וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד ליפשיץ על "ארץ נהדרת", כדורגל והחלום על אנגליה: ראיון

חגית גינזבורג

24.6.2012 / 7:35

הכותב הראשי של "ארץ נהדרת" מנצל את הפגרה כדי לעבור לפרונט באולפן היורו המופרע של ערוץ הספורט. בלי צנזורה ועם ברלד בטופלס הוא כבר לא מפחד לעמוד מול המצלמה. ראיון

יש כל מיני דברים שאתה יכול לעשות כשאתה הכותב הראשי של "ארץ נהדרת". למשל, לנצל את הפגרות הממושכות בין עונה לעונה כדי לנפוש ביעדים אקזוטיים בעולם, או להגות מערכונים מספיק יצירתיים כך שאפילו טל פרידמן ישאל אותך אם איבדת את דעתך. אתה יכול אפילו לנופף בחוזה הפלדה שלך עם קשת בפרצופם של תסריטאים רעבים ללחם. אבל דוד ליפשיץ מעדיף לתעל את האנרגיות שלו כדי לעשות כיף, ומבחינתו, לעשות כיף זה להפסיק להסתתר מאחורי הסינר של קיציס, לעבור אל מול המצלמה ולדבר על כדורגל.

"העולם כולו נגדנו" (ראשון ורביעי, 00:15, ערוץ 5LIVE+) היא לא עוד אולפן יורו עתיר פרשנויות ואייל גולן. היא אסופה של קומיקאים ומצחיקנים אחרים, שמגיעים כדי לעשות צחוקים מהכדורגל, הישראלי והעולמי וכוללת סשנים של חיקויים בחסות אסי ישראלוף ומיקו ג'מאל, בדיחות ספונטניות ואת ירון ברלד בריקוד טופלס. בקיצור, שכונה. אפילו אם אין לכם מושג בכדורגל, סביר להניח שתמצאו את עצמכם מגחכים בקול. "זו תוכנית שעשיתי כבר לפני שנתיים, במונדיאל", מסביר ליפשיץ, כאמור, בימים כתיקונם תסריטאי "ארץ נהדרת" ובעתות כדורגל שכאלה, מגיש התוכנית לצדו של אלי בן דוד ("בובה של לילה").

"בפעם הקודמת עשיתי את זה עם שגיב פרידמן והבאתי כל מיני חבר'ה מ'ארץ נהדרת', ועכשיו ביורו נהייתי מן הבנאדם הזה, שמגייסים כשיש טורנירים מחו"ל. פתאום התוכנית קיבלה נפח, עם החבר'ה המצוינים של 'בובה של לילה', ופתאום אפשר לעשות דמויות. לפני שנתיים הייתי צריך להתחנן לכל מיני אנשים שיבואו לעשות דמויות, ועכשיו יש את אסי ישראלוף וברלד. זה כיף נורא גדול, גם התעסקות בכדורגל וגם עבודה עם האנשים הכי מצחיקים שיש, שילוב של שני דברים מאוד שאני מאוד אוהב".

אחרי תשע שנים ב"ארץ נהדרת", לא מוזר לך לעבור פתאום לפרונט?

"זה בקטנה. אני לא אעשה אף פעם דבר כזה בערוץ 2, במיליון אחוז, כי זה לא בשבילי, אני לא רוצה לעמוד בכל המחיר שזה דורש, התהילה והלחץ. כמה מחבריי הטובים הם אנשים שמופיעים בערוץ 2, ואני רואה את זה מהצד, וזה מחיר שאני לא מוכן לשלם. חוץ מזה, אני באמת חושב שהם יותר מוכשרים ממני בזה, אני לא שחקן ולא סטנדאפיסט. קודם כל כותב וזה הכי חשוב לי, אבל יש פה איזו הזדמנות לעשות משהו אחר. זה נחמד כי יש פה גם איזה תיקון. אני עושה כבר תשע עונות 'ארץ נהדרת', ופתאום דווקא על תוכנית יורו קטנה אני מקבל תגובות מאנשים. ב'ארץ', גם כשיודעים שזה אתה, ומדברים איתך על מערכון ספציפי שאתה כתבת, אומרים לך 'פרידמן, ענק, איזה ענק הוא'. מאוד חששתי לעמוד מול המצלמה בהתחלה, אבל זה ערוץ נישה ואני בא לשם מתוך העניין של הספורט, אז זה עושה לי את זה יותר נוח. מה גם שבאמת יש הרבה אנשים שכותבים או זמרים או לא יודע מה, שפתאום מוצאים את עצמם גם מתעסקים בספורט כי זה משהו שהם אוהבים. למשל ניק הורנבי, שהוא סופר בריטי ואוהד ארסנל, והוא מתעסק בזה. ספורט זה מובלעת, שאתה יכול לגלוש אליה גם כשזה לא התחום העיקרי שלך".

אבל המעבר מהפריים לטיים לערוץ נישה בטח מרגיש לך מוזר.

"להיפך, זה תענוג. השבוע למשל, צילמנו איזה מערכון ואני סחבתי את הספה לאולפן כדי לצלם אותו, אני כל הזמן סוחב שם דברים, וזה משהו שבחיים לא קורה ב'ארץ נהדרת'. ואני דווקא נורא נהנה מזה. חוץ מזה שבערוץ 2, אם יש לך רעיון טוב, אז אתה צריך שהעורך יגיד גם שזה רעיון טוב וילך איתך, ואז אתה צריך שגם מלמעלה לא יפסלו את זה ולא יגידו 'שמעו, זה בעייתי', ואז יש לך גם עשרה שחקנים. זה מה שאני רגיל אליו, ופה מה שנורא מדהים אותי שזה נורא תלוי בנו, אף אחד לא אומר לנו אם זה בעייתי או לא, וזה פתאום נורא חופש ושחרור נורא גדול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא צריך אישור של הבוס. ליפשיץ ואלי בן דוד ב"העולם כולו נגדנו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק לפני שבועיים סיימה "ארץ נהדרת" את עונתה התשיעית ויצאה לפגרת הקיץ השנתית שלה. ליפשיץ, 37, היה שם מההתחלה, והוא הקול שבוקע רוב הזמן מגרונם של קיציס, פרידמן ושאר הכוכבים של התוכנית בזמן שהם מחקים את אלי ישי, קותי סבג או גילה אלמגור. מהצד נראה היה שהרבה מונח על המאזניים בעונה התשיעית, עם עזיבתו של אסי כהן והצטרפותם לקאסט של רועי בר נתן והתגלית של העשור, ירון ברלד. אבל ליפשיץ מגלה שבמערכת לא באמת היו מודאגים.

"העזיבה של אסי נתנה מקום לאחרים לפרוץ החוצה", מסביר ליפשיץ. "מאוד הרווחנו את רועי בר נתן, למשל, ויכול להיות שבצורה אחרת לא היינו יכולים, וגם את ברלד הרווחנו, כי היינו צריכים לפתוח את התוכנית לעוד מקומות. אי אפשר לפצות על הכישרון של אסי, שהוא באמת כישרון אדיר, אז אתה צריך לחפש דברים אחרים. אפילו אלי ומריאנו, למרות שהם איתנו מההתחלה של התוכנית, גם הצליחו לקחת את המושכות טיפה יותר לידיים. המערכון של האיראנים הוא שלהם, הם הביאו אותו איתם וזה משהו שהם עושים במופע שלהם. ראית פה איזו התבגרות שלהם, שגם אולי לא היתה קורית אם אסי היה נמצא. לא שאני שמח שאסי לא נמצא, היינו מאוד שמחים לראות אותו נשאר, אבל דלת אחת נסגרת ודלת אחרת נפתחת".

יש מישהו שאתה לא יכול לראות את התוכנית בלעדיו?

"אני חושב שבלי פרידמן אני לא יכול לראות את התוכנית. מערכון באולפן עם פרידמן ובלי פרידמן זה שני דברים שונים לגמרי. יש בו ניצוצות, יש חשמל באוויר כשהוא נמצא על הסט. הוא כל כך ייחודי בזה וכל כך רואים שהוא נהנה וחי את זה. הוא האדם היחיד שהייתי אומר שצריך לנצח להשאיר אותו ב'ארץ נהדרת'. אני מת על פרידמן, מעריץ ענק שלו. הייתי רואה אותו עוד ב'עלילות משה' כשהייתי ילד בנתניה ועובד איתו מאז ימי 'חלומות בהקיציס'. את אלי ומריאנו אני מכיר אפילו לפני כן. זה מאוד עוזר שאתה מכיר כל כך טוב את הבנאדם ואתה יודע מה יש בו ומה אין בו, מה אפשר להוציא ממנו. לפעמים אתה גם זוכר משהו שפרידמן עשה לפני תשע שנים וזה היה נורא מצחיק, ואומר 'בואו נפתח את זה למקום אחר' והנה הרווחנו דמות חדשה. וזה כן משהו שקורה ומשהו שאנחנו עושים. זה באמת פלוס מאוד גדול שיש בלעבוד עם אנשים המון שנים, ואנחנו באמת חברים טובים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא יכול לדמיין את "ארץ נהדרת" בלעדיו. טל פרידמן ב"ארץ נהדרת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאיפה שואבים כוחות להמשיך לחדש ולהצחיק אחרי תשע שנים?

"אנחנו חבר'ה שמאוד נהנים ביחד, שזה מאוד מאוד חשוב, כל הצוות שעושה את 'ארץ', העורך מולי שגב, ובטח אנחנו הכותבים, אז זה בעצם לבוא ולשבת עם החבר'ה שלך ולעשות צחוקים, שבסך הכל זו לא עבודה כזו קשה. אבל כתיבה זו באמת עבודה שוחקת, ובגלל זה העונות יותר קצרות ויש לפעמים לקטים למורת רוחם של אנשים. אנחנו באמת צריכים את זה, אני יודע שזה נראה לאנשים שאנחנו סתם עושים חיים, אבל זה לא יקרה אם לא יהיה לנו את הלקטים האלה. אני באופן אישי גם מרגיש שיש פה איזו מחויבות כי אנחנו נמצאים במשהו שהוא הרבה יותר גדול מאיתנו. לא התמדתי בהרבה דברים בחיים שלי, לא זוכר חוג שהחזקתי בו יותר מדי, גם בנישואים שלי לא יותר מדי התמדתי, ופתאום אני נמצא באיזה משהו שכן יש לו המשכיות. בדרך כלל תוכניות טלוויזיה לא שורדות יותר מעונה או שתיים, והצלחנו לעשות משהו שחרג מהדבר הזה, יש אנשים שראו 'ארץ' בתור ילדים וגדלו עליה. נורא חשוב לנו לשמור על הדבר הזה. אף אחד לא רוצה להיות האחרון שיסגור את האור, מה שנקרא. אנחנו גם מחכים לדור הבא שייקח מאיתנו את המושכות, זה יקרה מתישהו".

ציינת שאתה נהנה מהחופש שיש לך כרגע בערוץ 5. ב"ארץ נהדרת" אתה סובל מצנזורה?

"לא יותר מדי, בסופו של דבר הרבה פעמים יש לך צנזורה פנימית, כמו שכשאתה נוסע לחו"ל אתה אומר לעצמך, 'אני לא אצעק פה, כי אני בחו"ל עכשיו'. אז כשאתה באמת בכזו חשיפה, אתה בוחן את עצמך פעמיים על כל דבר שאתה עושה ואני חושב שב'ארץ' זה מן מנגנון בקרה שיש, ואנחנו גם הרבה יותר אנשים ולכל אחד יש דעה, ולכן הרבה פעמים דברים עוברים כמה וכמה סינונים בדרך. יש את העניין הפוליטי, שתוייגנו לפני כמה שנים כשמאלנים. אם פעם זה היה מאוד חשוב לנו שלא נצא ככה, אז כבר באמת עברנו את המחסום הזה. לפני שלוש שנים בערך ראיינו אותי לאנשהו ושאלו למי הצבעתי, ואני זוכר ששאלתי את עצמי אם אני יכול להגיד שאני שמאלני. נורא פחדתי, כי פעם לא היו אומרים. אם את מסתכלת על 'רק בישראל' או על 'זהו זה', אני לא זוכר שמישהו שם אמר שהוא שמאלני או ימני. אז ידעת שמוני מושונוב הוא שמאלני, אבל הוא לא היה מצהיר על זה. אז יצאנו מהארון במובן הזה ויש הרבה אנשים שלא אוהבים את זה. אז בסדר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצאנו מהארון, אנחנו שמאלנים. יובל סמו בתפקיד מירי רגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

על העונה העשירית הם עדיין לא התחילו לעבוד, ואם אתם מצפים לחגיגות סטייל "כוכב נולד", תשכחו מזה. "זו לא תהיה 'עונת העשור' עם כותרת מפוצצת כזו, לא נצרף את גידי גוב", ליפשיץ מבהיר. "האמת היא שאנחנו עוד לא יודעים בכלל מה יהיה בעונה העשירית, לא דיברנו עוד מילה על זה. יהיה מגניב אני חושב, דווקא העניין של השנים והניסיון עושה לנו להשתחרר. אני מקווה שנמשיך להיות משוחררים".

אחרי השתפשפות של תשע שנים ב"ארץ נהדרת", פלוס הסרט "זוהי סדום" וכתיבת שתי עונות של "מסודרים", בימים אלה ליפשיץ שוקד על הסדרה הראשונה שלו יחד עם אסף גפן, שתתחיל להצטלם בנובמבר, ככל הנראה בכיכובם של אסי כהן, יובל סמו ומוני מושונוב. "בניגוד מוחלט לכל הנושאים שבהם טיפלתי עד היום, הסדרה הזו תעסוק בכדורגלן ישראלי", ליפשיץ צוחק. "הוא עובר לחיות בלונדון עם ארוסתו, בוגרת 'הישרדות', אבא שלו ואח שלו. האמת היא שאני כל כך אוהב את אנגליה, שדי חיפשתי סיבה טובה לטוס לשם. אני אנגלופיל מושבע, יש להם את הטלוויזיה הכי טובה, ההומור הכי טוב, המוזיקה הכי טובה, הכדורגל הכי טוב".

ואתה גם הכותב הראשי של "ארץ נהדרת", אז נותנים לך לעשות פחות או יותר מה שאתה רוצה.

"לא באמת, איכשהו פשוט שכנעתי אותם שיש לי מושג מה אני עושה. בסוף עוד יעלו עליי".

* "העולם כולו נגדנו" משודר בימים ראשון ורביעי, בשעה 00:15, ערוץ 5LIVE+

"ארץ נהדרת" בחרה צד ומוכנה לשלם את המחיר
”ארץ נהדרת”: ברלד הורס את התוכנית או תורם לה?
"ארץ נהדרת": הנשק הסודי של התוכנית מאחורי המצלמה
רועי בר נתן: ”ארץ נהדרת לא סימנה את החרדים”

אוהבים את "העולם כולו נגדנו"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully