וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבי לבני: "היא לא מסוגלת לדבר בשפה פוליטית"

פנחס וולף

28.3.2012 / 13:55

בסביבת לבני מסבירים את הפסדה בפריימריז אמש: "לקח לה זמן להבין שגם לאחרים יש רצונות". ההערכה היא שהיא לא תמהר לפרוש. לבני בפייסבוק: "אסירת תודה שלחמתם איתי"

קובי אליהו

(צילום: דניאל בוק, קובי אליהו, דרור פיקלני ורויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן וגדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

"ציפי לא מסוגלת לדבר בשפה הפוליטית" – כך הסבירו הבוקר (שלישי) מקורבים אליה במערכת הפוליטית. "גם אדם שיושב איתה ורוצה להתחבר אליה – היא לא מצליחה לעשות זאת". מקרה מאפיין להתנהלותה עולה מהסיפור על אחד מהמתלבטים בין מופז ללבני שנפגש עמה וביקש לדעת מה סיכוייו להיות חבר כנסת. לא רק שהיא סירבה להבטיח לו מיקום ריאלי, היא גם קבעה שככל הנראה שהוא לא יהיה בכנסת. מופז, מאידך, נתן לאותו פעיל את התקווה.

"היא לא יודעת לדבר בשפה של: תעזור לי ואעזור לך. לקח לה זמן להבין שכמו שלה יש רצונות גם לאחרים יש", מסבירים מקורביה בקדימה, לא הרבה אחרי היוודע תוצאות הבחירות המקדימות לראשות המפלגה שבהן קיבלה רק 37.2% מהקולות והפסידה את הבכורה לשאול מופז שגרף 61.7% מהקולות.

תדרוך ציפי לבני במטה הפעילים. דרור עינב
לבני בתדרוך לפעילים/דרור עינב

אחד מחברי הכנסת שתמכו בלבני העריך כי היא לא תמהר לפרוש מקדימה, אלא תחליט רק לאחר שתבחן איך הדברים מתפתחים ואם מופז יזכה להצלחה בסקרים. לדבריו, אם מופז לא ישבור את "תקרת הזכוכית" של הסקרים, היא תוכל לטעון שהוא לא מתרומם ואז להחליט על פרישה או על התפלגות, אבל בכל מקרה היא תתייעץ עם חברי הכנסת שתמכו בה לפני קבלת החלטה.

יש המצדדים בפוליטיקה הישרה שהיא נוקטת, ובעמידתה בהבטחות למי שהיא כבר כן נותנת את מילתה, אבל בסופו של דבר, אומרים הח"כים שתמכו בה, "אנשים אוהבים הבטחות".

"היא לא בנתה שלד נאמנים"

לכך מצטרפות סיבות נוספות לבריחת אנשיה: אופוזיציה חזקה בתוך קדימה, והעובדה שהיא לא השקיעה מספיק במפלגה - לא במנגנון, לא במינויים ולא בשטח. "היא אישה ישרה ואת זה אף אחד לא יכול לקחת ממנה", מבהיר אחד מחברי הכנסת שתמכו בה, "אבל תחתיה פעלו אנשים שלא קיבלו החלטות נכונות, כמו מינויים במפלגה". לדבריו, אנשים בשטח היו לא שקטים כל הזמן. "פוליטיקה של מפלגה היא פוליטיקה מסובכת", ציין, "כל הזמן הייתה תסיסה. היא לא בנתה שלד של פעילים נאמנים לה, ורובם הגדול ערק ברגע האחרון. היא לא מלטפת, ופוליטיקאי צריך ללטף, ומופז טוב בזה".

"כנראה שבציבוריות הישראלית לא מתחברים שני קטבים: להיות ישר ולהיות פוליטיקאי", טוען חבר הכנסת. "מבקשים מפוליטיקאים להיות ישרים, אבל גם להיות ממזרים מהצד השני. היא לא הסכימה. אמרה: קבלו אותי כמו שאני. זה עובד נפלא על אנשים עד הרגע שזה מגיע לעניין של שלטון". לדבריו, היא לא הסכימה לשחק את המשחק עד תומו. "כולם חשבו שהממשלה תיפול תוך זמן קצר, וככל שהחלום הזה הלך ונגוז, העצבים הלכו וגברו. השהייה באופוזיציה נעשתה ארוכה ומשעממת, שזה נורא לאנשים שבאו לפוליטיקה כדי להיות שרים או בעלי תפקידים אופרטיביים", אמר, והוסיף כי אם היא הייתה נכנסת לממשלה, אולי היא לא הייתה ראש ממשלה, אבל ייתכן שהייתה זוכה בפריימריז.

בשורה התחתונה: "מכונת המנדטים", כפי שנהגו לכנות את לבני איבדה חצי מכוחה, ובסקרים היא קיבלה בסביבות ה-15 מנדטים. חברי המפלגה ידעו לעשות אחד ועוד אחד, והבינו שאם מדברים על פוליטיקה – המצב רק ילך וירע. אחד מחברי הכנסת יודע לומר היום כי אילו לבני הייתה מובילה בסקרים ב-30 מנדטים, ההתנהלות הפוליטית שלה לא הייתה משפיעה על מתפקדי קדימה ו"היא הייתה מנצחת". לצד זאת, רבים מחברי הכנסת שהתנגדו לכניסה לממשלה מבינים שהם טעו. "היה צריך להצטרף לממשלה ולבחון את ההתנהגות תוך כדי", הם אומרים היום.

הבוקר הודתה לבני לתומכיה בהודעה שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "חברים, מצאתי בחודשים האחרונים חברים שמעולם לא פגשתי אבל היו שם איתי והתגייסו בכל מאודם לעשות הטוב לישראל דרכי ואיתי. בחרתי לעמוד בחזית הזאת בשביל כולנו, ואני אסירת תודה שחלמתם איתי את החזון ונלחמתם איתי את מלחמת ישראל היפה", כתבה. "תודה מעומק הלב על שהייתם ועל מה שאתם".

עוד על הפריימריז בקדימה:
חיים רמון: "נעזור למופז ליצור אלטרנטיבה"
לבני בירכה את מופז - אך סירבה לפרט על המשך דרכה
בכנסת לא מתרגשים: "קדימה הגיעה לסוף דרכה"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully