וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה נדירה חושפת: שנים של שכר "שחור" במוסד חרדי

פנחס וולף

6.7.2012 / 8:00

באורח חריג בעולם החרדי, סכסוך בין העובדים להנהלה בכפר הנוער "שדה חמד" מתברר בבית המשפט - ושני הצדדים מודים שעד לאחרונה, משכורות ששולמו במוסד לא דווחו לרשויות המס

תשלום משכורות ב"שחור" והצהרה על אברכים שהם בעצם מתנדבי שירות אזרחי – זאת ועוד עומדים במרכזה של פרשיית מריבה יוצאת דופן בעוצמתה ובחומרתה בין הנהלת מוסד חינוכי חרדי לבין עובדי המקום, מחנכים ומדריכים. באורח יוצא דופן, המאבק מתנהל בבית משפט אזרחי ולא בתוך הציבור, כפי שנהוג בקהילות החרדיות במקרים של עימות.

כפר הנוער שדה חמד, יולי 2012. דרור עינב
זיופי חתימות והצהרות על אברכים שלא למדו. שדה חמד/דרור עינב

המוסד המדובר הוא כפר הנוער "שדה חמד" בראשון לציון, שבו שלושה מוסדות: "יד לתלמיד", בו לומדים 60 תלמידים עם בעיות קשב וריכוז וליקויי למידה ובני נוער בסיכון; הוסטל שיקומי שאליו מגיעים תלמידים בעלי לקויות למידה עם קשיי תפקוד והסתגלות חברתית, וישיבה לצעירים בה לומדים כמאה תלמידים. כעת, עובדי כפר הנוער, המיוצגים על ידי עו"ד אופיר רונן, בתביעה המתנהלת בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, הגישו בקשה לפירוק זמני של עמותת "שדה חמד". לטענתם, התברר להם שהעמותה הפכה להיות חדלת פירעון ושבכוונתה לסגור את מוסדות "יד לתלמיד" ואת הישיבה לצעירים, ו"להשכיר" את המקום שיתפנה – בעלות של שקל לשנה. השוכרת המיועדת היא עמותה חינוכית אחרת ושמה "דרך הישר", והעובדים טוענים כי מנהלה הוא קרוב משפחה של חבר הנהלת "שדה חמד".

נתון אחד שאיננו שנוי במחלוקת הוא העובדה שבמשך עשרות שנים הייתה נהוגה במקום העלמת מס במשכורות העובדים. גם הנהלת העמותה וגם העובדים מדברים על כסף "שחור" ששולם לעובדים באמצעות צ'קים של "מלגה", שלא דווח עליה לרשויות המס. נראה ששני הצדדים הרוויחו מהתרגיל. העמותה פטרה עצמה מלהפריש כספי פנסיה לעובדים והייתה יכולה לדווח על העובדים כאברכים - בעבר הייתה במקום גם ישיבה גבוהה - ולקבל בגינם תוספת תקציב. העובדים נהנו ממשכורת נטו, ללא תשלום מס הכנסה ומס בריאות.

"לא היה דבר כזה שמוסד הלבין את עצמו מבלי שנתפס"

בתצהיר שהגיש לבית המשפט, כתב חבר הנהלת המוסדות, חיים ויספיש, כי מאז שנכנסה הנהלת המוסדות לתפקיד, ב-2009, היא החליטה לשים סוף לצורת התשלום המנוגדת לחוק ולהלבין את המשכורות. לטענתו, "מהיום הראשון שבו הלבינה ההנהלה החדשה של המשכורות היא הייתה לאויב העובדים. עם כניסתו של הרב יצחק לורנץ והמנהלים מטעמו לתפקידם חשכו עיניהם: התברר כי עשרות שנים מתנהלים מוסדות החינוך בשדה חמד בדרך של 'יד רוחצת יד', כאשר כל או מרבית התשלומים לעובדים משלם להם הרב כהן (ראש המוסדות הקודם – פ.ו) בשחור. היות שהעובדים לא קיימים בפני הרשויות או מציגים מצג של קבלת סכומים זעומים הם נהנים מהטבות כבעלי הכנסה מעוטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
כפר הנוער שדה חמד, יולי 2012. דרור עינב
שכירות של שקל לשנה? "שדה חמד"/דרור עינב

כאן מתחילה מלחמת הגרסאות: ראש המוסד, הרב יצחק לורנץ, בנו של מקים המוסדות הרב שלמה לורנץ, בשיחה עם וואלה! חדשות, הציג מסמכים המראים כי מאז שנכנס לתפקידו, אט-אט המוסדות הלבינו את משכורות העובדים. לטענתו, הדבר גרם להוצאות של מיליוני שקלים למוסד. "ברשויות המס אמרו לי שלא היה דבר כזה במדינת ישראל שמוסד הלבין את עצמו מבלי שנתפס", הוא אמר. לדבריו, בשעה שהוא התמנה לתפקיד הוא הלך לאחד ממנהיגי הליטאים, הרב שטיינמן, כדי להתייעץ אתו כיצד לנהוג עם משכורות העובדים. "הרב הזדעזע", טען, "אמר לי: 'תסגור את המוסדות, אם אתה לא יכול לשלם להם בצורה חוקית'".

העובדים טוענים מנגד שהכסף השחור לא פסק אז. ממסמכים שהוגשו לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה עולה כי בשנת 2011 עוד שולמו המשכורות בכסף שחור. כך, מדריכים קיבלו צ'קים על סך 3,850 שקלים בעבור "מלגה" גם בשנים 2010 ו-2011. עם זאת, לטענת לורנץ מדובר היה בתשלומים אחרונים ששולמו בשם הישיבה הגבוהה שעזבה את המקום באותה תקופה.

גם על נושא של דיווח כוזב לרשויות המדינה קיימת מחלוקת בין הצדדים: עורך דינם של העובדים צירף לתשובת העובדים לבית המשפט רשימת אנשים עליהם "שדה חמד" דיווח כאברכים, בעוד שלטענת העובדים, הם היו מתנדבי שירות אזרחי בכפר הנוער. לורנץ טוען מנגד כי הדבר היה נהוג עד לפני חצי שנה במוסדות תורניים רבים, ומאז שיצאה הוראה ממנהלת השירות האזרחי, הנוהל השתנה וכבר לא מדווחים על מתנדבי שירות אזרחי כאברכים.

במס הכנסה סירבו להתייחס לטענות העולות בתצהירים. "בשל חובת הסודיות הקבועה בדיני המס לא נוכל להתייחס למידע המבוקש", נמסר. "ככלל, רשות המסים אינה נוהגת להתייחס לבדיקות וחקירות, בין אם מתנהלות ובין אם לאו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully