וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסיית המולד הוכרה לראשונה כאתר מורשת עולמי

טל שלו וקובי מנדל

29.6.2012 / 20:00

במשרד החוץ מגדירים את הליך החירום בו הגישו הפלסטינים בקשה להיקרא אתר מורשת עולמי כ"כלי לניגוח ישראל". אונסק"ו אישר גם את הנחל שבמועצה האזורית חוף כרמל כאתר מורשת

אונסק"ו, ארגון התרבות, המדע והחינוך של האו"ם, נענה לבקשת הרשות הפלסטינית והכריז היום (שישי) על כנסיית המולד שבבית לחם - מקום הולדתו של ישו - כאתר מורשת עולמי. הבקשה הוגשה בהליך חירום, המאפשר דיון מהיר באתרים שהכנסתם לרשימת אתרי המורשת העולמית תמנע פגיעה בהם, ומהווה את הצעד האופרטיבי הראשון שעושה הרשות מאז התקבלה בחודש אוקטובר האחרון לאונסק"ו, זאת כחלק ממהלכיה במסגרת הקהילה הבינלאומית.

"אין לנו התנגדות כמובן להכללת כנסיית המולד ברשימת אתרי המורשת העולמית", אמר היום דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, בתגובה לאישור ההחלטה. "אבל הליך החירום שהפלסטינים הכתיבו ושיבוש הליכי ההצבעה והרגילים בניגוד לתקנון מראים שמטרתם לא היתה שימור האתר החשוב כשלעצמו אלא להפוך את הארגון לכלי לניגוח ישראל".

כנסיית המולד בבית לחם, יוני 2012. AP
כנסיית המולד/AP

מנגד, שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מליקי הודה לבאי הכינוס בסנט פטרסבורג שברוסיה שהכירו בכך ש"פלסטין היא ערש הציבילזציה האנושית" והדגיש כי בכוונת הרשות להגיש בהמשך את מועמדותם של אתרים נוספים בגדה המערבית, בהם כפרים ואתרים פלסטינים שעשויים להיפגע כתוצאה מתוואי גדר ההפרדה, דוגמת הטרסות העתיקות של הכפר בתיר. "האתרים הללו עומדים בפני איום של הרס גמור לנוכח הכיבוש הישראלי והבנייה של גדר ההפרדה, כחלק מהצעדים הישראליים שנועדו לשבור את הזהות הפלסטינית", אמר הנציג הפלסטיני בוועדה לאחר הדיון.

הרשות הפלסטינית התקבלה כחברה מן המניין באונסק"ו באוקטובר האחרון, כחלק ממאמציה להכרה חד צדדית בקהיליה הבינלאומית שהושקו בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר. ישראל הגיבה בזעם להחלטה, שהתקבלה בחגיגיות גדולה ברשות הפלסטינית, והכריזה מיד על הפסקת העברת התקציב לארגון, צעד אליו הצטרפו גם ארה"ב וקנדה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הוכח שאונסק"ו מונע משיקולים פוליטיים ולא משיקולים תרבותיים", עוד נמסר כי "במקום שהפלסטינים יבצעו צעדים שיקדמו את השלום, הם פועלים בדרכים חד צדדיות שרק מרחיקות את השלום. העולם צריך לזכור שכנסיית המולד המקודשת לנצרות חוללה בעבר על ידי טרוריסטים פלסטינים".

"בשורה גדולה עבורנו"

גם אתר נחל מערות שבתחום המועצה האזורית חוף הכרמל הוכרז כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו בישיבת הוועדה שבחנה את האתרים השונים בסנט פטרסבורג - כך נמסר לסגן ראש המועצה האזורית, מודי ברכה, שקידם את האתר במשך ארבע השנים האחרונות, שמשמש גם כמוביל תיק מורשת עולם במועצה האזורית. "אזור חוף הכרמל התברך באתרים היסטוריים רבים, ותפקידנו כמועצה לשמר אתרים אלה למען הדורות הבאים. שיתופי הפעולה בין אונסק"ו, אוניברסיטת חיפה, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות וגורמים נוספים אפשרו את הכנת התיק שהוגש לוועדה הבינלאומית". ברכה הוסיף כי "זוהי בשורה גדולה עבורנו שהגענו למעמד ולרגע הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בשורה גדולה עבורנו שהגענו למעמד ולרגע הזה". נחל מערות/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר לפני כמה ימים התקבלה בשורה במועצה האזורית כי המעריכים מארגוני ICOMOS ו-IUCN המליצו לאונסק"ו העולמי על האתר כאתר מורשת עולם. ממועצת חוף הכרמל נמסר כי מדובר במועצה האזורית הראשונה בישראל שפעלה להגשת אתר כאתר מורשת, וכי הבקשה להכיר בו לא הוגשה על ידי המדינה. כרמל סלע, ראש המועצה האזורית, אמר כי "מדובר בבשורה גדולה לאזור חוף הכרמל ולמדינת ישראל כולה. הכרזת האתר תשפיע רבות על התיירות העולמית והמקומית כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully