וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות הבא: טנק המרכבה ערוך לקרבות בעזה?

23.3.2012 / 11:57

אחרי הרגיעה בדרום, השלב הבא עלול להיות מבצע נרחב בעזה והתמודדות עם טילי נ"ט ארוכי טווח. מה יהיה מקומו של טנק מרכבה 4? קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

שלוש וחצי שנים חלפו מאז מבצע "עופרת יצוקה" ורצועת עזה השתנתה מקצה אל קצה בשני היבטים עיקריים. ארגוני הטרור הפלסטיניים בעזה ובראשם החמאס הובילו תהליך התעצמות משמעותי בתחמושת ואמצעי לחימה, בדגש על טילי נ"ט ארוכי טווח ומדויקים מאוד, אימונים ובניית מערכים תת קרקעיים. בהיבט השני, הארגון החל לחפש לגיטימציה בינלאומית, תוך כדי שהוא מתנתק מאירן.

ראשי החמאס בעזה מעוניינים בשקט תעשייתי כדי לבסס את שלטונם ולכן לא הצטרפו לסבב האלים האחרון נגד ישראל. ראשי הג'יאהד האסלמי בעזה, שממומנים על ידי אירן, מפתחים אג'נדה קיצונית, אך באותה נשימה רוצים לרכך את התלות בכספי משמרות המהפכה כדי להיות שחקן בלתי נשלט. בסבב האלים האחרון מול צה"ל ספג ארגון הג'יאהד האסלמי השפלה, מאחר שלא הצליח להביא לידי ביטוי את יכולותיו הצבאיות ולהרוג אזרחים וחיילים.

טנק מרכבה סימן 4. דובר צה"ל
מרגע כניסת הטנקים לעומק הרצועה המצב ייטב עם השריון/דובר צה"ל

החמאס כגורם מאזן ברצועת עזה אמור להרחיק מבצע גדול של צה"ל, אך מאחר שהמציאות ברחוב הפלסטיני נשלטת על ידי עשרות ארגוני טרור, חלקם לא מוכרים, עלולה ההידרדרות להתרחש כל יום לשם כך, צה"ל נדרש להיות מוכן למלחמה. החשש הגדול הוא שמבצע רחב לאורך כל רצועת עזה יגבה הפעם מחיר דמים כבד מחיילי צה"ל ואזרחי ישראל בגלל אמצעי הלחימה המשופרים שהכניסו ארגוני הטרור דרך המנהרות, ורמת האימונים הגבוהה שעברו פעילי הזרוע הצבאית של החמאס בחו"ל.

האפשרויות הן מגוונות. מתקפת פתע יכולה להתחיל בתגובה נקודתית של יחידות עלית של צה"ל או בפעולה רחבה שתתחיל מהאוויר ותימשך על הקרקע, בדומה למבצע "עופרת יצוקה". במקרה שצה"ל ישאב למבצע בשל מספר הרוגים מרקטה שנחתה בלב מדינת ישראל או פיגוע חטיפת חייל, יידרש הצבא להגיב באופן לא מידתי ובשלב זה נמצא את חיל השריון מצטרף למערכה בכל כוחו, כשמולו מיטב טילי הנ"ט המתקדמים בעולם.

להשליט פחד ולא לאבד את היתרון היחסי

קצין השריון הראשי, תא"ל יגאל סלוביק, שקלט השבוע עוד מחזור טירונים לחיל, לא מקל ראש במערך טילי הנ"ט שמחזיקים ארגוני הטרור בעזה, אך מבקש להכניס את האיום לפרופורציה.

יום לפני תחילת מבצע עופרת יצוקה היה תא"ל סלוביק מפקד חטיבה 401, בעלת טנקי מרכבה סימן 4 הנחשבים לשיא הטכנולוגיה בחיל. "הזמנתי את קצינת הנפגעים לשיחה ואמרתי לה: 'יהיה לנו סדר גודל של עשרה הרוגים במבצע'", נזכר תא"ל סלוביק כשהוא מתבקש להסביר את רשמיו מאותם ימים. "עשיתי הערכות אחרי שהנחתי את הצבע האדום על המפה. אמרתי לעצמי, שני טנקים יעלו על מטען ועוד שני טנקים יחטפו טיל נ"ט. גם הערכתי ש-30 חיילים יפצעו. בפועל לא נהרג לי אף חייל וסיימתי את המבצע עם עשרה פצועים. כולם נפצעו קל למעט אחד בינוני, והיום הוא בסדר".

מפקדים בכירים בחיל השריון טוענים שקצב האימונים בשלוש השנים האחרונות והצטיידות במערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" מתוצרת חברת "רפאל', שהוכחה כמענה מושלם לטילי נ"ט, מעמידים את החיל במרכז התוכנית האופרטיבית של צה"ל ברצועת עזה.

תא"ל סלוביק דוחה את טענותיו של תא"ל במיל' משה שלי, קצין הנדסה ראשי לשעבר, שאמר כי הטנק גמר את תפקידו בעידן הנוכחי לאחר שהפך להיות דרג מסייע לכוחות החי"ר. כדי לבסס את טענותיו מציג תא"ל סלוביק ממצאים של מחקר אמריקאי שבחן את הקרבות שניהל הצבא האמריקאי בעיראק.

לבכירי זרוע היבשה בצה"ל הוא מסביר בצורה ברורה שכדי להגיע למרכז הכובד ולמוטט את העיר, אתה חייב להגיע למרכזה עם כלים משוריינים. "תיסע ברחובות הראשיים ומול מרכזי השלטון המקומיים ותפגין את עוצמתך כדי להשליט מורא ופחד ורק אז תתחיל לטהר אותה", הוא מסביר ומוסיף: "אם תתחיל את פעולת הטיהור של הבתים מהמעטפת החיצונית ותחתור להגיע לעומק בשלבים, זה לא ייגמר ותאבד את היתרון היחסי שלך על האויב". על בסיס הרעיון המבצעי האמריקאי, שאף אחד לא יתפלא אם במבצע הרחב הבא בעזה ינוע טנק המרכבה לאורך כיכר פלסטין שבלב העיר עזה, סמל האינתיפאדה הראשונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
לוחמי חיזבאללה, לבנון. Hussein Malla, AP
הטנקים ספגו מכות מחיזבאללה/AP, Hussein Malla

כיצד להפעיל את הכוח שעומד לרשותך?

קציני השריון טוענים כי לפחות בשלב הראשוני ידעו בצה"ל להתמודד עם טילי הנ"ט ארוכי הטווח באמצעות מערכות "מעיל רוח", מודיעין איכותי, אש מדויקת מהקרקע ומהאוויר ותורת לחימה סדורה עליה מתאמנים ברמת הגולן ובצאלים. בצה"ל מעריכים כי מרגע כניסת הטנקים לעומק הרצועה המצב ייטב עם השריון. טילי הנ"ט יאבדו מרמת האפקטיביות שלהם מאחר שלא ניתן לשגר אותם בתוך רחוב. תנועה בסמטאות תהיה קשה לטנקים, אך כל רחוב שרוחבו עולה על שלושה מטרים יאפשר להם תנועה מהירה והטנק שישתמש באש קטלנית ירתיע את חוליות המחבלים.

קצינים בחטיבת הצנחנים מודים כי הקטלניות והדיוק של הטנק עלתה, ומרגע שאתה רואה טנק לידך אתה מרגיש הרבה יותר בטוח. באותה מידה, המחבלים שרואים מולם טנק נבהלים ובורחים. נכון להיום זהו הכלי היחידי בצה"ל שיודע לנוע במהירות בתנאי שטח קשים, תחת רמת מיגון גבוהה ועוצמת אש על אותה פלטפורמה. עד לפני כמה שנים היו השריונרים פוגעים במטרה לטווח של 3,000 מטרים רק בפגז הרביעי, היום רמת התותחנות השתפרה והיא מאפשרת בממוצע של 90% לפגוע במטרה בפגז הראשון. זאת, כתוצאה משילוב של שימוש בתותח 120 מילימטרים, רמת האימונים ואיכות החימוש.

השאלה המרכזית היא כיצד להפעיל את הכוח שעומד לרשותך, וזוהי נקודה קריטית בכל מבצע. טנקי המרכבה סימן ארבע טיפסו במעלה ואדי סלוקי בדרום לבנון, אך מאחר שנעשה בהם שימוש כושל במרחב לחימה מורכב שמחליש את יתרונם היחסי, הם ספגו מכות מחיזבאללה שהפכו לטראומת מלחמת לבנון השנייה. צה"ל לומד ממלחמות העבר, אך בכל תהליך למידה יש סדקים.

לראייה, הדרישה מחיל השריון לחסוך בשעות האימונים של החיל ולהמיר אותם בסימולטורים, כולל ירי פגזים. בחיל השריון מתעקשים שהלוחם חייב לחוש את עוצמת הירי, לנשום את אבק השריפה ולחוש את הכישלון כדי להיות מוכן טוב יותר לקרב. בשלב הנוכחי הם הגיעו לקו האדום בשימוש בתחמושת חיה, לאחר קיצוץ דרמטי בתקציב האימונים של החיל.

במערכה הבאה הטנק חייב להדגיש את יתרונו היחסי

תא"ל סלוביק יסיים בקרוב את תפקידו וימשיך בתפקיד ראש חטיבת כוח האדם של זרוע היבשה. הוא מותיר אחריו חיל עם מוטיבציה גבוהה לפיקוד וביטחון עצמי גבוה, אך בפועל הוא יודע שבמערכה הבאה יהיה חייב הטנק להדגיש את יתרונו היחסי מול חוליות הנ"ט של חמאס וחיזבאללה. הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גבי אשכנזי, נהג לומר כי במשמרת שלו ידעו מי ניצח ומי הפסיד, אך זה לא קרה. לראש מחלקת תורת לחימה בזרוע יבשה, ד"ר מאיר פינקל, יש הסבר לכך. "אויב חלש מחליש אותך ומטשטש את היתרונות היחסיים שלך", טען. מתאר לחימה מול ארגוני טרור ולא מול צבא סדיר מקשה על הצבא לממש את שיא יכולותיו המבצעיות.

דובר צה"ל, תא"ל יואב פולי מרדכי, נשאל לאחרונה בהרצאה למפקדי גדודים כיצד הוא מתכוון לשווק את ההצלחות במבצעים או במלחמה בניגוד למה שקרה במלחמת לבנון השנייה. תא"ל מרדכי, בוגר לבנון ועזה השיב להם, "אתם תדאגו במלחמה הבאה לנצח באופן ברור, ואני כבר אדע בדיוק איך לשווק את הניצחון".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

קצין איסוף - סיכום השבוע הצבאי
למרות הביקורת, הרמטכ"ל עמד בפרץ - ומנע הסלמה נוספת
הטעות של אל"מ וינר שחוללה תפנית בפרשת הרפז
מי הם הטייסים שיובילו תקיפה אפשרית באירן?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully