וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקאמרי מציג את עונת 2012-2013: מחזות פוליטיים ואיתי טיראן

רוני אפרת

22.5.2012 / 14:51

העונה הקרובה של תיאטרון הקאמרי תכלול מחזות על פוליטיקאים ועל שחיתות, מחזה חדש של א.ב יהושע, איתי טיראן בשתי הצגות של שייקספיר ובעוד עבודת בימוי ועוד

הבוקר (שלישי) הוכרז במסיבת עיתונאים רפרטואר התיאטרון לעונה ה-69, עונת 2012-2013, תחת הכותרת החדשה "תיאטרון הקאמרי: תיאטרון עם תוכן". בתחילת האירוע הושק שיר הפתיחה של מחזה חדש בשם "שרוליק", מאת שי להב ויוני זיכהולץ ובבימוי משה קפטן, שגם מגדיר אותו כ"תעודת הזהות של הישראלי המצוי". זהו פרויקט משותף עם פסטיבל ישראל המיועד לשנת 2013, שמבקש לדבר על הישראליות בכל דרך חוץ מאשר באופטימיות. במפתיע, הרפרטואר הקרוב מציג תמונת מראה קודרת של החברה הישראלית, שלא כבדרך כלל, באמצעות מחזות מקוריים ואינטרפרטציות פוליטיות באשר הן.

ההצהרה הפוליטית של העונה באה לידי ביטוי עם המחזה "אנשים כמונו" מאת איריס לעאל, המדברת על חברות גברית ישראלית הנפרמת בשל חשד לשחיתות, בלי לנקוב בשמות. "הם לא יודעים בדיוק לזהות את הגבולות בין האישי לציבורי, הם מאהבים גדולים של הארץ והחברה הזו יקרה להם. אז מה אם הם מרוויחים קצת גם לעצמם?", מספרת לעאל, "את המאמץ הגדול של החשיבה כמחזאים ולא כסופרים, עשיתי אני במאמץ רב יחד עם עדנה (מזי"א, שגם תביים: ר.א.). תאריך עלייה וליהוק טרם נקבעו.

שמואל וילוז'ני. אביב חופי
מקזז. וילוז'ני/אביב חופי

ב-9 בספטמבר יעלה מחזה פרובוקטיבי לא פחות, "קיזוז" של אילן חצור, שהחל את דרכו בקאמרי וחזר לתיאטרון אחרי פגרה ממושכת. כותרת המשנה שלו היא "סקס, בגידות וארץ ישראל השלמה", והוא מדבר על רומן בלתי אפשרי בעליל בין שני חברי כנסת, מתנחל נשוי ושמאלנית אלמנה, שנועדו לקזז אחד את השנייה בהצבעות. "ואחר כך ללכת לדירת מסתור ולהתקזז בעצמם", אומר חצור, "כולם יודעים שהפוליטיקה הישראלית מזמן הפכה לפארסה, וכל מה שנותר לנו הוא לשים אותה על הבמה. אני מקווה שיעלה את הסאגה שקצת נמאס לשמוע עליה מזוויות שונות, עם טוויסט של סאדו מאזו". ישתתפו בהצגה שמואל וילוז'ני, אודיה קורן, יואב לוי, לימור גולדשטיין, אבי טרמין ועוד.

לקראת דצמבר 2012, יעלה גם המחזה המקורי "ארוחת טעימות" של שלומי מושקוביץ' בבימוי דדי ברון. הפעם, אדריכלית ידועה ועיתונאי בכיר בעיתון ליברלי חוזרים מארוחת טעימות לקראת חתונת בתם הבכורה, כאשר החתן המיועד הוא מתנחל. "אם השפה יוצרת מציאות, הרי שתיקון השפה יכול ליצור תיקון מציאות", אומר מושקוביץ', "הפעם דרך סיפור מאד קונקרטי. זוהי התחדשות בתוך המציאות והתחדשות השיח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום יהורם גאון. עמוס תמם/מערכת וואלה!, צילום מסך

את הרפרטואר פתחה ההצגה "הילכו שניים יחדיו", מחזהו החדש של א.ב. יהושע על מפגש הפסגה בין ז'בוטינסקי לבן גוריון, בשיתוף אנסמבל תיאטרון הרצליה ובבימוי עודד קוטלר. מיד לאחר מכן, ב-27 במאי, יעלה מחזהו של שלמה משיח "עדלאידע" בהשתתפות אוהד קנולר, תמר קינן, עודד ליאופלד ואוהד שחר, ובבימוי רוני ניניו. מוני מושונוב יביים את "פופר" של חנוך לוין, שיעלה ב-9 באוגוסט 2012 בהשתתפות יניב ביטון, נדב אסולין, שרית וינו אלעד, איציק כהן ועירית קפלן. עוד יעלו במהלך 2012: "פספורט פולני" מאת גורן אגמון, "רומן משפחתי" של עדנה מזי"א, שהוא גרסה מחודשת ל"סיפור משפחתי" שלה, "תאומי מראה" בבימוי חגית רכבי, ואפילו פיטר ברוק ולהקתו הפריזאית יעלו לרגל בדצמבר השנה עם הצגתם "החליפה".

ב-21 בנובמבר 2012 יעלה, כפי הנראה ולאחר ציפייה ממושכת, המחזמר "קזבלן" בבימוי צדי צרפתי ובהשתתפות עמוס תמם בתפקיד הראשי. "לצערי כולם זוכרים רק את הסרט, בעוד אני החלטתי להתמקד במחזה, שהועלה לראשונה בשנת 1954 בקאמרי והיה אחד השלאגרים של התיאטרון", מספר צרפתי. אם חשבתם שהקו הלוחמני שמציג התיאטרון נעלם בגרסת המחזמר, טעיתם. "אנחנו לא יודעים לחבר ולאמץ אלינו כחברה דבר שהוא זר", גורס צרפתי, "פעם זה היה עם המרוקאים, והיום אנחנו עוברים את זה עם האתיופים". ההצגה תעלה בליווי תזמורת חיה.

בדצמבר 2012 יעלה המחזה של השחקנית שרה פון שוורצה, "בין לבין", בהשתתפות שחקנים גרמנים, השחקן אלי גרונשטיין ופון שוורצה עצמה, ובבימוי גרמני של גינטר בייליץ. המחזה הדו-לשוני הוא קופרודוקציה עם תיאטרון שטוטגרד. "זה משהו שמאוד חשוב לי", אומרת פון- שוורצה, "כיוון שהבדלי השפה מעמידים מול העיניים את הבדלי המנטליות שבלתי ניתנים לגישור בין גרמניה לישראל. האופן הוולגרי הישראלי מתורגם לגרמנית מקובלת בתהליך ארוך בו הצלחנו להגיע לשיתוף עם מכון גתה". עוד בדצמבר תעלה קופרודוקציה בין יפן לישראל, כציון 60 שנה ליחסים הדיפלומטיים, בשלוש שפות (ערבית, עברית, יפנית) ובהשתתפות 16 שחקנים ישראלים, יהודים וערבים, יחד עם שמונה שחקנים יפנים. בין המשתתפים: אולה שור, רבקה מיכאלי, תיקי דיין, יוסוף אבו ורדה, ראודה סלימאן ועוד.

איתי טיראן. אביב חופי
אומר לאחרים מה לעשות. איתי טיראן/אביב חופי

בינואר 2013 יערוך איתי טיראן את ניסיון הבימוי השני שלו אחרי "וויצק", ויעלה על הבמה עיבוד לספרו של הנס פאלאדה שגם הפך לסרט הוליוודי, "איש קטן, מה עכשיו?", העוסק בצדק חברתי בגרמניה ובתולדות העתיד. "הוא לא בהכרח על רוחות מלחמה אלא על ערב רב של דעות", אומר טיראן, "פאלאדה מאיר בזרקור על האזרח הקטן, באנשים הקטנים שנדחקים אל שולי הדרך". את המחזה יעבד טיראן יחד עם דורי פרנס, ויביימו בשיטת אנסמבל מבלי לקחת בו תפקיד משחקי. "הייתי שמח פעם אחת לשבת מאחורי השולחן, לעלות כמה קילוגרמים ולהגיד לאחרים מה לעשות", הוא אומר.

טיראן יופיע עוד קודם לכן, בין התאריכים 5-10 ביולי 2012, בבכורות פרויקט "ריצ'ארד השני" ו"ריצ'ארד השלישי" של שייקספיר, בבימוי ארתור קוגן. ההצגות הן אינטרפרטציה עכשווית העוסקת במהות השלטון ובקשרי הון-שלטון והן יועלו במקביל וישוחקו על ידי אותו אנסמבל שחקנים בתפקידים שונים, כך שניתן יהיה לרכוש כרטיס משולב לשתיהן. "אלה שתי טרגדיות משפחתיות שמשקפות בצורה אחרת את השאיפה לכוח, התנהגות השלטון מול הנתינים", אומר קוגן, "כל הזמן אנחנו מחפשים את הנקודות הרלוונטיות לעכשיו, ונדמה כי שייקספיר כתב את זה ממש אתמול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully