וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הרוג פלסטיני מאש צה"ל בהפגנות במחסום ארז

בשעה שבצה"ל החלו לסכם את אירועי היום, ולהיערך ליום הנכבה והנכסה, המוגדרים כ"מבחן האמיתי", דיווחו פלסטינים על הרוג מאש צה"ל בעימותים ב"יום האדמה". "340 נפצעו בגדה"

ערן גילווארג

(צילום: דו"צ, ערן גילוארג, עריכה: טל רזניק)

ברוב המוקדים נכבתה האש, אך אירועי "יום האדמה" מסרבים להיגמר: כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו אמש (שישי) כי מחמוד זקות, בן 20, שנורה על ידי צה"ל בהפגנה סמוך למעבר ארז שבצפון רצועת עזה, מת מפצעיו. במקביל דיווחו גורמים בעזה כי מניין הפצועים ברחבי הרצועה עלה ל-37, מצב שלושה מהם מוגדר קשה. מדובר צה"ל נמסר כי "הכוחות פעלו על פי הוראות הפתיחה באש ובקרת מפקדים שפיקחו על הנעשה בשטח. על פי דיווחים שלנו נפגעו שני בני אדם - הפלסטינים דיווחו על ארבעה נפגעים". כמו כן, גורם צבאי מסר לוואלה! חדשות כי מספר פצצות מרגמה שוגרו לעבר כוח צה"ל במועצה אזורית אשכול, ונורה ירי צלפים.

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במעבר קלנדיה, בעת הפגנה לציון יום האדמה. עומר מירון
נפגעים גם בעזה, לא רק שם. הפרות סדר בקלנדיה, היום/עומר מירון

גם במחסום קלנדיה נמשכות הפרות הסדר. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי 80 מפגינים נפצעו במהלך העימותים עם כוחות צה"ל במחסום קלנדיה. לעומת זאת, דובר צה"ל אישר כי 30 פלסטינים בלבד נפגעו – ובאורח קל. בין הנפגעים היה גם חבר הפרלמנט מוסטפא ברגותי, שלטענתו נפגע בראשו מפגיעת רימון גז צה"לי. "הוא נפגע גם מחיילי צה"ל, אבל בעיקר חטף מכות מהמפגינים שמנעו ממנו לתפוס מנהיגות על האירוע", אמר תא"ל מרדכי על הדברים. ברגותי עצמו אמר לוואלה! חדשות: "נפצעתי בראשי ובגבי מרימון גז שנורה לעברי. הרופאים כעת בודקים אותי, ואני מקווה שהכול יהיה בסדר. ההפגנה הייתה בלתי-אלימה לחלוטין, אולם נתקלנו באלימות קשה מצד חיילי צה"ל". לדבריו, "אין שום הצדקה לשימוש באלימות מצד צה"ל. ההפגנות היום מבטאות את אחדותו של העם הפלסטיני ואת הסולידריות של הקהילה הבינלאומית עם העם הפלסטיני". גם השרה הפלסטינית לעניינים חברתיים, מאג'דה אל-מסרי, נפגעה לטענת הפלסטינים באורח קל כתוצאה משאיפת גז מדמיע בהפגנה בסמוך למחסום.

בהר הבית - עסקים כרגיל

מלבד שני המוקדים המרכזיים, נרשמו הפגנות ועימותים בכל רחבי הגדה המערבית – בכל המוקדים הללו כבר הסתיימו התקריות. בין היתר, הפגינו 300 פלסטינים במעבר רחל, ובעת פיזור ההפגנה נפצעו שלושה פלסטינים – אחד מהם באורח בינוני, כשרסיס פגע בעינו כתוצאה מפיצוץ רימון. הפגנות נרשמו גם בחברון, באזור אל-ערוב, שם יודו אבנים והועברו צמיגים, וכן באל-פואר ובכפר קדום הסמוכים לשכם. תקריות דומות נרשמו גם באזור חברון. במזרח ירושלים יודו אבנים לעבר רכב, ממנו קפצו מסתערבים של משמר הגבול, שלכדו שני מתפרעים. בסך הכול, דווח במשטרה, נעצרו 34 מפגינים לאורך היום. לדברי ארגון הסהר האדום הפלסטיני, במהלך אירועי היום נפצעו 340 בני אדם ברחבי הגדה.

בצה"ל כבר מתחילים לסכם את אירועי היום. "המבחן האמיתי יהיה בהיערכות ביום הנכבה, יום הנכסה ויום האסיר, שיהיו מתוחים מאוד", מזהירים גורמים בכירים בצבא. דובר צה"ל, תת-אלוף יואב פולי מרדכי, אמר כי "היום עבר ללא הפתעות מיוחדות, למרות שיש שני מוקדי הפרות סדר במעבר ארז שבצפון הרצועה, ובקלנדיה, שם ממשיכים עשרות מפגינים ליידות אבנים".

דווקא בהר הבית, שם התרכזה מירב תשומת הלב של המשטרה, עברו התפילות בלא אירועים חריגים. משטרת ירושלים הגבילה את כניסתם המתפללים המוסלמים למתחם לגיל 40 ומעלה, ולאלה המחזיקים בתעודת זהות כחולה בלבד. נשים מוסלמיות הורשו להיכנס לתפילות ללא הגבלה.

עצרת יום האדמה בדיר חנא. ערן גילווארג
הפגנות גם בצפון הארץ. צעדת יום האדמה בדיא חנא, היום/ערן גילווארג

אך היו עוד מוקדים ל"יום האדמה" היום: רבבות מפגינים קראו נגד ישראל בלבנון, סוריה וירדן. גם בתוך ישראל התקיימו הפגנות לציון יום האדמה - אך אלה עברו ללא אירועים חריגים.

יום האדמה - דיווח מיוחד:
בעוד העימותים נמשכים, בצה"ל מסכמים: "המבחן - יום הנכבה"
יום האדמה | הפלסטינים: "עשרות מפגינים נפגעו בעזה ובגדה"
בירדן, בלבנון, בסוריה: רבבות הפגינו ב"יום האדמה"

עדכון ראשון: 18:58

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully