וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ-ש-ו-ג-ע

26.4.2012 / 14:00

ריקרדו סה פינטו הכה מאמנים ושחקנים, הושעה, הורחק, ותמיד חזר לספורטינג ליסבון. עכשיו הוא רוצה גמר ליגה אירופית

במארס 1997 התכוננה נבחרת פורטוגל למשחק במוקדמות המונדיאל נגד צפון אירלנד בביתה של האחרונה. על הקווים עמד אז ארתור ז'ורז', אחד מבכירי המאמנים הפורטוגלים באותה תקופה - מי שעשר שנים לפני כן הוליך את פורטו לזכייה מפתיעה בגביע אירופה לאלופות (ליגת האלופות בשמה הנוכחי).

ז'ורז' התלבט והתחבט בנוגע ל-18 השחקנים שהוא ירשום למשחק בבלפאסט ולבסוף הודיע לשחקן ספורטינג ליסבון, ריקרדו סה פינטו, שהוא בחוץ. בתקשורת דיווחו על בעיות משמעת של החלוץ, המאמן טען שהניפוי נובע מסיבות מקצועיות גרידא, אבל את סה פינטו שום דבר מזה לא ממש עניין. הוא עשה את דרכו למחנה הנבחרת כשחמתו בוערת בו וכשהגיע, נכנס לחדר של המאמן ז'ורז'.

רופא הנבחרת נונו קמפוס, נכנס מעט אחר כך לחדרו של המאמן כדי להודיע לו שקשר אייאקס, דני, לא יהיה כשיר לנסיעה, אבל נקלע לזירת קרב וסיפר: "ריקרדו נתן לארתור שני אגרופים בפרצוף, הפיל אותו לרצפה ושאל אותו: 'בן זונה, למה אתה הורס לי את החיים?'".

זה לא היה הסוף. רחשי המהומה התפשטו במהירות, אנשי צוות נזעקו לחדרו של המאמן, אבל סה פינטו סירב להירגע. אחרי שהצליחו לשלוף אותו משם, הוא חבט גם בעוזר המאמן ושחקן העבר רוי אגואש. את הסצינה הזו אחד מצלמי העיתונות כבר הצליח לתעד והמהומה הפכה ממשמע אוזניים למראה עיניים. פורטוגל רעשה וגעשה.

שחקן העבר ריקרדו סה פינטו, חובט בעוזר מאמן נבחרת פורטוגל ב-1997, רוי אגואש. Antonio Jose, AP
את המכות מחוץ לחדרו של המאמן המצלמות כבר קלטו, ופורטוגל רעשה וגעשה. סה פינטו חובט ברוי אגואש/AP, Antonio Jose

אחרי שכבר הצליח לפרוץ לתודעה במדי קבוצה גדולה, לקבל זימון למדים הלאומיים ולשתף פעולה עם אגדות כלואיס פיגו ורוי קושטה, ריקרדו סה פינטו נעצר. התקרית עם המאמן ז'ורז' עלתה לחלוץ הכשרוני והאקספלוסיבי בהרחקה לשנה מכדורגל והפכה אותו לדמות בלתי רצויה בכדורגל הפורטוגלי.

"אשתי בהריון, מצב הבריאות של אימי לא טוב והייתי תחת הרבה מאוד לחץ. אני תמיד מכבד את ההחלטות של המאמן", הוא הסביר, אבל כשההתאחדות זרקה לו חבל הצלה והודיעה לו שאם יתנצל פומבית בפני ז'ורז', עונש ההשעייה שלו יקוצר לחצי שנה, הוא סירב.

בקיץ עבר לריאל סוסיאדד, ששלימה עליו כ-3.6 מיליון דולר למרות שראשיה ידעו שהוא לא יוכל לשחק שנה שלמה. ערעורים שהגישו החלוץ והקבוצה לא עזרו ובמשך 12 חודשים סה פינטו ישב ביציע. בשנתיים הבאות, בהן הסתפק בשישה שערי ליגה וראה שלושה כרטיסים אדומים, הוא התחבב על חבריו לריאל סוסיאדד, שנהגו לצחוק על תשומת הלב המוגזמת שנתן לשיער שלו, אבל הלב כל הזמן זעק "ספורטינג ליסבון". בקיץ 2000 החלוץ חזר הביתה לראשונה אחרי אותה עונש קשה שספג.

סה פינטו לבש את מדי ספורטינג במהלך שש העונות הבאות, במהלכן גם קיבל את סרט הקפטן. למרות פציעות קשות והעובדה שמיעט לשחק, החלוץ הפך לסמל בעיני האוהדים, שכינו אותו Ricardo Coracao de Leao (ריקרדו לב האריה). הוא החזיר בהופעות אמוציונליות על כר הדשא והיה שותף לדאבל בו זכתה הקבוצה בעונת 2001/2.

שחקן נבחרת פורטוגל לשעבר, ריקרדו סה פינטו. GettyImages
ההתאחדות זרקה לו חבל ונרמז לו שאם יתנצל, ההשעייה תקוצץ לחצי שנה, אבל הוא סירב. סה פינטו במדי נבחרת פורטוגל/GettyImages

בשלהי עונת 2005/6, אחרי ששבע פציעות בברכיו, הודיע ריקרדו סה פינטו שיפרוש בתום העונה. ארבעה מחזורים לסיום העונה אירחה ספורטינג את פורטו והחלוץ בן ה-33 עלה בהרכב, אבל ספג צהוב שני והורחק בדקה ה-62. סה פינטו הושעה אוטומטית ממשחק אחד וחזר למפגש עם נבאל במחזור ה-32. הפעם הוא החזיק מעמד 88 דקות עד שראה אדום ישיר אחרי גערות בקוון. ועדת המשמעת של ההתאחדות לא ריחמה והרחיקה אותו משני משחקים. כך נגמרה קריירת המשחק שלו בקבוצה שכל כך אהב.

למרות שהכריז שיפרוש, הצעה מפתה מסטנדרד ליאז' הבלגית השאירה את סה פינטו עונה נוספת על המגרש. בקבוצה הבלגית אגב, לבש חולצה עם המספר 76 כהוקרה לז'ובנטודה לאונינה, ארגון האולטראס של אוהדי ספורטינג שהוקם ב-1976.

אחרי שפרש בקיץ 2007, הגיע הזמן לחפש את השביל שיחזיר אותו – איך לא – לספורטינג. ההזדמנות הגיעה בנובמבר 2009. המאמן פאולו בנטו התפטר והמנהל הספורטיבי פדרו ברבוסה החליט להחזיר את המפתחות בעקבותיו. סה פינטו קפץ על המציאה והנהלת המועדון שוכנעה למנות אותו לתפקיד. שלושה חודשים לאחר מכן הוא מצא את עצמו בחוץ.

בינואר 2010 פגשה ספורטינג את מאפרה הזעירה מהליגה השלישית למשחק בשמינית גמר הגביע והתקשתה בדרך לניצחון דחוק 3:4. אחרי שהקבוצה הקטנה כבשה את השער השני שלה במשחק וצימקה ל-4:2, החלוץ ליידסון שקיבל מנוחה וישב בצד, החל להאשים בקול רם את השוער רוי פטריסיו, שהמנהל הספורטיבי סה פינטו נחלץ להגנתו. השניים החלו להתווכח על הספסל ובחדר ההלבשה המילים הפכו לקרב אגרופים.

בעיתון "רקורד" סיפרו על דם רע בין השניים עוד מהימים בהם הם שיתפו פעולה במדים בירוקים-לבנים של האריות ודיווחו שעם צאתו מחדר ההלבשה אחרי המשחק, ליידסון דאג להכריז ש"זה או הוא, או אני". יממה לאחר מכן הודיע סה פינטו על התפטרות ושוב סיים בצורה לא יפה בספורטינג.

.

שחקן ספורטינג ליסבון ליידסון מוניז חוגג שער. רויטרס
בעיתונים כתבו שעם יציאתו מחדר הלבשה, ליידסון/רויטרס

למרות הפרידה המכוערת בעקבות התקרית עם ליידסון, לכולם היה ברור שסה פינטו ימצא את דרכו בחזרה הביתה במוקדם או במאוחר. זה קרה מוקדם.

אחרי שצבר ניסיון כעוזר מאמן באוניאו לייריה, חלוץ העבר חזר לספורטינג וקיבל משרה במחלקת הנוער. כשבפברואר האחרון התוצאות המאכזבות הפכו לבתי נסבלות מבחינת ההנהלה, והמאמן הראשי דומינגוס פסיאנשה פוטר תשעה חודשים אחרי שהגיע מבראגה אותה הוליך לגמר הליגה האירופית, סה פינטו מונה במקומו עד תום העונה.

המאזן של המאמן עד עכשיו: שבעה ניצחונות ושני הפסדים בליגה והעפתן בזו אחר זו של לגיה ורשה, מנצ'סטר סיטי ומטאליסט חארקוב מהליגה האירופית.

עכשיו ריקרדו סה פינטו מגיע לבילבאו עם יתרון 1:2 מהמשחק הראשון ביניהן, כשעל הפרק עלייה לגמר. אם ישלים את המלאכה ובנוסף ייזכה בגביע הפורטוגלי, שם ספורטינג תפגוש את אקדמיקה ב-20 במאי, הוא יהפוך לסיפור הצלחה גדול גם כמאמן במקום אותו הוא כל כך אוהב. לפחות עד התקרית האלימה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully