וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין הציג את מתווה הקמת הגוף שיבקר הפרקליטות

גלעד גרוסמן

23.4.2012 / 1:15

הגוף יבחן את מערך העבודה, האתיקה ושקיפות הנהלים בפרקליטות, ויהיה כפוף ליועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, לא ייבחנו מקרים פרטניים. וינשטיין: "לא תיפגע עצמאות הפרקליטות"

משרד המשפטים יקים יחידת בקרה שתפעל לבדיקה מערכתית, יזומה ושיטתית, של התנהלות מערך הפרקליטות והתביעה. היחידה תהיה כפופה ליועץ המשפטי לממשלה, ותעסוק בשלב הראשון בעבודת הפרקליטות. בתוך שנה ישקול היועץ להחיל את מנגנון הביקורת החדש גם על התביעה המשטרתית.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע לפני כחודשיים באופן רשמי על הכוונה להקים גוף ביקורת לפרקליטות. במכתב ששלח אמש (ראשון) ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בראון, כתב וינשטיין כי פעילותה של היחידה תתבסס על עצמאות הפרקליטות, חיזוק אמון הציבור במערך הפרקליטות והתביעה ובמערכת אכיפת החוק וכן שיפור עבודת הפרקליטות.

מני מזוז ויהודה וינשטיין בכנס לשכת עורכי הדין פברואר 2010. עומר מירון
היחידה תבקר את עבודת הפרקליטות. וינשטיין/עומר מירון

בין השאר, היחידה תעסוק בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום הנהלים והמדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, "וכל זאת מבלי להתערב בעצמאות שיקול הדעת של מערך הפרקליטות והתביעה בניהול ההליכים המשפטיים, ומבלי לשבש את הליכי אכיפת החוק", כותב וינשטיין. דו"חות ביקורת של היחידה יתייחסו גם לפעולות שבהן מעורב היועץ המשפטי לממשלה, אולם החלטות היועץ לא יעמדו לביקורתה.

"מנגנון עצמאי יגביר את אמון הציבור"

היחידה החדשה לא תעסוק בבחינת מקרים פרטניים, אלא במקרים שבהם התגלה אירוע בעייתי במהלך ביקורת מערכתית או לבקשת היועמ"ש או פרקליט המדינה. עם זאת, היועמ"ש ייבחן בעתיד את האפשרות להטיל על הוועדה לטפל בתלונות המוגשות מקרב הציבור.

בראש היחידה החדשה יעמוד משפטן בעל יוקרה הבקיא בעבודת הפרקליטות, אולם לא קשור אליה, דוגמת שופט מחוזי בדימוס שעבד בעבר בפרקליטות. חברי היחידה יוכלו לדרוש מתובעים מידע על עבודתם, ואנשי הפרקליטות יהיו מחויבים לשתף פעולה.

"פרקליטות המדינה כמוסד והפרקליטים כיחידים נתונים גם כיום לביקורת מערכתית ולפיקוח, וזאת אף בדרך של בירור תלונות, מצד מספר גופים, חיצוניים ופנימיים", מציין וינשטיין במכתבו. "מנגנוני ביקורת אלה נוגעים בחלקם, במידה זו או אחרת, אף לתובעים האחרים במערך הפרקליטות והתביעה. ברם, מענה זה אינו שלם, ועדיין נדרש שיפור וייעול נוסף בעניין זה, וזאת בעיקר בהיבט של מנגנון ייעודי, מקצועי ועצמאי שיהיה בו כדי להגביר את אמון הציבור בהליכי הבירור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מזוז תמך בהקמת גוף לבירור תלונות פרטניות

הרעיון להקים גוף ביקורת על הפרקליטות נידון כבר מספר שנים. המתנגד הבולט של המהלך היה פרקליט המדינה משה לדור, שאמר מספר פעמים כי יש יותר ביקורת על עבודת הפרקליטות מאשר על כל גוף אחר. לפני כשנה הורה וינשטיין על הקמת צוות לבחינת "אפשרות היישום של הקמת נציבות תלונות על הפרקליטות", שכלל שורה של בכירים בפרקליטות, ובראשו עמדה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני חקיקה, אורית קורן.

אחת הסוגיות הבולטות שבו דן הצוות היא הצורך בהקמת מנגנון חדש לבירור תלונות פרטניות על שופטים, דוגמת נציב בתלונות על השופטים. אחד התומכים בהקמת מנגנון כזה היה היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז. אולם, חברי הצוות סברו לבסוף, כי לאור העובדה שישנם שורה של גופים ומנגנונים שמפקחים על מקרים פרטניים, עדיף להקים גוף שיבחן בעיות מערכתיות ורוחביות. חברי הצוות התלבטו האם עדיף שהמנגנון יוקם במשרד מבקר המדינה או במשרד המשפטים, ולבסוף הכריעו בעד האפשרות השנייה.

עוד בנושא
וינשטיין אישר את מינוי בייקר לוועדת המאחזים
וינשטיין הודיע על הקמת גוף רשמי שיפקח על הפרקליטות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully