וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטר והזאבים

19.5.2012 / 8:00

גם העונה פטר צ'ך הוכיח לכל המספידים שסיפור חייו הקשה לימד אותו להתמודד עם הכל, כולל אמירה אחת אכזרית במיוחד של החבר הכי טוב בצ'לסי, ושלל רכילויות. מחר הוא חוגג 30, נחשו מה הוא רוצה בתור מתנה אם יעצור את התקפת באיירן כמו את התקפת ברצלונה?

העונה התחילה ברגל שמאל עבור פטר צ'ך. בעודו מוציא כדורים מהרשת כמעט בכל משחק, פורסמה התבטאות אומללה במיוחד של טיבו קורטואה, השוער בן ה-19 שנרכש בקיץ בידי הכחולים מגנק והושאל לאתלטיקו מדריד. "מאמן השוערים של צ'לסי אמר לי שאין לו מושג כמה זמן יחזיק צ'ך ברמה הגבוהה. אני יודע שיש לו פציעות בברכיים ובעיות גב. אחרי שנתיים של השאלה אוכל לעבור לפרמיירליג", אמר הכישרון הבלגי לרדיו הספרדי, וכך נפתח דיון נרחב לגבי כשירותו של השוער הצ'כי. שבוע בלבד לאחר מכן ספג צ'ך חמישייה ב-5:3 הקטסטרופלי מול ארסנל בסטמפורדברידג', כאשר שלושה כדורים נכנסו פנימה ליד הקורה הקרובה.

כדי להפנים את חומרת המצב, יש לדעת מיהו מאמן השוערים המדובר. כריסטוף לולישון הצרפתי הוא אחד האנשים המקורבים ביותר לצ'ך, זה שהביא אותו לראן הצרפתית ב-2002 ותרם רבות להתפתחותו המקצועית. השוער עצמו סיפר לפני מספר שנים: "בצרפת ביליתי זמן רב יותר עם מאמן השוערים ועשיתי התקדמות עצומה. לולישון עזר לי מאוד. גם כאשר לא היה לנו זמן, השתדלנו לבוא לאימון מוקדם או להישאר אחריו כדי לעבוד ביחד". לולישון חתם בצ'לסי לבקשתו האישית של צ'ך בשלהי 2007, כאשר ז'וזה מוריניו עזב עם כל צוות האימון שלו. אברהם גרנט נענה לבקשתו של השוער, ולולישון הפך לדמות חשובה במועדון. הסכסוך שלו עם פליפה סקולארי בעונה שלאחר מכן נחשב לאחד הגורמים להדחתו של המאמן הברזילאי. ואם זה המצב, הרי שאמירה של לולישון על העתיד המעורפל של צ'ך היתה מדאיגה בלשון המעטה.

קורטואה אמנם לא התנהג בחוכמה כאשר סיפר על שיחתם, אך ברור כשמש שהוא לא המציא אותה. אפשר לפסול על הסף אפילו אפשרות של אי הבנה, כי שניהם מדברים צרפתית. דובר צ'לסי אמר אז: "אין לנו ספקות לגבי מצבו הפיזי של פטר, ואנחנו מצפים ממנו להישאר בטופ העולמי לשנים ארוכות". המנג'ר דאז אנדרה וילאש בואש הגיב נחרצות: "יש שמועות לא נכונות על כך שצ'ך יעזוב בקיץ. הוא יודע שאנחנו רוצים לחדש את חוזהו". צ'ך עצמו הרגיש פגוע וטען בדצמבר: "התקשורת לא הוגנת. בכל פעם שאנחנו סופגים שער, אומרים שפטר צ'ך אשם, ובכל פעם שאנחנו שומרים על רשת נקייה אומרים שזה בזכות ההגנה. למעשה, דווקא יש לי עונה מצוינת. הייתי מאוכזב רק מהמשחק מול ארסנל". שבוע בלבד חלף, והשמטה של הצ'כי בדקות הסיום העניקה לוויגאן נקודה ב-1:1.

פטר צ'ך שוער צ'לסי. Martin Meissner, AP
כבר הוספד בתחילת העונה. צ'ך/AP, Martin Meissner

***

יש צדק רב באמירתו של צ'ך באשר ליחס התקשורת כלפיו. מאז פציעת הראש המזעזעת שלו בהתנגשות עם סטיבן האנט באוקטובר 2006, יש ספק תמידי סביב כשירותו הפיזית והמנטלית, והפרשנים מתמקדים בעקביות בשגיאותיו. עם זאת, ברור גם כי יציבותו של הצ'כי נפגמה מאז חזר למגרשים עם קסדה על ראשו. עונתו הראשונה בצ'לסי, שהיתה גם עונת הבכורה של מוריניו, כאשר ספג 15 שערים ב-38 משחקי בפרמיירליג, מעולם לא שוחזרה. גם כושרו בנבחרת הלאומית לא חזר מעולם לרמת העילאית שהופגנה ביורו 2004 ובמונדיאל 2006, אז מנע במו ידיו תבוסה מוחצת מול גאנה באחת ההופעות ההירואיות של שוער בגביע העולם. לפני הפציעה היה צ'ך סלע איתן לחלוטין, אחריה הוא הפך לשוער מצוין שמפשל מדי פעם.

לרוע מזלו, הטעויות הן אלה שעשו את רוב הכותרות. בצ'כיה עדיין לא התאוששו מההשמטה המזעזעת בדקה ה-87 של המשחק מול טורקיה ביורו 2008, אשר הובילה לשער השוויון של ניהאט, שהשלים צמד מיד לאחר מכן ושלח את החבורה של המאמן קארל ברוקנר הביתה בתום שלב הבתים. באנגליה זכור לכולם השבוע השחור באפריל 2009, כאשר הוא ספג שבעה שערים, כולל 4:4 דרמטי מול ליברפול ברבע גמר ליגת האלופות, אשר הספיק, אגב, לעלייה.

האם הוגן לצפות מצ'ך לשוב להיות השוער המושלם כמו לפני השבר בגולגולת, שכמעט עלה לו בחייו? במובן מסוים, התדמית המדהימה ממנה נהנה עד אז היא שפגעה בו לאחר מכן. הרי כל השוערים טועים, אלא שחלק מקבלים יחסי ציבור טובים יותר. קחו, למשל, את מנואל נוייר שספג בעונה שעברה שער ביזארי בבעיטה מ-73 מטרים, פתח את העונה בבאיירן מינכן עם שטות של טירון שעלתה בהפסד למנשנגלדבאך, וסיים אותה עם טעות מביכה לא פחות בתבוסה 5:2 לדורטמונד בגמר הגביע. אצלו מדגישים את ההופעות הגדולות, כמו זו בגומלין חצי גמר ליגת האלופות בברנבאו, למרות שיש בגרמניה שוערים יציבים הרבה יותר, במיוחד מארק אנדרה טר שטגן.

אלה שמיהרו להספיד את צ'ך אחרי האמירה של קורטואה, כולל כותב שורות אלה, אוכלים בחודשים האחרונים את הכובע. הם שכחו שמדובר בפייטר מלידה, תרתי משמע. הוא נולד כפג, לצד אח ואחות, כשכל אחד מהם שוקל פחות מקילוגרם. אחיו התאום מת בגיל שנתיים מזיהום, אבל פטר שרד, וצמח לגובה של 196 סנטימטרים. מאז ועד היום הוא מסרב להיכנע למכות שהחיים מנחיתים עליו. אחרי הברך של האנט חזו הרופאים שיוכל לשוב לשחק תוך שנה, צ'ך קיצר את התקופה הזו לשלושה חודשים בלבד. מבחינתו, אין דבר העומד בפני הרצון. לכן הצטיינותו, בצל המשבר המשמעותי, כשהוא מסייע לצ'לסי להפוך עונה כושלת לאחת הגדולות בתולדות המועדון, מתקבלת בטבעיות.

מנואל נוייר שוער באיירן מינכן. רויטרס
גם יריבו של צ'ך בגמר לא חף מטעויות. נוייר/רויטרס

***

במשחקים החשובים של העונה, צ'ך היה פנומנלי בלשון המעטה. הופעותיו בשני המשחקים מול ברצלונה בחצי גמר ליגת האלופות היו מדהימות. ההצלה המטורפת שמנעה מאנדי קארול את שער השוויון בגמר הגביע מול ליברפול נכנסה הישר לספרי הזהב של וומבלי. פרנק למפארד היה נרגש אחרי ההנפה: "אמרתי לפטר שהוא פשוט גורדון בנקס. שוערים גדולים מנצחים משחקים. הם לא תמיד מקבלים קרדיט על כך, כמו החלוצים, אבל פטר הביא לנו את התואר עם ההדיפה הזו".

במולדתו שוברת ההערכה לצ'ך שיאים. השבוע הוא נבחר לכדורגלן העונה בצ'כיה בפעם השלישית ברציפות, ובפעם השביעית בסך הכל, תוך שהוא עובר את פאבל נדבד הענק, אשר זכה במשאל שש פעמים "בלבד". הוא מגיע לגמר באליאנץ ארנה עם ביטחון עצמי עצום, ומקווה לשים את היד על התואר שמחק עד כה מהקבוצה של רומן אברמוביץ'. "במשך השנים, המזל תמיד היה נגדנו בליגת האלופות. הפעם מתקבל הרושם שהוא איתנו. אולי זה סימן לכך שאנחנו בדרך הנכונה לזכייה", אמר השוער אחרי החמצת הפנדל של ליאו מסי בקאמפ נואו. אם ימשיך לככב מול אריאן רובן, פרנק ריברי ומריו גומז, יסדר צ'ך מתנה מושלמת לעצמו לרגל יום הולדתו ה-30 מחר (ראשון). "אני רוצה לחגוג את התאריך עם גביע. במקרה של הפסד, אני כלל לא בטוח שיהיו חגיגות", הוא אומר, "זה נכון שסיימנו רק במקום השישי, אבל זכינו בגביע, והפגנתי כושר טוב ויציב לאורך העונה. עכשיו יש לנו הזדמנות לקחת את התואר היוקרתי מכולם, ואז העונה תהיה טובה אפילו יותר".

מבחינת השוערים, 30 זה גיל צעיר, ואם יישאר בריא יוכל צ'ך לככב ברמה הגבוהה עוד שנים ארוכות, כשהוא מפריך את התחזיות הפסימיות של קורטואה. בינואר נפוצו דיווחים על מגעים מתקדמים להארכת חוזה עד 2017. "קשה לעזוב את הליגה הטובה בעולם. אני מרוצה כאן ומעוניין להישאר", אמר אז, אבל המגעים טרם הבשילו, משום מה, לחתימה. כעת, לאור תרומתו הכבירה, ייתכן שאברמוביץ' יצטרך להוסיף לא מעט לסכומים שיהיו רשומים במסמך.

הכושר המעולה גרם לכך שרק הוא עצמו הזכיר לאחרונה את הפציעה ההיא. זה קרה אחרי ההתמוטטות של פבריס מואמבה בווייט הארט ליין, וצ'ך התרשם מהטיפול הרפואי המיידי שניתן לשחקן והציל את חייו: "אני שמח מאוד שהמקרה שינה בתכלית את ההיערכות הרפואית במגרשים. ב-2006 לקח הרבה זמן לפנות אותי מהמגרש, אחר כך חיכיתי 30 דקות לאמבולנס בחדר ההלבשה. תארו לעצמכם מה היה עולה בגורלו של פבריס אם זה היה המצב עכשיו".

הנכונות להסתכל על הצד החיובי ולשמור על אופטימיות אופיינית לצ'ך. סביר להניח שהוא לא מחפש שמחה לאיד, אבל ייתכן שבכל זאת חייך כאשר התברר שסטיבן האנט ירד העונה ליגה עם וולבס, בעוד ניהאט המצוין פרש מכדורגל בינואר, אחרי שאיבד את דרכו וסבל מפציעות בתום אותה הופעה ביורו 2008. יש תחושה שהשוער המצוין מקבל פיצוי על הביקורת הרבה שספג. כשיתייצב מאחורי הגנה מוכת פציעות והשעיות מול החולייה האימתנית של באיירן, הוא יזדקק להמון יכולת והמון מזל כדי לשמור על הרצף החלומי. מעניין איזה כינוי ידביק לו למפארד אם יביא גביע גם הפעם.

שוער צ'לסי, פטר צ'ך. רויטרס
לא שוכח את הפציעה ההיא. צ'ך/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully