וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהל שכן: בין ההתנחלות מעלה שומרון לכפר עזון

יהושע בריינר וניר יהב

17.5.2012 / 13:22

מה קורה למי שגולש בפייסבוק בבית הספר ואיפה מוטרדים ממחירי העגבניות? מי בכל שבוע נברר ממה מורכבים חיי היומיום בשני יישובים שכנים - יהודי ופלסטיני

ההתנחלות מעלה שומרון, בה מתגוררים כאלף תושבים, ממוקמת מדרום-מזרח לעיירה עזון, שמניין תושביה – כ-10,500.

כמה עולה לקנות דירה?

במעלה שומרון, בית בן חמישה חדרים ששטחו 150 מ"ר, עולה כ-1.8 מיליון שקל. הקרבה לכפר סבא ולכביש 6 הקפיצו את המחירים, מספרת שרה ויינשטיין, בת 45, מזכירת פנים ורכזת הקהילה, "וכמובן גם האידיאולוגיה", היא מדגישה. ומה עם המחסום הסמוך? "זה בעיקר מחסום פסיכולוגי", היא אומרת, "הוא בא לעשות בעיקר סדר אבל הוא איננו מחסום מאיים". היא מספרת כי באחרונה אירעו מספר מקרי שוד של כלי רכב של ישראלים, כמה קילומטרים לאחר המחסום. היא עצמה בעלת רישיון לאקדח גלוק כבר עשרים שנה. "לשלושים אחוז מהנשים ביישוב יש רישיון לאקדח. אני לא מפחדת מאף אחד. הרי אם חס וחלילה יש אירוע ביטחוני אני צריכה לתפעל פה את האנשים. האקדח? זה להגנה עצמית בלבד".

בעזון, קרקע עולה 150-175 אלף שקל, הבנייה עליה עולה עוד 50-70 אלף שקל, כלומר כ-200-250 אלף שקל בסך הכול. בית שנמצא בסמוך לכביש הראשי יותר יקר מאשר בית בתוך השכונות.

ממה מתפרנסים?

במעלה שומרון רוב התושבים הם בעלי מקצועות חופשיים, העובדים באזור השרון וגוש דן.

בעזון פחות מ-5% מהתושבים עובדים בישראל, וכל השאר עובדים בחקלאות או במנגנוני הרשות הפלסטינית (משטרה, בתי ספר, כוחות הביטחון, משרדי ממשלה). "יותר מחצי מתושבי הכפר מובטלים", נאנח ראש המועצה, אחמד עמראן, בן 65, בעברו טייס בדרגת "ליווא" המקבילה לאלוף וראש מינהל התעופה האזרחית ברשות. לדבריו, שיעור מסיימי התיכון והאקדמאים בעזון "גבוה מאד, אלא שלמרות הישגיהם בלימודים, הם לא מוצאים עבודה". הוא טוען שרוב האקדמאים הם דווקא אקדמאיות ומגלה כי במועצת עזון עובדות ארבע נשים בתפקידים מרכזיים. "אנו רוצים לראות נשים שלומדות ועובדות. אני מגן על זכויותיהן של הנשים, ואנו גם מתנגדים לשריון מקומות לנשים". האם יום יבוא ונראה נשיאה לרשות הפלסטינית? "למה לא? הרי פעם התמודדה אישה על התפקיד נגד ערפאת. יש אישה בתפקיד מושלת רמאללה, יש שרות בממשלה, חברות פרלמנט. אם תהיה מנהיגה שתרשים אותי, אני אצביע עבורה. בטח".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

סל קניות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פחית קולה: מעלה שומרון - 6 שקלים, עזון – 2 שקלים.
עשר פיתות: מעלה שומרון – 13.90 שקלים, עזון - 4.5 שקלים.
קילו עגבניות: מעלה שומרון - 14.99 שקלים ("לא יודע איך זה קרה, אבל המחירים פשוט קפצו בבת אחת", אומר לנו בעל המכולת, "זה מצב בעייתי מאוד"), עזון – 6 שקלים ("פתאום המחירים קפצו. לדעתי זה בגלל תכנון לקוי, לא ראו את הנולד", אומר עמראן).
קפה עלית מאה גרם: מעלה שומרון – 9 שקלים, עזון – 8 שקלים.
סיגריות מרלבורו: מעלה שומרון – 25 שקלים, עזון – 21 שקלים.
חיתולים: מעלה שומרון - 57 שקלים ("האגיס", 32 יחידות), עזון –27 שקלים ("ליטופים").

התנחלות מעלה שומרון, מאי 2012. נמרוד סונדרס
בית במעלה שומרון. צריך לעבור ועדת קבלה/נמרוד סונדרס

מס מקומי

במעלה שומרון, מעבר לתשלום על פי מטר רבוע שמועבר הן למועצה האזורית והן לוועד המקומי של היישוב, משלמים התושבים 82 שקלים למזכירות המקומית ("לא הרבה") ועוד 110 שקלים בעבור שמירה. כל אחד יכול להתקבל ליישוב? "יש ועדת קבלה", מספרת ויינשטיין, "הקריטריונים היחידים הם שהאדם יעבוד ולא יהיה לנטל על היישוב ושיתרום ליישוב הקהילתי. חיים פה מגזרים שונים וגם את זה צריך לדעת לכבד. זה נכון שיש פה ויכוחים אבל צריך לגלות סבלנות". אחד הוויכוחים האחרונים, היא מספרת, היה על רצונם של תימנים מהיישוב להקים בית כנסת נפרד ("אנחנו רוצים מניין אחיד אבל הם מבקשים להתפלל בסגנון בית אבא"). שירת נשים? "הייתה פה באחד הטקסים האחרונים זמרת ששרה עם כיסוי ראש וזה עבר בסדר. אין פיצוצים". שירות צבאי הוא קריטריון? "אנחנו בהחלט שואלים על כך. צריך לתת סיבה טובה מאוד למה המועמד לא שירת". ודעה פוליטית? "ממש לא. היו פה כאלה שהצביעו מרצ".

בעזון כל משק בית משלם 20 שקלים מדי חודש, דמי ארנונה. מי ששוכר דירה משלם למועצה 10 אחוז משכר הדירה שלו, כתשלום ארנונה.

בשירות התושבים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חינוך: במעלה שומרון אין בתי ספר והתלמידים לומדים במוסדות החינוך בקרני שומרון הסמוכה. בכיתות א'-ח' כולם לומדים בבתי הספר הממלכתיים-דתיים או בבית הספר התורני ("כיתות נפרדות") ולאחר מכן הבנים מתפזרים לישיבות תיכוניות ברחבי הארץ והבנות הולכות לאולפנה בקדומים או ביישוב רבבה. החילוניים שולחים את הילדים ללמוד ביסודי באלפי מנשה ובגילאי התיכון ילכו לבתי ספר בכפר סבא, בתל אביב ובכפר הירוק. "היישוב מתחלק בערך חצי דתיים חצי חילוניים", מדגישה ויינשטיין, "ההפרדה לא מפריעה לאף אחד. אתה יכול לראות כאן גם נשים שמסתובבות עם שורטס ואף אחד לא אומר כלום. יש כאן גם 4% שהם חרדים. חזרו בתשובה".

בעזון שבעה בתי ספר, חמישה מתוכם הם בתי ספר יסודיים והשניים הנוספים הם תיכונים, אחד לבנים ואחד לבנות. "אנו נתקלים כיום בבעיות בבתי הספר", מעיד עמראן. "יש תכנית חדשה של משרד החינוך, הכוללת את כל המקצועות, והיא מקיפה מדי עבור התלמידים. אין להם זמן ללמוד והם לא קולטים את החומר. גם למורים עצמם אין מספיק יכולות כדי להעביר את התכנית לתלמידים. משרד החינוך אמר באחרונה שצריך לבחון מחדש את התכנית".

בריאות: במעלה שומרון מרפאה של קופת חולים "כללית" שפועלת שלוש פעמים בשבוע. במקרים דחופים נוסעים לבתי החולים "מאיר" בכפר סבא או "בילינסון" בפתח תקווה.

בעזון פועלות שלוש מרפאות גדולות – אחת פרטית, אחת ממשלתית ואחת של האו"ם, וישנם גם רופאים פרטיים. רוב התושבים פונים למרפאה הממשלתית משום שהיא פתוחה מדי יום, בניגוד למרפאה הפרטית (שלוש פעמים בשבוע) ולמרפאה של האו"ם (פעם אחת בלבד). "יש מספיק רופאים בעזון", צוחק חסן שביטה, בן 49, ראש המחלקה האזרחית במועצה. "רמת הרפואה בעזון מצוינת. ביקור אצל רופא פרטי עולה כעשרה דולר".

דת: במעלה שומרון ארבעה בתי כנסת.

בעזון שבעה מסגדים. הגדול שבהם ממוקם בדיוק מול חלונו של ראש המועצה.

עזון, עיירה פלסטינית בשומרון ברשות הפלסטינית , מאי 2012. נמרוד סונדרס
מסגד בעזון/נמרוד סונדרס

איפה עושים שופינג?

תושבי במעלה שומרון נוסעים לעשות קניות בכפר סבא, בפתח תקווה ובתל אביב. "איפה שיש סייל טוב", אומרת ויינשטיין.

תושבי עזון "נוסעים לקלקיליה או לשכם ומחפשים את המחירים הכי טובים", אומר עמראן. בנוסף לכך, ניתן לרכוש בגדים גם בחנויות שנמצאות בעזון עצמה.

יום בבית הספר

גילי, תלמידת כיתה ו' ממעלה שומרון, פתחה את היום בשעתיים אנגלית ("למדנו על פעלים"), ולאחר מכן המשיכה לשעתיים טכנולוגיה ("האמת היא שזה יותר שיעור נגרות, הכנתי מחזיקי מפתחות ועשינו גם ערכה לסבונים יפים"). בהמשך למדה חשבון וכן מבחן בגיאוגרפיה ("המבחן היה על הכנרת. כמו למשל על כך שיש מים מאוד מלוחים בקרקעית של הכנרת וגם על הקווים האדומים"). את היום סיימה בשיעור ספורט. לדבריה אוהבת הכי הרבה את שיעורי הספורט והמחשבים. ומה עם פייסבוק? "אסור לנו להיכנס לפייסבוק במחשבים של בית הספר. מי שעושה את זה מקבל דו"ח התנהגות".

מוחמד, תלמיד כיתה ו' מעזון, למד בשעה הראשונה אנגלית ("למדנו היום על סין"), ערבית ("למדנו על ים המלח. איך נוצר המלח ומה עושים עם המלח שלו"), מתמטיקה, היסטוריה ("בעיקר על ההיסטוריה האיסלמית, כלומר על מסגד אל-אקצא ועל מקומות קדושים אחרים לאיסלם"), וספורט ("שיחקנו כדורגל"). המקצוע האהוב על מוחמד הוא חשבון ("בגלל המורה, עלי פראג'. הוא מצוין") ושיהיה גדול הוא רוצה להיות "כדורגלן, כמו השוער ויקטור ואלדס".

מה עושים אחר הצהריים?

במעלה שומרון הבנות הולכות לחוגי בלט, מחול מודרני, זומבה או נגינה. הבנים מעדיפים בעיקר ג'ודו וקפוארה. ביישוב פועל גם סניף של תנועת הנוער בית"ר. "זה יותר תכנים חינוכיים של תרומה לחברה ויישוב הארץ. כולם הולכים, אפילו הילדים של מצביעי מרצ. אני לא חושבת שהם מדקלמים כל היום את 'שתי גדות לירדן' אלא הולכים יותר כי יש כדורי שוקולד וקומזיצים. צריך להתאים את ערכי בית"ר למציאות של היום". הילדים מבקרים בתל-חי? "ברור, זה מאסט".

לילדי עזון אין פעילויות של ממש אחר הצהריים. אנשי המועצה מספרים בהתלהבות המהולה בכעס על גן ובריכה שנבנו מכספי תרומות, אולם ב-2006 "הגיע צה"ל והרס את רוב המתחם". לדבריהם, נאמר להם שאם יבנו שם גן או בריכה חדשים, אף הם ייהרסו. "לכן, במקום לבלות בבריכה או בגן, הילדים של עזון המשועממים הולכים להשליך אבנים על מכוניות ישראליות. אין להם מה לעשות. זה מצב קשה ומייאש". שביטה מספר שחלק מהילדים משחקים מדי פעם בכדור או גולשים באינטרנט ("ל-90% מהתושבים כאן יש אינטרנט").

עזון, עיירה פלסטינית בשומרון ברשות הפלסטינית , מאי 2012. נמרוד סונדרס
חנות צעצועים בעזון. הילדים משועממים/נמרוד סונדרס

בילויים לגדולים

תושבי מעלה שומרון יוצאים לכפר סבא או להרצליה. כדי לצפות בהצגות נוסעים לתל אביב. הולכים גם לים ("לרוב לחוף הצוק או לחוף הקשתות"). אחד מוותיקי היישוב מקפיד לנסוע עד לחוף מציצים בתל אביב כדי לעשות שם כושר. ומה עם טלוויזיה? ביישוב יש רק יס. ויינשטיין מספרת שמתוך אידיאולוגיה לא חיברה את הטלוויזיה בביתה ללוויין. "הילדים כל הזמן הלכו לשכנים לראות טלוויזיה והתלוננו למה אין לנו 'יס'", היא אומרת "אצלנו קולטים רק ערוץ 1". ידעת ש'מבט' עברו שעה? "וואלה, לא ידעתי". למרות זאת, היא חובבת גדולה של "הישרדות" ושל הסדרה "סרוגים" בהן היא צופה דרך האינטרנט. את עקיבא וענהאל לא אהבה: "יותר מדי סקטוריאליים".

בעזון ממעטים לצאת לבילויים. "אתה חושב שלאנשים כאן יש כסף לקחת את בני משפחותיהם לבלות?!", שואל בכעס עמראן. "אנשים מרוויחים מאה דולר בחודש. נראה לך שהם יוציאו ארבעים על בילוי משפחתי?". ג'מיל חוסיין, בן 47, יו"ר ועד עובדי מחוז קלקיליה ("כמו הסתדרות"), מספר שמדי פעם ההורים לוקחים את ילדיהם לגן החיות בקלקיליה ("7 שקלים למבוגר, 5 שקלים לילד) או למפלי בד'אן, ליד שכם. שביטה מספר שתושבי עזון מעדיפים לבקר זה את זה או לשבת בבית ולצפות בטלוויזיה. באחרונה התמכרו לסדרה הטורקית "עמק הזאבים" המשודרת בערוץ של אבו דאבי ("כל הכפר דבוק למסכי הטלוויזיה בין שמונה לתשע בערב. זו סדרה מעניינת שמציגה בעיות הדומות מאד לבעיות שאנו ניצבים מולן").

גיבורים מקומיים

מזכירת היישוב של מעלה שומרון, דגנית פסח, מציינת את יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, המתגורר במקום. "דני הוא איש משכמו ומעלה, שם דבר בהתיישבות", היא אומרת. ויינשטיין מוסיפה: "דני הוא קונצנזוס, אדם נעים משכמו ומעלה". דיין עצמו אומר שגיבורי היישוב בעיניו הם משה וחיה בלאו, בני זוג ניצולי שואה. "הם מייצגים את הציונות במיטבה, קמו מהתחתית שבתחתית, עלו לארץ, הקימו משפחה ויישבו את הארץ. אין נער או נערה ששמע את סיפורם ולא התרגש".

אגב, וינשטיין ופסח מתגאות בכך שמי שמובילות את היישוב הן נשים. לשתיים הצטרפה באחרונה גם רכזת ביטחון חדשה, אביטל קוכנוביץ', בת 24. "עבדתי הרבה שנים בביטחון של היישוב כך שאף אחד לא מרים גבה", היא אומרת. "לא צריך להיות רמבו אלא רק לבוא עם הרבה רצון".

עמראן מציין את "כל השהידים והאסירים תושבי עזון". הוא נוקב בשמותיהם של פאטמה רזאל, ההרוגה הראשונה מקרב היישוב בשנת 36' ("הבריטים והישראלים הרגו אותה לפני שישראל בכלל קמה. היא סייעה מאד ללוחמים הערבים ותמכה בהם"), פארס עזונה ("נלחם בבריטים ונהרג בשנות השלושים") ונימר עדואן ("האסיר הראשון מעזון. הוא הבריח נשק ב-68'. הוא גיבור אמיתי. הוביל את המאבק ולמעשה ייסד אותו"). עמראן טוען שכל מי שלקח חלק בהתנגדות הוא גיבור.

שביטה מזכיר את שמו של וג'די שביטה, "מספר אחת בעולם הערבי בשחמט. בזכותו הרבה ילדים מעזון לומדים שחמט", ושל בשאר סוידאן ("שחקן כדורעף מספר אחת בעולם הערבי. הוא למד לשחק כאן בעזון"). שביטה וחוסיין מזכירים בלחש גם את שמו של ראש המועצה עמראן כאחד מגיבורי עזון (עמראן: "לא, לא, מה פתאום").

שלטים ומודעות

במעלה שומרון ניתן למצוא מודעות של חברת קייטרינג ("אדמה - מוסיפים טעם לחיים"), שיעורים פרטיים, יחידות דיור להשכרה, הזמנה ל"טיולי ג'יפים לכל המשפחה" ומודעה של מכירת כיסויי ראש מעוצבים לנשים.

מתחת לבניין המועצה בעזון תלוי שלט שעליו נכתב "ירושלים – 47.45 ק"מ מכאן". לא רחוק ממנו תלויה תמונתו של ערפאת הצעיר. ברחבי הכפר תלויים המון שלטים ותמונות, בעיקר תמונות הרוגים בני המקום. במקומות רבים מוזכר שמו של נאסר עודה, נער בן 15 שנורה למוות לאחר שזרק אבנים. אפשר גם למצוא כתובות גרפיטי המהללות את חמאס, פתח, החזית העממית וגם את ברצלונה וריאל מדריד.

קבוצת כדורגל אהודה

במעלה שומרון אוהדים את בית"ר ירושלים, מכבי חיפה ומכבי תל אביב.

תושבי עזון חלוקים בין ברצלונה לבין ריאל מדריד. שביטה וחוסיין אוהדים את ברצלונה ("ברצלונה באה מהעם, בניגוד לריאל האליטיסטים"), ואילו ראש המועצה עמראן מעדיף דווקא את ריאל ("הם פשוט משחקים בצורה הכי מקצועית").

מה יהיה כאן בעוד עשר שנים?

מעלה שומרון: "אני מאמינה שיבואו לכאן עוד המון זוגות צעירים ואפילו ייתכן איחוד עם קרני שומרון הסמוכה. מדי פעם הסוגיה הזו עולה אבל לא תמיד הדשא של השכן ירוק יותר", אומרת ויינשטיין. "אופציה של פינוי מכאן אפילו לא עולה. השורשים פה עמוקים מדי ואני מאמינה שלמדו את הלקח מגוש קטיף. כפר סבא הסמוכה זה לא אשדוד, הקרבה שלנו לתל אביב תעצור כל רעיון לנסיגה".

עזון: "אתם תראו עוד פיתוח ועוד תשתיות. אתם תראו עוד תיירים ישראלים שמגיעים לבקר כאן", פוסק עמראן. "אני מקווה גם שפועלים פלסטינים יקבלו חופש תנועה ויוכלו לעבוד בישראל". עמראן מאמין שמי שפוגע בסיכויים לשלום הם "הגנרלים הישראלים" והוא מסביר: "מאז רבין לא קם מנהיג אמיץ כמוהו. אני מרגיש שכיום הגנרלים הישראלים הם אלה שזורעים את זרעי השנאה. הם נלחמים ביניהם מי יהרוג יותר פלסטינים. המטרה במלחמה היא לנצח ולא להרוג כמה שיותר, ובעופרת יצוקה הם פשוט ניסו להרוג כמה שיותר".

יחסי שכנות

מעלה שומרון: "זה תלוי בתקופה", אומרת פסח, "יש ימים טובים שיש שקט ויש ימים גרועים שיורים עלינו או זורקים על המכוניות שלנו בקבוקי תבערה. היום אנחנו ביום טוב, אבל אי אפשר לדעת כי צה"ל פעל בעזון הלילה". ויינשטיין: "אנשים מעזון עובדים אצלנו בבנייה ואני מאמינה שהתושבים רוצים שקט אבל תמיד כשיש בעיות הם אומרים שמי שמבצע זה אנשים לא משלהם. חבל שאין בינינו יחסים טובים יותר כי יש הרבה בעיות של ביוב ואיכות סביבה שאם רק נרים את הראש מעבר לפוליטיקה נוכל לטפל בהם יחד".

עזון: "אין יחסים", אומר עמראן. "ייתכן שתושבי מעלה שומרון מכנים 'יחסים' את תושבי עזון שעובדים אצלם. אבל זה לא יחסים. אני לא שופט אותם, אגב. הם צריכים פרנסה. אני לא מעוניין ביחסים עם מעלה שומרון. אני מפחד מהם. הם שונאים אותנו. הם חוסמים את הכבישים, יושבים על אדמותינו, והצבא מגן עליהם". במעלה שומרון אומרים שאתם זורקים עליהם אבנים. "אף אחד לא רוצה שהילד שלו יזרוק אבנים", פוסק חוסיין, "מי שעושה את זה הם ילדים ממשפחות קשות שרוצים להיכנס לכלא הישראלי מכיוון שעל כל חודש שהוא יישב שם המשפחה שלו מקבלת 1,500 ש"ח מהרשות הפלסטינית. יש משפחות שחיות על זה".

התנחלות מעלה שומרון, מאי 2012. נמרוד סונדרס
מכוניות של פועלים פלסטינים מחוץ למעלה שומרון/נמרוד סונדרס

מדד השלום

שרה ויינשטיין ממעלה שומרון אומרת 1 מתוך 10. "משהו בתפיסה שלהם חייב להשתנות, כי יש יהודים בארץ ישראל והמצב הזה לא ישתנה. הם אפילו לא מכירים בישראלים שחיים בתל אביב. הם לא רוצים רק את מעלה שומרון אלא את הכול. גם אצלנו אנשים מתחילים להתפכח והבינו שאם מוותרים הערבים רק ירצו עוד".

אחמד עמראן מעזון מפתיע ונוקב במספר 10 מתוך 10. "אני חושב שיסתיים זמנן של הממשלות הפשיסטיות והגזעניות בישראל. אני צופה שאחרי עידן נתניהו וליברמן יפרוץ 'אביב ישראלי' בזכות הפייסבוק, ובעקבותיו יהיה חייב לבוא שלום. זה יקרה אחרי שתיפטרו מליברמן והקיצוניים הדתיים". חוסיין אומר אף הוא 10 מתוך 10 ומסביר: "לא נעזוב, וגם אתם לא תעזבו. אין ברירה. עוד כמה שנים נבין שצריך לחיות יחד". שביטה מקלקל את האידיליה. 5 מתוך 10: "הישראלים רוצים לכפות את המציאות. אבל אני אופטימי. בסוף יבוא שינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully