וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמים מרוצים מההכרה ברבנים: "נשבר המונופול"

ענת שלו

29.5.2012 / 23:00

הר?ב??ה מירי גולד, שהיתה בין יוזמות העתירה שהובילה להחלטה להכיר ברבנים שאינם אורתודוכסים, אמרה כי היא "נרגשת ונרעשת". מנכ"ל התנועה הרפורמית: "ישראלים יתקרבו לדת"

החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין' שהתפרסמה מוקדם יותר היום (שלישי) להכרת המדינה ומימון משכורותיהם של רבנים שאינם אורתודוכסים מסומנת כ"פריצת דרך" בקרב הקהילה הרפורמית ו"שבירת המונופול" של האורתודוכסים על היהדות בישראל. מובילי המאבק של הרפורמים מכריזים כי אמנם מדובר ברגע היסטורי, אך מציינים כי הדרך לשוויון בין הזרמים הדתיים עוד ארוכה. מנגד, רבים ממובילי הזרם האורתודוכסי, בהם הרב ישראל אייכלר, שהתבטא בחריפות נגד הקהילה הרפורמית, הרב ישראל לאו והרב יונה מצגר סירבו להגיב, ורק השר לשירותי דת, יעקב מרגי מש"ס, איים כי יתפטר אם יושלם המהלך.

תשובת המדינה היא מענה לעתירה שהוגשה בשנת 2005 על ידי התנועה הרפורמית בישראל, הקהילה הרפורמית בקיבוץ גזר והר?ב??ה מירי גולד, בדרישה למימון שוויוני של שירותי דת לא אורתדוכסיים באמצעות הרשויות המוניציפליות. גולד לא הסתירה את שמחתה בשיחה עם וואלה! חדשות: "אני די נרגשת ונרעשת מכל העניין. תמיד אמרתי שתקווה זו מצווה וכל הזמן קיווינו שהדמוקרטיה בישראל תהיה מספיק חזקה להכיר בזרמים אחרים ביהדות. זה צעד גדול אבל לא הייתי אומרת שהשגנו את הכל - זה ייקח זמן ובינתיים באמת התקדמנו. היהדות הליברלית גדלה בארץ, ישנן ארבע קהילות חדשות שהוקמו רק בחודשים האחרונים בתנועה הרפורמית. יותר ויותר ישראלים מחפשים את מקומם ביהדות נגישה וחמה. אני לא אומרת דבר בגנות היהדות המסורתית או האורתודוכסית, אבל לא כל אחד יכול למצוא את מקומו שם. יש יותר מדרך אחת להיות יהודי וסוף סוף אנחנו מקבלים קצת הכרה בעניין הזה. העובדה שהממשלה מצהירה שהיא מוכנה לתת כסף ללא-אורתודוכסים, זה צעד מאוד גדול. אני חושבת שזה רק מחזק אותנו כחברה וזה סימן שיש צדק במדינת ישראל".

גולד הזכירה את ההשפעה של ההחלטה על היהודים בתפוצות. "אני עליתי לארץ מארצות הברית וגדלתי שם עם המושג של זרמים שונים של היהדות ושיש יותר מדרך אחת להיות יהודי. מיליוני יהודים מסביב לעולם הם חברים בזרמים שונים של היהדות והעובדה שבארץ ישראל, ארצם של היהודים, לא מכירים בהם - זה מאוד קשה. לכן, אני חושבת שזה יחזק את הקשר בין יהדות ישראל ליהדות התפוצות וזה משהו מאוד יקר ערך".

"רגע מאוד משמעותי בחברה הישראלית"

גולד סיפרה כי בתיקון שבועות האחרון הגיעו מעל ל-15 אלף איש לבית דניאל, בית הכנסת של הקהילה הרפורמית בתל אביב. "רואים צמא גדל ליהדות אחרת. העזרה הכספית תקל עלינו לגדול ולפתוח קהילות חדשות, ותיתן לאנשים לבחור איך הם מתחברים ליהדות, כמו בתפריט - יש יותר טעמים, יותר בחירה - כל זה יכול, בסופו של דבר, לחזק את הזהות היהודית אצל כל היהודים בארץ ובעולם. מצד שני, המאבק עוד ארוך ולא סיימנו אותו, אבל אנו צועדים לאט לאט קדימה וזה טוב לראות את הצדק נעשה".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, הסביר את משמעות ההחלטה התקדימית של בית המשפט, אך גם מיהר לצנן את ההתלהבות. "קודם כל צריך לזכור שמדובר בעמדת המדינה וצריך שבית המשפט יגיב עליה וישנה עדיין דרך ארוכה כדי שמדינת ישראל תנהג בשויון ובכבוד לזרמים שאינם אורתודוכסים, ותאפשר, למשל, הכרה בחתונות שלא דרך הרבנות האורתודוכסית". קריב ציין כי בפעם הראשונה המדינה מבינה את החובה שלה לתמוך ברבנים מכל הזרמים. "מה שזה בעצם אומר הוא שמאות אלפי אנשים יוכלו לטפח את הזהות היהודית שלהם, שלא בכפייה, לפי אמונתם ודרך חייהם. זה עשוי לחולל מהפכה של ממש בתפיסת היהדות בקרב מי שאינו משתייך לזרם האורתודוכסי. ההחלטה הזאת תעזור לנו לשרת את אותם מאות אלפי ישראלים ולהקים קהילות חדשות במועצות האזוריות, להרחיב את שירותי הדת ולגרום לכך שיותר ויותר ישראלים יוכלו ללא בושה להתקרב לדת ולהחליט כיצד הם רוצים לחזק את הזהות היהודית שלהם. פתיחת היהדות לקהל רחב בהרבה, שאולי התרחק ממנה קודם בעקבות הדוגמטיזם האורתודוכסי, זה רגע מאוד משמעותי בחברה הישראלית ובמסע הארוך שלנו לשוויון בין כלל זרמי היהדות".

הוא הוסיף כי "המדינה עשתה בשכל שלא גררה את העולם היהודי למחלוקת נוספת ומיותרת וטוב שהם הבינו שאין תירוץ טוב מדוע להמשיך את המונופול של האורתודכסים על הדת ולא להכיר ברבנים מזרמים אחרים, כל עוד הם תומכים ברבנים האורתודוכסים".

בתוך כך, בממשלה יש מי שמתנגד בכל תוקף להחלטה. מלשכת השר לשירותי דת נמסר כי אם יאלצו את השר לשלם שכר לרבנים שאינם אורתודוכסים, יבקש השר מרגי מהרב עובדיה יוסף להתפטר מתפקידו. מנגד, יו"ר השדולה הפלורליסטית בכנסת, ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הכריז כי "הודעת היועץ המשפטי לבג"ץ היא צעד בעל משמעות גדולה במאבק למען פלורליזם וחופש דת. היהדות בישראל נחטפה לפני שנים רבות על ידי קבוצה קיצונית שמשתמשת בו כמכשיר פוליטי וכמקור לג'ובים. הגיע הזמן להכרה בכל הזרמים ביהדות ולשחרר אותה מאחיזת העסקנים החרדים".

עוד בנושא
היועמ"ש: המדינה תכיר ברבנים שאינם אורתודוכסים
בג"ץ הכריע: המדינה תממן גם גיור רפורמי

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully