וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נקודת חן": כוכב נוגה יעבור בבוקר על פני השמש

אם יש לכם טלסקופ מתאים, כדאי לכם לקום מוקדם הבוקר: כוכב הלכת נוגה יחלוף על פני השמש, בתופעה שתשוב רק בשנת 2117. אילן מנוליס ממכון ויצמן מסביר כיצד זה קורה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

אם תעדיפו להישאר בלילה (רביעי) במיטה, תאלצו לפספס תופעה אסטרונומית שתשוב רק בעוד 105 שנה: כוכב הלכת נוגה יחלוף על פני השמש ויותיר עליו למשך שש שעות "נקודת חן" קטנה. המעבר יתחיל בארץ בסביבות השעה 5:33 ויסתיים לקראת שמונה בבוקר. אילן מנוליס, מנהל מצפה הכוכבים על-שם מרטין ס. קראאר במכון ויצמן למדע, מסביר לקוראי וואלה! חדשות על התופעה הנדירה.

האם המעבר של נוגה על גבי השמש יראה כמו ליקוי חמה?
לא ממש. התופעה תראה יותר כמו כתם שחור קטן ועגול הנע לאיטו על-פני דיסקת השמש. כוכב הלכת נוגה קטן מכדי להסתיר את השמש. למרות שהתופעה היא מין ליקוי, רק חלק זערורי מהשמש (כעשירית האחוז משטחה בלבד) תוסתר על-ידי דיסקת כוכב הלכת. האירוע כולו, מתחילתו ועד סופו, יארך למעלה משש שעות. בישראל האירוע יהיה כבר בעיצומו עם זריחת השמש, סביב השעה 05:33 ויסתיים בערך בשעה 07:56 בבוקר.

האם אפשר יהיה לראות את התופעה בעין בלתי מזויינת, ללא טלסקופ?
לא. התופעה ניתנת לצפייה אך ורק בעזרת מכשור אופטי אשר צויד במסנן (פילטר) שמש מיוחד. דרך צפייה חלופית תהיה באתר אינטרנט אליו ישודר מהלך הליקוי ממצפה ובו טלסקופ מצויד כנדרש.

מעבר נוגה על פני השמש. רויטרס
התופעה כפי שנקלטה בפעם שעברה ב-2004/רויטרס

בכל כמה זמן מתרחשת התופעה?
התופעה נדירה ביותר. היא מתרחשת פעמיים כל 120 שנים. הפעם הקודמת התרחשה בחודש יוני 2004. הפעם הבאה תתקיים בחודש דצמבר רק בשנת 2117.

עד כמה גדול כוכב נוגה?
כוכב הלכת נוגה קצת יותר קטן מכדור הארץ. קוטרו כ- 12,100 ק"מ, בעוד קוטר כדור הארץ עומד על 12,756 ק"מ.

ומה המרחק בין נוגה לשמש?
כוכב הלכת נוגה מקיף את השמש במרחק ממוצע של כ- 108 מיליון ק"מ ממנה.

באילו מקומות נוספים בעולם יוכלו לחזות בתופעה?
מכל מקום בו השמש תהיה מעל האופק. בניגוד לישראל, ממנה האירוע ייראה רק לקראת סיומו, האירוע כולו מתחילתו ועד סופו ייראה מצפון מזרח אסיה, מערב צפון אמריקה ומכל האוקיינוס השקט, כולל מזרח אוסטרליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully