וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאז איל ברקוביץ' לא היה מוסר כזה בישראל"

3.3.2012 / 8:00

מכבי תל אביב זנחה, הפועל באר שבע גילתה את הדבר הבא והנשק הכי חזק בתחתית. גדי כרמלי, המגלה: "הזמן סתם לכולם את הפה"

בינואר האחרון, עת החלו הדיבורים על הצטרפותו הצפויה של דיא סבע להפועל באר שבע, צעירי הקבוצה התקוממו ודרשו מכלי התקשורת לעשות רעש מהעניין: "אפשר להבין שרוצים לצרף זרים, אבל להביא שחקן שלא שיחק העונה על חשבון שחקן מקומי? יוסף אבו לאבן לא פחות טוב ממנו והוא יבוא על חשבונו. שחקן מבחוץ לא יילחם על המגרש כשהוא יודע שהוא חוזר למכבי בתום העונה ולא משנה באיזה ליגה נהיה".

אלא שקבלת הפנים הקרירה שקיבל סבע בבאר שבע השתנתה במהרה. הקשר רשם בכורה חלומית עם צמד ב-0:2 על הפועל חיפה ובמהרה, הפך לאחד השחקנים הדומיננטיים בהתקפה. אחד הצעירים שביקר את הגעתו מודה היום ואומר: "טעינו. מי ידע שהוא כזה שחקן? כרגע הוא השחקן הכי משמעותי שלנו בדרך להישארות בליגה וזה הדבר הכי טוב לעתיד של כולנו. אפילו יוסי שיבחון לא מאמין למה שהוא רואה ממנו, הוא יהלום והיום כולם מפרגנים לו".

דיא סבע שחקן הפועל באר שבע. רוני לבנה
שחקן בבאר שבע: "כרגע הוא השחקן הכי משמעותי שלנו בדרך להישארות בליגה". סבע/רוני לבנה

בקיץ האחרון הפעיל גדי כרמלי לחצים גדולים על מוטי איוניר לצרף את סבע למכבי תל אביב. בסופו של דבר, נרכש סבע מטוברוק יחד עם רפי דהן כאשר שולם עליו סכום של 195 אלף דולר. אמנם מכבי נבנתה על צעירים, אך סבע התקשה להשתלב. את מרבית הקרדיט נתנו במועדון לצעירים שהחלו את התהליך כבר בעונה שעברה בקבוצת הנוער כמו דור מיכה, רועי קהת ומואנס דאבור. סבע נדחק הצידה, לא נספר, לא היה בתמונת ההרכב וברוב המשחקים כלל לא נכלל בסגל.

כרמלי מודה: "כשמוטי ואני מסתכלים אחורה ומדברים על איפה טעינו אז הפספוס הכי גדול שלנו זה דיא סבע. ידענו מה הוא שווה, אבל אפילו אנחנו לא הערכנו כמה יכולנו והיינו צריכים לתת לו את הבמה כי הוא שחקן שלא מפחד מכלום ויכול להתמודד עם הכל. מאז איל ברקוביץ' לא היה בכדורגל שחקן עם יכולת מסירה, הבנת משחק כמו שלה והוא מחבר אליהם אופי חזק. היום הוא הכישרון הכי גדול שקיים בכדורגל הישראלי. מבחינתי אין בכלל ספק בכך".

איוניר וכרמלי לא לבד. מסתבר כי גם לסבע עצמו היה חלק מסוים בחוסר ההשתלבות בקרית שלום. אחד משחקני הצהובים הסביר: "המעבר למועדון כמו מכבי תל אביב היישר מהנוער של טוברוק הוא גדול מדי לדעתי. צריך להבין שהוא לא עשה תחנת מעבר בקבוצת בוגרים קטנה, אלא נזרק מיד לסיר הלחץ של מכבי ובהתחלה הוא היה נראה כמו ילד בלונה פארק שנמצא בחלום ומנסה להבין מה הולך כאן. הוא היה נחבא אל הכלים והיה ברור שהוא צריך לצאת להשתפשף. סבע עבר לא מעט במועדון, אבל יכול להיות שבלי חצי העונה הזו איתנו, במהלכה ראה מה זה מועדון גדול עם אווירה ולחץ, הוא לא היה מגיע לבאר שבע בשל ומוכן כפי שהגיע".

גדי כרמלי עוזר מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"כשסבע יימכר לאירופה, תחזור אליי עם הסכום ואז נראה אם יגידו איך דחפתי אותו למכבי תל אביב". כרמלי/ברני ארדוב

בתקופות הקשות של סבע בקבוצה של מיטש גולדהאר, האשימו במועדון את כרמלי. האחרון כבר לא נמצא במכבי תל אביב. הוא עזב מיד לאחר פיטורי איוניר תוך שהוא סופג לא מעט ביקורות. כשהצהובים החליטו להשאיל את הקשר, לא מעט גורמים הביעו פליאה מדוע בכלל צירפו אותו. "איך כרמלי דחף לנו את סבע בכמעט 200 אלף דולר?", היה מי שאמר. "מזל שהוא לא נשאר כדי להביא עוד כמה כאלה". זאת ועוד. היום כולם אוכלים את הכובע.

לכרמלי יש בטן מלאה, אבל הוא נזהר בדבריו: "בסוף העונה אומר את כל מה שיש לי להגיד. שמעתי את כל הלחשושים והלכלוכים, ספגתי, הפנמתי, נפגעתי, אבל שתקתי כי ידעתי שהזמן יסתום לכולם את הפה. כשסבע יימכר לאירופה, תחזור אליי עם הסכום ואז נראה אם יגידו איך דחפתי אותו למכבי תל אביב".

אגב, אם מדברים כבר על סקאוטינג ורכש בכדורגל הישראלי, אזי כשמכבי תל אביב החליטה לשלוח את סבע לתקופת השאלה כדי לצבור דקות, לא היו יותר מדי קופצים בליגת העל. רק לאחר שהוא הוצע לבאר שבע, אלונה ברקת וגיא לוי החלו בבדיקות . כרמלי: "אין ספק שזה אומר לא מעט על רמת הסקאוטינג ודרך ההתנהלות ומעקב אחרי שחקנים צעירים ורכש בכדורגל הישראלי. שחקן כזה הוא נכס לכל קבוצה, אבל אף אחד לא מיהר לשים עליו את היד. אני אישית המלצתי עליו לאלונה והם עשו בדיקות מי לפני שניגשו בכלל לשחקן. אמרתי לאלונה: 'היום הוא הרכש הישראלי הכי טוב שתוכלי להביא וכדאי לך לחטוף אותו'".

אלונה ברקת בעלים הפועל באר שבע לצד המאמן גיא לוי. קובי אליהו
בהתחלה רצו לבדוק, אחר כך ביקשו חוזה לעונה וחצי. ברקת ולוי/קובי אליהו

דווקא ההעברה המוצלחת של סבע מעוררת בבאר שבע ביקורת פנימית כלפי הנהלת המועדון ומדיניות הרכש. בבירת הנגב מגחכים נוכח העובדה כי עשרות שחקני רכש הגיעו לקבוצה בשנתיים האחרונות. בקיץ דיברו שם על בניית סגל צעיר לעתיד בקיץ, למרות זאת צירפו עוד שלושה זרים בינואר והשחקן הכי משמעותי הגיע בחינם כשמכבי תל אביב היא זו שדחפה לביצוע העסקה. גורם בבאר שבע אמר: "דיא סבע זה יותר מזל משכל או דרך וגם את זה צריך. הלכו כאן מיליונים בשנתיים האחרונות על כמות אדירה של שחקנים שלא תורמים יותר מדי ובסוף בחינם ממכבי תל אביב קיבלנו את השחקן שהפך את כל הקבוצה ומוציא אותה מהקו האדום".

כמו כל צעירי באר שבע, גם סבע עבר אצל גיא לוי סידרת חינוך קצרה. לקראת המשחק הביתי נגד מכבי נתניה, סבע התראיין ואמר כמה משפטים שנשמעו קצת מנופחים ומנותקים מהמציאות: "המיקום שלנו בטבלה משקר". לקראת המפגש מול בן הדוד אחמד סבע, הוסיף: "על המגרש אני לא רואה אף אחד ממטר" ו"אנחנו לא פחות טובים מאף קבוצה". בבאר שבע הביעו חשש שהשחקן קצת מתחיל לקחת למקום לא טוב את ההשתלבות המצויינת שלו והמפסרים שהביא. המשחק הרע של הקבוצה ושל סבע הצעיר לאחר אותן התבטאויות אוששו את החשש במועדון וכבר במשחק הבא בקרית שמונה לוי הוריד אותו לספסל. במועדון טוענים: "סבע לא שונה מאף צעיר וכולם מקבלים יחס שווה. אם גיא לוי החליט להוריד אותו מעט לקרקע ולשנות גישה כמו שהוא עושה עם צעירים, זו החלטה שלו והיא התבררה כנכונה. השחקן חזר רעב יותר ונגד הפועל פתח תקוה שבוע לאחר מכן היה הכי טוב על המגרש".

עכשיו בבאר שבע כבר אוכלים את הלב על כך שאם וכאשר הקבוצה תישאר בליגה, סבע כבר לא יהיה חלק ממנה. שחקן העבר סתיו אלימלך מסביר כיצד סבע עשה את השינוי: "הוא שחקן שמשדר אנרגיות אחרות מכל שחקן שהגיע לכאן. הוא מנותק מהלחץ, מתרכז נטו בכדורגל, סוחף את הקהל אחריו ומתחבר אליו כאילו היה כאן שנים ופשוט מהווה יתרון אדיר על כל קבוצות התחתית. היום הוא השחקן הכי משמעותי של הפועל באר שבע במאבק ההישרדות ואני יכול לומר ב-100 אחוז שהוא גם יהיה כזה בפלייאוף ולא ירעדו לו הרגליים כי הוא שחקן מזן אחר. באר שבע? אין מה לעשות, כואב הלב שהיא תאבד אותו, אך השנה העסקה הייתה טובה לשני הצדדים".

כשברקת הסכימה להחתים את סבע, היא לחצה על מכבי תל אביב שלפחות תשאיל לה את השחקן לעונה וחצי על מנת שתוכל ליהנות ממני באם וכאשר ישתלב בבאר שבע. במכבי סירבו והבטיחו לבאר שבע כי אם יושאל בעונה הבאה, הם יקבלו את העדיפות הברורה גם בשל ההתאקלמות שלו במועדון. אולי יש כאלה שנראה להם טבעי שהשחקן יחזור לקרית שלום בעונה הבאה, אך זה רחוק מלהיות ודאי. מנהל מקצועי זר שיביא את השחקנים שלו, בעיקר בחלק הקדמי, עשוי לגרום לכך שסבע יחזור לסיטואציה די דומה במכבי תל אביב מה שיפגע בהתקדמות שלו. כרמלי מסכם: "אין ספק שדיא חייב להמשיך ולהיות שחקן משמעותי בעונה הבאה ולא לחזור אחורה. זו תהיה השנה שלו והוא לא יכול להיות עוד שחקן ברוטציה. לכן, אם במכבי לא יכולים להבטיח לו את זה, הדבר הנכון עבורו יהיה להמשיך בבאר שבע, אך זה היפותטי. אני יכול לומר לך שבשנה הבאה הוא יהיה באירופה ולא בארץ, בהערכה ובידיעה".

דיא סבע שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
באר שבע, מכבי או בכלל אירופה? סבע בצהוב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully