וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוויתן שנמצא בהרצליה – אחד הנדירים בעולם

תמר נהרי

16.7.2002 / 15:13

משתייך למשפחת לוויתני המקור, החיה בדרך כלל במים עמוקים; בקיבתו נמצאו 4.5 ק"ג של שקיות ניילון, אך הן אינן הסיבה הישירה למותו; מדובר באוצר עבור חוקרי היונקים הימיים

אתמול בשעות אחר הצהריים, הבחינו מצילי חוף סידני עלי בהרצליה במה שכינו "דולפין באורך ארבעה מטר", ששחה במרחק של כ-200 מטר מהחוף. המצילים הזעיקו למקום את פקחי רשות הטבע והגנים ואת אנשי מחמל"י (מרכז לחקר יונקים ימיים). כשאלה הגיעו, כבר נמצא הדולפין הענק סמוך מאד לחוף, בעודו גוסס. שם התברר כי לא מדובר בדולפין אלא בלווייתן קטן, ששחייתו בקרבת החוף היתה אות למותו הקרוב. הלווייתן היה חולה וחלוש, ומת זמן קצר אחר כך.

גופת הלווייתן הקטן מהרצליה נחשבת אוצר עבור חוקרי היונקים הימיים: מתברר שהוא נמנה עם משפחת לווייתני המקור, הנחשבים ביישניים יחסית והמידע המצוי בידי החוקרים ביחס אליהם זעום. 19 מינים שונים של לווייתנים כאלה מוכרים בעולם, והלווייתן שנמצא אתמול משתייך, ככל הנראה, לאחד משני סוגים נדירים במיוחד. מספר מאד מצומצם של גופות משני מינים אלו נחקרו עד כה בעולם. הלווייתן התגלה כזכר צעיר שטרם הגיע לבשלות מינית, באורך 4.20 מטר, ובמשקל של כחצי טון. משקלו של זכר בוגר מסוג זה עשוי להגיע ל-1.5 טון, ולאורך של עד שמונה מטרים.

במהלך הנתיחה שבוצעה אתמול בגופתו, נמצאו בקיבתו כ- 4.5 ק"ג של שקיות ניילון, הנפוצות במיוחד במימי הים התיכון המזוהם. עוז גופמן, מומחה ליונקים ימיים ממחמל"י, שהיה מעורב בנתיחת הלווייתן, מסביר שהניילונים שמילאו את קיבתו של הלווייתן הצעיר לא היו הסיבה הישירה למותו. השקיות יכולות להיות הגורם להחלשתו של הלווייתן, בעקבותיה לקה במחלות, או שאפשר שבליעתן באה בעקבות העובדה שהיה כבר חולה, והתקשה למצוא מזון. עדויות נוספות לחולשתו היו טפילים מסוגים שונים שנמצאו בגופו, ועורו השרוט והפצוע. דגימות מגופו של הלווייתן נשלחו למעבדות, והתוצאות אמורות לשפוך אור על סיבת המוות. מינו המדויק יוגדר תוך התייעצות עם חוקרי יונקים מרחבי העולם.

נמנעים ממגע עם ספינות או בני אדם

לדברי גופמן, המידע הדל המצוי בידי החוקרים ביחס למשפחת לווייתני המקור, נעוץ בעובדה שמדובר בלווייתנים הצוללים לעומקים של עשרות מטרים. הם ניזונים בעיקר מתמנונים ומדיונונים, ונמנעים על פי רוב ממגע עם ספינות או עם בני אדם. מסיבה זו, כמעט שאין בידי החוקרים ברחבי העולם תצפיות ימיות עליהם, והמידע על אודות מנהגי הרביה ואורח החיים שלהם הוא עדיין בגדר תעלומה לחוקרים.

שני לווייתנים ממשפחה זו, הנפוצה בכל האוקיינוסים, נפלטו בשנים האחרונות לחופי ישראל. לפני שנה נמצאה גופת לווייתן ממשפחה זו בחוף קריית ים, ולפני שנתיים נפלטה גופה לחוף שבי ציון שבגליל המערבי. שתי הגופות היו במצב ריקבון מתקדם, והשתייכו למינים נפוצים יותר של לווייתני מקור. גופמן מבקש, כי מי שנתקל בגופת לווייתן יפנה מייד לאנשי מחמל"י, ולא ינסה להשיבו למים.

הדיווח הראשוני שנמסר, על דולפין גדול ממדים, גם הוא אינו מקרי. חרטומו המאורך של הלווייתן הזה מזכיר במקצת את צורתו של הדולפין. גופמן מסביר, שההבחנה בין לווייתנים ודולפינים, המשתייכים לאותה משפחת יונקים, הוא שרירותי ביסודו. החוקרים מבדילים, למעשה, בין שתי משפחות של לווייתנים: לווייתני השיניים ולווייתני המזיפות. עם הסוג השני נמנים לווייתני הענק הניזונים מפלנקטון, ועם הראשון נמנים הלווייתנים הטורפים והדולפינים. לווייתן שיניים בוגר שאורכו פחות מארבעה מטרים נחשב דולפין, וזה שאורכו גדול מארבעה מטרים – נחשב לווייתן.

יניב לוי מרשות הטבע והגנים הלאומיים, מנהל המרכז הימי במכמורת בו נערכה הנתיחה שלאחר המוות, מסר כי עוד היום תועבר גופתו של הלווייתן בחזרה לים. הדגים יהנו מבשרו, ולאחר שהשלד ינוקה הוא יוצא שוב מהים וישומר. לדברי לוי, נדירותם של היונקים הימיים באזור חופי הארץ הופכת אותם ליעד מחקר מאד לא נפוץ כאן. בשל כך אין בישראל, למרבה הצער, משאבים להמשיך ולערוך בגופה מחקר מקיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully