וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובות ב"יד ושם": המאבטח שלא הבחין, המצלמות שפספסו

12.6.2012 / 17:40

מבדיקת וואלה! חדשות עולה, כי אחד המאבטחים הוצב במרחק עשרה מטרים מהאזור בו רוססו הכתובות, וכי גם 50 מצלמות האבטחה במקום לא תפסו את החשודים. "פיגוע - עניין של זמן"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

מחדל אבטחה הוא שאיפשר את הפגיעה באתר "יד ושם" - כך עולה מבדיקה מיוחדת של וואלה! חדשות. מממצאי הבדיקה עולה, כי ריסוס הכתובות במקום אתמול התאפשר בשל ליקויים רבים באבטחת המקום. בין היתר, התגלה כי האתר החשוב פרוץ ואינו מגודר, מאבטחי המקום, בהם מאבטח שהיה מוצב כעשרה מטרים מהאנדרטאות, לא שמו לב למתרחש, וכי המרסס חמק מ-50 מצלמות אבטחה ומאות גלאי תנועה שפרוסים באתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במשמרת לילה פועלים במקום שישה מאבטחים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועות האחרונים אירעו מספר מקרים של ריסוס כתובות נאצה על אנדרטאות ומקומות ציבוריים, רובם ככל הנראה ממניע גזעני. עם זאת, מה שקרה בלילה שבין ראשון לשני באתר "יד ושם" לא דומה לאף אחד מהמקרים הללו. "יד ושם", אתר הזיכרון הממלכתי לשואת העם היהודי, התמלא בלא פחות מעשר כתובות נאצה, בהן "היטלר, תודה על השואה", שרוססו, כך על פי הערכת המשטרה, על ידי אדם חרדי המשתייך לזרם קיצוני במיוחד.

"יד ושם" נפרס על אזור עצום של 200 דונם, בשטח הררי צר וארוך. האזור לא מגודר ובעצם כל מי שחשקה נפשו להיכנס לאתר בשעת לילה מאוחרת יכול בקלות לעשות זאת מאחת הוואדיות. במקום פרוסות כ-50 מצלמות אבטחה ומאות גלאי תנועה שמרביתם, יש לציין, נמצאים בתוך המוזיאונים. מרבית הכניסות הרגליות לאתר נמצאות בטווח המצלמות ורשת של גלאי תנועה ומצלמות מצויה סביב אנדרטת הקרון וכיכר גטו ורשה שחוללו. במשמרת לילה פועלים במקום שישה מאבטחים של חברה קבלנית ("סער") - חמישה מהם נייחים, בהם אחד בחדר הפיקוד והשליטה, וסייר. למעשה, אחת העמדות הנייחות ממוקמת כעשרה מטרים בלבד מהמקום בו רוססו הכתובות.

יד ושם יום לאחר כיתובי הגרפיטי, יוני 2012. עומר מירון
תיקי המבקרים כלל לא נבדקים. מבקרים ב"יד ושם", היום/עומר מירון

עם זאת, כל אמצעי האבטחה הללו לא הצליחו למנוע את מה שהתרחש במקום בלילה שבין ראשון לשני. ממידע שהגיע לידי וואלה! חדשות עולה, כי אף שהאזור בו רוססו הכתובות מרושת היטב במצלמות, גלאי תנועה ועמדות שמירה, בכל זאת הצליחו אלמונים להיכנס מאחת הכניסות המעטות שלא בטווח המצלמות ולדלג בדיוק בין המקומות שמחוץ לטווח המצלמות וגלאי התנועה. דבר כזה אפשרי רק לאחר בחינה מדוקדקת של המקום ונהלי האבטחה שבו, ייתכן אף שמי שביצע את המעשה ערך סיור מקדים או שקיבל סיוע פנימי. אותו אלמוני (או אלמונים) הספיק לרסס למעלה מעשר כתובות בשלושה צבעים שונים ואף הספיק לצייר קרון - מעשה המחייב אותו לשהות במקום דקות ארוכות. אולם, למרות הכל, איש לא הבחין במעשים. אפילו הסייר, שסיים את משמרתו ב-07:00 בבוקר, לאחר שרוססו הכתובות, הלך לביתו מבלי להבחין בהן כלל.

"לא יפליא אותי אם יום אחד יהיה אירוע ביטחוני במקום הזה", אמר גורם שעבד עד לא מזמן ב"יד ושם" לוואלה! חדשות. "למעשה מפליא אותי שעד עכשיו זה לא קרה. דיברתי אתמול עם חבריי למקום העבודה ויש שם אווירת נכאים, תחושה של כישלון צורב. לא רק שבא גנב לבית שלך, אלא עשה גם מה שהוא רוצה, חילל והשפיל עד תום". גורם נוסף המצוי בפרטי האירוע, אמר כי "פיגוע באתר 'יד ושם' הוא רק עניין של זמן".

בלילה שלאחר גילוי הכתובות הוצבו שני מאבטחים בנקודות בהן רוססו הכתובות, אך נהלי האבטחה לא שונו, המאבטחים לא ננזפו על מה שקרה במשמרת שלהם וב"יד ושם" כלל לא תופסים את האירוע כמחדל אבטחתי; לדברי הנהלת האתר, לא ניתן לגדר 200 דונם ולשמור הרמטית על המקום.

כתובות אנטישמיות שרוססו ביד ושם. עומר מירון
בלילה שלאחר גילוי הכתובות הוצבו שני מאבטחים בנקודות בהן רוססו הכתובות/עומר מירון

מהבדיקה עולה עוד, כי בזמני הפעילות הרגילים של המקום, המאבטחים אמנם נמצאים בכניסות ומבקשים שלא לצלם, אך תיקי המבקרים כלל לא נבדקים.

במשטרה עדיין מנסים למצוא את החשודים במעשה. בחינה מדוקדקת של הנאמר בכתובות יכולה לתת רמז לכך; ככל הנראה, מדובר ביהודי חרדי מזרם קיצוני, וייתכן כי הוא פעל על דעת עצמו. גורמים הבקיאים בפרטי האירוע סיפרו כי נוסח הכתובות שרוססו וסגנון הכתב דומה לכתובות שרוססו באתר גבעת התחמושת ואתר ההנצחה בבקעת הירדן סמוך ליום העצמאות האחרון. אולם למרות זאת, עדיין מוקדם לקבוע אם יש קשר בין המקרים.

"יד ושם": "נגביר האבטחה"

מיד ושם נמסר בתגובה: "'יד ושם' הנו קמפוס המשתרע על כ - 200 דונם בתוך יער ירושלים. מערך האבטחה של 'יד ושם' בנוי בצורה כזו שתתאפשר פעילות שוטפת ויישמר האופי הייחודי של המקום מצד אחד, וייתן הגנה על המבקרים והאוספים הרבים המצויים בו מצד שני. תכנית האבטחה של 'יד ושם' תואמה בעבר עם משטרת ישראל ובימים אלו 'יד ושם', בשיתוף משטרת ישראל, לומדים את האירוע שבו רוססו בלילה כתובות על הקירות בשטח הפתוח. בעקבות המקרה הזה יהיו התאמות במערך האבטחה של 'יד ושם' ויוכנסו אמצעים טכנולוגים נוספים להגברת איכות האבטחה".

מחברת האבטחה "סער" נמסר כי "הדבר נמצא בברור עם 'יד ושם' ומעבר לזה החברה מסרבת להגיב".

עוד בנושא
כתובת רוססה ביד ושם: "היטלר, תודה על השואה"
זעזוע מהכתובות ביד ושם: "ביזוי זכרון המתים"

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully