וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה תחייב לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות

ניר יהב וטל שלו

19.5.2012 / 18:20

תקדים בעייתי לישראל בעולם: שר התעשייה והמסחר היהודי של דרום אפריקה הורה לסמן את המוצרים בעקבות מאמצים ממושכים של ארגונים פלסטינים, שחוגגים נצחון: "הכרה בסבלנו"

שר התעשייה והמסחר של דרום אפריקה הודיע היום (שבת) כי ממשלתו תחייב מעתה סוחרים במדינה לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות. זאת בניגוד למדיניות הקיימת, במסגרתה סומנו מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק כסחורה שיוצרה בישראל. ההחלטה התקבלה לאחר מאמצים שהושקעו בנושא זה במשך יותר משנה על ידי ארגוני זכויות אדם פלסטינים ודרום אפריקאיים. בכך הופכת דרום אפריקה למדינה הראשונה שנוהגת כך, במה שעלול להתפתח לתקדים בעייתי עבור ישראל.

בהודעה שפרסם ד"ר רוב דייויס, שר התעשייה והמסחר היהודי של דרום אפריקה, נאמר כי אסור שצרכנים בדרום אפריקה "יוטעו לחשוב שמוצרים שמקורם בשטחים הפלסטינים הכבושים - מקורם בישראל". עוד מודגש כי "נטל ההוכחה על מקור המוצרים יוטל על הסוחרים". על פי ההודעה, ממשלת דרום אפריקה מכירה בישראל אך ורק בתוך גבולות 48', אשר אינם כוללים את השטחים שנכבשו ב-1967.

החלטת הממשלה הדרום אפריקנית, שנחתמה ב-1 במאי ושתיכנס לתוקפה תוך 60 יום, היא תוצאה של מאמצים משותפים של הוועדות העממיות בגדה ושל הארגונים הדרום אפריקאים "פתחו את רחוב השוהדא" ו-"עורכי דין לזכויות אדם", אשר משתפים פעולה בעניין כבר מעל לשנה. השר הדרום אפריקאי ציין כי הוא מזמין את הציבור להעביר לו את תגובותיהם להחלטה.

מוחמד ח'טיב, רכז הוועדה המתאמת של המאבק העממי ותושב הכפר בילעין, אשר היה מעורב במאמצים לקידום ההחלטה, אמר כי "בסיס ההחלטה היא ההכרה בעוול שנגרם לנו הפלסטינים על ידי הכיבוש וההתנחלויות, וכי הסיפוח דה-פקטו של האדמות שלנו, כמו גם ההתנחלויות עצמן, אינו חוקי. זה הוא צעד ראשון משמח, שהמשכו ההגיוני והראוי יהיה איסור על שיווק המוצרים הללו בדרום אפריקה, גם אם יסומנו באופן ברור".

בישראל הגיבו בזעם להחלטה והגדירו אותו מהלך "גזעני במהותו". לדברי דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, "לא מדובר בהתנגדות פוליטית להתנחלויות אלא בייחוד לרעה של מדינה באמצעות סימון מיוחד, לפי קריטריוניים לאומיים-פוליטיים". הוא הוסיף כי "מזעזע לחשוב שדווקא דרום אפריקה מגלה אטימות כזו וצועדת במדרון החלקלק של הגזענות".

רק לפני כחצי שנה התגאו במשרד החוץ על חימום היחסים בין ישראל לדרום אפריקה, למרות תמיכתה של האחרונה בפלסטינים. "חבל שהיחסים בין דרום אפריקה וישראל יהיו בני ערובה של הסכסוך הפלסטיני", אמר בנובמבר האחרון סגן שר החוץ, דני אילון, בפגישה עם מקבילו מדרום אפריקה, מריוס פרנסמן, והציע "להפריד" את עמדתה של המדינה כלפי הסכסוך, מהיחסים הבילטראליים שלה עם ישראל, ולתת "תשומת לב ראויה לפיתוח אינטרסים בתחומי כלכלה, מדע ופיתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully