וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החסימה האחרונה: סיפור פרישתו של טרנס מוריס

דווקא בשיאו, טרנס מוריס לא היסס לקחת צעד אחורה ולפרוש, מה שכלל לא הפתיע את חבריו. הבלוג של גרינוולד מביא את הסיפור המלא ומצדיע לאחד הפורוורדים הטובים שעברו באירופה

לקראת סיום העונה שעברה ביקש טרנס מוריס לשוחח עם מאמניו בברצלונה. מוריס ממעט לדבר – לא כל שכן ליזום שיחות בעצמו – וברור היה שבפיו מסר דרמטי.

"אני צריך שינוי", אמר להם. "אני לא רוצה יותר להישאר באירופה. אני מתכנן לחזור הביתה, לארה"ב". מוריס, רק בן 32, אמר שהוא מתכוון להעניק צ'אנס אחרון לקאמבק באן בי איי, אך אם לא יאתר שם חוזה – יפרוש מכדורסל.

וזה בדיוק מה שקרה.

* * *

פורוורד מכבי תל אביב טרנס מוריס. יותם רונן
מה בדיוק קרה איתו? מוריס במכבי תל אביב/יותם רונן

אנשי המקצוע שעבדו איתו מאוחדים בדעה שמוריס היה אחד הפורוורדים הטובים ביותר שהגיעו לאירופה. "שחקן גדול", אומר מאמנו במכבי תל אביב, צביקה שרף. "מאוד שקט, מאוד מופנם, מאוד יעיל. הוא הבין את המשחק. בניגוד לאחרים, הוא באמת היה מוכן לעבוד בשביל הקבוצה".

"עמדה מספר 4 היא עמדה קצת בעייתית", מאבחן דן שמיר, מאמנו בהפועל ירושלים, "ומאמנים לא מצפים משחקנים בעמדה הזו לעשות כמה דברים במקביל ברמה גבוהה, אבל מוריס היה מצוין בארבעה פרמטרים: קליעה מבחוץ, חסימה, מסירה וריבאונד. הוא גם היה שומר טוב באופן כללי. לא 'סטופר' גדול באחד על אחד, אבל האורך שלו והתזמון המצוין בחסימה הפכו אותו לנכס גם בהגנה. לא תמצא הרבה שחקנים באירופה ששולטים בארבעת הפרמטרים הללו כמו מוריס, ובטח שיש מעט מאוד שחקנים שגם קולעים מצוין מ-3 וגם נחשבים לחוסמים טובים. הקומבינציה הזו הפכה אותו לפאוור פורוורד מיוחד".

* * *

מאמן הפועל חולון דן שמיר. קובי אליהו
עבור דן שמיר, שאימן אותו בירושלים, מוריס היה שחקן מיוחד/קובי אליהו

אלדד אקוניס כמעט ביצע את עסקת חייו.

באוקטובר 2006 פנה אליו סוכן השחקנים אבי זילברמן וביקש להעביר לעיונו כמה דיסקים עם לקט מביצועיו של מוריס. "טרנס לא שיחק כדורסל כמעט מפברואר של אותה שנה, עד לקיץ", נזכר זילברמן. "אורלנדו חתכה אותו במהלך עונת 2005/6, וטרנס ישב בבית. ניסיתי למכור אותו במשך כמה חודשים ופשוט לא הצלחתי. לא רצו לגעת בו עם מקל. למרות שהיה בחירת סיבוב שני בדראפט והיה שחקן קולג'ים טוב, כל המאמנים שניסיתי לדבר איתם עליו התעלמו".

כשהזמן עבר וקבוצות החלו להשלים את הסגלים, הורה מוריס לסוכניו להפחית את דרישותיהם הכספיות הנמוכות-ממילא וכבר היה מוכן להסתפק ב-80,000 דולר לעונה, אבל לבני השרון נותרו רק 50,000 דולר פנויים בקופה. "לא הספקתי להתעסק יותר מדי עם מוריס, כי בדיוק לי ניילון נתן לי תשובה חיובית והחלטתי ללכת עליו", מספר אקוניס. והג'נרל מנג'ר של השרונים לא מצטער על כך. "למרות הפריצה המדהימה של מוריס, בדיעבד הבחירה שלנו בניילון הייתה נכונה. הדחנו את מכבי בחצי גמר הגביע אחרי הרבה שנים (היה זה התואר הראשון שמכבי תל אביב איבדה מאז עונת 96/97, א.ג.) ובליגה הגענו לפיינל פור".

מוריס ידאג לסגור את החשבון הזה עם אקוניס: במדי הפועל ירושלים ינצח את בני השרון גם בגמר הגביע וגם בחצי-גמר הפיינל פור.

* * *

אלדד אקוניס מנהל מקצועי בני השרון/הרצליה. קובי אליהו
כמעט ביצע את עסקת חייו, אבל הוא לא מתחרט. אקוניס/קובי אליהו

דן שמיר היה המאמן שהרים את מוריס מהקרשים והעניק לו את ההזדמנות הגדולה. "בדצמבר חיפשנו מישהו שיחליף את תמאר סליי", נזכר שמיר. "דאג נוישטאג (סוכן שחקנים אמריקאי, שותפו של זילברמן, א.ג.) הצטרף אלינו לאיזו נסיעה לברלין והעלה את השם של טרנס. הכרתי הרבה שחקנים בשוק, אבל גם עבורי מוריס היה בגדר נעלם: ידעתי שהוא שיחק שנה אחת בקבוצה קטנה ביוון (אפולון פטראס, בעונת 2004/5, א.ג.) והתקשרתי לחברים שלי בפנאתינייקוס ובאולימפיאקוס כדי לשאול עליו, אבל אף אחד לא זכר אותו".

ואולם שמיר, מתוך תחושת בטן, החליט להמר על הפורוורד הארוך; החוזה המגוחך של מוריס בירושלים עמד על 17,000 דולר בחודש, לשישה חודשים.

"לא יודע להסביר לך איך, אבל כבר בהתחלה ראיתי שיש משהו מרגש בשחקן הזה", אומר סוכן השחקנים זילברמן. "הייתה לו ורסטיליות מדהימה, המון אפ-סייד. אחרי 25 שנה במקצוע, כשאני רואה שחקן טוב, אני מבין שזה זה – וטרנס היה הדבר האמיתי. גם פארגו ודרווין קיצ'ן (מיוצגים אחרים של זילברמן, א.ג.) מזכירים לי את הסיפור של מוריס. אתה מסתכל על השחקנים האלה ויש לך אינטואיציה, מרגיש שמשהו זז לך בבטן".

* * *

טרנס מוריס שחקן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
חוזה מגוחך הספיק לו כדי לנחות בירושלים. מוריס/ברני ארדוב

חצי-עונה מופלאה בירושלים הקפיצה את מוריס למכבי תל אביב. מאמן הקבוצה הטרי עודד קטש מיהר להתנפל על הפרי-אייג'נט, אם כי הפריחה הגדולה הגיעה דווקא תחת צביקה שרף: כבר במשחק היורוליג הראשון בניהולו שרף, בחוץ מול אפס פילזן, השלים מוריס 40 דקות עגולות והשיב בדאבל-דאבל מפלצתי של 16 נקודות ו-19 ריבאונדים. מכבי ניצחה ב-15 נקודות, ועד לסיום העונה מוריס לא ירד מהפרקט. "בתוך שלושה חודשים", אומר צביקה שרף, "כבר לא היה איש מקצוע אחד באירופה שלא ידע מי זה טרנס מוריס".

מוריס סחב את מכבי האובר-אצ'יברית עד למשחק הגמר מול צסק"א מוסקבה; למרות יכולת אישית יוצאת דופן, שהקנתה לו מקום בחמישייה הראשונה של היורוליג לעונת 2007/8, סיים במכבי עונה נטולת תארים. מכאן ועד לסיום הקריירה יזכה מוריס כמעט בכל תואר אפשרי, בכל תחרות בה ישתתף.

אטורה מסינה, אלוף אירופה, התאהב בהארד-וורקר של מכבי ובקיץ 2008 חטף אותו למוסקבה. צסק"א עשתה את מוריס למליונר; השחקן ששנתיים קודם לכן הרוויח בקושי כמה אלפי דולרים לחודש, השתכר כעת למעלה ממיליון אירו בעונה.

גם עם קבוצת הכוכבים של צסק"א – שכללה שמות כמו ג'יי.אר הולדן, טרייג'אן לנגדון ורמונאס שישקאוסקאס – הגיע מוריס לגמר היורוליג, אבל שוב הפסיד, הפעם לפנאתינייקוס. לאחר מכן החליט לעבור לברצלונה, שבנתה קבוצת סופרסטארים משלה במטרה מוצהרת לזכות ביורוליג. לצד מוריס ערק ממוסקבה לבארסה גם ארזם לורבק, שחלק עם האמריקאי את עמדת הפאוור-פורוורד.

"שניהם שחקנים מאוד דומים – למרות שהם ארוכים, הם לא אוהבים לשחק בצבע ומעדיפים לזרוק מבחוץ – אבל בבחירה בין מוריס ללורבק, אני חושב שהלב של מסינה הלך עם האחרון", אומר פרשן הכדורסל הרוסי ולדימיר מוז'ייצב. "מוריס הגיע לצסק"א עם הרבה תקוות והוא באמת היה טוב, אבל כשיש לך על העמדה עוד פורוורדים כמו לורבק או סמודיש, מן הסתם הדקות שלך מצטמצמות. אני חושב שמוריס עזב כי הוא לא שיחק מספיק לטעמו. לא היה הרבה מה לעשות, כי לורבק פשוט נתן עונה גדולה".

רק בעונת 2009/10 – אחרי שלוש הופעות רצופות בגמר, במדי שלוש קבוצות שונות, ושני הפסדים – מוריס, שבספרד כבר השתכר כ-1.4 מיליון אירו בעונה, זכה סוף-סוף באליפות אירופה. הנסיקה המדהימה מימיו הלא-רחוקים כמובטל ועד לצמרת האירופאית הושלמה.

* * *

טרנס מוריס שחקן צסק"א מוסקבה עם מאמנו אטורה מסינה. Srdjan Ilic, AP
התאהב במוסר העבודה שלו. מסינה ומוריס בימי צסק"א/AP, Srdjan Ilic

על הפרקט היה מוריס אלגנטי וקטלני; מחוצה לו שקט, מופנם, כמעט סגור. "הוא היה חמד של בחור", מספר עליו מאיר טפירו, חברו לקבוצה בירושלים. "בחדר ההלבשה היה מאוד שקט, אבל היה נוח להתמודד איתו".

"טרנס היה אומר: אני אוהב לשחק כדורסל, לא לדבר", מוסיף שרף. "היה מאוד קורקטי, מיעט במלים, אבל לא ממקום מתנשא, אלא כי זה הבן-אדם. אי-אפשר היה לפתח איתו שיחה ארוכה; כמה משפטים לכל היותר. ידענו שכשהוא יוצא מהמקלחת בסיום האימון הוא ישר נוסע הביתה, למוזיקה ולמחשב שלו. כמעט אף פעם לא הצטרף לשחקנים האחרים כשהם יצאו לברים או למסעדות".

"טרנס אוהב אנשים, אבל הוא פשוט מאוד ביישן", אומר אוריול בונסומס, דובר קבוצת הכדורסל של ברצלונה ואחד מחבריו היחידים בקבוצה. "לא היו לו כאן הרבה חברים קרובים, אבל מצד שני גם לא היו לו אויבים. היו כמה שחקנים שטרנס היה יותר קרוב אליהם, אבל אני לא חושב שהיה לו איזה חבר טוב במיוחד. בכל זאת, כולם אהבו אותו. גם מבחינה מקצועית היה איתו חיבור מאוד מוצלח; בשנתיים שלו איתנו זכינו בשמונה מעשרה תארים אפשריים".

מוריס תמיד היה אאוט-סיידר; תעיד תקופתו המוזרה במכללת מרילנד. השנתיים הראשונות שלו בליגת המכללות (1998-1999) היו כל כך טובות, עד שמומחי הכדורסל בארה"ב ניבאו שאם יחליט לצאת לדראפט ייבחר כמעט-בוודאות בעשירייה הראשונה (גם סטיב פרנסיס, חברו למכללה בעונת 98/99, שסומן כבחירת טופ-10 ודאית, החליט לעזוב את המכללה בסוף שנתו השלישית ללימודים – ואכן נבחר בדראפט 1999 במקום השני). מוריס, שנבחר לחמישיית העונה 98/99 בליגת המכללות, דחה את הלחצים האדירים, החליט לשמור על לויאליות למכללה ונשאר; בשנתו האחרונה במכללות, 2000/1, עזר למרלינד להגיע לראשונה בתולדותיה לפיינל פור ה-NCAA. אלא שהשנתיים האחרונות שלו במכללה היו טובות פחות מבחינה אינדיבידואלית, ובדראפט 2001 נבחר מוריס רק במקום ה-34.

* * *

שחקן ברצלונה, טרנס מוריס. רויטרס
אחרי שני הפסדים רצופים בגמר, מוריס סופסוף זכה ביורוליג עם ברצלונה/רויטרס

אילו רק חפץ בכך, משוכנע בונסומס, היה מוריס משחק העונה בקבוצת-על אירופאית. "הוא היה יכול לשחק ברמות הכי גבוהות לפחות עוד כמה שנים. טרנס סיים את העונה האחרונה בן 32, גיל בהחלט לא מבוגר מבחינה אובייקטיבית, ובנוסף הוא דאג מאוד לבריאות שלו והיה בכושר מעולה".

כשהוא עם ארבע עונות יורוליג בלבד ברזומה (75% מעונותיו במפעל הסתיימו בהעפלה למשחק הגמר), החליט מוריס בסיום העונה שעברה לשוב לביתו שבמרילנד, ארה"ב. בספטמבר התחתן, ולאחרונה הפך לאב לתינוק. אולי בשל שביתת השחקנים באן בי איי, או בשל נסיונו העגום בליגה – בטרם הגיע לאירופה העביר מוריס שנתיים בינוניות ביוסטון רוקטס (2001-2003), ורשם עוד חצי-עונה חלשה באורלנדו מג'יק (2005/6) – לא מצא מוריס את מקומו בליגה, ובשקט מוחלט, כהרגלו, פרש מכדורסל. הוא החליט שלא להישאר בענף הכדורסל, והוא עובד כעת בתחום המחשבים.

בעידן בו שחקנים מקצוענים מותחים עד לקצה את הקריירה שלהם וסוחטים כל דולר אפשרי, ההחלטה של מוריס מעוררת תמיהה ("אני לא מבין את זה", אומר שרף, "הרי בעונה שעברה הוא היה בשיאו"); היא בוודאי עלתה לו כמה מיליוני אירו טובים.

מכריו הופתעו קצת פחות. "מוריס מעולם לא היה 'פריק' של המקצוע", מסביר זילברמן. "לא מסוג האנשים שגם כשהם לא על הפרקט או באימון רואים כדורסל בטלוויזיה או משחקים כדורסל בפלייסטיישן. העיסוק בכדורסל היה עבורו על-הכיפאק, אבל היו לו בחיים עוד הרבה דברים. הוא תמיד אהב מחשבים, למשל. אולי למישהו מבחוץ זה נשמע מוזר לעזוב ככה הכל, בשיא הקריירה, אבל זה מאוד טיפוסי לטרנס. הוא תמיד פילס את הנתיב בו צעד לעצמו".

* * *

טרנס מוריס, נקודות ציון:

* נולד ב-11 בינואר 1979 במרילנד, ארה"ב.
* מכללה: מרילנד
* בחירה 34 בדראפט 2001
* מועדוני NBA: יוסטון רוקטס (2002, 2003), אורלנדו מג'יק (2006)
* מועדונים באירופה: אפולון פטראס (2005), הפועל ירושלים (2007), מכבי תל אביב (2008), צסק"א מוסקבה (2009), ברצלונה (2010, 2011)
* תארים: אלוף היורוליג עם ברצלונה (2010); אלוף ספרד עם ברצלונה (2011); מחזיק הגביע הספרדי עם ברצלונה (2010, 2011); מחזיק הסופרקאפ הספרדי עם ברצלונה (2010, 2011); אלוף רוסיה עם צסק"א מוסקבה (2009); מחזיק הגביע הישראלי עם הפועל ירושלים (2007)
* שחקן חמישיית העונה ביורוליג לעונת 2007/8; מלך החסימות ביורוליג לעונת 2007/8

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully