וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרים הותקפו בהפגנה, בית המשפט כבר שיחרר החשודים

12 החשודים שוחררו בתנאים מגבילים, כאשר התוקפים צולמו על ידי מספר צלמים. ריבלין הגיב על השתתפות חברי כנסת בהפגנה: "כשההמון זועם, על המנהיגים לרסן את הזעם"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, טל אנגלנדר; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

בית משפט השלום בתל אביב שחרר בצהריים (חמישי) לבתיהם את 12 בני האדם שנעצרו אמש בהפגנה נגד אזרחים זרים בדרום תל אביב, תחת תנאים מגבילים שונים. אחד מהעצורים ביקש להישאר במעצר מאחר שלטענתו אין לו היכן להתגורר.

אמש, בתום ההפגנה הוכה אזרח זר אחד, ומפגינים ניסו לתקוף כמה נוספים. בנוסף, הותקפה מכונית שבה נסעו שלושה זרים. איש לא נפגע במקרה זה, אך שמשותיה של המכונית נופצו לגמרי, וכך גם פנסיה האחוריים.

ההפגנה, בה השתתפו גם מספר חברי כנסת, גררה ביקורת מצד יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. "מותר להפגין ומותר למחות וצריך לתבוע מהממשלה לגבש פתרון, אך אסור להיגרר להסתה, ואסור לעשות שימוש בשפה שאנטישמים משתמשים בה כלפינו. אנחנו עם שסבל רבות מהסתה ומהתנכלויות, ומחוייב ברגישות ומוסריות יתרים. הבעיה העיקרית איננה המסתננים והפליטים, אלא העדר מדיניות ברורה של מדינת ישראל", אמר ריבלין במהלך פגישה עם שגריר ארה''ב בישראל, דן שפירו.

יו"ר הכנסת התייחס להשתתפותה של חברת סיעתו בהפגנה וציין כי "טוב היתה עושה ידידתי הפעילה והנמרצת מירי רגב, אם היתה תובעת מהממשלה לגבש מדיניות ופתרונות למציאות הבעייתית שנוצרה. הזעם של התושבים ובעלי העסקים בדרום תל אביב מובן, אבל כשההמון זועם, על המנהיגים לרסן את הזעם ולמצוא פתרונות, במקום ללבותו".

ריבלין התייחס לסוגיית הזרים עצמה והדגיש כי "אין ספק שמדינת ישראל נמצאת בבעיה חמורה בכל הנוגע לסוגיית המסתננים ומבקשי המקלט, ועל הממשלה לתת את דעתה ולמצוא פתרון. חובתנו כחברה להגן על הצרכים הלאומיים והחברתיים שלנו מצויה במתח עם הרגש והמוסר היהודי, המבקש להגן ולסייע לחסרי ישע".

מפגינה עם חולצה  "מוות לסודנים". אמיר מאירי באדיבות מעריב, מעריב
מפגינה בתל אביב, אמש/מעריב, אמיר מאירי באדיבות מעריב

גם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הגיב להפגנה שהסתיימה באלימות. "אני קורא לנבחרי ציבור לגלות איפוק, לא להתלהם. אנחנו מסיתים ציבור שלם על ציבור אחר. אני מצפה לאחריות מהנבחרים, בסוף מישהו יעשה מעשה שכולנו נצטער עליו", אמר השר במהלך הרצאה שערך בכנס דוברי רשויות בבית סוקולוב בתל אביב.

במקביל, הביע אהרונוביץ' התנגדות לדברי מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, לפיהם יש לאפשר תעסוקה למבקשי המקלט, וכן הפנה אצבע מאשימה כלפי משרד הפנים בעקבות העיצומים המתמשכים ביחידת פקחי עוז. "כשהיחידה פעלה היא הייתה יעילה, אך כיום היא נמצאת בעיצומים ואין עם מי לדבר". כמו כן, ציין אהרונוביץ' כי רק בשבוע האחרון נכנסו לשטח ישראל כ-700 מסתננים. "שני שליש מהגדר בגבול הדרומי כבר קיימים, אך משיקולים כלכליים פירקו את גדוד מג"ב שהיה שם. אמרתי לראש הממשלה שהצעד הזה יהיה אסון. מדובר בעלות מול תועלת, שמו שם גדוד סדיר אבל למג"ב יש יותר אמצעים להילחם בתופעה. אני מודיע לכם: יש מיליון, חלקם כבר בדרך", אמר אהרונוביץ'. "ביקשו ממני להקצות מקומות למסתננים בבתי הסוהר שלי, צופפתי את האסירים כדי לקלוט מסתננים, אבל מאז ועד היום אגיד לכם כמה נכנסו – אפס. עם זאת, כיום אנחנו נמצאים בעבודה לבניית מתקן נוסף לאלף איש ליד סהרונים".

הפגנה בשכונת התקווה נגד הזרים. דרור עינב
חברת הכנסת מירי רגב אמש בהפגנה/דרור עינב

בתוך כך, כ-900 בני אדם ביקשו להוסיף את חתימותיהם לפניית ארגון "שלום עכשיו" ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה להעמיד לדין את חברי הכנסת מירי רגב, דני דנון ומיכאל בן ארי בעקבות דבריהם אמש בהפגנה הסוערת. במכתב דורש מזכ"ל התנועה, יריב אפונהיימר, להעמיד את השלושה לדין בגין הסתה לגזענות. "מיד לאחר נאומיהם החל הקהל המשולהב בהתפרעויות ומעשי אלימות וביזה כנגד הפליטים", נכתב בבקשה, "הקריאות הגזעניות של השלושה תורגמו תוך זמן קצר למעשים בשטח. ללא פעולה אקטיבית ונחרצת של רשויות אכיפת החוק, לרבות נקיטת הליכים כנגד חברי כנסת הניצבים בראש גל ההסתה, הנאומים ודברי הבלע יתורגמו לפגיעה ממשית בחיי אדם. יש לפעול ללא מורא וללא משוא פנים כנגד תופעת הגזענות וההסתה לאלימות בטרם יהיה מאוחר מדי".

עוד בנושא
יום לאחר ההפגנה - פחד בדרום תל אביב: "לא יוצאים מהבית"
ישי: "לא יכול לשפוט את תושבי ת"א על יחסם לזרים"
זרים הותקפו בתל אביב בתום הפגנת מחאה נגדם

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com
לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully