וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: מתנחלים מציתים שדות פלסטינים ליד יצהר

יהושע בריינר וניר יהב

27.5.2012 / 0:10

בעימותים שפרצו במקום בעקבות ההצתות, נורה פלסטיני בבטנו על ידי מתנחל ונפצע באורח קשה. המתנחלים אף יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון שניסו להפריד בין הצדדים

אסור להשתמש

(צילום: שרית מיכאלי, בצלם; עריכה: מיכאל ברגמן)

צעיר פלסטיני מהכפר עוריף דרומית לשכם נפצע אתמול בצהריים (שבת) מירי במהלך עימותים סמוך להתנחלות יצהר. לטענת הפלסטינים, מתנחלים מיצהר הציתו מספר מוקדים של שדות קוצים סמוך לכפר. תושבי המקום החלו בניסיונות כיבוי בעקבות ההצתות, כשבמהלכם החל יידוי אבנים הדדי בין המתנחלים לבין הפלסטינים. אש נפתחה לעבר הפלסטינים, ככל הנראה על ידי כיתת הכוננות של יצהר, וכתוצאה מכך נפצע נג'אח סעדי, אחד מתושבי עוריף, בבטנו ופונה במצב יציב את בית החולים רפידיה שבשכם. מקורות פלסטינים סיפרו לוואלה! חדשות כי לפני שפונה הוא הוכה נמרצות בידי המתנחלים. בשל השבת והחג, לא ניתן היה להשיג את התייחסותם של אנשי יצהר לאירועים. למקום הגיעו גם כוחות צה"ל ומג"ב.

עדי ראייה פלסטינים דיווחו כי מתנחלים הציתו עשרות דונמים של אדמות. לדבריהם, כ-25 מתנחלים רעולי פנים וחמושים נכנסו לכפר עוריף והציתו את האש. "תוך דקות ספורות פרצה אש בעצי הזית הרבים במקום", הוסיפו. ארגון "בצלם" הפיץ סרטון מהעימותים בהם נראים לכאורה המתנחלים מציתים את השטח. בסרטון נראים שני רעולי פנים מגיעים אל מטע זיתים פלסטיני השייך לתושב עוריף כשבידיהם דבר מה לא מזוהה וכעבור מספר שניות פורץ במקום בו עמדו שריפה המתפשטת במהירות הודות לקוצים שבמקום. מיד לאחר מכן נראים השניים נמלטים במעלה ההר לכיוון ההתנחלות יצהר כשהם מצטרפים לעוד שבעה רעולי פנים נוספים. במהרה מגיעים למקום הפלסטינים שמנסים לכבות את הדליקה. ברקע נראים הצתות נוספות שבוצעו באזור. סרטון ההצתה עומד, לכאורה, בסתירה לטענותיהם החוזרות של תושבי יצהר כאילו הפלסטינים הם אלה שמציתים את השטחים. בנוסף על כך, כידוע, מלבד האיסור החוקי, הבערת אש בשבת אסורה על פי ההלכה.

מתנדבים של ארגון "בצלם" היו במקום כאמור ותיעדו את האירוע. שרית מיכאלי, דוברת ארגון "בצלם" הגיעה לכפר מיד עם היוודע השמועה על מהומות במקום. "מיד שלפתי את המצלמה וראיתי בוודאות שני מתנחלים מיצהר מתחילים להצית את השטח. בתוך דקות החלו לעלות צעירים מהכפר ולנסות לכבות את הדליקה ושבמקביל הגיעו אנשי כיתת הכוננות של יצהר ביחד עם כוח צבאי. בשלב מסוים החלו יריות באוויר ואנחנו נמלטנו מהמקום. בהמשך שמענו שאחד מצעירי הכפר, בן 24, נפצע באורח קשה מירי והוא מצוי כעת בניתוח בבית החולים בשכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מתנחלים מתעמתים עם פלסטינים בעסירא אל קבלייה, סמוך לשכם. 19 במאי, 2012. AP
פצוע פלסטיני בעסירא אל-קבליה, לפני שבוע/AP

על פי גורמים צבאיים, במהלך העימותים יידו כעשרה צעירים מההתנחלות אבנים אל עבר חיילי צה"ל אשר חצצו באותו הזמן בין הצדדים. לא היו נפגעים, ולא דווח על מעצרים עד כה. בצה"ל מוסרים כי הם רואים את האירוע בחומרה רבה וכי בפתחו בתחקיר המקרה.

"לפלסטינים עומדת הזכות להתגונן בחזרה"

בעקבות המקרה, קראה תנועת "שלום עכשיו" למשטרה לאסוף לאלתר את כלי הנשק בהתנחלות יצהר ולפרק את כיתת הכוננות במקום. "כיתת הכוננות ממשיכה בירי ובפגיעה בניגוד לנהלים ולהוראות, ובמקומה יש להקצות כח צה"ל מיוחד שישמור במקום. צה"ל איבד שליטה על השטח והרוגים ופצועים נוספים הם רק עניין של זמן. מתנחלי יצהר הפכו את האיזור למערב פרוע והם מסכנים גם את הפלסטינים וגם את חיילי צה"ל", אמרו בארגון. גם חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) ביקר בחריפות את פעולות המתנחלים, אשר "יורים בפלסטינים באופן חופשי ומופקר תחת עינו הפקוחה והמסייעת של הצבא". טיבי טען גם כי "הפלסטינים הלא-חמושים זקוקים להגנה ועומדת להם הזכות להתגונן בחזרה".

כזכור, זוהי השבת השנייה ברציפות שבה פורצים עימותים בין אנשי יצהר לבין תושבי הכפרים הפלסטינים הסובבים אותם. בשבוע שעבר פרצו עימותים קשים בין המתנחלים לבין תושבי הכפר עסירא אל-קבלייה הסמוך על רקע טענות הדדיות על הצתת שטחים. במהלך העימותים החלו עשרות מצעירי הכפר ליידות אבנים אל עבר המתנחלים שירדו ביחד עם חברי כיתת הכוננות אל שטח הכפר. במהלך העימותים פתחו אנשי יצהר בירי אל עבר מיידי אבנים. המתנחלים טענו כי אנשי כיתת הכוננות הגנו על כוחות הכיבוי שעסקו בכיבוי הצתות הפלסטינים, לאחר שגבר החשש כי האש תגיע לבתי היישוב. בצה"ל פתחו בתחקיר בעקבות האירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully