים שמכרסמות בעמודי היסוד של הארגון: "לאן נעלמה ההתנגדות של חיזבאללה? היכן נעלמה ההבטחה להילחם בישראל? האם בשביל זה התגייסנו?".

חסן נסראללה. AP
מאשר לגייס בעלי עבר פלילי לחיזבאללה. נסראללה/AP

על חוסר הבהירות והירידה במוטיבציה, מחפה חיזבאללה באמצעות העלאת משכורות, אך גם מפתח ביורוקרטיה ומפקדות רחבות שעולות לו מדי חודש כסף רב. בשל מספר מוגבל של מתגייסים וירידה במוטיבציה, מאשר חסן נסראללה לגייס בעלי עבר פלילי לארגון, אך הם גונבים לעיתים מהמחסנים ומודחים. בשלב זה אין נטישה לארגוני התנגדות אחרים כי בשלב זה אין בלבנון חלופות לחיזבאללה.

לבנון על סף פיצוץ עדתי

בשבועות האחרונים משודר קליפ בטלוויזיה הלבנונית במימון האופוזיציה בראשות סעד חרירי, שאביו חוסל על ידי חיזבאללה, ובו ניתן לראות את ההשתקפות לשסע העדתי המתגבר בלבנון. פעם אחר פעם מתחלף השקף ובו נראים אזרחים שונים, עומדים מאחורי דגל המדינה שלהם: "אני אמריקאי", "אני פלסטיני", "אני אירנית", "אני קולומביאנית" וכשמגיע הסרטון לשלב בו דגל לבנון מתנוסס מאחורי גבם, אומרים האזרחים כל אחד בתורו, "אני מרוני", "אני שיעי", "אני סוני". המתח העדתי בין הקבוצות בלבנון הוא לא חדש אך הוא מתגבר מאוד כשברקע מרחפת השאלה האם לבנון היא מדינה או אוסף של קבוצות אתניות על רקע החיבור בין חיזבאללה לאינטרסים אירניים וסוריים.

הרכב חיילי צבא לבנון, מעצים את תחושת חוסר הביטחון במדינה לאחר שהתקבלה החלטה לפני כשנתיים לבטל את גיוס החובה. בעקבות המהלך החלו להתגייס לצבא פחות סונים ונוצרים ויותר שיעים שמן הסתם קרובים יותר לחיזבאללה.

תהליך זה גורם לצבא לבנון להראות ולפעול בצורה יותר קיצונית שעולה בקנה אחד בחלק מהמקרים עם השאיפות של חיזבאללה. ההגמוניה השיעית בלבנון הופכת לדומיננטית ומחנה האופוזיציה מבין זאת היטב ונערך לפיצוץ פנימי שיכול להצית את האש בין המחנות מחדש.

פני חסן נסראללה לאן?

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מתמודד עם דילמות מאוד קשות בכל מה שקשור לנושא העדתי בלבנון והשסע המתגבר. בקרוב הוא יידרש להכריע בשאלה האם הוא תומך במשטרו של אסד בגלוי בניגוד לעמדת חלק גדול מהמדינות בליגה הערבית ואירן או מנסה לטשטש את המעורבות בסוגיה זו שמגבירה את המתח העדתי בלבנון על רקע טבח אזרחים בסוריה.

לאחרונה אירעו עימותים קשים בטריפולי על רקע המהומות בסוריה בין בני העדה העלאווית לפלסטינים והצבא נאלץ להתערב. חיזבאללה, מבין שהאופוזיציה משתמשת באירועים הללו כתעמולה נגדו ולכן מעת לעת הוא מבצע פעולות שנועדו להמחיש לאזרחי המדינה כי הוא מגן לבנון. בשבוע האחרון, פרסם הארגון כי הוא פוצץ מתקן שחשוד כאמצעי האזנה גדול של ישראל בלבנון. דילמה נוספת שעומדת בפניו היא האם להצטרף לאירן במערכה מול ישראל.

עימותים חמושים בין סונים לעלאווים בעיר טריפולי שבצפון לבנון, 13 במאי 2012. Hussein Malla, AP
עימותים בין סונים לעלאווים בטריפולי/AP, Hussein Malla

רק לאחרונה סיים הארגון את בניית הרובע הדרומי של הדאח'ייה בביירות, מקום משכנם של פעילי חיזבאללה בלבנון שנהרס על ידי מטוס הקרב של חיל האוויר, והוצבו בו עמודי התאורה של הכפר מרון א-ראס. עוצמתו של צה"ל ויכולות ההרס הגדולות, צרובות לנסראללה היטב בזיכרון. לכן שוב ושוב צריכה להישאל השאלה: אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין של אירן, האם חיזבאללה יגיב במכת אש מתמשכת לעבר עורף ישראל? כפי הנראה חסן נסראללה יבצע מספר פעולות כדי לחמוק מתגובה ישראלית קשה ביותר בדיוק כפי שהוא מחפש את האפשרות לבצע פיגוע נקמה על חיסולו של ראש הזרוע הצבאית עימאד מורניה ועד היום לא הצליח.

"זו שכונה אלימה", מסביר קצין בכיר בפיקוד צפון, "החוקים במזרח התיכון משתנים מיום ליום. בעקבות הסנקציות, אירן נחלשת כלכלית והיא כבר לא עושה מה שהיא רוצה. בחיזבאללה מבינים שאולי בעתיד הכסף לא יגיע מאירן ולכן הם נדרשים לחשוב על כל פעולה פעמיים". ההשפעה של אירן על חיזבאללה היא עדיין גבוהה היום אך גם מוגבלת. התמיכה הכלכלית ירדה באופן משמעותי.

מה עושה חיזבאללה בינתיים?

"הם לא סופרים אף אחד אך עדיין מכבדים את צבא לבנון", הסביר קצין בכיר בפיקוד צפון. "למרות הריחוק מהגדר לכאורה, והעברת המוצבים לצבא לבנון הם מקיימים איסוף מודיעיני במסגרת פעילות ביטחון שוטף על הגדר ורוצים להכיר ולחקור כל שינוי בצד שלנו. כל פעולה הכי קטנה מעלה להם את החשש". לאחרונה הציג חיזבאללה, מחקר מיוחד בערוץ "אל מנאר" אודות מספר וסוג האנטנות במוצב "ציפורן" על הגבול תוך כדי הצגת ניתוח של משמעויות הוספה והורדה של אנטנות בשנים האחרונות כדי להציג הבנה טכנולוגית של הגזרה.

חיזבאללה וצבא לבנון עדיין מעריכים את צה"ל כצבא תוקפני ובלתי צפוי ולכן מתעקשים עם כל סטייה של סנטימטר בסיורים לאורך הקו הכחול ובניית גדרות. "כל יום של שקט מורידה לי את רמת הדריכות המבצעית", מסביר תא"ל הרצי הלוי שמספר כי הוא מקנא באירועים שיש באוגדת עזה בפיקודו של תא"ל יוסי בכר המסייעים לו לשמור על הדריכות של חייליו.

בפיקוד צפון נערכים להפתעות ויודעים כי לחצי השעה הראשונה בעימות אלים רחב יש משמעות רבה ולכן התגובה של צה"ל לכל התפתחות תהיה נחרצת וקשה לאורך כל הגזרה. יש קצינים שיאמרו שחצי השעה הראשונה שהיא קריטית בניסיון של צה"ל להבין לאן פניו מועדות ומזכירים כי באירוע בו נהרג מאש צלפים של צבא לבנון לפני כשנתיים מג"ד סא"ל במיל' דב (ברי) הררי בעת ניסיון לגזום עץ על הגדר, תגובת צה"ל הייתה מאוד מוגבלת - אך לא עוד. "אני מעדיף לפתור בעיות נקודתיות עם אם-16 ולא עם אף-16 אבל מי שיבחן אותי יגלה שיש לי ארטילריה, טנקים ויכולת להקפיץ מסוקי קרב במהירות גבוהה מאוד", הוסיף קצין בכיר בפיקוד צפון.

בצה"ל לא טוענים היום שמלחמת לבנון השנייה הייתה מלחמה מושלמת, אך בהחלט מתגאים בשקט שהיא מייצרת כבר שש שנים ומזהירים כי אם הם ייאלצו לפתוח במערכה חדשה, המכה צריכה להיות יותר כואבת בצד השני כדי להרחיק את המערכה שתבוא אחריה. "אסור לחבר בין תקוות לתהליכי הכנה ומוכנות", אמר אתמול קצין בכיר בפיקוד צפון, "אם יעז חיזבאללה לפתוח במלחמה אנחנו נדרש לגרום לו נזק עצום ומשך זמן המלחמה יתקצר רק אם הוא יתחנן להפסיק את האש".

ניסיון חטיפת חיילים בגבול לבנון מרחף באוויר. הכוחות הונחו על ידי המפקדים הבכירים לא לירות בכל מחיר לעבר רכב בו החיילים החטופים אך עם זאת קיבלו דגשים שבמידה והירי ימנע את המשך מנוסתם ואת מותם של החטופים הם רשאים לפתוח באש גם "כבדה" כדי לבלום את הכוונה כולל אש טנקים לעבר המנוע של הרכב. זו דילמה מהמורכבות שיש בשטח עבור המפקדים הזוטרים אך בשונה מאירועי החטיפה בלבנון כולל אירוע החטיפה של גלעד שליט ברצועת עזה, מאומנים הכוחות המסיירים בגבול להילחם ולהדוף את ניסיון החטיפה בזמן אמת.

קצין איסוף - טורים קודמים
קצין איסוף: הג'יהאד העולמי בסוריה מאיים על צה"ל?
קצין איסוף: כאב הראש החדש שצה"ל הכין לעצמו
קצין איסוף: הדרג המדיני לא סופר את המל"ל


לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully