וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד גבעתי לשעבר: "אם חיילי היו נהרגים בעזה - הייתי מקודם"

2.5.2012 / 8:51

אל"מ אילן מלכא הגיב להחלטת הפצ"ר לסגור את החקירה נגדו בחשד להרג 21 פלסטינים חפים מפשע, ואמר את הדברים למקורביו. כעת הוא צפוי לקבל העלאה בדרגה, לאחר שקידומו הוקפא

"אם הייתי חוזר עם חיילים הרוגים מ'עופרת יצוקה' היו לי היום דרגות תת אלוף" – כך אמר אמש (שלישי) מפקד חטיבת גבעתי לשעבר, אלוף משנה אילן מלכא, למקורביו. מלכא אמר את הדברים לאחר שהפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף דני עפרוני, החליט אתמול לסגור את תיק החקירה נגדו, ובכך לא לנקוט נגדו צעדים פליליים בחשד להרג 21 אזרחים פלסטינים בני אותה משפחה, במהלך מבצע "עופרת יצוקה". עוד ציין מלכא ביחס לפרשה: "בחרתי לשמור על הלוחמים שלי בשדה קרב מאוד מורכב".

אילן מלכא אלוף משנה מפקד חטיבת גבעתי, מאי 2012. דובר צה"ל
"אל"מ אילן מלכא לא פעל ברשלנות". אילן מלכא/דובר צה"ל

הפרשה נחשפה לאחר שבפרקליטות הצבאית התקבלו תלונות בדבר תקיפות שביצע צה"ל בשכונת זייתון בעיר עזה, ב-5 בינואר 2009, במהלך מבצע "עופרת יצוקה", תקיפות בהן נהרגו 21 פלסטינים חפים מפשע, בני משפחת א-סמוני. בעקבות האירוע, נערך תחקיר מבצעי, ולאחר עיון בממצאיו הורה הפרקליט הצבאי הראשי דאז, האלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לפתוח בחקירה פלילית, אשר העלתה כי מלכא הורה על התקיפה מבלי להיות ער למידע המודיעיני סביב המבנה, ולהימצאות אזרחים בקרבת אזור התקיפה.

"מלכא שילם מחיר כבד"

בשל החקירה, החליט הרמטכ"ל באותה העת, רב אלוף (מיל') גבי אשכנזי, להקפיא את העלאתו בדרגה של מלכא, שמשמש היום כקצין המבצעים של פיקוד המרכז, בהמתנה לסיום חקירת מצ"ח והחלטת הפצ"ר. כעת, עם סגירת התיק, מסתמן שמלכא אף יקודם בדרגה לתפקיד בדרגת תת-אלוף. לאחר החלטת הפצ"ר, תא"ל עפרוני, לסגור את התיק, הביעו קצינים בכירים בצה"ל שביעות רצון מהמהלך, ותמכו בכך שלטענתם עפרוני בחר להעמיק בתיק החקירה ובממצאים, ולבחור לא להעמידו לדין פלילי.

"אל"מ אילן מלכא לא פעל ברשלנות", אמר אתמול קצין בכיר בצה"ל בשיחה סגורה, "הוא קצין מצטיין בעל הישגים אדירים בלחימה בטרור. יש לו עוד המון מה לתרום ובינתיים הוא שילם מחיר כבד על חלקו במבצע 'עופרת יצוקה'. זה היה מבצע מול ארגוני טרור, שהפכו אזרחים למגן אנושי". הקצין הבכיר הדגיש כי אל"מ מלכא ביצע את "אחד התמרונים העמוקים והמורכבים במבצע 'עופרת יצוקה', לאחר שלוחמיו הגיעו לשכונת תל אל-הווא, ונאלצו להתמודד עם חוליות טרור בבניינים".

הפרקליט הצבאי הראשי קבע כי "החקירה הפריכה לחלוטין את ההאשמות החמורות שהוטחו בצה"ל על ידי גורמים שונים, לפיהן התקיפות שבוצעו כוונו במודע ובמישרין נגד אזרחים שלא נטלו חלק ישיר בלחימה, או שנעשו מתוך פזיזות או קלות דעת ביחס לאפשרות שאזרחים ייפגעו כתוצאה מתקיפות אלה. משכך, נשמט גם הבסיס להאשמות כי באירוע זה בוצעו פשעי מלחמה, אשר להתהוותם נדרש, לפי המשפט הבינלאומי, יסוד נפשי מסוג מחשבה פלילית". עוד קבע כי הגורמים המעורבים במקרה, ובראשם המח"ט מלכא, לא נהגו ברשלנות באופן המטיל עליהם אחריות בפלילים, וכי החלטותיו של מלכא לא חרגו ממתחם שיקול הדעת של "מפקד צבאי סביר" בנסיבות דומות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully