וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורסם סרטון של המחבל מטולוז, המצור נמשך קרוב ליממה

לפי הדיווחים, הוא תכנן לתקוף בשנית. מוחמד מראח, צרפתי-אלג'יראי שביצע את הפיגועים "כנקמה על מות ילדים בעזה", מתבצר מבוקר אתמול בביתו ומנהל לסירוגין מו"מ עם המשטרה

הדרמה בטולוז טרם הגיעה לקיצה. שר הפנים של צרפת, קלוד גיאן, הכחיש אתמול אחר הצהריים (רביעי) שורת דיווחים שנפוצו בתקשורת הצרפתית, לפיהם לאחר שעות ארוכות של מצור על מבנה בעיר בדרום צרפת, שהחל בסביבות 3:00 לפנות בוקר, הסגיר עצמו לידי המשטרה מוחמד מראח, החשוד בביצוע הפיגוע שלשום בבית הספר היהודי "אוצר התורה" בעיר, בו נרצחו מורה ושלושה ילדים, ובשני הפיגועים הקודמים בהם נרצחו שלושה חיילים צרפתים בטולוז ובעיירה מונטובן הסמוכה. עם זאת, גיאן הבהיר כי מראח כנראה "צפוי להסגיר עצמו בקרוב".

בתוך כך, פרסמה אמש רשת הטלוויזיה הצרפתית France2 צילומים ראשונים של מראח, כשהוא נוהג בצרה פרועה במכונית במגרש חניה מקומי.

אחר הצהריים של אתמול אישר התובע הכללי בצרפת, פרנסואה מולן, דיווחים לפיהם החקירה העלתה כי מראח התעתד להוציא לפועל פיגוע נוסף, רביעי במספר, אתמול, ו"לרצוח חייל". גם הנשיא ניקולה סרקוזי אישר את הדברים.

במשך כל היום הקיפו שוטרים מהיחידה ללוחמה בטרור מבנה בו התבצר מראח בעיר, וניהלו עמו מו"מ לסירוגין. בשלב מסוים בשעות הבוקר המוקדמות אף התנהלו חילופי אש בינו למשטרה, בהם נפצעו שלושה שוטרים. גיאן הודיע בתחילה כי מראח מסרב להיכנע - אך בהמשך עדכן כי הוא "הודיע שייכנע עד שעות הצהריים". בשעות אחר הצהריים נמסר כי המגעים עמו "התחדשו" לאחר נתק, וכי שוטרים שוב משוחחים עמו דרך דלת הכניסה לבניין. במקביל, פינתה המשטרה את התושבים מהבתים סביב מקום האירוע, ככל הנראה במסגרת היערכות למבצע פשיטה.

מפת אירועים בטולוז. googlemaps.com, ספק 500
מפה: Google/ספק 500, googlemaps.com

החשוד הוא אזרח צרפת בן 24 ממוצא אלג'יראי, שזוהה בתקשורת הצרפתית בשם מוחמד מראח (Merah). הוא ככל הנראה היה חבר בארגון איסלמי קיצוני, פורסאן אל-עיזה ("אבירי הכבוד") - אם כי לא ברור אם יש קשר בין פעילותו בארגון לפיגועים שביצע. במהלך חילופי האש אתמול הבוקר, טען החשוד כי הוא "לוחם איסלמי" בשורות ארגון אל-קאעדה העולמי, וכי ביצע את הפיגוע "כפעולת נקם על הרג ילדים פלסטינים בעזה".

"הרכיב פצצות" באפגניסטן, היה תחת מעקב "במשך שנים"

עוד נמסר כי מראח היה מוכר למשטרה מהעבר, עוד לפני התקריות האחרונות, על רקע פלילי, ובתיק שלו מופיעות 18 עבירות קלות שונות. כמו כן, נעצר בשנת 2007 בעיר קנדהאר שבאפגניסטן, בחשד שהרכיב פצצות. מנהל בתי הכלא במדינה אמר לרויטרס כי הוא הספיק לרצות כמה חודש מאסר בטרם ברח מהכלא ב-2008, בסיוע הטליבן. לדברי השר גיאן, מראח גם היה "במשך כמה שנים" תחת מעקב של שירותי המודיעין בצרפת. לטענת השר, הוא שהה גם באחרונה באפגניסטן ובפקיסטן, וייתכן אף שעבר שם אימונים, בשליחות של "ארגון טרור סלפי", ומשם חזר לצרפת כדי לבצע את הפיגועים בטולוז.

מראח מתבצר בדירתו, בקומה הראשונה של בניין קטן ברחוב וינייה ברובע קוט-פאבה של טולוז, שלושה קילומטרים בלבד מבית הספר בו אירע הפיגוע ביום שני. נמסר כי הוא חמוש בתתי-מקלע ובכלי נשק אוטומטיים נוספים. במהלך אתמול בבוקר התנהלו במקום חילופי אש, בהם נפצעו קל שלושה שוטרים, כנראה מאש שירה לעברם מראח. המשטרה אף פוצצה בפיצוץ מבוקר רכב חשוד שעמד בסמוך. בשלב מסוים השליך מראח מחלון הבית את אחד האקדחים שהיו ברשותו - במסגרת עסקת חליפין עם המשטרה. הוא קיבל בתמורה מכשיר טלפון. לפי אחד הדיווחים, יתכן שיש עמו אדם נוסף בתוך הדירה.

הפיגוע בטולוז - עוד כותרות בוואלה! חדשות
"כבוד איסלמי" בצרפת: ארגונו של המחבל מטולוז
הלוויות הנרצחים: "העם היהודי ניצב מול חיות פרא"
הגופות הגיעו לארץ; נחשפה תמונה של חשוד ברצח
צרפת התייחדה עם הנרצחים: "לא נפחד לשים כיפה"
החקירת: "ייתכן שהיורה נשא על גופו מצלמת וידאו"

הלווית ההרוגים בפיגוע ירי בטולוז. מגד גוזני
הלוויית הרוגי הפיגוע, הבוקר בירושלים/מגד גוזני

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ביקר במהלך אתמול בזירת האירוע. במהלך האירועים מסר הנשיא הצהרה קצרה, בה אמר כי "על כל הצרפתים להתאחד ולא להיכנע לנקמה". לדבריו, "זו חובה שהצרפתים חבים למתים, שנרצחו בדם קר". סרקוזי אמר כי הוא שוחח עם מנהיגים יהודים ומוסלמים בצרפת, ואמר להם כי ה"טרור לא ישבור את האומה הצרפתית".

"מגולל בפני המשטרה את עברו הפלילי"

המשטרה הודיעה כי ברצונה ללכוד את החשוד בחיים, וניסתה לנהל עמו משא-ומתן. לאחר חילופי האש, בשעות הבוקר המאוחרות, נמסר כי החשוד החל לדבר שוב עם השוטרים ולפי שעה אינו מציב בפניהם דרישות לכניעתו, אך לדברי שר הפנים, הוא "מגולל בפני המשטרה את עברו הפלילי".

כוחות משטרה מחוץ לבית בו מתבצר המחבל שביצע את הפיגוע בבתי הספר היהודי, טולוז, צרפת, 21 במרץ 2012. רויטרס
כוחות משטרה מחוץ לבית בו מתבצר החשוד, הבוקר/רויטרס

לדברי התובע הכללי בטולוז, ההחלטה לצאת למבצע התקבלה כבר שלשום בשעה 22:00, שעון צרפת, והנשיא סרקוזי עודכן לגביו בלילה. במקביל למבצע, נעצר אחיו של החשוד בחשד למעורבות ברצח, וגם בת זוגו של האח עוכבה לחקירה. בהמשך נעצרו אח נוסף, וכן אחותו. המשטרה ניסתה גם להיעזר באם המשפחה כדי לשכנע את החשוד להיכנע, והיא הובאה למקום - אך לפי שעה, היא מסרבת לשתף פעולה.

בחילופי האש לפנות בוקר, נפצע שוטר אחד בברך ושוטר נוסף נפצע בכתף, מאש שירה לעברם החשוד, ככל הנראה, דרך דלת הבית. מצבו של השוטר השלישי ככל הנראה קשה.

זירת אירוע הירי ליד בית הספר היהודי "אוצר התורה" בעיר טולוז, צרפת, 19 במרץ 2012. Gilles Bouquillon, GettyImages
נערים מחוץ לבית הספר "אוצר התורה", אחרי הרצח/GettyImages, Gilles Bouquillon

שלשום פרסמה תחנת הטלוויזיה הצרפתית תמונת סטילס, שנלקחה, על פי דיווח התחנה, ממצלמת אבטחה בסמוך למקום האירוע. בתמונה, נראה אדם בלבוש כהה רכוב בקטנוע לבן. בדיווח של התחנה נאמר כי מדובר ב"תמונה הראשונה של הרוצח". כמו כן, דווח מפי מקור משטרתי כי היורה רכב בקטנוע וכי הוא "צלף שיטתי ומיומן". לדברי עדי ראייה, בעת הירי, לבש החשוד בגדים כהים וחבש קסדת אופנוע, נסע על קטנוע מסוג "ימאהה" והשתמש באקדח מסוג קולט 45.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת החשוד בירי כפי שנתפסה במצלמות אבטחה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי החוקרים, החשוד ירה ברב יונתן סנדלר ובשלושת הילדים בראשם מטווח אפס. המשטרה הזהירה כי היורה כבר תקף פעמיים בשבוע שעבר, ואמרה כי הוא עשוי לתקוף שוב. קודם לכן דווח כי המשטרה חושדת בשלושה חיילים לשעבר בצבא המשתייכים לקבוצה ניאו-נאצית, אך החשד מעליהם הוסר.

המטוס ובו ארונותיהם של הרב יונתן סנדלר ושני ילדיו, גבריאל ואריה, לצד ארונה של הילדה מרים מונסונגו, נחת הבוקר בשדה התעופה בן גוריון. בטרם ההמראה מפריז, נערך בשדה טקס לזכרם של ההרוגים, בו השתתפו נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ושר החוץ, אלן ז'ופה. השר ז'ופה הצטרף לטיסה לארץ וצפוי להשתתף בטקס האשכבה, שייערך בבוקר בירושלים.

(עידכון אחרון: 21:43)

נחיתת גופות  מהירי מטולוז,מרץ 2012. דרור עינב
אמבולנסים ובהם גופותיהם של הנרצחים, הבוקר בנתב"ג/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully